203mm adapter met 200 mm schijf.

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

Ha bikers,

Ik heb een 200 mm schijf op de kop getikt en deze wil ik gaan monteren. Nu heb ik momenteel een 180 mm schijf met bijbehorende adapter. Dus naar mijn LBS gegaan voor een adapter voor een 200 mm schijf. Ik heb een 203mm adapter gekregen. Volgens hem is dit gewoon mogelijk. Ook lijkt hij vrij veel op de adapter die bij de 180 mm zit. Ik ben nog niet in de buurt van mijn fiets geweest maar zo op het oog lijkt mij het nagenoeg dezelfde adapter. Kan het zijn dat ik een adapter heb die gebaseerd is op een vork die standaard al op 180 mm zit ipv de 160 die ik heb?

Hoor graag jullie meningen / ervaringen.
Omdraaien kan altijd nog!
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

JMA1992 schreef: wo 14 augustus 2019, 17:23 Ha bikers,

Ik heb een 200 mm schijf op de kop getikt en deze wil ik gaan monteren. Nu heb ik momenteel een 180 mm schijf met bijbehorende adapter.
:-?
JMA1992 schreef: wo 14 augustus 2019, 17:23......de 160 die ik heb?

Hoor graag jullie meningen / ervaringen.
:roll:

Bedoel je nu dat je 160mm hebt ipv 180 en naar de 203mm wilt gaan , of dat je nu 180mm en naar 203mm wilt gaan ?(typo?)

Weet je zeker dat de remschijf 200mm is en niet 203mm ?

De adaper voor 180 en 203mm lijken niet erg op elkaar , verschil is dat de adapter van 203mm zorg dat de remklauw verder van de voorpoot af zit , dus voor een grotere schijf voor montage op de voorpoot zal het niks uitmaken , de bevestigingsgaten voorvork zijn standaard .

Kijk even het PDF bestand na daar staan de verschillende type's

Maar misschien eerst even beter meten als je thuis bent , want je loopt nu te gissen en jij kan het beste de situatie beoordelen .....

suc6 :-q

(er is ook nog is van Postmount of IS montage op de voorvork , dus ook zo andere adapters bv PM/PM of PM/IS ect)
https://si.shimano.com/pdfs/ev/EV-SM-MA-5155.pdf
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

Snelle Buffer schreef: wo 14 augustus 2019, 17:31
JMA1992 schreef: wo 14 augustus 2019, 17:23 Ha bikers,

Ik heb een 200 mm schijf op de kop getikt en deze wil ik gaan monteren. Nu heb ik momenteel een 180 mm schijf met bijbehorende adapter.
:-?
JMA1992 schreef: wo 14 augustus 2019, 17:23......de 160 die ik heb?

Hoor graag jullie meningen / ervaringen.
:roll:

Bedoel je nu dat je 160mm hebt ipv 180 en naar de 203mm wilt gaan , of dat je nu 180mm en naar 203mm wilt gaan ?(typo?)

Weet je zeker dat de remschijf 200mm is en niet 203mm ?

De adaper voor 180 en 203mm lijken niet erg op elkaar , verschil is dat de adapter van 203mm zorg dat de remklauw verder van de voorpoot af zit , dus voor een grotere schijf voor montage op de voorpoot zal het niks uitmaken , de bevestigingsgaten voorvork zijn standaard .

Kijk even het PDF bestand na daar staan de verschillende type's

Maar misschien eerst even beter meten als je thuis bent , want je loopt nu te gissen en jij kan het beste de situatie beoordelen .....

suc6 :-q

(er is ook nog is van Postmount of IS montage op de voorvork , dus ook zo andere adapters bv PM/PM of PM/IS ect)
https://si.shimano.com/pdfs/ev/EV-SM-MA-5155.pdf

Bedankt voor je info! Ik ga van 180 naar 200. Het is een Sram centerline en die gaan niet tot 203mm. De 180 mm zit ook al met een adapter gemonteerd. De adapter die ik nu gekocht heb is voor een 203 mm schijf maar volgens de LBS kan die ook voor 200 gebruikt worden. Echter vind ik dat ie er erg veel op de adapter lijkt die ik al gemonteerd heb. Het verschil is in elk geval niet zo groot als op de afbeeldingen die in je link staan.

Ik ga thuis kijken, maar ik ben in elk geval al een stap verder. Bedankt!
Omdraaien kan altijd nog!
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

okee , bijgevoegd een PDF via Sram , beetje onderaan staan wat plaatjes en uitleg .

Suc6 :-q :bier:

https://www.servicearchive.sram.com/sit ... ifters.pdf
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Er zijn heel veel verschillende. Zo heb je adapters voor een vork met montage punten voor een 180mm schijf, wellicht heb je die adapter mee gekregen? Dat gaat niet passen.

Een 200mm schijf is niet te combineren met een 203mm adapter. Het zou goed kunnen gaan, maar met een beetje pech steekt je blok boven de schijf. Dat gaat na verloop van tijd niet goed.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Er zit anderhalve millimeter verschil tussen nu. Je zou dus aan de adapter kunnen vijlen, is te doen, je moet alleen een beetje recht blijven met vijlen. Maar dan heb je het hoogteverschil opgelost.

En je fietsenmaker is een prutser.


En ik krijg zo langzaam een hekel aan SRAM met hun net afwijkende standaards... :roll:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Lars TB schreef: wo 14 augustus 2019, 19:07

En je fietsenmaker is een prutser.
:-D
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Hij heeft je waarschijnlijk een adapter meegegeven om van een 180 vork naar een 203 schijf te gaan.
Jij hebt nu een adapter op je fiets om van een 160 vork naar een 180 schijf te gaan.
Die lijken idd erg op elkaar.

Jij hebt een adapter nodig om van 160 naar 200 (Sram) te gaan.
Een adapter voor 203 (Shimano en de rest) is gangbaarder.
Wellicht kan je die van Shimano gebruiken.?.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

ThaSingleTrackMastah schreef: wo 14 augustus 2019, 19:33 Hij heeft je waarschijnlijk een adapter meegegeven om van een 180 vork naar een 203 schijf te gaan.
Jij hebt nu een adapter op je fiets om van een 160 vork naar een 180 schijf te gaan.
Die lijken idd erg op elkaar.

Jij hebt een adapter nodig om van 160 naar 200 (Sram) te gaan.
Een adapter voor 203 (Shimano en de rest) is gangbaarder.
Wellicht kan je die van Shimano gebruiken.?.
Uhm :~

(Spaanse wijn ging er vandaag goed in?)
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Cervezas :bier:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Morgen als de alcohol uitgewerkt is, zul je zien dat je conclusies aan het trekken bent op basis van gegevens die er niet zijn. Maar tot die tijd: proost :bier:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

Gewoon een 200 adapter halen.. Ik heb ooit eens in mijn onoplettendheid een 203 adapter met 200 schijf gebruikt en wat japie zegt, uiteindelijk gaat het niet goed. Je creëert vanzelf een rand in je blokje. 203 adapter zou ik weer terug brengen bij de fietsenzaak, laat hem m maar zelf monteren op een fiets met 200 schijf :winkie:
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Er bestaat geen 200 adapter, noch bestaat er een 203 adapter. Er bestaan wel +20, +23, +40 en +43 adapters.
Waar woke is, is vuur
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

Bedankt voor al jullie reacties en mijn vermoeden bevestigen. Ik heb de adapter naast mijn huidige 20mm post mount gehouden en is nagenoeg hetzelfde. Is dus voor een vork met 180mm schijfopname. Ik heb nu bij mantel een 40mm post mount besteld en die komt hopelijk morgen binnen. Kan ik die nog snel monteren voordat ik savonds richting de cauberg challenge vertrek :-D 8)
Omdraaien kan altijd nog!
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

Makkelijk schreef: do 15 augustus 2019, 09:47 Er bestaat geen 200 adapter, noch bestaat er een 203 adapter. Er bestaan wel +20, +23, +40 en +43 adapters.
Daar ben ik inmiddels ook achter inderdaad. De 203 die er op staat is eigenlijk nietszeggend.. Als je die op een pm6 vork plaatst dan komt je schijf nog maar op 183.

Edit : Misschien wat dom, maar ik heb dus bij mijn LBS op een 40mm adapter gevraagd. Toen ze vroegen wat ik er mee ging doen zei ik dat ik van 180 naar 200mm ging. Vervolgens kreeg ik de 203mm adapter ( +23 ) en ben ik eigenlijk een beetje uit gegaan van de expertise van mijn LBS. Eenmaal uitgepakt en al ging ik toch weer twijfelen. Bleek dus terecht..
Omdraaien kan altijd nog!
Plaats reactie