sram xx remmen

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
fl-wappie
All rounder
All rounder
Berichten: 102
Lid geworden op: di 22 september 2015, 18:55

Ook ik vind het erg makkelijk om meteen te schreeuwen dat je de remmen moet vervangen.
Heb zelf ook problemen gehad met elixers 5 fietsenmaker kreeg het niet voor elkaar en de hendel moest vervangen worden. Daarna zelf alles uit elkaar gehaald, hendel + caliper. En bleek dat de vierkante keer/ o-ring kapot was van de caliper. Fietsenmaker kon hier geen onderdelen voor krijgen.
Beetje zoeken op de Duitse webshops kon ik dat wel. Rem hem heeft het na de tijd altijd goed gedaan. Toch kies ik na dit geval altijd liever voor shimano. En ben ik het vertrouwen in alle fietsenmakers wel verloren die meteen nieuw willen verkopen.
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1946
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

fl-wappie schreef: do 15 augustus 2019, 00:46 Ook ik vind het erg makkelijk om meteen te schreeuwen dat je de remmen moet vervangen.
Heb zelf ook problemen gehad met elixers 5 fietsenmaker kreeg het niet voor elkaar en de hendel moest vervangen worden. Daarna zelf alles uit elkaar gehaald, hendel + caliper. En bleek dat de vierkante keer/ o-ring kapot was van de caliper. Fietsenmaker kon hier geen onderdelen voor krijgen.
Beetje zoeken op de Duitse webshops kon ik dat wel. Rem hem heeft het na de tijd altijd goed gedaan. Toch kies ik na dit geval altijd liever voor shimano. En ben ik het vertrouwen in alle fietsenmakers wel verloren die meteen nieuw willen verkopen.
Voor een fietsenmaker is het helemaal niet rendabel om hier tijd in te stoppen.. ten eerste is het uit elkaar halen en weer in elkaar zetten niet een werkje wat je zonder ervaring of handleiding wil doen, aangezien er 100 verschillende remhendels zijn is de kans op ervaring klein en zal ie tijd moeten investeren in handleidingen zoeken, lezen en begrijpen. Dan moet ie kijken of ie het probleem kan vinden, hopen dat het opgelost kan worden met vervangende onderdelen (de eerste stap is dus al een gok). Daarnaast is het een zoektocht naar het juiste onderdeel, die misschien niet via zijn normale kanalen leverbaar zijn, ongetwijfeld duurt het allemaal langer dan normaal en ligt er dus een week een remhendel uit elkaar.

Vervolgens moet ie jou gaan uitleggen waarom er 60 euro arbeid + 10 cent voor een o-ring betaald moet worden en waarom het 2 weken heeft geduurd en heeft ie alsnog een ontevreden klant.. Als je in zijn schoenen staat pak je ook gewoon een hendel uit het schap en zet je die erop voor 15 euro arbeid en 30 euro materiaal. Goedkoper en sneller
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4703
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Precies dat :-q

Zo makkelijk om fietsenmakers zo snel af te kraken. Werk zelf parttime als fietsenmaker en heb 12 weken in een shop ingevallen. Vanuit mijn eigen visie wil ik allee oplossen. Maar hoe verkoop je idd dat je 2 uur aan het prutsen en sleutelen bent geweest? Dan reken je toch maar minder en probeer je de klant tevreden te krijgen maar als die later ergens op internet een manual vindt en denkt dat had ik zelf ook gekund en dan tegen kostprijs van o-ring is ie alsnog ontevreden.

Wat je zelf kunt en doet is niet te vergelijken met wat een fietsenmaker kan en wil doen.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Het probleem blijft dat een reparatie geen garantie is dat het daarna wel goed gaat. Want anders had SRAM de problemen echt wel opgelost gedurende de levensduur van de remmen. Of bij de opvolger... .


Maar inderdaad zou een fietsenmaker ook uit kunnen leggen waarom die iets niet doet.

Verder meer dan genoeg uitstekende fietsenzaken. Maar ook meer dan genoeg jongens en meiden die bepaalde kennis gewoon missen... :-{
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Tijdens een fietsvakantie in Dolomieten gingen 5 vd 5 Sram/Avid remmen kapot, een score van 100%.
(de andere merken, zelfs de Maguras bleven heel)
Ook de Sram remmen van onze gids gingen kapot.
Onder de kapotte remmen waren remmen die altijd probleemloos waren, maar ook remmen die al een (of gwee) reparatie achter de rug hadden.
Reparatie biedt geen garantie. Hooguit de garantie dat het nog eens stuk gaat.
Nu ik er aan denk, er is nog een garantie.
Namelijk de garantie dat de vakantie van jou en je fietsmaten verziekt wordt...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

ThaSingleTrackMastah schreef: vr 16 augustus 2019, 16:21 Tijdens een fietsvakantie in Dolomieten gingen 5 vd 5 Sram/Avid remmen kapot, een score van 100%.
(de andere merken, zelfs de Maguras bleven heel)
Ook de Sram remmen van onze gids gingen kapot.
Onder de kapotte remmen waren remmen die altijd probleemloos waren, maar ook remmen die al een (of gwee) reparatie achter de rug hadden.
Ongeloofwaardig verhaal :roll:


:winkie:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
herman77
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 16
Lid geworden op: do 1 augustus 2019, 22:02

Heb net de fiets opgehaald, de remmen konden gewoon gemaakt worden;) dus uit eindelijk viel het allemaal mee en hoop dat ik veel veilige kilometers kan maken met de achter rem:))
Scheelt in ieder geval al heel wat qua kosten ipv van gelijk de hele boel te vervangen als dat niet nodig is..

Ik wil iedereen wel bedanken voor alle input:)).
Straks even op de fiets springen en lekker fietsen.
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1722
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

nu weten we nog niet wat er nu uiteindelijk mee was :roll:

hopelijk heb je er lang lol van, keep us posted, maar als ze alsnog stuk gaan graag voor je houden :winkie:
Plaats reactie