Chris King Dropset vragen

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bommie
Site Admin / Fotograaf
Site Admin / Fotograaf
Berichten: 5645
Lid geworden op: za 15 september 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Santa Cruz Blur CC, Radon Black Sin 10.0

Bij mijn nieuwe Santa Cruz frame heb ik een Chris King Dropset balhoofd besteld. Ik had een Dropset 1 (https://chrisking.com/products/headset-dropset-1) verwacht, maar heb een Dropset 3 (https://chrisking.com/collections/drops ... /dropset-3) geleverd gekregen. Ik heb daar even twee vragen over:

- Het bovenste lager lijkt iets te hoog. Als ik de GripLock (afdekkap met reducer etc.) er op leg dan heb ik zo'n 2mm ruimte, hij sluit niet mooi aan. Ik kan echter nergens vinden dat dit frame een extra laag balhoofd nodig heeft. Kent iemand dit type balhoofd, en weet of deze speling verdwijnt als je de topcap aantrekt? Ik heb de baseplate nog niet gemonteerd omdat ik eerst wil weten of dit het juiste balhoofd is, dus ik kan de boel ook nog niet inkorten en monteren om het uit te proberen.
- De onderste lager is een 36/45. Wat ik op de site lees is dit voor vorken met een geïntegreerde baseplate. Volgens mij zijn de meeste vorken standaard 45 graden. Er zit wel een bijpassende baseplate bij. Ik vraag me af of dit een probleem is?

Iemand dit dit type kent, en hier wat over kan zeggen? Thanx!
Eat, sleep, ride, repeat
Gebruikersavatar
Bommie
Site Admin / Fotograaf
Site Admin / Fotograaf
Berichten: 5645
Lid geworden op: za 15 september 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Santa Cruz Blur CC, Radon Black Sin 10.0

Afbeelding
Eat, sleep, ride, repeat
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Je hebt een 36° besteld en een 45° geleverd gekregen, zoals ik het lees.
De lagers liggen nu niet aan op de gefreesde schuine kant van je frame.
Daardoor steekt je lager boven je frame uit.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Ik heb ditzelfde probleem ook al gehad bij een 5010 met een Hope headset. De standaard door Santa geleverde Cane creek sluit wel netjes aan.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4714
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Even contact zoeken met santa Cruz en de leverancier van het balhoofd set moet toch duidelijkheid geven? Je hebt iets anders gekregen dan verwacht/besteld?!
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5503
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

ThaSingleTrackMastah schreef: ma 8 juli 2019, 14:20 Je hebt een 36° besteld en een 45° geleverd gekregen, zoals ik het lees.
De lagers liggen nu niet aan op de gefreesde schuine kant van je frame.
Daardoor steekt je lager boven je frame uit.
bovenste lager lijkt bij beide versies gelijk ....
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ja, zie het ook, verschil zit onder, terwijl bommie boven een probleem heeft.

CK heeft alleen extra info over de 1:
chris king schreef:Santa Cruz, Yeti, and Alchemy are all brands that have held to component standards making it easy for consumers and shops. All three use the IS41/28.6 Upper, IS52/40 Lower with 45 degree bearing seat headsets on their bikes with integrated headsets making them a perfect match for the DropSet 1.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
slapbandje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 991
Lid geworden op: vr 15 augustus 2014, 18:22
Mijn mountainbike: Te veel

Ik heb dezelfde dropset, weliswaar in een ander frame (Trek) en ook daar zit ruimte. Ietsjes minder dan op jouw foto maar het blijkt zo te horen.

Ik was ook verbaasd en heb het internet afgestruind naar ervaringen. Het blijkt zo te horen omdat, wanneer de bovenste ring strak aansluit op het lager, en dus ook de balhoofd buis van je frame, het minder soepel draait en je frame beschadigd.

Niets om je zorgen over te maken dus. Hoort zo te zijn.
Overigens wordt de ruimte wel kleiner wanneer je alles hebt aangedraaid.
Laatst gewijzigd door slapbandje op ma 8 juli 2019, 15:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Geld moet rollen. Bij voorkeur op noppenbanden.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Dus je koopt een CK zodat het ongeveer past?
Dat kan ik mij bijna niet voorstellen.
Ik heb een budget KCNC en een FSA en daar zitten spacers bij, om het kapje omhoog te brengen, mocht het klemmen op je frame.
Dat vind ik netter dan een kier van een paar mm.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Bommie
Site Admin / Fotograaf
Site Admin / Fotograaf
Berichten: 5645
Lid geworden op: za 15 september 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Santa Cruz Blur CC, Radon Black Sin 10.0

Mijn LBS (Busker Bergen) heeft flink heen en weer gebeld met Santa Cruz en Cosmic Sports waar de Chris King vandaan komt, en de conclusie was uiteindelijk inderdaad dat je bij dit balhoofdset altijd een kier zult blijven houden. Ik kon me dit ook moeilijk voorstellen van een Chris King, maar blijkbaar is het toch echt zo... Uiteindelijk samen met de LBS besloten om deze toch om te ruilen voor een Cane Creek 110 series. Ze hebben momenteel een Santa Cruz 5010 staan met dat balhoofd, en dat past veel netter.

Wat betreft het onderste lager blijft dat die 36 graden ipv 45 niet uit maakt zolang je de bijbehorende baseplate gebruikt. Dit is alleen relevant als je een vork met een geïntegreerde crown race hebt, die blijkbaar meestal 36 graden zijn.
Eat, sleep, ride, repeat
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5503
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Bommie schreef: ma 8 juli 2019, 17:20 Mijn LBS (Busker Bergen) heeft flink heen en weer gebeld met Santa Cruz en Cosmic Sports waar de Chris King vandaan komt, en de conclusie was uiteindelijk inderdaad dat je bij dit balhoofdset altijd een kier zult blijven houden. Ik kon me dit ook moeilijk voorstellen van een Chris King, maar blijkbaar is het toch echt zo... Uiteindelijk samen met de LBS besloten om deze toch om te ruilen voor een Cane Creek 110 series. Ze hebben momenteel een Santa Cruz 5010 staan met dat balhoofd, en dat past veel netter.

Wat betreft het onderste lager blijft dat die 36 graden ipv 45 niet uit maakt zolang je de bijbehorende baseplate gebruikt. Dit is alleen relevant als je een vork met een geïntegreerde crown race hebt, die blijkbaar meestal 36 graden zijn.
Duidelijk verhaal van Busker :-q (heeft Bas het uitgevogeld?)
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
Bommie
Site Admin / Fotograaf
Site Admin / Fotograaf
Berichten: 5645
Lid geworden op: za 15 september 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Santa Cruz Blur CC, Radon Black Sin 10.0

yo-eddy schreef: ma 8 juli 2019, 18:40 Duidelijk verhaal van Busker :-q (heeft Bas het uitgevogeld?)
Yup, top geholpen door Bas :-q Super meegedacht en veel moeite gedaan om alle info te achterhalen.
Eat, sleep, ride, repeat
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Dan blijft over de vraag of SC geen frames kan maken of CK geen balhoofden?
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

:winkie:

De CaneCreek past beter, hoor ik net ;)

En
ThaSingleTrackMastah schreef: ma 8 juli 2019, 15:34 Dus je koopt een CK zodat het ongeveer past?
Dat kan ik mij bijna niet voorstellen.
Ik heb een budget KCNC en een FSA en daar zitten spacers bij, om het kapje omhoog te brengen, mocht het klemmen op je frame.
Dat vind ik netter dan een kier van een paar mm.
Tja...

Goed dat de LBS meedacht :-q
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie