vorkolie...

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
hendrikjan
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 1 december 2014, 11:12

Even voortbordurend op dit viewtopic.php?f=9&t=141925 topic over intervallen, ben ik nu de moed bij elkaar aan het rapen om e.e.a. maar eens onder handen te gaan nemen, en sta ik voor een bestel dilemma..

Welke olie heb ik nodig voor een Pike uit 2016?

Bij BC hebben ze een heleboel verschillende..

https://www.bike-components.de/en/s/?ke ... shox%20oil

0w30
5WT
15WT

Of kan het allemaal?

Op de site van BC staat dat de 0w30 voor de pike is en de andere twee zijn voor "all suspension forks" => dus ook pike??

Verwarrend allemaal..

Het gaat in casu eerst om een "lower leg sevice" en later wellicht om groter onderhoud..

Wilde meteen even de seals vervangen https://www.bike-components.de/en/RockS ... er-p50141/ en twijfel of ik niet ook meteen de debon air upgrade moet doen.. Maar dat is eigenlijk een beetje bijzaak.

Wie heeft hier de wijsheid in pacht?
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7387
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Waarvoor? De olie voor de smering is niet dezelfde als in de charger demper die je ook moet kunnen ontluchten. Lower leg service is alleen smering...

Maar je kunt op de SRAM site volledige manual, charts, etc vinden met die gegevens. Die gewoon volgen is het makkelijkste...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
sama
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1389
Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
Mijn mountainbike: Yeti asr turq

cheeta schreef: di 9 juli 2019, 16:42 Waarvoor? De olie voor de smering is niet dezelfde als in de charger demper die je ook moet kunnen ontluchten. Lower leg service is alleen smering...

Maar je kunt op de SRAM site volledige manual, charts, etc vinden met die gegevens. Die gewoon volgen is het makkelijkste...
Inderdaad, je kunt gewoon je vork type ingeven, wel het juiste bouwjaar kiezen, en gewoon die handleiding volgen. Zorg wel dat je het juiste gereedschap hebt, anders kom je voor een probleempje te staan.
Sneeuwmonster
hendrikjan
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 1 december 2014, 11:12

Ok :roll: ik dacht dat er 1 olie was waar je alles mee kon doen, maar dat is dus niet zo...

One to rule them all...
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Zorg dat je de juiste manual hebt, lees die aandachtig door.
Zorg dat je alle tools hebt.
Bestel dan een service kitje en alle olie die er in moet.
Dan lees je de manual nog eens door en je zorgt ervoor dat je echt alles begrijpt.
Pas ga je aan de slag.
Als je na de eerste keer lezen al tot de conclusie komt dat het je niet gaat lukken, breng 'm dan weg en betaal gewoon €150 euro (ofzo).
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
sama
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1389
Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
Mijn mountainbike: Yeti asr turq

Met de juiste tools en handleiding moet het lukken. Ik weet zeker dat je als je klaar bent zegt, was dat nou alles?
Sneeuwmonster
Sjef
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1615
Lid geworden op: do 30 augustus 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Cannondale Trigger / Orbea Rise
Contacteer:

Zoek vooral op YouTube ook naar filmpjes over vorkonderhoud.
Dan heb je een veel beter idee wat je kunt verwachten.

Ik heb uiteindelijk gewoon de juiste Fox olie gekocht voor waarschijnlijk te veel geld per liter.
Maar hoeveel geef je nu daadwerkelijk uit in een jaar aan vorkolie? Daar loop je niet op leeg, voordeel is wel dat je dan gewoon zeker weet dat je goed zit.
Don't go where the path may lead, go instead where there is no path and leave a trail.

A. Einstein
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ja, maar let op, de filmpjes op YT spreken niet altijd de waarheid. Soms zijn het klojos die gewoon graag filmpjes op YT knallen, no matter what.
Als je filmpjes kijkt, zoek dan naar de officiële filmpjes van RS / Sram.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
hendrikjan
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 1 december 2014, 11:12

Dank allen, uiteindelijk gaat het me niet zozeer om het geld, als wel om wat goed is/ kan/ het waarom de één en niet de ander..

Ik heb de handleiding van RS gelezen, ook een tweede keer en zelfs een derde en ik denk dat ik begrijp hoe ik alles moet uitvoeren, ik begrijp nog niet hoe alles werkt, maar dat is weer wat anders.. Die service moet wel lukken, behalve dan misschien daar waar het gaat om de retune van de damper..

Vraag blijft toch ene beetje staan, kan iemand mij nog uitleggen wat de verschillen zijn tussen de olies en waarom gekozen wordt voor de een of de ander? Waarom niet 1 olie die het allemaal kan?

@TSTM heb ook al gezien dat de filmpjes elkaar her en der tegenspreken..
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

De ene olie is om de bewegende delen te smeren, de andere is om te dempen.
De onderdelen vd demper zijn afgestemd op olie van een bepaalde dikte. Op die manier valt het regelbereik van de stelknop binnen het gebied dat je in de praktijk nodig hebt.
Te dikke olie en je hebt altijd te veel demping, te dunne olie en je hebt nooit genoeg demping.
De olie die zorgt voor de demping mag bijv. niet gaan schuimen als het door de demper stroomt. Mag ook niet dik worden in de koude, of dun in de warmte.
De olie die zorgt voor de smering moet zorgen voor soepele beweging, mag niet plakken, zodat de vork traag wordt, en moet op zn plek blijven zitten, ook wanneer er grote krachten op werken.
Verschillende taken, verschillende olie.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
hendrikjan
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 1 december 2014, 11:12

Eigenlijk zo makkelijk..

Thanks :-q
Een whooper
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 29 juli 2019, 15:59

Ik heb aan mijn reba rit vork groot onderhoud gedaan, alleen kan nergens vinden hoeveel olie ik in de rechter bovenpoot moet doen. Kan iemand mij daar mee helpen.
B.v.d.
Een whooper
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 29 juli 2019, 15:59

:wink:
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7387
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Antwoord is al gegeven: de SRAM site...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
sama
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1389
Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
Mijn mountainbike: Yeti asr turq

Klopt, wel even naar het juiste bouwjaar zoeken.
Sneeuwmonster
Plaats reactie