Schade of kwetsbaarheid Racing Ray / Ralph?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Freewheeler
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 257
Lid geworden op: ma 19 december 2016, 14:37

Ik ben mijn banden aan het controleren. Ik kom her en der (ongeveer 6-7) snedes tegen op het loopvlak. Net niet door het rubber, maar wel redelijk diep.
Zowel voor als achter de nieuwe Racing Ray en achter de Ralph.
De banden zijn vooral gebruikt voor een paar Ardennen marathons, waar ze natuurlijk wat te voorduren hebben.

Nooit gehad met andere banden (ook niet Schwalbe) en een maat die de marathons in mijn wiel heeft gereden heeft geen Schwalbe en nergens last van.

Wat denken jullie? Kwetsbaarheid van de rubbersoort of gewoon pech en meerdere keren (heel) scherpe stenen of glas geraakt?

Ze hebben nu in ieder geval een paar kwetsbare punten en daar ga je geen zware tochten mee maken.
Mocht dit vaker voorkomen dan ga ik op zoek naar alternatieve banden.

Paar foto’s:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

In de Ardennen is NobbyNick beter op zn plek (om bij Schwalbe te blijven)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Freewheeler
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 257
Lid geworden op: ma 19 december 2016, 14:37

ThaSingleTrackMastah schreef: wo 21 augustus 2019, 21:56 In de Ardennen is NobbyNick beter op zn plek (om bij Schwalbe te blijven)
Ik heb het hierbij niet over de grip, die is voldoende voor deze marathons.
Maar indien hetzelfde runner zouden deze hetzelfde moeten hebben.
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8735
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

Ik heb geen ervaring met Racing Ray maar ik vind de Racing Ralph en Rocket Ron kwetsbaarder dan soortgelijke banden van andere merken.
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Freewheeler schreef: wo 21 augustus 2019, 22:04
ThaSingleTrackMastah schreef: wo 21 augustus 2019, 21:56 In de Ardennen is NobbyNick beter op zn plek (om bij Schwalbe te blijven)
Ik heb het hierbij niet over de grip, die is voldoende voor deze marathons.
Maar indien hetzelfde runner zouden deze hetzelfde moeten hebben.
Ik heb het ook niet over de grip.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

Dit is geen normale schade. Lijkt me meer een productie fout. Rubbermengsel niet goed of probleem met vulcanisatie.

Ik zie 3 verschillende schades in het het rubber op het karkas.

Is er schade aan de noppen? Dan bedoel ik niet slijtage.

Ik zou garantie proberen te halen. Banden zijn prijzig genoeg. Daar mag je wel wat van verwachten.
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1947
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

Ik zal die van mij ook eens goed inspecteren.. meeste km op de lokale rondjes, maar ook een paar Ardennen ritten, waaronder de RdhF
JasperGr
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 407
Lid geworden op: zo 23 november 2014, 20:45

Ha kijk, dit heb ik ook met een nieuw setje gehad. Heb ze 2 weken geleden weggegooid.

Sinds december 2018 rij ik de Ray en Ralph set en dit setje heeft tot 1,5 maand geleden het volgehouden. Hiermee heb ik diverse BAMS marathons gereden en de Girona Bike Challenge. Toen was de Ralph versleten. Hierna heb ik weer een Ralph voor achter gekocht en die toonde de zelfde schade na 2 belgische marathons. Ik ben naar Pirelli overgegaan. De duurzaamheid van de banden is ver te zoeken. Grip is daarentegen wel echt goed!
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3364
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

In NL zijn we de RaRa als 'normale' band gaan beschouwen, en op zachte bosgrond houdt 'ie ook best prima, maar het is en blijft een hele lichte en kwetsbare band. Niet heel geschikt voor harde en scherpe rotsondergrond.
Everybody bought a new bike!
Freewheeler
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 257
Lid geworden op: ma 19 december 2016, 14:37

Schwalbe zelf presenteert de snakeskin toch als geschikt voor dit werk. Dat hoort ook wel bij dit profiel.
De liteskins waren geschikt voor NL.
Marathons waren RDHF, Waimes en Ardennes Trophy.

Interessant dat er weinig over gepraat is, maar toch wel een puntje is.
Het lijkt gewoon alsof het rubber erg zacht is, waardoor kwetsbaar.
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8735
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

Ik vind de Snakeskin ook vies tegenvallen
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
Gebruikersavatar
Jouke74
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 489
Lid geworden op: di 21 oktober 2014, 21:23
Mijn mountainbike: Giant XTC advanced

Ray houdt het aardig bij mij. Bij de Ralph heb ik achter een soortgelijke scheur geplakt met wat rubber aan de binnenkant.

Grip is super, maar de slijtage ook.

Ik denk erover om voor Ray en dan achter Oude Ralph speedgrip te gaan rijden. Of 2x Cross King.
JasperGr
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 407
Lid geworden op: zo 23 november 2014, 20:45

Als ik de zachtheid van het rubber met de Pirelli Scorpion M vergelijk dan is die van de Schwalbe aanzienlijk zachter. Dit is wel beter voor de grip maar niet voor de duurzaamheid. De Ray/Ralph zijn echt ontworpen voor het marathonwerk. In NL kan je makkelijk met de Thunderburt en Ralph rijden. En zo licht zijn ze ook niet. De ray had ik pas gewogen en die was 650gr.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10376
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

asphaltdude schreef: do 22 augustus 2019, 13:50 In NL zijn we de RaRa als 'normale' band gaan beschouwen, en op zachte bosgrond houdt 'ie ook best prima, maar het is en blijft een hele lichte en kwetsbare band. Niet heel geschikt voor harde en scherpe rotsondergrond.
Lichte snele racebanden, gebouwd op snelheid. Niet gebouwd op veel tractie, niet op duurzaarheid, niet op lekbestendigheid. Moet/mag je er niet van verwachten.Toevallig hebben we in Nl geen stenen, alleen zand, dus daar houden ze wel.
Maar wordt het steen- of rotsachtig, dan slijten ze snel, en zijn ze kwetsbaar. Gewoon accepteren, daar kies je immers 'bewust' voor.
Kun je dat niet accepteren, wist je dat niet... dan andere banden kiezen die geschikter zijn voor dat terrein, die inzet.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Zijn dit niet toevallig Liteskins? Dan verbaast het me weinig...
Waar woke is, is vuur
Plaats reactie