Vraag of dit kwaad kan voor het frame, verende voorvork in Surly Straggler

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
elduderino
All rounder
All rounder
Berichten: 82
Lid geworden op: ma 22 juni 2015, 21:31
Mijn mountainbike: Surly Karate Monkey

Surly raad het af maar ik dacht ik vraag het toch nog eens op het forum, denken jullie dat dit mogelijk is ? Of zou het frame sneller kunnen scheuren o.i.d.

Alvast veel dank!

Afbeelding
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1549
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Hoeveel veerweg heb je? Kun je die niet een paar cm inkorten? Een klein beetje meer dan de aangeraden maximale vorklengte moet een frame wel kunnen hebben. Lijkt me dat daar nog wel een veilige marge in moet zitten. Aan de andere kant raden ze het niet zomaar af en als je het toch doet heb je geen garantie als er iets gebeurd. Los van de mogelijke tandartskosten die er nog bij kunnen komen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Tja, van alleen een iets langere vork zal het frame niet scheuren.

Maar een verende vork laat ook een andere rijstijl en hogere snelheden toe in ruwer terrein. Dat ruwere terrein wordt ook wel afgevlakt door diezelfde vering, maar onder omstandigheden kunnen er toch grotere krachten bij elkaar komen.
Maar je kunt jezelf afvragen of het op die momenten met de originele vork dan wel heel zou blijven.
Hooguit zou je kunnen stellen dat je met de originele vork niet in die situatie zou belanden...

Verder zal de hogere vork het stuurgedrag iets beinvloeden, fiets gaat wat trager sturen. Of dat positief is hangt van veel zaken af, waaronder de berijder.

Zelfde zie je bij mtb's. Max 100mm kan ook best met 120mm.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
elduderino
All rounder
All rounder
Berichten: 82
Lid geworden op: ma 22 juni 2015, 21:31
Mijn mountainbike: Surly Karate Monkey

Bedankt voor de reacties, ik ga er nog eens over nadenken, iig even kunnen testen of het lekker rijdt. Stuurgedrag is idd behoorlijk lui. De veerweg korter maken heb ik ook aan gedacht, ga ik naar kijken!
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Als het frame kapot kan gaan door een geveerde vork te monteren, dan zou ik dat frame ook met een standaard vork niet vertrouwen!


En als er nu 1 frame niet kapot kan gaan, dan komt dat wel van Surly.



Als ik de foto zo zie, dan denk ik dat ze de montage van een langere geveerde vork af raden vanwege de extreme verandering van de geometrie...
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5497
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Lars TB schreef: zo 30 juni 2019, 20:31 Als het frame kapot kan gaan door een geveerde vork te monteren, dan zou ik dat frame ook met een standaard vork niet vertrouwen!


En als er nu 1 frame niet kapot kan gaan, dan komt dat wel van Surly.



Als ik de foto zo zie, dan denk ik dat ze de montage van een langere geveerde vork af raden vanwege de extreme verandering van de geometrie...
+1

Ik heb juist ooit een geveerde vork gemonteerd omdat ik al mijn frames en rigid vorken kapot reed :bier:
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
elduderino
All rounder
All rounder
Berichten: 82
Lid geworden op: ma 22 juni 2015, 21:31
Mijn mountainbike: Surly Karate Monkey

Top, bedankt mannen! Ga de vork inkorten en gaan!
Plaats reactie