Welke band ?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

105 psi en 75kg klinkt als een te hard opgepomte vork.
1 psi per kg levert vaak de juiste sag op. Dunne xc vorken iets meer psi, dikke enduro vorken iets minder psi per gewicht.
Maar 105 lijkt mij veel voor 75kg.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Sabai
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 917
Lid geworden op: do 7 augustus 2014, 16:49
Mijn mountainbike: Mtb

ThaSingleTrackMastah schreef: ma 23 september 2019, 18:35 105 psi en 75kg klinkt als een te hard opgepomte vork.
1 psi per kg levert vaak de juiste sag op. Dunne xc vorken iets meer psi, dikke enduro vorken iets minder psi per gewicht.
Maar 105 lijkt mij veel voor 75kg.
Mijn sag is nu 2 cm dus 20% . Voorheen had ik hem op 90 psi . Wat ik toen merkte is dat ik vaak de complete veerweg gebruikte en uit voorzorg de vork iets meer druk gegeven. Ik zal het eens proberen op 97 psi.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Nou ja, als de sag klopt, dan maakt het niet uit wat het metertje zegt (metertjes wijken nog wel eens af).
Dus vergeet mijn opmerking maar.
Jouw sag is 20% en je vork slaat net niet door, dus de luchtdruk is prima voor jou.

Dan blijft de rebound over.
Te snelle rebound laat je vork stuiteren. Te trage rebound vreet veerweg en geeft onderstuur (je fiets zoekt de buitenbocht op).
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
The Grim Ripper
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 263
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 12:22
Mijn mountainbike: Glimmend zilver Devinci Django 29 2018 carbon trail

Ik had ook veel problemen met bochten en wegglijden van de voorband. Mijn ervaring is dat techniek vaak meer brengt dan veranderen van het materiaal. Ik kan je deze zeker aanraden, met nog wat uitleg over hoe je fiets zich gedraagt in n bocht in relatie tot je lichaamshouding bv.

Succes verder, gaat vast lukken! :-q
When my legs hurt, I say: ‘Shut up legs! Do what I tell you to do!
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Sabai schreef: ma 23 september 2019, 19:33 Mijn sag is nu 2 cm dus 20% . Voorheen had ik hem op 90 psi . Wat ik toen merkte is dat ik vaak de complete veerweg gebruikte en uit voorzorg de vork iets meer druk gegeven. Ik zal het eens proberen op 97 psi.
Je mag best regelmatig de hele veerweg gebruiken, zorg dat je minstens 90% haalt op iedere rit!


En je rebound op 50% kan wat aan de langzame kant zijn. Zet hem eens helemaal op snel/open en kijk hoe dat gaat en draai hem vanaf daar eventueel stapje voor stapje dicht. Snelle rebound zorgt voor de grip in de bochten!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Sabai
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 917
Lid geworden op: do 7 augustus 2014, 16:49
Mijn mountainbike: Mtb

Ik ga er zondag eens mee aan de gang. Bij de review van de vork gaven ze ook aan om hem zo open mogelijk te zetten.Ook gaven ze aan de sag op 20%/25% te houden. Maar als ik dan weer yt aan hou van hoe je je rebound zou moeten instellen kom ik op die 50% want dan komt mijn voorwiel niet meer los. Dus ging er vanuit dat het goed zou zijn. + Ik voel eigenlijk weinig verschil. Het zal in de kleine details zitten waarschijnlijk.

Ondertussen heb ik de ray en de Ralph erop laten zetten. Lbs gaf mij ook gelijk dat mijn banden totaal ongeschikt waren voor Utrechtse Heuvelrug. De noppen aan de zijkant waren veels te grof.

Ik hou jullie op de hoogte :-q
Laatst gewijzigd door Sabai op wo 25 september 2019, 16:42, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

The Grim Ripper schreef: wo 25 september 2019, 12:29 Ik had ook veel problemen met bochten en wegglijden van de voorband. Mijn ervaring is dat techniek vaak meer brengt dan veranderen van het materiaal. Ik kan je deze zeker aanraden, met nog wat uitleg over hoe je fiets zich gedraagt in n bocht in relatie tot je lichaamshouding bv.
Ha grappig, dat filmpje van Fabien Barel raad ik ook altijd aan als het gaat om bochtentechniek. Heb ik zelf ook veel aan gehad en de principes ervan gaan nog altijd door mijn hoofd bij serieus bochtenwerk. :-q
Sabai
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 917
Lid geworden op: do 7 augustus 2014, 16:49
Mijn mountainbike: Mtb

The Grim Ripper schreef: wo 25 september 2019, 12:29 Ik had ook veel problemen met bochten en wegglijden van de voorband. Mijn ervaring is dat techniek vaak meer brengt dan veranderen van het materiaal. Ik kan je deze zeker aanraden, met nog wat uitleg over hoe je fiets zich gedraagt in n bocht in relatie tot je lichaamshouding bv.

Succes verder, gaat vast lukken! :-q

Die filmpjes heb ik ook allemaal al bekeken en juist als ik er niet over nadenk doe ik precies zo de bochten nemen :-D .
Ik merk dat doordat ik als kleine jongen vaak in het bos te vinden was op mijn mtb ik mij van nature de juiste techniek heb geleerd en weet dus eigenlijk 99% zeker dat het daar niet aan ligt. Ik zie het ook bij mijn broer die sinds kort ook weer is gaan mtb en. Het zit er gewoon in.
Sabai
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 917
Lid geworden op: do 7 augustus 2014, 16:49
Mijn mountainbike: Mtb

Update: Ik heb nu twee keer gefietst met de nieuwe Ray en Ralph tubeless banden en man wat een wereld van verschil. Alsof ik van slicks naar profiel banden ben gegaan. Ik kan de bochten nu echt aanvallen en vol vertrouwen nemen :-q
Laatst gewijzigd door Sabai op ma 30 september 2019, 21:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Ligt dat aan tubeless of aan de andere banden?
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Sabai
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 917
Lid geworden op: do 7 augustus 2014, 16:49
Mijn mountainbike: Mtb

Lars TB schreef: ma 30 september 2019, 18:51 Ligt dat aan tubeless of aan de andere banden?
Aan de andere banden ofc. :winkie: Voor en achter veel meer grip.
Plaats reactie