Trilling / resonantie Fox float 32 bij remmen

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

baron062 schreef: di 16 juli 2019, 05:59 Die ringetjes zitten tussen boutkop en klauw volgens mij, niet tussen klauw en adapter. Dus dat is het niet.
Dat dus.
Als je goed kijkt zie je dat de kant van de adapter waar de boutkop op aanligt niet exact parallel is aan de bovenkant van de postmount nok op de vork. Of beter omschreven, de beide kanten van de adapter zijn niet parallel aan elkaar.
Dat betekent dat de bout op buiging belast zou worden als je die hol/bol ring weglaat, je moet ze dus wel echt gebruiken.

Bij Avid zitten die hol/bol ringen zowel boven als onder de adapter gemonteerd, waardoor je de hele adapter kunt "kantelen" om eventueel onzuiver gefreesde bevestingen van frame/vork te compenseren.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

philippevk schreef: di 16 juli 2019, 05:08 Het lijkt op de foto alsof er de sram ringetjes zijn gebruikt om de klauw te centreren. Dit zijn de holle en bolle ringetjes. Zover ik dacht gebruikt shimano dit systeem niet.
Dit zou wel verklaren waarom je niet het hele oppervlak gebruikt van de schijf.
Die ringen horen bij deze adapter en zitten op de juiste plek.
Als jij deze adapter hebt zonder deze ringen, dan heb je een potentieel probleem. De boutkop kan afbreken omdat de boutkop schuin wordt belast.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Pbro
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 317
Lid geworden op: wo 10 april 2013, 10:00

Oké, het aanvalsplan wordt dus als volgt:
1-zorgen dat het remblokje iets omlaag komt zodat deze niet meer boven de remschijf uitsteekt. Hiervoor staan al een aantal tips in dit topic. Ik ga dit ga ik ook nog met de lbs bespreken (is nu op vakantie).
2-remschijf vervangen voor een type met wat minder ‘zaagtand’ en gaten zodat de remkracht wat geleidelijker wordt afgegeven.
Ik ga ook nog met Merida contact opnemen hierover. Ik zie dat in het 2019 model een Reba vork wordt gemonteerd dus mogelijk zijn er meer meldingen geweest...

Maar nu eerst op vakantie! De fiets gaat uiteraard mee.
Be Nice, Say Hi!
Hans wynants
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 42
Lid geworden op: wo 19 maart 2008, 16:06
Mijn mountainbike: Niner RKT RDO

ik zou zeker u vork laten nakijken ! ikzelf heb vorig jaar een nieuwe OEM Fox SC gekocht! nu een jaar later zoveel speling op de glijbussen gekomen dat de vork echt zijn werk niet meer kan doen... zo vervelend om mee te rijden. initieel had ik ook enkel vibratie tijdens het remmen.

na een jaren vertrouwde Fox rijder heb ik me nu een Rock Shox vork aangeschaft ... het probleem met de flex op de Fox 32 Sc vorken is wel bekend, het is nu 2de jaar op rij dat ze hun vorkkroon sterker/stijver maken! voor 2020 beweren ze dat deze zo stijf is gemaakt als de Fox 34 SC versie !
Gebruikersavatar
Pbro
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 317
Lid geworden op: wo 10 april 2013, 10:00

Er is opnieuw gekeken naar het probleem van de resonantie in de voorvork. Dit keer door een andere fietsenmaker, eentje die wel van een uitdaging houd en het niet afdoet met ‘het is een producteigenschap dus wen er maar aan’!
Uiteindelijk heeft de lbs de montagepunten op de vork afgevlakt en de blokken + schijf vervangen. Deze lbs heeft gekozen voor een schijf met minder grote gaten (SLX). De remblokken hebben nu een correcte positie op de schijf en door de kleinere gaten wordt de remkracht regelmatiger verdeeld.
Ik heb nog niet kunnen fietsen maar het lijkt me dat hiermee het probleem afdoende is verholpen.

Het verhaal is hiermee helaas nog niet helemaal afgedaan. De garantieafhandeling is nog wel een gedoe (de fietsenmaker kent me inmiddels bij naam :-D ). Ondanks dat het trillen door mijzelf en twee fietsenmakers is geconstateerd is het Merida hoofdkantoor in Apeldoorn is niet overtuigd. Zij willen de vervangen onderdelen eerst laten onderzoeken door Shimano voordat de garantieclaim wordt goedgekeurd. Omdat ik de fiets online (rechtstreeks) bij Merida heb gekocht, het uitleveren en de service via de Merida dealers gaat, maar daar geen goede afspraken over zijn gemaakt, zit ik (en ook de betreffende fietsenmaker) er mooi tussenin.
Eerlijk gezegd valt dat me nogal tegen en dit had ik ook niet verwacht van zo’n groot merk.
Be Nice, Say Hi!
WelkomBuiten
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 243
Lid geworden op: di 31 maart 2015, 10:24
Mijn mountainbike: Titus Ti Fireline Evo
Contacteer:

Volgens mij - let wel, geen rechtsgeleerde - valt dit ruim onder garantie. Degene aan wie jij de centjes hebt gegeven, dient zorg te dragen voor reparatie, vervanging of restitutie. Wel moet je diegene daar redelijke gelegenheid toe geven en het probleem tijdig aankaarten. De verkoper (degene die de centjes kreeg) mag wel kijken of het misschien door de gebruiker komt, maar binnen de garantietermijn ligt de bewijslast daarvoor bij de verkoper.

Aan wie heb je betaald? Als het Merida is mogen ze een fietsenmaker opdracht geven voor reparatie, maar dat is hun probleem.
Betaald aan de fietsenmaker? Dan zijn afspraken met de fabrikant zijn probleem, maar hij moet de garantie met jou afhandelen. In beide gevallen heb je sowieso niets te maken met de fabrikanten van de afzonderlijke onderdelen.

Misschien de situatie eens voorleggen aan je rechtsbijstandverzekering of consument en recht? Zoals je het beschrijft word je afgewimpeld.
Buitenspeler met extra aandacht voor moeilijke mensen.

Buiten is het beter! - Facebook - Instagram - Twitter
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2488
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Merida wil het afhandelen en laten onderzoeken, echter heeft de TS een andere weg gekozen en met een X fietsenmaker naar een oplossing gezocht , dit is niet in opdracht van Merida , dus alle kosten die X maakt zullen ook vergoed moeten worden door de TS , immers hij is de opdrachtgever .


MBT de resonantie : ik heb dit een keer gehad , fiets nieuw gekocht, goed alles "ongeremd" en er kwam resonantie op de voorvork , eerst ander remmen gemonteerd en nieuwe blokjes , geen resultaat , dus de schijven gewisseld , naar idd een "minder" zaagpatroon" en ik was van alles af. Nu heb ik bewust zelf voor gekozen om het zelf op te lossen , en heb de fabrikant/leverancier niet aansprakelijk gesteld maar wel op de hoogte gebracht van het probleem en oplossing .
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Gebruikersavatar
Pbro
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 317
Lid geworden op: wo 10 april 2013, 10:00

Snelle Buffer schreef: zo 27 oktober 2019, 10:12 Merida wil het afhandelen en laten onderzoeken, echter heeft de TS een andere weg gekozen en met een X fietsenmaker naar een oplossing gezocht , dit is niet in opdracht van Merida , dus alle kosten die X maakt zullen ook vergoed moeten worden door de TS , immers hij is de opdrachtgever .
....
Dit is niet correct! Ik heb het probleem rechtstreeks bij Merida aangekaart en Merida heeft mij zelf geadviseerd om contact op te nemen met deze fietsenmaker. Dit heb ik ook netjes gedaan. Echter, ik kom er nu achter dat er geen afspraken zijn gemaakt tussen Merida en de fietsenmakers (Merida dealers) hoe met dit soort (garantie) gevallen om te gaan. Dat valt mij tegen.
Vooralsnog ga ik er vanuit dat het allemaal netjes opgelost gaat worden. De stap naar de rechtsbijstand lijkt me ook niet nodig. Dat kan altijd nog (maar het is de vraag of het alle gedoe waard is).
Be Nice, Say Hi!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Precies dat laatste, daar wordt nog wel eens op gegokt als ze centjes uit onze zak willen troggelen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2488
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Pbro schreef: zo 27 oktober 2019, 17:25 Dit is niet correct! Ik heb het probleem rechtstreeks bij Merida aangekaart en Merida heeft mij zelf geadviseerd om contact op te nemen met deze fietsenmaker. Dit heb ik ook netjes gedaan. Echter, ik kom er nu achter dat er geen afspraken zijn gemaakt tussen Merida en de fietsenmakers (Merida dealers) hoe met dit soort (garantie) gevallen om te gaan. Dat valt mij tegen.
Vooralsnog ga ik er vanuit dat het allemaal netjes opgelost gaat worden. De stap naar de rechtsbijstand lijkt me ook niet nodig. Dat kan altijd nog (maar het is de vraag of het alle gedoe waard is).
Dan gaat er ergens nog steeds iets niet goed , je bent bij twee fietsenmakers geweest, de laatste op aanraden van Merida , dan heeft deze verzuimd om eerst te overleggen met Merida alvorens de reparatie uit te voeren ,of de kosten die worden gemaakt worden vergoed , nu zijn er kosten gemaakt dmv modificatie /reparatie. Voorop staand dat het vervelend is dat de fiets niet geheel aan het verwachtingspatroon voldoet , zit er ergens een ruis op de lijn .Hopelijk wordt dit naar tevredenheid op gelost , alhoewel ik zo lezend naar je verhaal , de fietsenmaker ook debet is aan deze situatie/kosten .

suc6
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Gebruikersavatar
Pbro
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 317
Lid geworden op: wo 10 april 2013, 10:00

Even een laatste update over de garantieafhandeling, het punt waarop dit draadje is blijven steken. De opgestuurde remschijf + blokken zijn onderzocht en netjes onder garantie vervangen. De door mij voorgeschoten reparatiekosten kon ik gecrediteerd krijgen maar ik heb ervoor gekozen de onderdelen te houden. Je kunt immers nooit genoeg ‘spare parts’ hebben :D
Eind goed al goed dus! Geen merkbare resonanties meer en de Fox vork functioneert prima.
Toch blijf ik het raar vinden dat een vork hier zo gevoelig voor is. Jullie kennen het gevoel vast wel, dat blijft een beetje knagen. Nou ja, voorlopig doen we het ermee. Misschien ooit maar eens ‘upgraden’ naar een Reba.
Be Nice, Say Hi!
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2488
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Mooi dat het opgelost is , mbt de onderdelen en houden :~ , immers gaf dat de ellende :lol:
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Gebruikersavatar
Pbro
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 317
Lid geworden op: wo 10 april 2013, 10:00

Snelle Buffer schreef: zo 19 januari 2020, 09:55 Mooi dat het opgelost is , mbt de onderdelen en houden :~ , immers gaf dat de ellende :lol:
Scherp! Dat zou niet zo handig zijn inderdaad! Ik heb een nieuwe SLX schijf teruggekregen, die werkt prima in deze vork. :-q
Be Nice, Say Hi!
Gebruikersavatar
Bartje_2.5
All rounder
All rounder
Berichten: 99
Lid geworden op: ma 29 juli 2019, 10:12
Mijn mountainbike: is te koop

Pbro schreef: za 18 januari 2020, 21:35 Even een laatste update over de garantieafhandeling, het punt waarop dit draadje is blijven steken. De opgestuurde remschijf + blokken zijn onderzocht en netjes onder garantie vervangen. De door mij voorgeschoten reparatiekosten kon ik gecrediteerd krijgen maar ik heb ervoor gekozen de onderdelen te houden. Je kunt immers nooit genoeg ‘spare parts’ hebben :D
Eind goed al goed dus! Geen merkbare resonanties meer en de Fox vork functioneert prima.
Toch blijf ik het raar vinden dat een vork hier zo gevoelig voor is. Jullie kennen het gevoel vast wel, dat blijft een beetje knagen. Nou ja, voorlopig doen we het ermee. Misschien ooit maar eens ‘upgraden’ naar een Reba.
Ik had hetzelfde probleem. Bij mij werd het veroorzaakt door de speling van centerlock schijf. Harder aandraaien ofzo had geen zin. Zal me niks verbazen als het straks bij jou weer optreed naarmate de centerlock ophanging weer iets inslijt.

Ik heb het destijds iets rigoreuzer aangepakt en een RockShox Pike gekocht met een ander voorwiel met gewoon een 6-bout schijf ophanging. Centerlock laat ik vanaf nu links liggen...
Bird Aeris AM160 te koop

It's extra slack, dude!
Gebruikersavatar
Bartje_2.5
All rounder
All rounder
Berichten: 99
Lid geworden op: ma 29 juli 2019, 10:12
Mijn mountainbike: is te koop

Pbro schreef: za 18 januari 2020, 21:35 Even een laatste update over de garantieafhandeling, het punt waarop dit draadje is blijven steken. De opgestuurde remschijf + blokken zijn onderzocht en netjes onder garantie vervangen. De door mij voorgeschoten reparatiekosten kon ik gecrediteerd krijgen maar ik heb ervoor gekozen de onderdelen te houden. Je kunt immers nooit genoeg ‘spare parts’ hebben :D
Eind goed al goed dus! Geen merkbare resonanties meer en de Fox vork functioneert prima.
Toch blijf ik het raar vinden dat een vork hier zo gevoelig voor is. Jullie kennen het gevoel vast wel, dat blijft een beetje knagen. Nou ja, voorlopig doen we het ermee. Misschien ooit maar eens ‘upgraden’ naar een Reba.
Ik had hetzelfde probleem. Bij mij werd het veroorzaakt door de speling van centerlock schijf. Harder aandraaien ofzo had geen zin. Zal me niks verbazen als het straks bij jou weer optreed naarmate de centerlock ophanging weer iets inslijt.

Ik heb het destijds iets rigoreuzer aangepakt en een RockShox Pike gekocht met een ander voorwiel met gewoon een 6-bout schijf ophanging. Centerlock laat ik vanaf nu links liggen...
Bird Aeris AM160 te koop

It's extra slack, dude!
Plaats reactie