Trilling / resonantie Fox float 32 bij remmen

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Gebruikersavatar
Pbro
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 312
Lid geworden op: wo 10 april 2013, 10:00

Ik had het al geschreven in het SYS topic, maar het leek me handiger er een apart topic voor aan te maken zodat anderen er misschien ook iets aan hebben.
Mijn (nieuwe) Merida met Fox float 32 vork en XT (MT8000) remmen is blijkbaar geen gouden combinatie. Na een paar honderd kilometer merkte ik dat de vorkpoten trillen bij (rustig) remmen rond de 20-25km/uur. Dit effekt was er ‘opeens’. Het wordt ook niet erger maar irritant is het wel. Op onverhard terrein valt het niet zo op maar op asfalt is het effect duidelijk aantwezig.
Zelf al het volgende gedaan:
-Remschijf goed schoongemaakt en iets vaster gezet (Centerlock)
-Remblokjes vervangen (Shimano Resin)
-Remklauw losgemaakt en opnieuw vastgezet
Er zit geen speling op de poten of het balhoofd (ook gecontroleerd door de lbs).

Afgelopen week heeft ook de lbs ernaar gekeken. Hij kende het probleem wel (met SRAM) maar wist zo ook geen oplossing. Geen onwil hoor, hij heeft zelfs contact opgenomen met Fox hierover. Helaas blijkt het een ‘producteigenschap’ te zijn. De combinatie van Geo/Vork/Remset kan dit effect blijkbaar geven. Ik vind dit wel een beetje vreemd, want dit hoort toch niet. :x
Dit is mijn derde MTB en heb dit ook nog niet eerder meegemaakt. Andere fietsen hadden een Rockshox Reba vork, dit is mijn eerste Fox. Misschien zijn die hier gevoeliger voor?

Wat mij wel opvalt is dat het binnenste deel van de remschijf niet wordt geraakt. Zie foto’s hieronder. Ik heb ook een plaatje toegevoegd van de remschijf van mijn oude fiets. Als je goed kijkt zie je ook dat de bovenste rand van het remblokje iets minder slijt. Bij de achterrem zie ik trouwens hetzelfde slijtagepatroon op de schijf. Het zou dus goed kunnen dat het wel zo hoort te zijn.

Remschijf Merida
Afbeelding

Remschijf oude fiets
Afbeelding

Positie klauw op vork
Afbeelding

Afbeelding

Slijtage remblok (nog niet zoveel km gemaakt, dus blokje is nog zgan)
Afbeelding

Vanmiddag heb ik de remschijf van mijn oude fiets op de Merida gezet. Dit lijkt (na een kort rondje in de straat) wel een iets ander effect te geven. De poten vibreren nog steeds maar bij een lagere snelheid en ook wat minder heftig. Maar om hier iets over te kunnen zeggen moet ik eerst maar een tochtje door het bos maken zodat de remblokjes weer goed op de schijf aansluiten. Als de truc met de andere remschijf helpt kan ik op zoek gaan naar een schijf met meer egaal gaatjespatroon (ipv de zaagtand nu). Dat is dan een relatief makkelijke oplossing.

Tips zijn welkom!
Be Nice, Say Hi!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Je remklauw zit te ver naar buiten. Zit de adapter niet ondersteboven?
Er staat een pijl op met ^ UP. Dat moet uiteraard naar boven wijzen.
Verder is dit type CL schijf gevoellig voor speling.
Speling = reonantie.
Ook slappe spaken kunnen bij het remmen op een bepaalde snelheid in resonantie komen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

EDIT adapter zit goed.
Afbeelding

Maar is t wel een 180 adapter en geen 185?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Pbro
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 312
Lid geworden op: wo 10 april 2013, 10:00

ThaSingleTrackMastah schreef: za 13 juli 2019, 15:44 Je remklauw zit te ver naar buiten. Zit de adapter niet ondersteboven?
Er staat een pijl op met ^ UP. Dat moet uiteraard naar boven wijzen.
Verder is dit type CL schijf gevoellig voor speling.
Speling = reonantie.
Ook slappe spaken kunnen bij het remmen op een bepaalde snelheid in resonantie komen.
Goh, ik wist niet dat er ook 185 beugeltjes waren. Weer wat geleerd :D
Ik heb de juiste adapter en het pijltje wijst gelukkig ook de goede kant uit.

Afbeelding

Speling op de schijf zou natuurlijk kunnen, maar ik kan het niet voelen. Het lijkt muurvast te zitten. De spaken voelen ook niet heel slap aan, moet je die normaal gesproken laten natrekken (Nu 1100km gereden)?
Be Nice, Say Hi!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Als ze goed gespaakt zijn, dan is natrekken niet nodig.
Maar als ze goed gespaakt zijn, dan staan ze ook niet te slap.

Zijn die blokjes wel origineel en het juiste type?
De goedkope Shimano blokjes passen wel in XT, maar zijn iets te klein, hebben dus ruimte in de klauw (beweging, dus resonantie)
Je moet de SLX/XT/XTR blokken hebben.

Als je een Shimano schijf hebt, een Shimano adapter en een Shimano klauw met Shimano blokjes, dan moeten die blokjes precies op de schijf vallen, niwt een paar mm te ver naar buiten. (waardoor ze dus last krijgen vd gaten in de schijf)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Wielen laten natrekken kan geen kwaad. Hoort eigenlijk bij een eerste servicebeurt.


Nu is dit (32 SC) wel een slappe vork. Zelfs wereldbeker rijders kiezen tegenwoordig voor een FOX 34 (dus niet eens een standaard FOX 32) voor voldoende stijfheid!!

Met mijn 85 kg kan ik er niet mee rijden in ieder geval. Zelfs in de bocht voel ik de vork bewegen, laat staan bij insturen. Kan me voorstellen dat dit met remmen ook een factor kan zijn.

Kwestie van verkeerde keuze van materiaal dus misschien?


Maar goed, je merkt ook al verschil met andere blokjes. Zet er toch ook eens een nieuw setje zachte blokjes in, misschien is het dan nog verder weg.

Maar dat de blokjes de schijf niet volledig raken is toch wel raar. Laat je dealer daar absoluut naar kijken!! Toch een andere adapter proberen, zelfs als deze niet fout kan zijn (want volgens mij heeft Shimano absoluut geen 185 mm adapters...). De vraag is of het wel een Shimano adapter is en geen goedkopere kopie!?).
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Pbro
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 312
Lid geworden op: wo 10 april 2013, 10:00

ThaSingleTrackMastah schreef: za 13 juli 2019, 16:30 Als ze goed gespaakt zijn, dan is natrekken niet nodig.
Maar als ze goed gespaakt zijn, dan staan ze ook niet te slap.

Zijn die blokjes wel origineel en het juiste type?
De goedkope Shimano blokjes passen wel in XT, maar zijn iets te klein, hebben dus ruimte in de klauw (beweging, dus resonantie)
Je moet de SLX/XT/XTR blokken hebben.

Als je een Shimano schijf hebt, een Shimano adapter en een Shimano klauw met Shimano blokjes, dan moeten die blokjes precies op de schijf vallen, niwt een paar mm te ver naar buiten. (waardoor ze dus last krijgen vd gaten in de schijf)
Er zitten G02A blokjes in, zover ik weet zijn dat de juiste. Ik weet dus niet zeker of de blokjes te ver naar buiten staan. Het lijkt zo te zijn maar misschien hoort het wel zo. Of Fox heeft de verkeerde steuntjes op de vork gelast, al lijkt me dat ook erg onwaarschijnlijk.
Be Nice, Say Hi!
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Zo te zien zijn dat RT54 schijven, moet geen probleem zijn zolang je geen metal-blokken (hebt) gebruikt.
Misschien dat er iets niet helemaal goed recht/gevlakt is? Bv de PM aansluiting op de vork?
Wordt best een zoekplaatje zo, een andere schijf is wellicht de makkelijkste manier om eea uit te sluiten.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Die 6 gaats Magura schijf met een CL adapterje?

Geen idee waarom Shimano zegt dat je deze schijven niet met Metal blokjes mag gebruiken. Mensen die ik goed ken doen dit al jaren en niets aan het handje. Ook geen trillende rem.

G blokjes zouden de juiste moeten zijn. B blokjes zijn net iets kleiner/vierkanter.

Alles heeft een resonantie frequentie.
Bij speling is die resinantiefrequentiw laag.
Aantal omwentwlingen per seconde x aantal gaatjes in de schijf komt bij jou blijkbaar onder normale omstandigheden in de buurt vd resonantiefrequentie.
Eenvoudigste oplossing is harder of zachter rijden :winkie:

Andere schijf met meer, maar kleinere gaatjes is wellicht ook een oplossing, oude Magura of Formula schijf?

Maar de vlokjes moeten de schijf precies midden op het remvlak raken, de jouwe staan te hoog, dus dat is de eerste stap. Wat is daar aan de hand?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Jouke74
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 489
Lid geworden op: di 21 oktober 2014, 21:23
Mijn mountainbike: Giant XTC advanced

Bij mij ziet het er net zo uit (fox 32 met 180mm remschijf, verloop stuk, en XT8000 klauw). Alles lijkt goed te zitten op de fotos.

Ik had dat tril probleem ook toen ik een remschijf had gebruikt die eerder op een andere fiets met een andere rem was gebruikt. De oplossing was een nieuwe remschijf kopen, gelijk een RT-81 M genomen (XT schijf). Op het internet vind je op youtube en de Amerikaanse websites dezelfde oplossing: nieuwe rotor (en nieuwe pads). De resonantie ontstaat omdat de schijf niet overal even dik / recht meer is. De fox vork is daar wat gevoelig voor.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Het is een nieuwe fiets. Dus ook een nieuwe schijf.
Niet de beste schijf, maar toch...

Jouw (Jouke) rem raakte ook de schijf niet midden op het remvlak?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

En wat kopervet achter de blokken? Weet vooral gebruikt tegen piepen, maar trillen en piepen is natuurlijk bijna hetzelfde.

(Zelf nooit gebruikt/nog gehad, maar genoeg die dit wel doen)
maaf2
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1061
Lid geworden op: zo 1 februari 2015, 09:32

Ik kwam er afgelopen week in het buitenland achter dat mijn slx rem (icm centerlock schijf) aan de voorkant hetzelfde doet. In Nederland rem ik blijkbaar te weinig om het te merken, dus blijf er maar gewoon mee doorrijden :)
Gebruikersavatar
P@trick
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 410
Lid geworden op: zo 27 mei 2018, 14:37

Kopervet op de ACHTERKANT van de blokjes werkt perfect tegen ‘piepende / kreunende’ remmen bij vochtig weer (ik gebruik het nu al 2 jaar en heb de stilste fiets in het bos bij nat weer😁) maar of dit resoneren van je vork voorkomt heb ik mijn twijfels over.

Verder zou ik in dit geval (als alle componenten kloppen) de schijfrem-adapter iets affrezen zodat het contactvlak op de schijf klopt, deze zit idd nu te hoog.

Mijn 180mm adapter was 2mm te laag (tegenovergestelde van jou) en heb ik met 2 plaatjes aluminium wat hoger gesteld. Dit zorgde ook direct voor beter/ander remgedrag.

Als je geen mogelijkheid hebt om te frezen kan je ook een stuk grof schuurpapier (iets van korrel 60 of 80) op een plankje lijmen/nieten om de 2 steunpunten evenwijdig korter te maken ( aluminium is vrij zacht en gemakkelijk te bewerken)

Groeten
Patrick
RuudRuud
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 994
Lid geworden op: di 10 september 2013, 05:20

P@trick schreef: zo 14 juli 2019, 09:57 Kopervet op de ACHTERKANT van de blokjes werkt perfect tegen ‘piepende / kreunende’ remmen bij vochtig weer (ik gebruik het nu al 2 jaar en heb de stilste fiets in het bos bij nat weer😁) maar of dit resoneren van je vork voorkomt heb ik mijn twijfels over.

Verder zou ik in dit geval (als alle componenten kloppen) de schijfrem-adapter iets affrezen zodat het contactvlak op de schijf klopt, deze zit idd nu te hoog.

Mijn 180mm adapter was 2mm te laag (tegenovergestelde van jou) en heb ik met 2 plaatjes aluminium wat hoger gesteld. Dit zorgde ook direct voor beter/ander remgedrag.

Als je geen mogelijkheid hebt om te frezen kan je ook een stuk grof schuurpapier (iets van korrel 60 of 80) op een plankje lijmen/nieten om de 2 steunpunten evenwijdig korter te maken ( aluminium is vrij zacht en gemakkelijk te bewerken)

Groeten
Patrick
Dan zou ik een nieuwe adapter laten monteren die wel past ;)
Plaats reactie