Meer of minder lucht

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Jirure1984
All rounder
All rounder
Berichten: 83
Lid geworden op: zo 19 december 2010, 17:49
Mijn mountainbike: Giant Anthem 2 2019

Sinds afgelopen zaterdag een nieuwe wielset. Waarbij ik van een binnenvelg 22mm naar 26mm ben gegaan. Ik wil eerste mijn huidige buitenbanden 2.1 op rijden. Met de oude set reed ik rond met 1.55-1.6 voor en 1.65-1.7 achter icm biba.

Maar nu loop ik vast in het theoretische verhaal.
Want als ik de luchtdruk hetzelfde zou houden. Heb je door de bredere velg een breder loopvlak, een betere verdeling om de klappen op te vangen? Maar de hoogte van de band is lager waardoor snakebites eerder ontstaan? Wat is standaard het uitgangspunt als alleen de velg breder wordt en de rest dus gelijk blijft, meer of minder lucht?
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Minder, al denk ik dat je beter 2.25 bandjes kunt monteren om de voordelen van die bredere velg te benutten.
Gebruikersavatar
slapbandje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 991
Lid geworden op: vr 15 augustus 2014, 18:22
Mijn mountainbike: Te veel

Jirure1984 schreef: za 3 augustus 2019, 10:58 Maar nu loop ik vast in het theoretische verhaal.
Theorieën zijn leuk voor de collegezaal of in de schoolbanken. Daar heb je in de praktijk niet veel aan wanneer je op je fiets stuitert als een doedelzak of wanneer je banden zodanig leeg zijn dat je velg elke keer een opdoffer krijgt bij het neerkomen.

Gewoon je banden op druk brengen en tijdens een proefrit lucht er bij of er uit. Dat is de enige manier om voor jou te bepalen of je met voldoende druk in je banden rijdt.
Geld moet rollen. Bij voorkeur op noppenbanden.
sama
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1388
Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
Mijn mountainbike: Yeti asr turq

slapbandje schreef: za 3 augustus 2019, 12:29
Jirure1984 schreef: za 3 augustus 2019, 10:58 Maar nu loop ik vast in het theoretische verhaal.
Theorieën zijn leuk voor de collegezaal of in de schoolbanken. Daar heb je in de praktijk niet veel aan wanneer je op je fiets stuitert als een doedelzak of wanneer je banden zodanig leeg zijn dat je velg elke keer een opdoffer krijgt bij het neerkomen.

Gewoon je banden op druk brengen en tijdens een proefrit lucht er bij of er uit. Dat is de enige manier om voor jou te bepalen of je met voldoende druk in je banden rijdt.
Zeker, gewoon gaan proberen!
Sneeuwmonster
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4322
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Dat nou precies slapbandje een goed advies geeft 8)
sama
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1388
Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
Mijn mountainbike: Yeti asr turq

Cube-Elite schreef: za 3 augustus 2019, 15:24 Dat nou precies slapbandje een goed advies geeft 8)
:lol: :lol: :lol:
Scherp gezien :-q
Sneeuwmonster
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5867
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Ervaring... Denk ik... :wink:
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Jirure1984
All rounder
All rounder
Berichten: 83
Lid geworden op: zo 19 december 2010, 17:49
Mijn mountainbike: Giant Anthem 2 2019

TenZNL schreef: za 3 augustus 2019, 11:57 Minder, al denk ik dat je beter 2.25 bandjes kunt monteren om de voordelen van die bredere velg te benutten.
Als de huidige set op is komen er 2.25 banden erop.

Vanmiddag de eerste bosrit met de nieuwe set. 1.57 voor en 1.65 achter maar merkte minder comfort. Dus nu gaan testen. 1.5 voor en 1.6 achter voor de volgende rit.
Gebruikersavatar
slapbandje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 991
Lid geworden op: vr 15 augustus 2014, 18:22
Mijn mountainbike: Te veel

1.57 en 1.65???

Eenieder moet natuurlijk doen wat hij/zij denkt dat goed is maar ben je niet een beetje aan het mierenneuken wanneer je al met 2 cijfers achter de komma met bandenspanning bezig bent? (No offense, bij de weg)

Ik denk dat je met 1 cijfer achter de komma diep genoeg in de materie duikt om het eventueel te merken in rijgedrag en comfort.
Daarbij is bandenspanning op zich leuk om te meten op je vaste rondje maar wanneer de grond droger, vochtiger wordt of opvriest kan je hele bandenspanningschema de kliko in.
Geld moet rollen. Bij voorkeur op noppenbanden.
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5867
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Jep :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Jirure1984
All rounder
All rounder
Berichten: 83
Lid geworden op: zo 19 december 2010, 17:49
Mijn mountainbike: Giant Anthem 2 2019

slapbandje schreef: za 3 augustus 2019, 21:09 1.57 en 1.65???

Eenieder moet natuurlijk doen wat hij/zij denkt dat goed is maar ben je niet een beetje aan het mierenneuken wanneer je al met 2 cijfers achter de komma met bandenspanning bezig bent? (No offense, bij de weg)

Ik denk dat je met 1 cijfer achter de komma diep genoeg in de materie duikt om het eventueel te merken in rijgedrag en comfort.
De volgende rit breng ik het toch terug naar 1 cijfer achter de komma. ;).
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Jirure1984 schreef: za 3 augustus 2019, 10:58 ... Maar de hoogte van de band is lager waardoor snakebites eerder ontstaan? Wat is standaard het uitgangspunt als alleen de velg breder wordt en de rest dus gelijk blijft, meer of minder lucht?
De wangen van de band staan iets minder bol bij een bredere velg en geven om die reden meer ondersteuning. Daardoor heb je ook iets minder kans op een snakebite. Alleen omdat je de druk ook verder omlaag brengt, kom je weer hoger te zitten met de risicofactor. Het heft elkaar een beetje op zolang je niet te laag met de druk gaat!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Plaats reactie