loslopende spaken

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Loslopende spaken wordt inderdaad vrijwel altijd veroorzaakt door te lage spaakspanning.

Locktite of prolock nippels verbloemen een probleem. Zelf gebruik ik dat nooit. Ook zou ik voor een rijder van 100kg niet zo snel revo spaken gebruiken. Bovendien: als je toch met prolock nippels spaakt zijn Revo's een no-go (bron: DT). Rivetjes zou ik zelf ook niet zo snel gebruiken. Sommige velgen vereisen washers, en die zitten er dan vaak bij geleverd. Als dat niet vermeld wordt gebruik ik ze niet.

Wat Lars meldt: een goede spaakspanningsmeter is nooit weg. Ik heb een Lifu Xpert, gekocht bij Ernie Frieke na zijn clinic. Daar zitten tabellen bij voor heel veel spaken, en een meetstaafje om hem te ijken (zit bij aanschaf al een ijkrapport bij).

Ciao,
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Michiel
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1357
Lid geworden op: do 17 april 2003, 09:25
Mijn mountainbike: is gejat

Thnx,
Revo's is inderdaad geen optie. Was ik ook nooit van plan.
Ik bedoel ook washers, die dingen die er speciaal voor bedoeld zijn. Rivetjes is de verkeerde benaming. Washers zitten ook bij de velg als je die koopt, ik kan nergens vinden dat ze vereist zijn maar ik ga er vanuit dat je dan wordt aangeraden ze te gebruiken.
Es gibt keine Stelle in der Bibel, in der es heißt, du sollst das Gaspedal nicht bis zum Anschlag durchtreten!
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2636
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Even een paar vraagjes van een newbie:

Wat is de maximale spanning die een spaak mag hebben?
In welke mate verandert de spanning als de band gemonteerd zit?
Gebruikt iemand wel eens een app die de spaakspanning meet door de frequentie te meten zoals de "spoke tension gauge" app, en zijn deze betrouwbaar?

De reden dat ik dit vraag is dat ik een 5 jaar oude fiets heb gekocht en dat dit met mijn 1.95 en 98kg best wel wat aandacht vereist. Ik heb wel eens een wiel gespaakt en een slag er uit halen is ook geen probleem, dus ook niet helemaal groen...
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Mad Wally schreef: ma 7 oktober 2019, 08:50 Wat is de maximale spanning die een spaak mag hebben?
In welke mate verandert de spanning als de band gemonteerd zit?
Gebruikt iemand wel eens een app die de spaakspanning meet door de frequentie te meten zoals de "spoke tension gauge" app, en zijn deze betrouwbaar?
De spaak zelf mag best een hoop hebben, daar ligt de limitering niet. Het is vooral de velg die niet te extreem belast mag worden. De meeste velgen zitten op 120 kg als maximale belasting. Bij lichtgewicht velgen is het verstandig daar niet echt overheen te gaan. Bij lompe velgen wordt niet altijd iets opgegeven, maar spaakspanning van veel meer dan 130 kg is niet echt zinnig voor een goed wiel.

Het ligt aan hoe strak een band zit op een velg hoe ver de spanning terug valt. Als een band echt met moeite over de schouder schuift (Ryde, Notubes...) dan wil de spanning makkelijk 20% terug vallen. Bij een lichtgewicht velg (= minder stijf) zal dit meer zijn dan bij een lompe velg. Ik heb zelfs een keer 30% gemeten, maar in de praktijk daar geen problemen mee gehad! (vreemd genoeg...?). En als je banden heel hard op pompt, dan valt de spanning zo 10% weg, maar tot 2 bar is het verschil maar heel gering.


Als die app verder met alle variabelen rekening houdt (dikte van de spaak, lengte, waar kruisen ze), dan zou dat best kunnen werken.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Jan the Man schreef: zo 6 oktober 2019, 23:45 Loslopende spaken wordt inderdaad vrijwel altijd veroorzaakt door te lage spaakspanning.

Locktite of prolock nippels verbloemen een probleem. Zelf gebruik ik dat nooit. Ook zou ik voor een rijder van 100kg niet zo snel revo spaken gebruiken. Bovendien: als je toch met prolock nippels spaakt zijn Revo's een no-go (bron: DT). Rivetjes zou ik zelf ook niet zo snel gebruiken. Sommige velgen vereisen washers, en die zitten er dan vaak bij geleverd. Als dat niet vermeld wordt gebruik ik ze niet.

Wat Lars meldt: een goede spaakspanningsmeter is nooit weg. Ik heb een Lifu Xpert, gekocht bij Ernie Frieke na zijn clinic. Daar zitten tabellen bij voor heel veel spaken, en een meetstaafje om hem te ijken (zit bij aanschaf al een ijkrapport bij).

Ciao,
Jan
De Revo's alleen aan de "schuine" kant. Worden dus ook minder belast, de "stijle" Comps vangen de grootste krachten op.
Omdat een Revo 1,5mm is, tov 1,8 bij een Comp, krijg je met de 60% spaakspanning aan de schuine kant toch ongeveer dezelfde spanning per mm2.
Dat geeft op lange termijn een stabieler wiel, als je L en R dezelfde spaak (bijv. Comp) gebruikt, dan gaat je velg langzaam verschuiven naar de schuine kant.

Ik rij al jaren met die combi, 29" LTHT in zware omstandigheden.
(geen rondjes op de hei)
Comp/Revo en FlowEX.
En ik zit dicht tegen de 100kg.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2636
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Lars TB schreef: ma 7 oktober 2019, 12:00
Als die app verder met alle variabelen rekening houdt (dikte van de spaak, lengte, waar kruisen ze), dan zou dat best kunnen werken.
Bij de app voer je de spaakdikte en materiaal in en de vrije lengte tussen de spaaknippel en de eerste kruising met een andere spaak (indien gekruist). Je creëert dus een snaar. Op de gekruiste spaak leg je een vinger zodat deze gedempt is en de meting niet beinvloed. Ze claimen tot op 1 kgf reproduceerbaar te kunnen meten. Ik heb het wel eens geprobeerd, en met een klein beetje oefening lukt dat ook. Dat zegt echter niks over de absolute nauwkeurigheid.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Mad Wally schreef: ma 7 oktober 2019, 13:30
Lars TB schreef: ma 7 oktober 2019, 12:00
Als die app verder met alle variabelen rekening houdt (dikte van de spaak, lengte, waar kruisen ze), dan zou dat best kunnen werken.
Bij de app voer je de spaakdikte en materiaal in en de vrije lengte tussen de spaaknippel en de eerste kruising met een andere spaak (indien gekruist). Je creëert dus een snaar. Op de gekruiste spaak leg je een vinger zodat deze gedempt is en de meting niet beinvloed. Ze claimen tot op 1 kgf reproduceerbaar te kunnen meten. Ik heb het wel eens geprobeerd, en met een klein beetje oefening lukt dat ook. Dat zegt echter niks over de absolute nauwkeurigheid.
Dan voldoen ze inderdaad aan de vereisten om daadwerkelijk de kracht te kunnen bepalen. Dus het zou kunnen werken.

Nadeel is echter dat je niet even snel alle spaken achter elkaar controleert of bij het aandraaien even tussen door meet of je al in de buurt komt van waar je naar toe wilt... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1946
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

Mad Wally schreef: ma 7 oktober 2019, 08:50 Even een paar vraagjes van een newbie:

Wat is de maximale spanning die een spaak mag hebben?
In welke mate verandert de spanning als de band gemonteerd zit?
Gebruikt iemand wel eens een app die de spaakspanning meet door de frequentie te meten zoals de "spoke tension gauge" app, en zijn deze betrouwbaar?

De reden dat ik dit vraag is dat ik een 5 jaar oude fiets heb gekocht en dat dit met mijn 1.95 en 98kg best wel wat aandacht vereist. Ik heb wel eens een wiel gespaakt en een slag er uit halen is ook geen probleem, dus ook niet helemaal groen...
is dat een iOS app? kan niks met die naam vinden voor android... (zou graag een 2e check doen en vergelijking met mijn goedkope spanningsmeter)
Ik heb voor de bouw van mijn setje een meter van Aliexpress gekocht, nadeel daarvan is dat ik eigenlijk geen idee heb of deze juist geijkt is... Tijdens het bouwen vond ik het prima te doen om de spaken op toon gelijk te houden, maar de uiteindelijke spanning is nu op mijn ali meter goed, maar mogelijk zit hier een flinke afwijking in... Ik ben nog bij de LBS geweest om een 2e meting te doen (kijken hoever deze afwijkt van de ali meter).. maar de LBS had niet eens een meter in huis... (en is geen kleine LBS die alleen stadsfietsen doet...). Dus er maar bij gelaten en de boel loopt gelukkig niet los (zonder borgmiddelen gebouwt).
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2636
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Prulleman schreef: ma 7 oktober 2019, 14:27
is dat een iOS app? kan niks met die naam vinden voor android... (zou graag een 2e check doen en vergelijking met mijn goedkope spanningsmeter)
Ik heb voor de bouw van mijn setje een meter van Aliexpress gekocht, nadeel daarvan is dat ik eigenlijk geen idee heb of deze juist geijkt is... Tijdens het bouwen vond ik het prima te doen om de spaken op toon gelijk te houden, maar de uiteindelijke spanning is nu op mijn ali meter goed, maar mogelijk zit hier een flinke afwijking in... Ik ben nog bij de LBS geweest om een 2e meting te doen (kijken hoever deze afwijkt van de ali meter).. maar de LBS had niet eens een meter in huis... (en is geen kleine LBS die alleen stadsfietsen doet...). Dus er maar bij gelaten en de boel loopt gelukkig niet los (zonder borgmiddelen gebouwt).
Ja, dat is een ios app. Voor android zou dit kunnen werken: http://www.myappwiz.com/home/appdetail? ... heck+Spoke
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Plaats reactie