Ethirteen hub achter stiller maken

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Joepie de
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 992
Lid geworden op: do 30 juni 2016, 11:15

Ethirteen rear hubs zijn vrij geluidruchtig. Er zitten 3 stevige pallen in en de grote diameter van de hub werkt als een soort klankkast. Zie hier een filmpje van de binnenzijde. Het resultaat is een flink ratelend geluid. Handig als je een voorligger wilt passeren of om wandelaars te attenderen. Iets zachter had wel gemogen.

Ik vroeg me af of of het geluid iets te dempen is. Geopperd is om wat vet aan te brengen bijvoorbeeld. Wat denken jullie?

Nee, ik ga geen wielen/hubs/spaken/fiets of sport vervangen.
Ja, doei !
Brambo67
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 307
Lid geworden op: ma 9 februari 2015, 22:15

Sorry, kon het niet laten :D

Afbeeldinginsulation
Orbea Oiz Pro 2023, Trek Fuel EX 8 2020, BMC Roadmachine 02, Two, 2020 Ex: Trek Top Fuel 9.8 AXS 2020 , Scott Spark RC Pro 2018, Cannondale Synapse Carbon 3 Ultegra 2014, Trek Procaliber 8 2018, Cube LTD Race 2016, Giant Anthem Advanced 0/1 2013.
Brambo67
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 307
Lid geworden op: ma 9 februari 2015, 22:15

On topic; heb zelf een set Newmen wielen. Durf af en toe m'n benen niet eens stil te houden als ik achter iemand fiets. Schaam me kapot omdat diegene kan denken dat ik er heeel snel langs wil. In geval van pallen denk ik dat vet helpt. Heb er vaker over gelezen.
Orbea Oiz Pro 2023, Trek Fuel EX 8 2020, BMC Roadmachine 02, Two, 2020 Ex: Trek Top Fuel 9.8 AXS 2020 , Scott Spark RC Pro 2018, Cannondale Synapse Carbon 3 Ultegra 2014, Trek Procaliber 8 2018, Cube LTD Race 2016, Giant Anthem Advanced 0/1 2013.
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5237
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Brambo67 schreef: vr 5 juli 2019, 13:06 On topic; heb zelf een set Newmen wielen. Durf af en toe m'n benen niet eens stil te houden als ik achter iemand fiets. Schaam me kapot omdat diegene kan denken dat ik er heeel snel langs wil. In geval van pallen denk ik dat vet helpt. Heb er vaker over gelezen.
Ik heb Newmen en E13: Bij E13 werkt dikker vet. Na verloop van tijd gaat het wel weer wat harder, maar dan kun je hetzelfde kunstje opnieuw herhalen (nooit verkeerd om even het binnenwerk te checken).

Voor Newman is het anders. Die werken niet met pallen. De oprichter/eigenaar was vroeger heel nauw betrokken bij Syntace. De naven lijken er ook erg veel op (technisch). Die hebben een "silencer kit" beschikbaar. Misschien is die ook bruikbaar voor Newmen naven.
https://www.bike24.de/1.php?content=8;p ... D=1;page=2

Ciao,
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Gebruikersavatar
Joepie de
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 992
Lid geworden op: do 30 juni 2016, 11:15

Ik heb de hub even open gemaakt. Op het internet gelezen dat ze met olie werkten maar ik zie toch vet. Ik denk vergelijkbaar met lagervet.

@Jan the Man, welk vet heb jij geprobeerd? Marine-vet/montagevet oid?
Of toch lagervet,
alleen dan wat meer?

Afbeelding
Ja, doei !
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5237
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Joepie de schreef: vr 5 juli 2019, 13:41 Ik heb de hub even open gemaakt. Op het internet gelezen dat ze met olie werkten maar ik zie toch vet. Ik denk vergelijkbaar met lagervet.

@Jan the Man, welk vet heb jij geprobeerd? Marine-vet/montagevet oid?
Of toch lagervet,
Lagervet, iets meer en niet te dik. Te dik kunnen de pallen bij erg koud weer blijven plakken, en dan trap je door. Eenvoudig op te lossen maar niet handig in het bos met -10. Gewoon wat proberen. E13 zal nooit erg stil worden.
Montagevet gebruik ik nooit voor dit soort acties. Alleen voor te monteren.

Ciao,
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Ramonn
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 187
Lid geworden op: zo 16 juni 2019, 13:35
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 CC en een SC Heckler 9 C

Herkenbaar. Snap de lol van zo’n harde ratel ook niet. Ik kan niet eens horen of mijn remschijf vrij loopt. Dat is op mijn fiets met hope naaf. De andere heeft een onyx naaf. Dat is andere koek, fluisterstil!

Dat wil ik uiteindelijk op beide fietsen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Joepie de schreef: vr 5 juli 2019, 13:41 Ik heb de hub even open gemaakt. Op het internet gelezen dat ze met olie werkten maar ik zie toch vet. Ik denk vergelijkbaar met lagervet.

@Jan the Man, welk vet heb jij geprobeerd? Marine-vet/montagevet oid?
Of toch lagervet,
alleen dan wat meer?

Afbeelding
Ziet er uit als blauw lithium verzeept lagervet.
Gebruikt Hope ook.

Mijn Hope naaf is door mijneer Hope zelf stiller gemaakt door een flink wat fluor groen synthetisch Pedro's vet in te spuiten.
Maakt nog steeds lawaai, maar in een 1:1 vergelijk met een Hope van mijn fietsmaten is de mijne toch een stuk rustiger.

Pas op met vet, van dik vet worden de pallen traag, dus kans op doorslippen vd vrijloop, vooral in de winter.
Olie is eigenlijk te dun, die blijft niet op z'n plek.
DT heeft DT-Spezial-Fett, dat is een mix van 3/4 wit lagervet (Galli) en 1/4 rode Mobil ATF olie.
Door te mixen krijgen ze een dun vet, dat de vrijloopt wel goed smeert (en dempt), maar de vrijloop niet traag maakt (doorslippen).
Dit trucje kan je zelf ook toepassen. Beetje kettingolie (geen wax, dan liever motorolie) mixen met lagervet, totdat je een papje hebt dat net iets dikker is dan yoghurt.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
DuReal
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 907
Lid geworden op: di 17 januari 2006, 18:51

Mobil XHP-222 is het spulletje wat E13 gebruikt:

https://service.bythehive.com/Guide/How ... b+bodies/3

En dat is een stuk minder taai/plakkerig dan 'normaal' lagervet is mijn ervaring. Dat zou ik er dus ook nooit in doen.. Veel te groot risico op sticky pawls en daardoor een vernaggelde vrijloop. Ik doe er altijd gewoon wat meer van het originele vet bij en dan is de naaf een stuk stiller.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Nu went alles... . In het begin vond ik Hope ook teveel lawaai maken en schaamde me dood. Nu hoor ik het nauwelijks meer. Weet dat het hoorbaar is en gebruik het geluid om mezelf aan te kondigen door ook nog eens achteruit te trappen! En zelfs dan horen sommigen mij niet eens... :roll: (dus het valt in de praktijk wel mee :wink: )


Footwork, nuf said.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

DuReal schreef: vr 5 juli 2019, 16:44 Mobil XHP-222 is het spulletje wat E13 gebruikt:

https://service.bythehive.com/Guide/How ... b+bodies/3

En dat is een stuk minder taai/plakkerig dan 'normaal' lagervet is mijn ervaring. Dat zou ik er dus ook nooit in doen.. Veel te groot risico op sticky pawls en daardoor een vernaggelde vrijloop. Ik doe er altijd gewoon wat meer van het originele vet bij en dan is de naaf een stuk stiller.
Denk dat je gelijk hebt met Mobil XHP 222.
Maar op de foto (Step3) in jouw link lijkt het beige, op de andere foto is het wel blauw. Volgens het verhaal is het beide e*thirteen freehub grease.
Volgens de specs van Mobil is XHP 222 blauw.
Misleidende foto ?

Anyway, ik zou er wat extra vet in doen, en liefst zo dun mogelijk, zodat het 's winters niet plakkerig/traag wordt.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Joepie de
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 992
Lid geworden op: do 30 juni 2016, 11:15

ThaSingleTrackMastah schreef: za 6 juli 2019, 01:35
DuReal schreef: vr 5 juli 2019, 16:44 Mobil XHP-222 is het spulletje wat E13 gebruikt:

https://service.bythehive.com/Guide/How ... b+bodies/3

En dat is een stuk minder taai/plakkerig dan 'normaal' lagervet is mijn ervaring. Dat zou ik er dus ook nooit in doen.. Veel te groot risico op sticky pawls en daardoor een vernaggelde vrijloop. Ik doe er altijd gewoon wat meer van het originele vet bij en dan is de naaf een stuk stiller.
Denk dat je gelijk hebt met Mobil XHP 222.
Maar op de foto (Step3) in jouw link lijkt het beige, op de andere foto is het wel blauw. Volgens het verhaal is het beide e*thirteen freehub grease.
Volgens de specs van Mobil is XHP 222 blauw.
Misleidende foto ?

Anyway, ik zou er wat extra vet in doen, en liefst zo dun mogelijk, zodat het 's winters niet plakkerig/traag wordt.
Merci voor de reacties. Het lijkt mij het veiligste om de aanbevolen Mobil XHP 222 te gebruiken. Zoals gezegd is de ratel niet echt een heel groot issue, maar iets dempen kan geen kwaad. Het is vanuit service oogpunt trouwens handig om goed vet in huis te hebben.

Voor wat betreft de kleur, ik zie geen grijs maar geel in het vetspuitje. Ik ben wat andere instructies doorgelopen en daar komt datzelfde spuitje telkens terug. Ik vermoed dat in de snelheid of vanuit gemak men vergeten is om even het juiste vet er bij te pakken. De XHP 222 is volgens het productblad inderdaad blauw.

De foto bij step 3 met de mooi ronde blauwe druppel is denk ik olie. Dat wordt verder niet toegelicht.
Ja, doei !
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ja, geel kan ook ( ik schreef beige ).
Ze noemen Mobil XHP 222 ook bij stap 3 voor het smeren vd pallen, maar op die 2e foto lijkt het wel een druppel blauwe olie (Magura Royal Blood?). Blauw zal het zijn.
Ik zou wat van dat Mobil 222 vet mixen met olie, om het wat dunner te maken.
Dan dempt het toch de ratel en kan het snel bewegen, heen en terug. (Dik vet wordt aan de kant geduwd en komt niet meer op zn plek terug)

Ratel blijft toch een ding.
DT 240 en 350 zijn stil als je het DT-vet volgens de regeltjes gebruikt.
Alle andere goede naven maken herrie...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
graduzzi
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 825
Lid geworden op: wo 7 januari 2015, 18:34
Mijn mountainbike: Intense Spider C 275 pro boost, Kingdom Vendetta X2, Evil Insurgent LB

[quote
Alle andere goede naven maken herrie...
[/quote]
Mwa, ik rij met Onyx naven, en die zijn doodstil
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Nou, dan moet hij voor zn achterwiel ook Onyx kopen! :-q

Die herrie vind ik ook een beetje dubbel. In een groepje heb ik er geen moeite mee, soms zelfs handig als men je goed hoort, bij inhalen van andere rijders of voetgangers bijvoorbeeld.
Ook leuk om je voorganger een beetje op te naaien, zo'n harde ratel.
Maar als ik alleen in de natuur rijdt vind ik het storend, ook omdat het al het wild opschrikt.
Met mn stille DT240 naaf zie ik hertjes, wilde zwijnen en zelfs wolven.
Met mn HopePro4 en EvoPro2 zie ik nog geen konijn.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie