SRAM DUB crank verwijderen

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Kaasopjepannenkoek
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 190
Lid geworden op: do 15 november 2018, 14:55
Mijn mountainbike: Vitus Sentier VRS

Snelle Buffer schreef: ma 27 januari 2020, 18:29 Lagers voorzien van nieuw vet ?, crank eruit , met een speld voorzichtig de " seal" eruit, vet erin , seal weer terug . Zoniet dan zal het waarschijnlijk nieuwe lagers worden ....
De seal heb ik er niet uitgehaald...bedankt, zal ik morgenochtend even naar kijken!
Juh!
Kaasopjepannenkoek
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 190
Lid geworden op: do 15 november 2018, 14:55
Mijn mountainbike: Vitus Sentier VRS

Mario070 schreef: ma 27 januari 2020, 22:31 Heb je de BB en spindel spacers niet verruild en de adjuster te strak aangedraaid, Kaasopjepannekoek :wink:
Er zat wat 'play' in de crank zonder aandraaien van de adjuster, dus dat lijkt mij niet. Er zit geen spacer tussen dunkt mij...Ga het morgen allemaal eens opnieuw bekijken. Anders gaat ie gewoon naar de LBS :-q
Bedankt voor het meedenken iig! :-D
Juh!
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5861
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Snelle Buffer schreef: ma 27 januari 2020, 18:29 Lagers voorzien van nieuw vet ?, crank eruit , met een speld voorzichtig de " seal" eruit, vet erin , seal weer terug . Zoniet dan zal het waarschijnlijk nieuwe lagers worden ....
Afbeelding

Dub lagers krijg je zo te zien niet open :( en ook het vervangen van de lagers in de bb :( lijkt mij een compleet bb :-q foto gejat van Victor1977 :winkie:
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5861
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Kaasopjepannenkoek schreef: di 28 januari 2020, 01:15
Mario070 schreef: ma 27 januari 2020, 22:31 Heb je de BB en spindel spacers niet verruild en de adjuster te strak aangedraaid, Kaasopjepannekoek :wink:
Er zat wat 'play' in de crank zonder aandraaien van de adjuster, dus dat lijkt mij niet. Er zit geen spacer tussen dunkt mij...Ga het morgen allemaal eens opnieuw bekijken. Anders gaat ie gewoon naar de LBS :-q
Bedankt voor het meedenken iig! :-D
Demonteer de crank nogmaals en draai met twee vingers in het lager de lager volledig rond, en je voelt vanzelf of deze soepel rond gaan of niet :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2477
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Mario070 schreef: di 28 januari 2020, 08:56
Afbeelding

Dub lagers krijg je zo te zien niet open :( en ook het vervangen van de lagers in de bb :( lijkt mij een compleet bb :-q foto gejat van Victor1977 :winkie:
:winkie: er is meer in de wereld dan BSA in DUB , bv pressfit, en ja die krijg je wel gewoon "open" :-q
https://www.bike-discount.de/en/buy/sra ... -mm-716560

Daarbij is dus de manier van montage verschillend ....., maar dat zal je weten mario :lol:
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Gebruikersavatar
I.Verheij
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 23
Lid geworden op: vr 24 januari 2014, 17:26
Mijn mountainbike: Canyon Neuron, Canyon Spectral en mijn Frankenbike (69'er rigid oval singlespeed)

Heb je de BB aan beide kanten wel met 50Nm vastgezet (en met montagepasta op het schroefdraad)? Vooral de kant waar je aandrijflijn zit is belangrijk omdat de meeste momentsleutels maar 1 kant op werken (rechtsom).

Op mijn 2019 Canyon Neuron kwam ik er achter dat Canyon de BB "handvast" had vastgezet en dat er speling kwam op de crank, en dus ook vuil in de BB. Na alles losgehaald te hebben (en schoongemaakt) is de speling volledig weg, maar het hebben van het juiste gereedschap (een ParkTool BBT-79 + Sonic momentsleutel met doordrukvierkant) is hier wel essentieel.
Rijd afwisselend op een Canyon Neuron CF 9.0 SL [2019] en mijn Frankenbike (69'er rigid oval singlespeed).
Trailcrew Zeewolde
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2636
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

I.Verheij schreef: di 28 januari 2020, 21:31 Heb je de BB aan beide kanten wel met 50Nm vastgezet (en met montagepasta op het schroefdraad)? Vooral de kant waar je aandrijflijn zit is belangrijk omdat de meeste momentsleutels maar 1 kant op werken (rechtsom).

Op mijn 2019 Canyon Neuron kwam ik er achter dat Canyon de BB "handvast" had vastgezet en dat er speling kwam op de crank, en dus ook vuil in de BB. Na alles losgehaald te hebben (en schoongemaakt) is de speling volledig weg, maar het hebben van het juiste gereedschap (een ParkTool BBT-79 + Sonic momentsleutel met doordrukvierkant) is hier wel essentieel.
Ik werk al 35 jaar in de techniek en ben nog nooit een momentsleutel tegengekomen die alleen rechtsom werkt. Het omschakelen verschilt, soms een pal omzetten of anders de vierkante drive omzetten.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
I.Verheij
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 23
Lid geworden op: vr 24 januari 2014, 17:26
Mijn mountainbike: Canyon Neuron, Canyon Spectral en mijn Frankenbike (69'er rigid oval singlespeed)

Dan heb je geluk gehad;) Met name de goedkopere werken echt maar 1 kant op
“Ik heb hem zelf ook”
Rijd afwisselend op een Canyon Neuron CF 9.0 SL [2019] en mijn Frankenbike (69'er rigid oval singlespeed).
Trailcrew Zeewolde
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2477
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Zelfs de goedkope Aldi variant , heeft twee richtingen :tong
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5861
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Momentsleutel die alleen met één draairichting werkt bestaan wel, maar deze kom je zelden tegen en goedkoop zijn ze dan ook zeker niet :-{
Een torsion draaimoment sleutel is dan wel vaker te vinden in één draairichting en goedkoop, maar ook deze zijn er in twee draairichtingen en dan bijvoorbeeld de digitaal draaimoment sleutel is dan ook schreeuwend duur :-{ :lol: :wink:
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
I.Verheij
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 23
Lid geworden op: vr 24 januari 2014, 17:26
Mijn mountainbike: Canyon Neuron, Canyon Spectral en mijn Frankenbike (69'er rigid oval singlespeed)

Laat ik hem verduidelijken ;)
De meeste momentsleutels draaien twee kanten op, maar het “moment” werkt alleen rechtsom (clockwise) en niet linksom (counterclockwise) 😉
Rijd afwisselend op een Canyon Neuron CF 9.0 SL [2019] en mijn Frankenbike (69'er rigid oval singlespeed).
Trailcrew Zeewolde
Gebruikersavatar
I.Verheij
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 23
Lid geworden op: vr 24 januari 2014, 17:26
Mijn mountainbike: Canyon Neuron, Canyon Spectral en mijn Frankenbike (69'er rigid oval singlespeed)

Wanneer we aan de slag gaan met de momentsleutel is het vooraf belangrijk om te weten of de momentsleutel linksom en rechtsom kan draaien of alleen rechtsom
https://www.datona.nl/blog/gereedschap/ ... entsleutel
Rijd afwisselend op een Canyon Neuron CF 9.0 SL [2019] en mijn Frankenbike (69'er rigid oval singlespeed).
Trailcrew Zeewolde
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29958
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

40 of 50 Nm is nou niet een waarde waarbij je een momentsleutel nodig hebt.
Dat is gewoon heel stevig vast.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5861
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

I.Verheij schreef: wo 29 januari 2020, 09:34 Laat ik hem verduidelijken ;)
De meeste momentsleutels draaien twee kanten op, maar het “moment” werkt alleen rechtsom (clockwise) en niet linksom (counterclockwise) 😉
Ook links schroefdraad heeft een aanhaal moment :wink:
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

I.Verheij schreef: wo 29 januari 2020, 09:34 Laat ik hem verduidelijken ;)
De meeste momentsleutels draaien twee kanten op, maar het “moment” werkt alleen rechtsom (clockwise) en niet linksom (counterclockwise) 😉
mijn momentsleutel van 30,- heeft gewoon moment voor 2 kanten op :-D
Omdraaien kan altijd nog!
Plaats reactie