Ah natuurlijk.
Heb dit zelf ook bij motoren gedaan door de veerpoten verder door de kroonplaat te laten zakken.
Maar dat kan bij een fiets natuurlijk niet.
Pike RC van 140 naar 130mm brengen
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5243
- Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
- Mijn mountainbike: wil naar buiten
Bijkomend risicotje is dat als je een te lange vork in het frame zet dan waarvoor het frame ontworpen is, je het risico loopt dat het frame bij het balhoofd scheurt omdat door de luiere hoek, er meer krachten op de balhoofdbuis komen.
Nu zal dit bij kleine afwijkingen wel meevallen, maar mijn Salsa Moto Rapido mocht alleen met een 100mm vork gereden worden als hij een versteviging had bij het balhoofd. Anders was 80mm de max.
Ciao
Jan
Nu zal dit bij kleine afwijkingen wel meevallen, maar mijn Salsa Moto Rapido mocht alleen met een 100mm vork gereden worden als hij een versteviging had bij het balhoofd. Anders was 80mm de max.
Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5496
- Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
- Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT
Dan was er iets goed mis met dat frame als een verschil van 20mm (16mm met 20%sag) al een frame aanpassing vraagt Krachtsverschil is echt verwaarloosbaar en ruim binnen toleranties van wat je van een MTB frame mag verwachten.Jan the Man schreef: ↑za 21 december 2019, 11:02 maar mijn Salsa Moto Rapido mocht alleen met een 100mm vork gereden worden als hij een versteviging had bij het balhoofd. Anders was 80mm de max.
Ciao
Jan
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Mountainbiking is not a crime
Sorry, maar nu ga ik er toch weer hard in: ik dacht dat we deze onzin achter ons gelaten hadden? Als een frame gaat scheuren met 1-2 cm meer veerweg in de vork, dan zou ik dat frame ook niet durven rijden met de standaard vork.Jan the Man schreef: ↑za 21 december 2019, 11:02 Bijkomend risicotje is dat als je een te lange vork in het frame zet dan waarvoor het frame ontworpen is, je het risico loopt dat het frame bij het balhoofd scheurt omdat door de luiere hoek, er meer krachten op de balhoofdbuis komen.
Dit is nooit gebaseerd op feiten of berekeningen, maar 1 of andere prutser die het wel lukte om frames in elkaar te bakken heeft het blijkbaar ooit eens bedacht en het is blijven hangen. Al 25 jaar. En nog nooit is er een frame om die reden gebroken.
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5243
- Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
- Mijn mountainbike: wil naar buiten
Dit is ook niet mijn ervaring, en durf best met iets meer veerweg in de fiets te rijden dan waar hij voor bedoeld is. Echter bij Salsa kreeg ik expliciet te horen dat zonder die extra gusset de garantie verviel als ik er een langere vork in zou zetten. Dat was midden jaren '90Lars TB schreef: ↑za 21 december 2019, 11:23Sorry, maar nu ga ik er toch weer hard in: ik dacht dat we deze onzin achter ons gelaten hadden? Als een frame gaat scheuren met 1-2 cm meer veerweg in de vork, dan zou ik dat frame ook niet durven rijden met de standaard vork.Jan the Man schreef: ↑za 21 december 2019, 11:02 Bijkomend risicotje is dat als je een te lange vork in het frame zet dan waarvoor het frame ontworpen is, je het risico loopt dat het frame bij het balhoofd scheurt omdat door de luiere hoek, er meer krachten op de balhoofdbuis komen.
Dit is nooit gebaseerd op feiten of berekeningen, maar 1 of andere prutser die het wel lukte om frames in elkaar te bakken heeft het blijkbaar ooit eens bedacht en het is blijven hangen. Al 25 jaar. En nog nooit is er een frame om die reden gebroken.
Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Daarom mag het nu ook je systeem uitJan the Man schreef: ↑za 21 december 2019, 12:09 Dit is ook niet mijn ervaring, en durf best met iets meer veerweg in de fiets te rijden dan waar hij voor bedoeld is. Echter bij Salsa kreeg ik expliciet te horen dat zonder die extra gusset de garantie verviel als ik er een langere vork in zou zetten. Dat was midden jaren '90
Ciao
Jan
Het klopt dat er toen dusdanig dunwandige stalen frames waren dat als je daar vol in een kuil klapte, het frame al opliep. En die zullen ook met een vork met 2 cm meer veerweg een fractie eerder opgelopen zijn. Maar zoals Yo-Eddy al zegt, dan was er dus al iets mis met die frames... Ongeschikt om mee te mountainbiken.
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5243
- Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
- Mijn mountainbike: wil naar buiten
GelukkigLars TB schreef: ↑za 21 december 2019, 14:04 Daarom mag het nu ook je systeem uit
Het klopt dat er toen dusdanig dunwandige stalen frames waren dat als je daar vol in een kuil klapte, het frame al opliep. En die zullen ook met een vork met 2 cm meer veerweg een fractie eerder opgelopen zijn. Maar zoals Yo-Eddy al zegt, dan was er dus al iets mis met die frames... Ongeschikt om mee te mountainbiken.
Het was inderdaad een Scandium hoofdframe met carbon achtervork. Scandium had natuurlijk ook niet zo'n fijne reputatie.
Paintjob was wel awsome: https://salsacycles.com/bikes/archive/m ... asta_black
Ciao,
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
- udo van dongen
- Mountainbike Junk
- Berichten: 403
- Lid geworden op: zo 13 juli 2014, 14:02
- Mijn mountainbike: YT Jeffsy CF Comp 2, YT Decoy Shred
- Contacteer:
Goed te lezen dat het kennelijk zo makkelijk en dus ook goedkoop is om de veerweg van je Pike te wijzigen. Mijn enige twijfel is nu nog of een veerweg van 160 mm in een Pike niet instabiel/slap wordt. Ik kan de shaft om tot 160mm verlengen bestellen, maar als ik een complete pike van 160mm voor een 29er zoek krijg ik die niet gevonden en kom ik al snel op een Lyrik uit.
Een gek alleen is zo gek nog niet
- TenZNL
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5651
- Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
- Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk
Volgens de SRAM/Rockshox site worden alle Pikes t/m 160mm geproduceerd, lijkt me dus geen probleem: https://www.sram.com/en/rockshox/produc ... ncy&page=1udo van dongen schreef: ↑zo 22 december 2019, 11:13 Goed te lezen dat het kennelijk zo makkelijk en dus ook goedkoop is om de veerweg van je Pike te wijzigen. Mijn enige twijfel is nu nog of een veerweg van 160 mm in een Pike niet instabiel/slap wordt. Ik kan de shaft om tot 160mm verlengen bestellen, maar als ik een complete pike van 160mm voor een 29er zoek krijg ik die niet gevonden en kom ik al snel op een Lyrik uit.
Edit:
Wiggle Pike 29 160mm
In order of appearance: Pivot | Dartmoor | C₃H₈ Hugene | C₃H₈ Tyee
Proud member of #TeamOnbenul
Na je 46e behoor je dood te zijn en op je klapstoel geraniums te schetsen (sound on)
Proud member of #TeamOnbenul
Na je 46e behoor je dood te zijn en op je klapstoel geraniums te schetsen (sound on)
- udo van dongen
- Mountainbike Junk
- Berichten: 403
- Lid geworden op: zo 13 juli 2014, 14:02
- Mijn mountainbike: YT Jeffsy CF Comp 2, YT Decoy Shred
- Contacteer:
Je hebt gelijk, ik heb gewoon niet goed gezocht. Binnenkort dus maar weer es een bestelling plaatsen bij bike24!TenZNL schreef: ↑zo 22 december 2019, 11:26Volgens de SRAM/Rockshox site worden alle Pikes t/m 160mm geproduceerd, lijkt me dus geen probleem: https://www.sram.com/en/rockshox/produc ... ncy&page=1udo van dongen schreef: ↑zo 22 december 2019, 11:13 Goed te lezen dat het kennelijk zo makkelijk en dus ook goedkoop is om de veerweg van je Pike te wijzigen. Mijn enige twijfel is nu nog of een veerweg van 160 mm in een Pike niet instabiel/slap wordt. Ik kan de shaft om tot 160mm verlengen bestellen, maar als ik een complete pike van 160mm voor een 29er zoek krijg ik die niet gevonden en kom ik al snel op een Lyrik uit.
Edit:
Wiggle Pike 29 160mm
Een gek alleen is zo gek nog niet
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 8041
- Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
- Mijn mountainbike: Met stuur
Mijn mtb is ontworpen voor 110mm veerweg. Af fabriek zat er een Fox CTD in die naar 130mm kon worden omgezet. Dus heb ik de vrijheid genomen de vork om te zetten naar 130mm.udo van dongen schreef: ↑vr 20 december 2019, 21:32de debonair upgrade heb ik al eens gedaan en dat was allemaal niet zo moeilijk. Maar ik nu wil ik de Pike van mijn vriendins fiets gaan verlengen van 130 naar 150 mm. Is dat gewoon een kwestie van een nieuwe debonairupgrade kopen en die erin knallen? En ws. ga ik dan de 140 mm pike in mijn Jeffsy ook gelijk langer maken tot 160mm of is dat een erg stom idee?mauke schreef: ↑do 10 oktober 2019, 13:05 even een debonairshaft bestellen(upgrade)
wat nieuwe vork olie en scram butter en dan is het maar ff wisselen
en natuurlijk is alles al eens gedaan op youtube
https://youtu.be/5ir-wUrWaTs
succes
De Pike waar ik nu mee rij is 150mm. Met 30% sag houdt ik nog 105mm over. Hoe het rijdt, super. Heb ik er voordeel van? Ja
(en ja het valt buiten de garantie, wat Salsa jaren geleden aangaf zal ongetwijfeld nog steeds gelden, ook bij andere merken).
- udo van dongen
- Mountainbike Junk
- Berichten: 403
- Lid geworden op: zo 13 juli 2014, 14:02
- Mijn mountainbike: YT Jeffsy CF Comp 2, YT Decoy Shred
- Contacteer:
Het is volbracht! Paar weken geleden een nieuwe debon-air shaft besteld en deze er vanmiddag erin gezet: fluitje van een cent! de veerweg is van 140 naar 160 opgerekt en hoe het in ruig terrein gaat werken moet nog blijken, maar een paar rondjes hier op de weg voelt het al meteen heel vertrouwd. Heb de SAG ingesteld op ca. 30% en dan hou ik nog ca.110 mm veerweg over en dat voelt als een heerlijk deinend vorkje.... Met hard bunnyhoppen krijg ik hem nog net niet onderin. Ik heb er 1 token in laten zitten. Maar ik kan me niet voorstellen dat ik het nog terug ga veranderen.En mocht ik hem nou bij nader inzien toch te slack vinden dan kan ik mijn achterkant nog een klein stukje verhogen door het fllipchipding om te keren.Jurriaan schreef: ↑do 26 december 2019, 10:21Mijn mtb is ontworpen voor 110mm veerweg. Af fabriek zat er een Fox CTD in die naar 130mm kon worden omgezet. Dus heb ik de vrijheid genomen de vork om te zetten naar 130mm.udo van dongen schreef: ↑vr 20 december 2019, 21:32
de debonair upgrade heb ik al eens gedaan en dat was allemaal niet zo moeilijk. Maar ik nu wil ik de Pike van mijn vriendins fiets gaan verlengen van 130 naar 150 mm. Is dat gewoon een kwestie van een nieuwe debonairupgrade kopen en die erin knallen? En ws. ga ik dan de 140 mm pike in mijn Jeffsy ook gelijk langer maken tot 160mm of is dat een erg stom idee?
De Pike waar ik nu mee rij is 150mm. Met 30% sag houdt ik nog 105mm over. Hoe het rijdt, super. Heb ik er voordeel van? Ja
(en ja het valt buiten de garantie, wat Salsa jaren geleden aangaf zal ongetwijfeld nog steeds gelden, ook bij andere merken).
Een gek alleen is zo gek nog niet
- TenZNL
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5651
- Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
- Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk
udo van dongen schreef: ↑wo 8 januari 2020, 18:53 Het is volbracht! Paar weken geleden een nieuwe debon-air shaft besteld en deze er vanmiddag erin gezet: fluitje van een cent! de veerweg is van 140 naar 160 opgerekt en hoe het in ruig terrein gaat werken moet nog blijken, maar een paar rondjes hier op de weg voelt het al meteen heel vertrouwd. Heb de SAG ingesteld op ca. 30% en dan hou ik nog ca.110 mm veerweg over en dat voelt als een heerlijk deinend vorkje.... Met hard bunnyhoppen krijg ik hem nog net niet onderin. Ik heb er 1 token in laten zitten. Maar ik kan me niet voorstellen dat ik het nog terug ga veranderen.En mocht ik hem nou bij nader inzien toch te slack vinden dan kan ik mijn achterkant nog een klein stukje verhogen door het fllipchipding om te keren.
Dat zal wel loslopen, 6mm verschil is ongeveer 0,3gr slacker. En een paar procentjes minder sag lost dat zo op, zonder dat het te koste gaat van de soepelheid (als je dat zou willen uiteraard)
In order of appearance: Pivot | Dartmoor | C₃H₈ Hugene | C₃H₈ Tyee
Proud member of #TeamOnbenul
Na je 46e behoor je dood te zijn en op je klapstoel geraniums te schetsen (sound on)
Proud member of #TeamOnbenul
Na je 46e behoor je dood te zijn en op je klapstoel geraniums te schetsen (sound on)