Shimano 12sp shifter icm SRAM Eagle?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Zou een XT/SLX 12sp shifter werken op een GX eagle drivetrain? De werking van de GX shifter is prima maar kan niet echt een lekkere positie vinden zodat ik bij op- of afschakelen m`n pols moet verdraaien (afgezien van het feit dat ik het opschakelen met de wijsvinger en de dubbele shift prettiger vind).

Kan er niet heel veel over vinden, behalve een video waarbij een XTR 12sp shifter aan een GX drivetrain wordt geknoopt en dat lijkt te werken. Is het veilig om aan te nemen dat XT/SLX 12sp shifters ook werken, iemand een ideetje hierover?
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

(Ben ook benieuwd, maar dan een beetje omgekeerd: past Sram Gripshift op Shimano 1x12 XTR groep?

Bij Sram heb je ook dat alternatief nog, als de Trigger niet bevalt. Heb je zelf Gripshift al eens geprobeerd? Ik vind het heerlijk schakelen).
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
i-toon
All rounder
All rounder
Berichten: 139
Lid geworden op: za 28 augustus 2004, 15:00
Mijn mountainbike: wordt vooral gebruikt in de Maasduinen

Ik heb een beetje hetzelfde als jij, ook niet tevreden over SRAm schakelen, ook niet met gripshift.

viewtopic.php?f=9&t=140685

Had dat filmpje op youtube ook gezien, maar nog niet uitgeprobeerd.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

TenZNL schreef: za 20 juli 2019, 00:52 Kan er niet heel veel over vinden, behalve een video waarbij een XTR 12sp shifter aan een GX drivetrain wordt geknoopt en dat lijkt te werken. Is het veilig om aan te nemen dat XT/SLX 12sp shifters ook werken, iemand een ideetje hierover?
Dat lijkt me een veilige aanname!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

5 tientjes is natuurlijk ook geen hele grote gok, ik ga er gewoon 1 bestellen :)

@Aurelius:
Eerlijk gezegd niet overwogen maar ooit eens, lang geleden, een fiets met gripshift gehad en dat beviel ook niet.
VWB jouw vraag, ik dacht gisteren ergens gelezen te hebben dat dat niet ging maar als de cablepull van de shifters praktisch hetzelfde is zou er toch geen obstakel moeten zijn?

Edit:
XTR derailleur, GX cassette/shifter combi: https://www.youtube.com/watch?time_cont ... DA0oiuMltA

Meer info: Topic op Weightweenies
Freediamond87
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 394
Lid geworden op: zo 12 januari 2014, 15:28
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy C

Ik heb sinds kort ook een GX Eagle drivetrain en vind het jammer dat deze niet kan dubbelshiften. Verder bevalt het systeem prima. Mooi dat GX matcht met xt/xtr. Maar kan een xx1 shifter eigenlijk wel dubbelshiften of kan dat alleen met Shimano?
sama
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1382
Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
Mijn mountainbike: Yeti asr turq

Met sram kun je maar 1 versnelling tegelijk opschakelen als je dat bedoelt met dubbelshiften.
Tenzij je gripshift hebt natuurlijk.
Sneeuwmonster
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

sama schreef: za 20 juli 2019, 13:37 Met sram kun je maar 1 versnelling tegelijk opschakelen als je dat bedoelt met dubbelshiften.
Tenzij je gripshift hebt natuurlijk.
Op? Af!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Freediamond87
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 394
Lid geworden op: zo 12 januari 2014, 15:28
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy C

Onder opschakelen versta ik naar een groter kransje schakelen en dat kan bij Sram idd net als bij Shimano met 2 kransjes tegelijk. Afschakelen gaat met 1 kransje per klik en wil overigens best snel.
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4284
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Ik vind de sram triggers ook echt niet goed, zowel qua mogelijkheden als ergonomie.
Sram is gripshift vind ik of axs. Maar goed dat blijft natuurlijk persoonlijk.
sama
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1382
Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
Mijn mountainbike: Yeti asr turq

Freediamond87 schreef: za 20 juli 2019, 16:34 Onder opschakelen versta ik naar een groter kransje schakelen en dat kan bij Sram idd net als bij Shimano met 2 kransjes tegelijk. Afschakelen gaat met 1 kransje per klik en wil overigens best snel.
Sorry voor de verwarring, maar ik bedoelde natuurlijk andersom, ik heb een xo1 eagle shifter, en daarmee kun je toch echt maar 1 versnelling tegelijk zwaarder schakelen. Als je lichter wilt gaan trappen kun je er wel in één keer een stuk of vier tegelijk shiften.
Sneeuwmonster
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

sama schreef: za 20 juli 2019, 19:35
Freediamond87 schreef: za 20 juli 2019, 16:34 Onder opschakelen versta ik naar een groter kransje schakelen en dat kan bij Sram idd net als bij Shimano met 2 kransjes tegelijk. Afschakelen gaat met 1 kransje per klik en wil overigens best snel.
Sorry voor de verwarring, maar ik bedoelde natuurlijk andersom, ik heb een xo1 eagle shifter, en daarmee kun je toch echt maar 1 versnelling tegelijk zwaarder schakelen. Als je lichter wilt gaan trappen kun je er wel in één keer een stuk of vier tegelijk shiften.
Maar je kunt sneller 'klikken' dan de derailleur kan schakelen, dus ik heb het nooit als beperking (kunnen) ervaren.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
sama
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1382
Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
Mijn mountainbike: Yeti asr turq

Klopt, mij is het ook prima, maar bij shimano kan het wel.
Sneeuwmonster
Hans wynants
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 42
Lid geworden op: wo 19 maart 2008, 16:06
Mijn mountainbike: Niner RKT RDO

ik volg dit lijntje ook mee . super tevreden van mijn X0.1 maar het gemak van een shimano shifter lijkt me ook wel beter. ( persoonlijke mening )
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Ik mis sinds ik sram rijdt vooral de mogelijkheid om in 2 richtingen af te schakelen. Met shimano schakel ik altijd met mn wijsvinger tegen de achterkant af. Elke keer op de mtb blijf ik dat proberen (stadsfiets heeft Zee)
Waar woke is, is vuur
Plaats reactie