Met high speed bedoel je de rebound?ivocare schreef: ↑di 25 juni 2019, 18:31 Tja, dit is geen makkelijke vork om af te stellen. Ik heb de RCT3 als volgt geconfigureerd.
4 tokens
4 click low speed compression van plus naar min met het pijltje mee, deze heb jij dus niet maar is heel nuttig.
6 clicks high speed van schildpadje af
100 PSI druk bij 76kg
Zo werkt hij wel redelijk goed nu. Maar vergeleken met de charger is deze toch echt een stuk minder.
Vork afstelling advies nodig
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29966
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
100psi en 4tokens bij 76kg, dat klinkt als een vrij harde afstelling.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
- Jurf
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2175
- Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
- Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo
Wat Daan schreef, heb je al naar je bandenspanning gekeken?
Ik heb gisteren een Winterbergje gedaan (heerlijk rustig btw), dacht dat mijn vork niet snel genoeg stond want harde klappen, maar dat gevoel was weg nadat ik voor de zekerheid wat lucht uit mijn banden liet.
Ik heb gisteren een Winterbergje gedaan (heerlijk rustig btw), dacht dat mijn vork niet snel genoeg stond want harde klappen, maar dat gevoel was weg nadat ik voor de zekerheid wat lucht uit mijn banden liet.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 257
- Lid geworden op: ma 19 december 2016, 14:37
Met de tokens reed ik met ietsje minder druk. Niet veel. Had het idee dat dezelfde druk voor dezelfde sag nodig was.
De bandendruk rond de 1.7 met Schwalbe 2.25 banden op 25mm velg.
(Dat was soms al op het randje)
Het betreft een RL3 vork mét charger (aangepaste vork door Scott met 3-standen remote en zonder LSC). Dat is verwarrend omdat Rockshox zelf een RCT en RLT versie maakt.
Weet niet wat hier custom aan is, er wordt alleen over de achterdemper gepraat.
Zie: https://www.scott-sports.com/global/en/page/twinloc
De bandendruk rond de 1.7 met Schwalbe 2.25 banden op 25mm velg.
(Dat was soms al op het randje)
Het betreft een RL3 vork mét charger (aangepaste vork door Scott met 3-standen remote en zonder LSC). Dat is verwarrend omdat Rockshox zelf een RCT en RLT versie maakt.
Weet niet wat hier custom aan is, er wordt alleen over de achterdemper gepraat.
Zie: https://www.scott-sports.com/global/en/page/twinloc
Lars TB schreef: ↑di 25 juni 2019, 19:04Met high speed bedoel je de rebound?ivocare schreef: ↑di 25 juni 2019, 18:31 Tja, dit is geen makkelijke vork om af te stellen. Ik heb de RCT3 als volgt geconfigureerd.
4 tokens
4 click low speed compression van plus naar min met het pijltje mee, deze heb jij dus niet maar is heel nuttig.
6 clicks high speed van schildpadje af
100 PSI druk bij 76kg
Zo werkt hij wel redelijk goed nu. Maar vergeleken met de charger is deze toch echt een stuk minder.
Check, ja.
Op deze manier vind ik de vork redelijk stabiel. De kleine oneffenheden worden eruit gefilterd maar het gevoel in het midden is duidelijk aanwezig, niet te. Sag is 15%, 20% vond ik te soft en te weinig feedback.
In dat geval zou ik toch eens experimenteren met nog wat minder rebound. Gewoon kijken of dat anders rijdt en eventueel beter bevalt.
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 257
- Lid geworden op: ma 19 december 2016, 14:37
Gisteren de fiets gepoetst. Ja, weet het, veel te laat maar de temperaturen hebben mij opgehouden.
Ik heb de veerweg gemeten en blijk ik zelfs maar 8cm te gebruiken. Het lijkt dus aan de rebound te liggen, anders had ik met deze "lage"druk wel de hele veerweg gebruikt.
Máár... Dan mis ik nog altijd "stevigheid" tijdens dalen en remmen.
Anderszijds ben ik bang dat door het gebruik van tokens of meer druk nóg minder veerweg gebruikt wordt.
Ik heb de veerweg gemeten en blijk ik zelfs maar 8cm te gebruiken. Het lijkt dus aan de rebound te liggen, anders had ik met deze "lage"druk wel de hele veerweg gebruikt.
Máár... Dan mis ik nog altijd "stevigheid" tijdens dalen en remmen.
Anderszijds ben ik bang dat door het gebruik van tokens of meer druk nóg minder veerweg gebruikt wordt.
- Prulleman
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 1946
- Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
- Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
- Contacteer:
haal je nu alles door elkaar?Freewheeler schreef: ↑do 27 juni 2019, 08:20 Gisteren de fiets gepoetst. Ja, weet het, veel te laat maar de temperaturen hebben mij opgehouden.
Ik heb de veerweg gemeten en blijk ik zelfs maar 8cm te gebruiken. Het lijkt dus aan de rebound te liggen, anders had ik met deze "lage"druk wel de hele veerweg gebruikt.
Máár... Dan mis ik nog altijd "stevigheid" tijdens dalen en remmen.
Anderszijds ben ik bang dat door het gebruik van tokens of meer druk nóg minder veerweg gebruikt wordt.
Als je maar 8 cm van de veerweg gebruikt, heb je of:
- of teveel tokens
- of teveel druk (ik denk dat dit toch de factor is...)
- of teveel HSC (high speed compression demping, maar die instelling heb je volgens mij niet..
Als je stevigheid wilt hebben, dan moet je meer LSC demping toevoegen, hierdoor worden de langzamere ingaande bewegingen zoals brakedive, pedal input meer gedempt en krijg je een "stevigere" voorkant. Het nadeel van meer LSC demping is dat je vork minder plush wordt.. Het is altijd een beetje een compromis, bij de ene vork wat meer of minder dan de andere.
Idealiter heeft de LSC niet veel invloed op de rest, maar hoe dat in de praktijk is (bij deze vork) durf ik niet te zeggen. Misschien verlies je inderdaad iets van je veerweg door teveel LSC, maar echte snelle hits zouden toch door moeten komen.
ik zou toch wat minder druk proberen.
dus 1 token
minder druk (25+ % sag)
met minder druk mag de rebound misschien ook 1 klikje terug, en je LSC 1 erbij
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29966
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
De rebound dempt het terugkomen vd vork, zodat je niet gaat stuiteren.
Doet niets met het inveren. (door onderlinge beinvloeding wel iets, maar zo weinig dat het in dit geval niet meespeelt. Rebound kan niet zoveel compressie demping veroorzaken dat het 2cm veerweg scheelt) .
Tenzij je vork gewoon kapot is.
Doet niets met het inveren. (door onderlinge beinvloeding wel iets, maar zo weinig dat het in dit geval niet meespeelt. Rebound kan niet zoveel compressie demping veroorzaken dat het 2cm veerweg scheelt) .
Tenzij je vork gewoon kapot is.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Maar kan wel zorgen dat je vork te stug aan voelt!ThaSingleTrackMastah schreef: ↑do 27 juni 2019, 12:48 De rebound dempt het terugkomen vd vork, zodat je niet gaat stuiteren.
Doet niets met het inveren. (door onderlinge beinvloeding wel iets, maar zo weinig dat het in dit geval niet meespeelt. Rebound kan niet zoveel compressie demping veroorzaken dat het 2cm veerweg scheelt) .
Tenzij je vork gewoon kapot is.
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29966
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Ja, maar het verhinderd niet dat je je de max. veerweg niet haalt.Lars TB schreef: ↑do 27 juni 2019, 18:25Maar kan wel zorgen dat je vork te stug aan voelt!ThaSingleTrackMastah schreef: ↑do 27 juni 2019, 12:48 De rebound dempt het terugkomen vd vork, zodat je niet gaat stuiteren.
Doet niets met het inveren. (door onderlinge beinvloeding wel iets, maar zo weinig dat het in dit geval niet meespeelt. Rebound kan niet zoveel compressie demping veroorzaken dat het 2cm veerweg scheelt) .
Tenzij je vork gewoon kapot is.
Eerder omgekeerd, het veroorzaakt het stugge gevoel dat jij noemt.
De vork komt na inveren niet op tijd terug, waardoor de volgende klap de vork weer indrukt en zo rij je over de hobbels met een ingezakte vork, die je alleen gebruikt in het hardere deel vd veerweg.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Maar het speelt dus wel degelijk een rol, dus daar beginnen is nu het makkelijkst.ThaSingleTrackMastah schreef: ↑do 27 juni 2019, 18:32Ja, maar het verhinderd niet dat je je de max. veerweg niet haalt.
Eerder omgekeerd, het veroorzaakt het stugge gevoel dat jij noemt.
De vork komt na inveren niet op tijd terug, waardoor de volgende klap de vork weer indrukt en zo rij je over de hobbels met een ingezakte vork, die je alleen gebruikt in het hardere deel vd veerweg.
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29966
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Maar hij haalt niet z'n hele veerweg, dus er is iets anders mis.Lars TB schreef: ↑do 27 juni 2019, 18:34Maar het speelt dus wel degelijk een rol, dus daar beginnen is nu het makkelijkst.ThaSingleTrackMastah schreef: ↑do 27 juni 2019, 18:32
Ja, maar het verhinderd niet dat je je de max. veerweg niet haalt.
Eerder omgekeerd, het veroorzaakt het stugge gevoel dat jij noemt.
De vork komt na inveren niet op tijd terug, waardoor de volgende klap de vork weer indrukt en zo rij je over de hobbels met een ingezakte vork, die je alleen gebruikt in het hardere deel vd veerweg.
De verhouding gewicht, sag en tokens past niet, er treed ergens teveel compressie demping op of de vork is kapot.
Anyway, ik denk niet dat we er online uitkomen.
Als de TS nu eens een rondje UHR met jou gaat rijden ?
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 257
- Lid geworden op: ma 19 december 2016, 14:37
Inderdaad nog eens goed gekeken naar de rebound.
Hij staat 6 klikjes van open (dus snel). Dat is erg snel.
Verder dus gemeten en de stand is nu:
- 5 bar met 70 kg 25% sag bij zitten
- 8 cm veerweg benut tijdens RDHF (dus een grove marathon)
- 0 tokens
Wat we willen bereiken:
- Meer support bij staan op pedalen, dalen, en remmen
- Proberen de hele veerweg benutten
Genoemde oplossingen zijn:
- tokens toevoegen + druk omlaag
- zelfde tokens, meer druk
- rebound stellen (minder aannemelijk? omdat hij nu al snel staat?)
Genoemde oplossingen gaan toch allemaal ten koste van de (al korte) veerweg?
Hij staat 6 klikjes van open (dus snel). Dat is erg snel.
Verder dus gemeten en de stand is nu:
- 5 bar met 70 kg 25% sag bij zitten
- 8 cm veerweg benut tijdens RDHF (dus een grove marathon)
- 0 tokens
Wat we willen bereiken:
- Meer support bij staan op pedalen, dalen, en remmen
- Proberen de hele veerweg benutten
Genoemde oplossingen zijn:
- tokens toevoegen + druk omlaag
- zelfde tokens, meer druk
- rebound stellen (minder aannemelijk? omdat hij nu al snel staat?)
Genoemde oplossingen gaan toch allemaal ten koste van de (al korte) veerweg?
Laatst gewijzigd door Freewheeler op vr 28 juni 2019, 12:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Bij die druk zou dat best nog eens niet snel genoeg kunnen zijn... . Bij mijn vriendin (met rugzak ook tegen de 70 kg) staat de rebound op 2 klikjes... .Freewheeler schreef: ↑vr 28 juni 2019, 08:30 Inderdaad nog eens goed gekeken naar de rebound.
Hij staat 6 klikjes van open (dus snel). Dat is erg snel.
Gaat met een SID niet lukken.Freewheeler schreef: ↑vr 28 juni 2019, 08:30 Wat we willen bereiken:
- Meer support bij staan op pedalen, dalen, en remmen
- Proberen de hele veerweg benutten
Je zult toch iets moeten gaan proberen. Laat je verrassen!Freewheeler schreef: ↑vr 28 juni 2019, 08:30 Genoemde oplossingen zijn:
- tokens toevoegen + druk omlaag
- zelfde tokens, meer druk
- rebound stellen (minder aannemelijk? omdat hij nu al snel staat?)
Genoemde oplossingen gaan toch allemaal ten koste van de (al korte) veerweg?
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"