Eagle gx derailleur schakelt slecht / niet naar 10 tands

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Gebruikersavatar
R&DY
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 201
Lid geworden op: di 16 juni 2015, 11:20
Mijn mountainbike: Specialized Epic HT Expert Carbon World Cup

Gistern eindelijk de schakelproblemen bij beide fietsen opgelost. Ik heb een M10 sluitring tussen de derailleur en het pad gemonteerd.

Deralleur opnieuw afgesteld en daarnaar schakelde de derailleur zoveel beter op de kleinere kransjes van de cassette.
Nu nog in het bos proberen.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Heel vindingrijk om dat als oplossing te bedenken.
Alleen snap ik niet goed wat die sluitring dan precies doet waardoor de ketting nu wel lekker op het kleine kransje schakelt.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2495
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

rare oplossing met die ring :~, padje is gericht , denk met een hamer , anders neig ik toch om te zeggen : Koop een nieuwe .....
(Casette op de foto lijkt ook niet meer zuiver......)
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Gebruikersavatar
R&DY
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 201
Lid geworden op: di 16 juni 2015, 11:20
Mijn mountainbike: Specialized Epic HT Expert Carbon World Cup

PRobleem met (oudere) GX deraillleurs is dat de de keer poelie (wieltje) op de derailleur bij versmering zwaar gaat lopen. Deze kun je niet eruit halen om schoon te maken, wat bij de x01 en xx1 wel kan.

op den duur gaat ie dus iets zwaarder lopen en sschakelt ie bij de kleinere kransjes slechter. omdat de derailleur dan niet naar buiten wil.

Lees anders eerst even het hele topic. ik had alles al uitgesloten.
Gebruikersavatar
Merijn.
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 576
Lid geworden op: do 16 juni 2016, 16:00
Mijn mountainbike: staat in de kelder

Jan Willem schreef: do 24 oktober 2019, 09:38 Alleen snap ik niet goed wat die sluitring dan precies doet waardoor de ketting nu wel lekker op het kleine kransje schakelt.
Derailleur staat verder naar buiten, dus een iets hogere spanning op de veer. Hiermee compenseer je het wat stroever lopen van het wieltje. (er wordt harder aan de derailleur getrokken)
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Aha, dat is inderdaad logisch en hiermee dan ook meteen aangetoond dat wrijving op allerlei bewegende delen in de derailleur voor het schakelprobleem (kunnen) zorgen.
Behalve supergevoelig in afstelling is de boel tov 'oudere' schakelgroepen 10spd of minder, ook nog eens heel gevoelig voor wrijving in de bewegende delen / draaipunten.
Goed om te weten.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Marke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1140
Lid geworden op: di 1 september 2009, 20:38

Merijn. schreef: do 24 oktober 2019, 10:05

Derailleur staat verder naar buiten, dus een iets hogere spanning op de veer. Hiermee compenseer je het wat stroever lopen van het wieltje. (er wordt harder aan de derailleur getrokken)
Als dat op 1 mm verplaatsing uit zou maken heb je wel heeeeel dikke duimen nodig om bij het eind van de cassette nog de derailleur te kunnen verplaatsen. Of de veer moet al echt geen kracht meer leveren bij het kleinste kransje.

Ik vermoed dat het eerder een vuilophoping oid is die aanhet eind van de slag de boel zwaarder laat lopen. Misschien moet je de hele derailleur maar eens in een ultrasooncleaner gooien en kijken of je de boel erna weer lekker loopt

Maar de derailleur schakelt weer dus TS kan weer lekker fietsen.
Dennis78
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1217
Lid geworden op: vr 11 december 2009, 16:56
Mijn mountainbike: Specialized Chisel

Het komt wel eens voor dat de derailleur tegen zichzelf aan komt, de halve cirkel waar de kabel door wordt geleidt en de kooi.
Dit kan je oplossen door een beetje te stoeien met de hoogte afstelling van de derailleur.
Plaats reactie