Diverse merken hebben specifiek voor e-bikes aangepaste naven cq freewheelbody's, zoals de DT Swiss Hybrid wielen/naven. Versterkte assen, grotere lagers, meer wanddikte voor het naafhuis en een stalen freewheelbody.
Een e-bike geeft je wat extra vermogen bovenop dat van jezelf, alsmede een kleine 10kg meer gewicht in vergelijking met een analoge bike. Nu ben ik niet de zwaarste en ook zeker niet de sterkste rijder, en daar komt nog bij dat je (ik) maar heel af en toe richting het maximale vermogen van een e-mtb vraag. De piekbelastingen zullen dus best aardig zijn, maar komen zelden voor en zijn denk ik ook niet extreem hoog (in mijn specifieke geval dan toch).
Mijn fiets is af fabriek voorzien van wielen met de standaard DT 350 naven. Die staan goed bekend, maar hebben dus niet de aanpassingen voor de specifieke e-mtb naven. Mijn fiets heeft inmiddels zo'n 2.300km op de klok, de naaf is nog nooit open geweest en zelfs de cassette is er nog niet vanaf geweest. Ik kan dus niks zeggen over de staat van het spul, wie weet is de body wel zo ver ingevreten dat de cassette er niet eens meer vanaf wil

Stel dat ik andere wielen zou willen voor de e-mtb, welke naven zouden dan aanraders of juist afraders zijn? Veel merken zijn hoger gaan zitten met het aantal POE' s om de vrije slag te beperken. Ik lees echter ook dat meer POE's vaak minder duurzaamheid betekent.
Is een standaard Hope naaf goed geschikt? Behoudt hij zijn betrouwbaarheid ook op een e-mtb? Hoe zit het met Fulcrums, de laatste Mavics (met instant drive 360 ratchet freewheel), gouwe ouwe Shimano's met hun cup-conusnaven?
Zijn bij DT Swiss alle versies geschikt, ook met de ratchets met meer POE's? Idem Syntace, Newmen?
Ik begrijp dat er maar weinig eigen ervaringen zullen zijn hier op het forum, ik heb mijn eigen naven nog niet eens open gehad (naar het motto, if it ain't broken, don't try to fix it

Maar onderbouwde meningen worden ook gewaardeerd, dus... kom maar op!