MTB met "gravelbike/cross" afmontage

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
RoBiteRo
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 17
Lid geworden op: za 16 april 2011, 20:32
Mijn mountainbike: F-Si

Hallo, is het mogelijk om een MTB af te monteren met een 40T crankstel en een 11-36 cassette?
Als het kan, wat zouden hiervan dan de nadelen en/of de voordelen kunnen zijn t.a.v. een crosser/gravelbike volgens jullie??
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10858
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Als je de juiste derailleurs en cassette plus tandwielen gebruikt dan kan het.
Er zijn geen nadelen. Doe lekker waar je zin in hebt.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Flow&Co
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 645
Lid geworden op: vr 2 juni 2017, 12:40
Mijn mountainbike: Neuron / Grail

Er is van alles mogelijk. Een 40t zal op de meeste mtb's wel een beetje krap worden.
Voor-en nadelen zijn vooral afhankelijk van wat je ermee wil doen.
matthiav
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 367
Lid geworden op: wo 15 maart 2017, 11:43

RoBiteRo schreef: di 8 oktober 2019, 11:57 Hallo, is het mogelijk om een MTB af te monteren met een 40T crankstel en een 11-36 cassette?
Als het kan, wat zouden hiervan dan de nadelen en/of de voordelen kunnen zijn t.a.v. een crosser/gravelbike volgens jullie??
Het grootste probleem met grote kettingbladen op de MTB is dat er te weinig plaats is tussen de liggende achtervork en het kettingblad. Er zijn veel frames waar er maximaal een 34 of 36 T op kan gemonteerd worden. Om een goede kettinglijn aan te houden staat het kettingblad van een 1x set-up dichter naar het midden van de cassette dan het grote kettingblad toen we nog met 2x of 3x reden. Het kan een oplossing zijn om bv een 2x crank te monteren en enkel het buitenste kettingblad te gebruiken, of om met washers het kettingblad van een 1x set-up meer naar buiten te brengen. Let op dat beide 'oplossingen' niet goed zijn voor een correcte kettinglijn.

Voor de rest gaat het inderdaad zeker en vast, zolang je de juiste onderdelen gebruikt en ze compatibel zijn met elkaar. Het nadeel is dat een mtb nooit zo vlot zal bollen als een crosser/gravelbike en dat je wel het inzetbereik van je mtb sterk beperkt. Waarschijnlijk is dat geen probleem voor je, maar ik ken veel mtb trails (België) waar ik niet met een 40T en 11-36 zou kunnen rijden
RoBiteRo
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 17
Lid geworden op: za 16 april 2011, 20:32
Mijn mountainbike: F-Si

Bedankt voor jullie reacties. Er is mij weer een hoop duidelijk geworden.
Mijn gedachte was om hem in te gebruiken als woon-werkfiets (comfort) en tevens te gebruiken om bij mij in de omgeving over de (vlakke) zandpaden te crossen. Dus eigenlijk als gravelbike/crosser met MTB stuur.
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

Wat je eigenlijk zoekt, is dus een "monstercrosser".
Vorsprung durch Pedantik.
Flow&Co
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 645
Lid geworden op: vr 2 juni 2017, 12:40
Mijn mountainbike: Neuron / Grail

36-11 geeft op een 29er bij een cadans van 90 al 40km/u. Daar heb je voor woon-werk verkeer meer dan genoeg aan lijkt me en ik betwijfel of je echt vaak de 40 km/u aan gaat tikken als je een vlak onverhard rondje gaat rijden..?
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16803
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Vloeken in de kerk wellicht, maar waarom geen double crank? Dan heb je een verzetje om op straat lekker vaart te kunnen maken, maar ook een licht genoeg verzet voor klimmen in het terrein. Er was een tijd dat zo'n setup vrij normaal was... ;-)
En imo is het nog steeds een valide oplossing als je twee ver uiteenlopende gebruiksdoelen wilt combineren in één drivetrain.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
matthiav
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 367
Lid geworden op: wo 15 maart 2017, 11:43

kermit schreef: di 8 oktober 2019, 18:20 Vloeken in de kerk wellicht, maar waarom geen double crank? Dan heb je een verzetje om op straat lekker vaart te kunnen maken, maar ook een licht genoeg verzet voor klimmen in het terrein. Er was een tijd dat zo'n setup vrij normaal was... ;-)
En imo is het nog steeds een valide oplossing als je twee ver uiteenlopende gebruiksdoelen wilt combineren in één drivetrain.
Ondanks dat ik een grote fan ben van 1x, ben ik er ook van overtuigd dat een double nog altijd zeer geschikt is om weg/gravel en MTB gebruik te combineren.
Plaats reactie