SRAM Eagle powerlink her te gebruiken?
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4711
- Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
- Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede
Mocht dat niet zo zijn en in jouw voorstel zou je ketting kunnen maken van powerlinks die nooit slijten. Beetje duur maar ja als ie niet slijt ..
Ik zeg niet dat hij niet slijt, integendeel; ik zeg niet eens dat hij langer meegaat dan een ketting..hanjovdberg schreef: ↑di 15 oktober 2019, 21:39 Mocht dat niet zo zijn en in jouw voorstel zou je ketting kunnen maken van powerlinks die nooit slijten. Beetje duur maar ja als ie niet slijt ..
Ik zou het ook niet weten of dat zo is namelijk
Jullie gaan er, door het specifiek gebruiken van 1 link per ketting, wel van uit dat de levensduur van de link net zo lang of langer is dan die van de ketting. Of vervangen jullie de ketting als de link versleten is?
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4711
- Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
- Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede
Bij een ketting slijten vooral de wieltjes waardoor deze niet meer mooi over de tandjes vallen. Dus in principe zal een powerlink in die zin niet slijten. Kan wel zo zijn dat het openen en sluiten te makkelijk gaat dus dan is de link ook aan vervanging toe. Eigenlijk nog nooit meegemaakt dat de link eerder versleten was dan de ketting.
Dat is de reden die SRAM aangeeft: eerste keer vastklikken geeft duidelijke klik, bij een volgende sluiting steeds minder. Het metaal is vervormd waardoor de link spontaan kan openvallen. Ik heb het een keer bij een demo MTB gehad (benen even stil en toen weer vol power erop), maar nog nooit bij mijn eigen fiets. Ergo: ik ga weer gewoon met 2 kettingen in de weer + 1 reserve powerlink in de Camelbak.hanjovdberg schreef: ↑wo 16 oktober 2019, 11:23...Kan wel zo zijn dat het openen en sluiten te makkelijk gaat dus dan is de link ook aan vervanging toe...
carbon bike, titanium collarbone...
/dubbelpost\
Laatst gewijzigd door Nespresso op wo 16 oktober 2019, 17:05, 1 keer totaal gewijzigd.
carbon bike, titanium collarbone...
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29972
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Duw met je pons eens een paar pinnen uit je oude ketting en overweeg je standpunt dan nog eens.hanjovdberg schreef: ↑wo 16 oktober 2019, 11:23 Bij een ketting slijten vooral de wieltjes waardoor deze niet meer mooi over de tandjes vallen. Dus in principe zal een powerlink in die zin niet slijten. Kan wel zo zijn dat het openen en sluiten te makkelijk gaat dus dan is de link ook aan vervanging toe. Eigenlijk nog nooit meegemaakt dat de link eerder versleten was dan de ketting.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29972
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Slijtage is ongeveer gelijk, dus de link gaat net zo lang mee als de ketting.Kabookie schreef: ↑wo 16 oktober 2019, 08:36Ik zeg niet dat hij niet slijt, integendeel; ik zeg niet eens dat hij langer meegaat dan een ketting..hanjovdberg schreef: ↑di 15 oktober 2019, 21:39 Mocht dat niet zo zijn en in jouw voorstel zou je ketting kunnen maken van powerlinks die nooit slijten. Beetje duur maar ja als ie niet slijt ..
Ik zou het ook niet weten of dat zo is namelijk
Jullie gaan er, door het specifiek gebruiken van 1 link per ketting, wel van uit dat de levensduur van de link net zo lang of langer is dan die van de ketting. Of vervangen jullie de ketting als de link versleten is?
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4711
- Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
- Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede
je spreekt in raadsels
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29972
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Pons je oude ketting maar uit elkaar en bekijk alle onderdelen. Dan snap je het wel.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
- 38x10
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2074
- Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
- Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna
Je bedoelt dat de diameter van de pinnen ook afneemt agv slijtage? Ik was eigenlijk ook in de veronderstelling dat kettingslijtage met name optrad in de lagertjes. Niet waar dus?
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
De pinnen zijn onderdeel van de lagers
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29972
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Oftewel, er zitten geen lagertjes in je ketting
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
- 38x10
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2074
- Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
- Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna
Dit antwoord had ik kunnen verwachten...
Ik dacht dus altijd dat m.n. de "rolletjes" van de "binnenschakels" sleten, maar blijkbaar neemt de diameter van de pinnen ook af?
Ik dacht dus altijd dat m.n. de "rolletjes" van de "binnenschakels" sleten, maar blijkbaar neemt de diameter van de pinnen ook af?
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4711
- Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
- Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede
Rollen of wieltjes of hoe je ze ook wilt noemen wel. De ponsen waar die overheen draait slijten natuurlijk ook. Maar als je een versleten ketting goed bekijkt zie je dat de wieltjes inslijten. De tolerantie van bewegen is groter omdat de pons meeslijt en dunner wordt. De wieltjes kunnen nu makkelijker bewegen en dus wordt de gap steeds groter. Waardoor het ingrijpen van de ketting op de cassette minder wordt en dus gaat verspringen.
Maar goed volgens mij dwalen we wat af.
Maar goed volgens mij dwalen we wat af.
- Enrico
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5895
- Lid geworden op: za 5 juni 2004, 20:18
- Mijn mountainbike: Giant Anthem Advanced pro 1
Ponsen, wieltjes...hanjovdberg schreef:Maar goed volgens mij dwalen we wat af.
Gaat het nog steeds over een fietsketting ?
If there’s life on other planets, then the earth is the Universe’s insane asylum.