Remhendel pakt zeer laat op

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
rinke
All rounder
All rounder
Berichten: 106
Lid geworden op: ma 25 juni 2012, 15:33

Op mijn nieuwe fiets zitten Magura MT trail remmen. In het begin pakten ze redelijk snel op maar nu na zo’n 100km kan ik de hendel van mijn achterrem bijna geheel inknijpen voor hij oppakt. Ik zie zo snel geen lekkage... kan iemand wellicht vertellen hoe ik dit kan verhelpen? Kon zo snel niks vinden hier... alvast bedankt!
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Toch eerst een keer ontluchten. Het kan dat er bijvoorbeeld een luchtbel in je leiding zat, daar niet zo veel kwaad kon. Maar inmiddels in je remhendel aangekomen is en daar voor het genoemde effect zorgt.

Uitlijnen van de remklauwen kan ook wel eens helpen.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Na 100km lijkt lekkage door slijtage nog niet aan de orde.
Dus (nog) maar eens ontluchten, en zoals Lars zei, de klauw recht, vlak en haaks op de schijf uitlijnen. Scheve remklauwen zorgen ervoor dat je extra olie moet verplaatsen voordat je rem pakt, dus dan komt je hendel dichter tegen je stuur.
De beruchte Magura lekkage is trouwens geen lekkage van olie naar buiten, maar van lucht naar binnen :-{
Daar zie je aan de buitenkant niets van...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
rinke
All rounder
All rounder
Berichten: 106
Lid geworden op: ma 25 juni 2012, 15:33

Zal dan eerst maar eens beginnen met uitlijnen van de blokken tov schijven. Dat is toch blokken (units) los, remmen inknijpen en blokken vast? Ondertussen dan maar een ontluchtingsetje bestellen en 100x YouTube filmpjes bekijken om te kijken hoe je moet ontluchten 😬😥 heb ik voor ontluchten nog extra olie nodig eigenlijk?
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16845
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

De beste manier om je klauwen uit te lijnen/centreren wordt uitgelegd in dit filmpje van Hope:

Dat werkt voor andere merken net zo, behalve de vloeistoffen/smeermiddelen (Hope gebruikt DOT, Magura minerale olie en die zijn niet uitwisselbaar).

Om te ontluchten geen honderd filmpjes bekijken, maar één goede ;-)
Ik zou beginnen om te kijken of Magura zelf geen how-to op internet heeft staan. En ja, je hebt wel een beetje remvloeistof nodig. Ga niet mixen maar gebruik de olie die Magura aanraadt, twee verschillende vloeistoffen in één rem is geen goed idee.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Dat is toch blokken (units) los, remmen inknijpen en blokken vast?
Das de quick and dirty methode.
Die werk onderweg op de trails, maar is niet echt nauwkeurig, door allerlei oorzaken. Bijv door schuin afgesleten blokjes.
En als je rem eerst niet goed stond, dan zijn je blokjes schuin afgesleten...

Dus iig met nieuwe blokjes afstellen (en liefst op het oog of met voelermaatjes, gelijke afstand tussen schijf en blokjes aan alle kanten)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie