Vork afstelling advies nodig

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Freewheeler
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 254
Lid geworden op: ma 19 december 2016, 14:37

Dag leden,

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen in het afstellen van de voorvork. Ik heb geen idee meer welke kant ik op moet.
Het betreft een SID RLT3 (3 positie van Scott, dus geen LSC) en ik weeg gemoddeld 69-70kg.
Druk op 5 bar en 20% sag (zittend). Rebound lijkt goed.

De geschiedenis:
- voelde te zacht, veel brake-diving, accelereren en bij afdalen leek hij te zacht
- goede small bump
- Volledige veerweg benut

Toen:
- 2 tokens erbij
- Na marathon (Cimes Waimes) duidelijk vermoeide handen
- wel fijn veel support in afdalingen, remmen, accelereren en bochten
- Minder comfort, vooral small bump
- Geen volledige veerweg benutting meer

Toen:
- 1 token eruit
- Na marathon (Ardennes Trophy) duidelijk vermoeide handen
- Wel redelijke support in afdalingen, remmen, accelereren en bochten
- Minder comfort, vooral small bump
- Geen volledige veerweg benutting meer

Nu:
- Geen tokens
- Na marathon (RDHF) nog altijd vermoeide handen
- Voelde te zacht in afdaling en bochten, bij staan veel veerweg verlies
- Goede small bump bij zitten
- Volledige veerweg benut

Een low speed instelling zou hier hus wenselijk zijn, maar die is er dus niet.
Ik weet niet welke kant ik nu op moet, aangezien ik al zo veel heb geprobeerd. Wat zijn de stappen die jullie zouden volgen?
Gebruikersavatar
slapbandje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 991
Lid geworden op: vr 15 augustus 2014, 18:22
Mijn mountainbike: Te veel

Ik zou, vanwege de aanhoudende last van je handen, allereerst een paar ergonomische grips kopen, indien je die nog niet hebt.

Misschien ligt het helemaal niet aan je vork maar puur aan je houding en huidige grips.
Mocht dat niet helpen zou ik niet nadenken en een vork aanschaffen waar je de lsc wel kunt instellen.
Geld moet rollen. Bij voorkeur op noppenbanden.
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

en je hebt het alleen over zware marathons.. Als het dan bij vermoeide handen blijft, dan heb je een goeie dag.. :D

/edit, sorry, beetje flauw, maar ik was gisteren behoorlijk gaar van boven tot onder na de RdHF
je hebt meer issues dan vermoeide handen, maar ik weet er te weinig van, maar ik zou dit proberen:
Toen:
- 1 token eruit
- Na marathon (Ardennes Trophy) duidelijk vermoeide handen
- Wel redelijke support in afdalingen, remmen, accelereren en bochten
- Minder comfort, vooral small bump
- Geen volledige veerweg benutting meer
met iets minder druk, als dat ook met 20% sag was, is misschien 1 token, en 24-30% sag wel de juiste combinatie
Freewheeler
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 254
Lid geworden op: ma 19 december 2016, 14:37

Ik heb het inderdaad over marathons waar nogal wat van de handen gevraagt wordt. Inderdaad vooral gisteren bij de RDHF was het echt een extreem zware. Kon ondanks de hogere stuurpositie bij de laatste 5-10 km bijna niet meer leunen op het stuur. Tijdens korte tochten heb ik er in midere mate last van.

Dat pijn aan de handen meerdere oorzaken kan hebben snap ik helemaal.
Daarom moet ik me vooral op het gewenste gedrag tijdens remmen, dalen en accelereren richten.
Maar omdat comfort ook in het comprimis hoort heb ik hem er wel bijgezet.
Gebruikersavatar
D-man
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 667
Lid geworden op: do 22 januari 2015, 20:34
Mijn mountainbike: S-works Epic

Om even out of the box te gaan ....

als het goed rijdt lijkt het niet in de vork te zitten, Spirgrips zouden hier wel een oplossing kunnen bieden denk ik....
ik ben zelf ook zinnens hier een setje van te kopen om te testen, heb er even mee op een fiets gezeten en dat voelt natuurlijker dan normaal om de handgrepen vast te houden..
Ik ben mij er eentje...
Gebruikersavatar
DaanCramer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2484
Lid geworden op: zo 14 augustus 2011, 20:24
Mijn mountainbike: Norco, Mondraker, Rocky Mountain
Contacteer:

De Sid is in de basis niet de meest comforabele vork, daar is ie ook niet voor gemaakt. 20% sag (of meer) is echt te veel voor een 100mm vork.

Heb je de druk nog aangepast toen je van 0 naar 2 tokens ging?

Wat zijn je rebound settings? Onderschat het belang daarvan niet. Een verkeerde rebound kan veel vermoeidheid veroorzaken en dan kan je draaien aan je compressie wat je wilt.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Freewheeler schreef:Toen:
- 1 token eruit
- Na marathon (Ardennes Trophy) duidelijk vermoeide handen
- Wel redelijke support in afdalingen, remmen, accelereren en bochten
- Minder comfort, vooral small bump
- Geen volledige veerweg benutting meer
De vermoeide handen komen van je houding, de hoek van je stuur (backsweep). Of gewoon door de duur en de intensiteit vd inspanning.

Ik denk dat 1 token voor jou goed is, maar je hebt iets te weinig sag gebruikt, waardoor het comfort net niet optimaal was en je net niet de hele veerweg kon gebruiken.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

DaanCramer schreef: ma 24 juni 2019, 16:45 De Sid is in de basis niet de meest comforabele vork, daar is ie ook niet voor gemaakt. 20% sag (of meer) is echt te veel voor een 100mm vork.

Heb je de druk nog aangepast toen je van 0 naar 2 tokens ging?

Wat zijn je rebound settings? Onderschat het belang daarvan niet. Een verkeerde rebound kan veel vermoeidheid veroorzaken en dan kan je draaien aan je compressie wat je wilt.
Dit is wat mij betreft ook wel de oorzaak te noemen.

Een SID is stug gedempt, ook als de luchtdruk soepel afgesteld staat. Daardoor remt de vork bij een klap harder af. Dit ga je op lange tochten gewoon merken.

Een Reba zou een goede oplossing zijn.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
mauke
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 841
Lid geworden op: za 22 oktober 2016, 00:04
Mijn mountainbike: Yt jeffsy/ Gt grade

Nu:
- Geen tokens
- Na marathon (RDHF) nog altijd vermoeide handen
- Voelde te zacht in afdaling en bochten, bij staan veel veerweg verlies 
- Goede small bump bij zitten
- Volledige veerweg benut

Iets meer druk en dus minder sag is hier dan toch het handigste om even te testen?
Zou alleen ook niet te laag gaan want dan werkt de vork ook niet meer optimaal..

Als je met een token de veerweg niet meer kunt halen zou ik die er voor nu even uitlaten. (Je heb al last van je handen en wil dus maximaal veerweg gebruiken)

En rebound eens rustig aan ietsje sneller zetten? Als hij steeds net niet helemaal optijd weer klaar is voor de volgende bump ga je hem zelf opvangen.

Succes!
Freewheeler
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 254
Lid geworden op: ma 19 december 2016, 14:37

Veel kennis hier! Dank jullie...

De meningen lopen echter uit elkaar. De meest logische volgorde lijkt me dan:
- SID heeft meer sag nodig dan de aanbevolen 20% dus meer lucht (ik dacht dat 20% SAG "heilig" was)
- Rebound niet goed ingesteld (sneller)
- 1 token erbij voor meer support

Ter info: Dit is wat Scott adviseert en ik dus als basis heb genomen:
https://www.scott-sports.com/us/en/page ... suspension
Zo is het nu dus, maar voelt hij bij staan, remmen, en dalen te zacht. Gebruik wel zowat de hele veerweg.
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

Freewheeler schreef: di 25 juni 2019, 08:22 Veel kennis hier! Dank jullie...

De meningen lopen echter uit elkaar. De meest logische volgorde lijkt me dan:
- SID heeft meer sag nodig dan de aanbevolen 20% dus meer lucht (ik dacht dat 20% SAG "heilig" was)
- Rebound niet goed ingesteld (sneller)
- 1 token erbij voor meer support

Ter info: Dit is wat Scott adviseert en ik dus als basis heb genomen:
https://www.scott-sports.com/us/en/page ... suspension
Zo is het nu dus, maar voelt hij bij staan, remmen, en dalen te zacht. Gebruik wel zowat de hele veerweg.
Meer sag --> minder lucht
Met 1 token zou dat volgens mij beter moeten zijn
Gebruikersavatar
DaanCramer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2484
Lid geworden op: zo 14 augustus 2011, 20:24
Mijn mountainbike: Norco, Mondraker, Rocky Mountain
Contacteer:

Freewheeler schreef: di 25 juni 2019, 08:22 Veel kennis hier! Dank jullie...

De meningen lopen echter uit elkaar. De meest logische volgorde lijkt me dan:
- SID heeft meer sag nodig dan de aanbevolen 20% dus meer lucht (ik dacht dat 20% SAG "heilig" was)
- Rebound niet goed ingesteld (sneller)
- 1 token erbij voor meer support

Ter info: Dit is wat Scott adviseert en ik dus als basis heb genomen:
https://www.scott-sports.com/us/en/page ... suspension
Zo is het nu dus, maar voelt hij bij staan, remmen, en dalen te zacht. Gebruik wel zowat de hele veerweg.
Het beste advies is doe 1 aanpassing per keer en testen op een klein rondje dat je kent.

Je geeft in je startpost aan dat je advies zoekt nu dat je al zoveel dingen hebt geprobeerd. Echter ik lees alleen maar dat je tokens erin en eruit gedaan hebt. Je meldt niks over welke aanpassingen je nog meer gedaan hebt, welke druk rij je, heb je er iets uit gehaald of bij gedaan. Heb je ook de rebound of compressie aangepast toen je de druk of het aantal tokens veranderde?

Een richtlijn om te checken of het volume klopt is eerst de gewenste SAG instellen en vervolgens op de parkeerplaats een paar keer een sprong maken. Als je dan rond de 80-85% van je veerweg benut zit je goed. Zit je lager, dan een token eruit, zit je hoger dan een token erbij.

Je geeft aan dat je zittend op 20% sag staat. Dit is echt niet te weinig voor die vork. Staand zal dat al snel richting de 30% gaan. In een afdaling zit je dan waarschijnlijk al op de helft van je veerweg, voordat je een kuil raakt.

Zowel een te snelle als een te langzame rebound is funest voor de rijkwaliteit. Jouw conclusie dat hij sneller moet hoeft niet correct te zijn.

Tevens vergelijk je Cimes de Waimes met 2 tokens (toen was het geloof ik rond de 12 graden?) met RDHF geen tokens (30 graden?). Zulke temperatuurs verschillen hebben ook veel invloed op de demping. Ook de bandenspanning loopt behoorlijk op met die temperaturen wat ook veel invloed heeft op het rijcomfort. Dus zonder alle details te weten is het onmogelijk voor mensen hier om de 2 gevallen te vergelijken, laat staan een conclusie trekken.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Met de info die hij gaf denk ik aan 1 token en iets meer sag.
Maar Daan heeft gelijk, er is zoveel variatie.
Dus kies een pittig kort rondje, neem je spul mee en ga ter plekke expirimenteren.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

De info die hij gaf was conflicterend. De small bump prestaties zouden niet mogen lijden onder de tokens.

En dan kom je weer op het punt dat het nog steeds onduidelijk is of de druk nu wel of niet aangepast is tijdens de diverse stappen.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
ivocare
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 717
Lid geworden op: ma 3 november 2014, 17:48

Tja, dit is geen makkelijke vork om af te stellen. Ik heb de RCT3 als volgt geconfigureerd.
4 tokens
4 click low speed compression van plus naar min met het pijltje mee, deze heb jij dus niet maar is heel nuttig.
6 clicks high speed van schildpadje af
100 PSI druk bij 76kg

Zo werkt hij wel redelijk goed nu. Maar vergeleken met de charger is deze toch echt een stuk minder.
Plaats reactie