Van QR5 naar steekas 15 mm

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Panzer
All rounder
All rounder
Berichten: 69
Lid geworden op: di 4 december 2007, 17:07
Mijn mountainbike: Dendermonde

Stel je hebt een naaf met Quickrelease 5 mm en een vork met steekas 15 mm en je wilt dit passend maken.

Dan ga je zoeken en vind je alleen maar oplossingen die over het vervangen van het wiel of de naaf gaan, ik wil vanuit de andere kant werken; de vork aanpassen, dus proppen er in.

Ik neem aan dat een steekas 100x15 draad aan 1 kant heeft? Daar kan dan dus een prop in met buitendraad en in het midden M5, in de andere poot een prop die met de buitenzijde door het gat in de poot glijd en een borst heeft die vastloopt op de buitenkant van de poot en natuurlijk een gat in het midden van 5,5 mm, hierin gaat de as van de QR 5mm en deze draai je dan aan.

Is dit door iemand voor te stellen/wel eens gedaan?

Graag hoor ik van technisch onderlegde mensen waarom dit niet/wel kan!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

32 spaken los en weer vastdraaien is zoveel makkelijker en slaagt gegarandeerd.

Maar ga je gang.

O ja, sommige naven kan je gewoon ombouwen naar 15mm.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
evdbos_mtbnl
All rounder
All rounder
Berichten: 61
Lid geworden op: wo 4 februari 2015, 10:50

Dat gevalletje van 5 mm doorsnee van een QR as? Dat is niet de as van de QR maar de spanstang die de boel bij elkaar houdt. De eigenlijke as is hol en heeft een diameter van 9 mm. Of bij een moderne naaf die aan te passen is zitten er een paar adapters van 9 mm op de (dikkere) as.

Hoe dan ook. Een voorvork aanpassen om een QR as te ontvangen lijkt me een hachelijke zaak. Ik kan me niet voorstellen dat je dat mechanisch sterk genoeg en betrouwbaar krijgt. Als je naven hebt die aan te passen zijn met adapters heb je geluk (ik heb b.v. Fulcrum Red power wielen die aan de meeste systemen aan te passen zijn) anders wordt het of een andere vork of een ander voorwiel.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Panzer schreef: zo 30 juni 2019, 22:30 Stel je hebt een naaf met Quickrelease 5 mm en een vork met steekas 15 mm en je wilt dit passend maken.

Dan ga je zoeken en vind je alleen maar oplossingen die over het vervangen van het wiel of de naaf gaan, ik wil vanuit de andere kant werken; de vork aanpassen, dus proppen er in.

Ik neem aan dat een steekas 100x15 draad aan 1 kant heeft? Daar kan dan dus een prop in met buitendraad en in het midden M5, in de andere poot een prop die met de buitenzijde door het gat in de poot glijd en een borst heeft die vastloopt op de buitenkant van de poot en natuurlijk een gat in het midden van 5,5 mm, hierin gaat de as van de QR 5mm en deze draai je dan aan.

Is dit door iemand voor te stellen/wel eens gedaan?

Graag hoor ik van technisch onderlegde mensen waarom dit niet/wel kan!
Met een draaibank wat alu, een beetje technisch inzicht en een bak tijd kan het zeker........ maar je moet niet alles willen dat kan :bier:
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Ik heb ook gewoon een los voorwiel voor je!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Marke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1128
Lid geworden op: di 1 september 2009, 20:38

En je hebt nog een vijl nodig om nog wat stukjes uit de vork te vijlen omdat je anders de 9 mm uiteinden van de naaf niet op zijn plek krijgt. Die meken de naaf iets meer dan 100 breed in totaal. Oftewel kansloze operatie...
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

ThaSingleTrackMastah schreef: zo 30 juni 2019, 22:33 32 spaken los en weer vastdraaien is zoveel makkelijker en slaagt gegarandeerd.

Maar ga je gang.

O ja, sommige naven kan je gewoon ombouwen naar 15mm.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

En deze
Lars TB schreef: ma 1 juli 2019, 11:30 Ik heb ook gewoon een los voorwiel voor je!
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Panzer
All rounder
All rounder
Berichten: 69
Lid geworden op: di 4 december 2007, 17:07
Mijn mountainbike: Dendermonde

Marke schreef: ma 1 juli 2019, 12:43 En je hebt nog een vijl nodig om nog wat stukjes uit de vork te vijlen omdat je anders de 9 mm uiteinden van de naaf niet op zijn plek krijgt. Die meken de naaf iets meer dan 100 breed in totaal. Oftewel kansloze operatie...
Daarom zei ik dus ook technisch onderlegd......
Gebruikersavatar
Panzer
All rounder
All rounder
Berichten: 69
Lid geworden op: di 4 december 2007, 17:07
Mijn mountainbike: Dendermonde

Lars TB schreef: ma 1 juli 2019, 11:30 Ik heb ook gewoon een los voorwiel voor je!
Wat heb je staan dan? :-D
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Panzer schreef: ma 1 juli 2019, 20:06
Lars TB schreef: ma 1 juli 2019, 11:30 Ik heb ook gewoon een los voorwiel voor je!
Wat heb je staan dan? :-D
pb
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Panzer
All rounder
All rounder
Berichten: 69
Lid geworden op: di 4 december 2007, 17:07
Mijn mountainbike: Dendermonde

Het kan dus, het kan zelfs prima, de messing bus zit er (los) omheen om de kleinere bus diameter aan de kant van de vork waar de draad zit op te vangen, je moet alleen toegang hebben tot een draaibank, materiaal en tijd, ik blijf er niet mee rijden denk ik maar ik ga nog wat meer testen.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Netjes :-q
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Plaats reactie