Tubeless gaan?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Het varieert per geval. Sommige pomp je zo op en andere niet. Een compressor is niet echt nodig want je kunt altijd even naar een benzinestation rijden. Daar kun je gebruik maken van de compressor. Ik heb het geluk dat er bij mij een om de hoek zit.
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1947
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

Wiel-Maat schreef: do 22 augustus 2019, 07:55

Ok das n vrij duidelijk verhaal. Behalve dat samurai sword...is dat de naam van n tooltje of heb jij altijd zo’n zwaard op je rug hangen? :winkie:
Afbeelding
rechter ding, daar stop je zo'n sliert in en duw je in de band
(9 euro bij de decathlon, of achterlijk duur voor de "bekende" merken zoals sahmurai, 30 euro https://www.mantel.com/sahmurai-sword)
Mosseltje
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 29
Lid geworden op: vr 16 juli 2010, 16:24
Mijn mountainbike: Cube Stereo Hybrid EXC 500 2018
Contacteer:

Wiel-Maat schreef: do 22 augustus 2019, 07:55]

Maar zoals ik begrijp moet je dan wel weer n compressor aanschaffen voor t oppompen. :roll:
Je band moet op de velg “ploppen”. Daarvoor heb je een iets snellere luchtverplaatsing dan een fietspomp voor nodig.
Ik heb mijn duikset gebruikt. Met 12 bar plopte de band er zo op.
Wanneer de band eenmaal goed op de velg ligt kan je hem met een normale fietspomp oppompen.

24 uur verder en slechts 0,3 bar verloren.
Misschien ligt het velglint nog steeds niet goed maar metaal epoxy werkt dus ook erg goed. :lol:
Had er eerst Schwalbe Zelfklevend High Pressure tape opzitten. Het kostte me een halve dag om de lijmresten van de velg te krijgen.


Ik ben voor tubeless gegaan omdat ik 1 op de 5 tochten met een lekke band stond.
Geen snake bites maar een klein gaatje door een doorn ofzo.
Hopelijk nu verleden tijd......
Light travels faster than sound. This is why some people appear bright until you hear them speak.........
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

GeertMTB schreef: wo 21 augustus 2019, 21:56Parktools heeft ook patches TB2 voor (te) grote gaten, hoe goed ze werken durf ik niet te zeggen.
Die zijn niet voor tubeless bedoeld, maar om tussen binnen- en buitenband te leggen bij grote(re) schade aan de buitenband. Zodat je binnenband niet uitpuilt en ploft.

Ook zijn ze expliciet bedoeld als noodoplossing; om verder te kunnen rijden met een beschadigde buitenband. Daarvoor werken ze trouwens zéér goed, kan ik getuigen: ik heb er weleens een dikke honderd kilometer mee gereden.

Een gat in een buitenband/tubelessband groter dan wat de latex vanzelf dicht, repareer je met een buitenbandplakker. Dat is op zich hetzelfde als een binnenbandplakker, maar dan versterkt ("gewapend"), net als de buitenband zelf. Of met die Samuraiworsten, maar daar heb ik geen ervaring mee. Die zijn voor kleinere gaten bedoeld, lijkt me, want die kunnen een beschadigd karkas niet versterken, wat binnenbandplakkers wél doen.
Vorsprung durch Pedantik.
Gebruikersavatar
Bonanza
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1391
Lid geworden op: za 23 juni 2012, 21:18
Mijn mountainbike: Niner Air 9 RDO, Kona Hei Hei CR Race
Contacteer:


Dat geeft mij dan al iets minder vertrouwen. ;) Maar wie weet neem ik alles nog es in overweging en ga ik ooit overstag om tubeless te proberen. Maar zoals ik begrijp moet je dan wel weer n compressor aanschaffen voor t oppompen. :roll:
Hoeft niet. Hangt ook van de velg en band af. Ik heb Vittoria TNT's, maar ook ook Schwalbe's gingen gewoon met de vloerpomp. Mocht het niet lukken, kan je ook eerst de band met een binnenband oppompen, zodat 1 kant al goed in de velg ligt.

Je ziet teveel beren op de weg, zo'n drama is het allemaal niet. :tong
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

Bonanza schreef: do 22 augustus 2019, 09:29

Dat geeft mij dan al iets minder vertrouwen. ;) Maar wie weet neem ik alles nog es in overweging en ga ik ooit overstag om tubeless te proberen. Maar zoals ik begrijp moet je dan wel weer n compressor aanschaffen voor t oppompen. :roll:
Hoeft niet. Hangt ook van de velg en band af. Ik heb Vittoria TNT's, maar ook ook Schwalbe's gingen gewoon met de vloerpomp. Mocht het niet lukken, kan je ook eerst de band met een binnenband oppompen, zodat 1 kant al goed in de velg ligt.

Je ziet teveel beren op de weg, zo'n drama is het allemaal niet. :tong
Kijk, wat een reacties sinds mijn laatste post, thx (ongetwijfeld ook namens de TS, want nuttige info dit) ... ;)

Ja idd een flinke beer die bij mij op de weg zit, en wat apen ook nog trouwens. :D

Kwestie van afwegen toch denk ik.

Edit: en het kan geluk zijn, maar ik heb met biba eigenlijk nog nooit lek gereden...ff afkloppen dan maar. Het kan ook de locaties zijn (vnl UHR enz) want in gebieden waar wel meer doorns liggen zou je het wel eerder kunnen hebben. Kennelijk rij ik dus in doorn-arme gebieden...
Laatst gewijzigd door Wiel-Maat op do 22 augustus 2019, 09:54, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1947
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

probeer het eens.. een paar ventielen en tape en sealant haal je voor 3 tientjes. als het niks is zitten je binnenbanden er zo weer in
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

Prulleman schreef: do 22 augustus 2019, 09:52 probeer het eens.. een paar ventielen en tape en sealant haal je voor 3 tientjes. als het niks is zitten je binnenbanden er zo weer in
Hmm...tja, dat is zo. Maar ik zit nog steeds in koudwatervrees modus. :roll: :wink:
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1947
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

check even of je velgen misschien al de juiste tape hebben.. mijn cannondale kwam met pre-taped stan's velgen.
Als je een oude biba hebt liggen, knip je ventiel er uit, zit die erin en kijk of de de boel opgepompt krijgt.

Als dat lukt kan je doorgaan met goede ventielen en sealant (hoewel bij sommige velgen ghetto ventielen nog best goed kunnen werken)
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik las hierboven één op de vijf keer lekrijden.
Ga met binnenbanden naar de Voerstreek en je rijdt vijf keer per rondje lek. :o
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Mosseltje
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 29
Lid geworden op: vr 16 juli 2010, 16:24
Mijn mountainbike: Cube Stereo Hybrid EXC 500 2018
Contacteer:

ThaSingleTrackMastah schreef: do 22 augustus 2019, 12:08 Ik las hierboven één op de vijf keer lekrijden.
Ga met binnenbanden naar de Voerstreek en je rijdt vijf keer per rondje lek. :o
Dat zou voor mij een reden zijn om een andere hobby te zoeken. :lol:
Light travels faster than sound. This is why some people appear bright until you hear them speak.........
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Mosseltje schreef: do 22 augustus 2019, 12:19
ThaSingleTrackMastah schreef: do 22 augustus 2019, 12:08 Ik las hierboven één op de vijf keer lekrijden.
Ga met binnenbanden naar de Voerstreek en je rijdt vijf keer per rondje lek. :o
Dat zou voor mij een reden zijn om een andere hobby te zoeken. :lol:
Voor mij een reden om tubeless te gaan rijden :tong
En ook een reden om niet mee te rijden met binnenband rijders.
20 ongeplande maar verplichte pauzes per dag is niet mijn ding.

Mooi onderschrift btw.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

Prulleman schreef: do 22 augustus 2019, 10:00 check even of je velgen misschien al de juiste tape hebben.. mijn cannondale kwam met pre-taped stan's velgen.
Als je een oude biba hebt liggen, knip je ventiel er uit, zit die erin en kijk of de de boel opgepompt krijgt.

Als dat lukt kan je doorgaan met goede ventielen en sealant (hoewel bij sommige velgen ghetto ventielen nog best goed kunnen werken)
Ja ik heb mavic crossrides en daar zit ook zo'n gele plastic achtige rand in de velg... dat is dan toch ook wat je noemt pre-taped?

En het verschil tussen goede ventielen en ghetto ventielen dan? Die laatste koop je dan ergens in de achterbuurt ofzo? :winkie: - verder toch een serieuze vraag btw ;)
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1947
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

Wiel-Maat schreef: do 22 augustus 2019, 13:38
Prulleman schreef: do 22 augustus 2019, 10:00 check even of je velgen misschien al de juiste tape hebben.. mijn cannondale kwam met pre-taped stan's velgen.
Als je een oude biba hebt liggen, knip je ventiel er uit, zit die erin en kijk of de de boel opgepompt krijgt.

Als dat lukt kan je doorgaan met goede ventielen en sealant (hoewel bij sommige velgen ghetto ventielen nog best goed kunnen werken)
Ja ik heb mavic crossrides en daar zit ook zo'n gele plastic achtige rand in de velg... dat is dan toch ook wat je noemt pre-taped?

En het verschil tussen goede ventielen en ghetto ventielen dan? Die laatste koop je dan ergens in de achterbuurt ofzo? :winkie: - verder toch een serieuze vraag btw ;)
geel en plastic achtig klinkt inderdaad als "tubeless tape" ipv ouderwetse (niet luchtdichte) rimtape, enkel om je binnenband te beschermen tegen de spaakgaten. (maar 100 % zeker weet ik het natuurlijk niet... als het een los liggende strip is die in je velg ligt ipv plakkende tape, dan gaat dat niet lucht dicht aflsluiten)

dit is de orginele (maar gelijk aan tesa nr nogwat):
Afbeelding

Ghetto tubeless is een term voor een tubeless setup met minimale kosten en bij elkaar gescharrelde onderdelen (en dus geen "dure" speciale ventielen van 20 euro per set.). Het is een breed begrip maar kan o.a. verwijzen naar:
- geen "echte" tubeless ventielen, maar oude ventielen uit een binnenband geknipt
- geen stan's tape, maar gorilla tape of tesa of whatever.
- eigengemaakte sealant
- geen compressor, maar een oude cola fles of plantenspuit met slangen en ventielen eraan.
- ...
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1549
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Ook belangrijk:

Dat het niet alleen het juiste tape is maar dat het ook tot onder de hieldraad komt en niet alleen over de spaakgaten ligt. Anders gaat het alsnog lekken.

Dat gele lint van Mavic is niet luchtdicht. Dat is gewoon een velglint dat tegen hoge druk kan. Ze verkopen een systeem met zwarte velglinten speciaal voor de Crossride die een ribbeltje hebben dat de band op zijn plek houdt. Ik heb ze en die werken perfect. Zelfs met een handpomp zit de band er in een keer luchtdicht op.
Plaats reactie