Vork afstelling advies nodig

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16072
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

ivocare schreef: di 25 juni 2019, 18:31 Tja, dit is geen makkelijke vork om af te stellen. Ik heb de RCT3 als volgt geconfigureerd.
4 tokens
4 click low speed compression van plus naar min met het pijltje mee, deze heb jij dus niet maar is heel nuttig.
6 clicks high speed van schildpadje af
100 PSI druk bij 76kg

Zo werkt hij wel redelijk goed nu. Maar vergeleken met de charger is deze toch echt een stuk minder.
Met high speed bedoel je de rebound?
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29953
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

100psi en 4tokens bij 76kg, dat klinkt als een vrij harde afstelling.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2174
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Wat Daan schreef, heb je al naar je bandenspanning gekeken?
Ik heb gisteren een Winterbergje gedaan (heerlijk rustig btw), dacht dat mijn vork niet snel genoeg stond want harde klappen, maar dat gevoel was weg nadat ik voor de zekerheid wat lucht uit mijn banden liet.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Freewheeler
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 257
Lid geworden op: ma 19 december 2016, 14:37

Met de tokens reed ik met ietsje minder druk. Niet veel. Had het idee dat dezelfde druk voor dezelfde sag nodig was.

De bandendruk rond de 1.7 met Schwalbe 2.25 banden op 25mm velg.
(Dat was soms al op het randje)

Het betreft een RL3 vork mét charger (aangepaste vork door Scott met 3-standen remote en zonder LSC). Dat is verwarrend omdat Rockshox zelf een RCT en RLT versie maakt.
Weet niet wat hier custom aan is, er wordt alleen over de achterdemper gepraat.
Zie: https://www.scott-sports.com/global/en/page/twinloc
Gebruikersavatar
ivocare
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 722
Lid geworden op: ma 3 november 2014, 17:48

Lars TB schreef: di 25 juni 2019, 19:04
ivocare schreef: di 25 juni 2019, 18:31 Tja, dit is geen makkelijke vork om af te stellen. Ik heb de RCT3 als volgt geconfigureerd.
4 tokens
4 click low speed compression van plus naar min met het pijltje mee, deze heb jij dus niet maar is heel nuttig.
6 clicks high speed van schildpadje af
100 PSI druk bij 76kg

Zo werkt hij wel redelijk goed nu. Maar vergeleken met de charger is deze toch echt een stuk minder.
Met high speed bedoel je de rebound?

Check, ja.

Op deze manier vind ik de vork redelijk stabiel. De kleine oneffenheden worden eruit gefilterd maar het gevoel in het midden is duidelijk aanwezig, niet te. Sag is 15%, 20% vond ik te soft en te weinig feedback.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16072
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

ivocare schreef: di 25 juni 2019, 23:11
Lars TB schreef: di 25 juni 2019, 19:04

Met high speed bedoel je de rebound?

Check, ja.

Op deze manier vind ik de vork redelijk stabiel. De kleine oneffenheden worden eruit gefilterd maar het gevoel in het midden is duidelijk aanwezig, niet te. Sag is 15%, 20% vond ik te soft en te weinig feedback.
In dat geval zou ik toch eens experimenteren met nog wat minder rebound. Gewoon kijken of dat anders rijdt en eventueel beter bevalt.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Freewheeler
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 257
Lid geworden op: ma 19 december 2016, 14:37

Gisteren de fiets gepoetst. Ja, weet het, veel te laat maar de temperaturen hebben mij opgehouden.
Ik heb de veerweg gemeten en blijk ik zelfs maar 8cm te gebruiken. Het lijkt dus aan de rebound te liggen, anders had ik met deze "lage"druk wel de hele veerweg gebruikt.

Máár... Dan mis ik nog altijd "stevigheid" tijdens dalen en remmen.
Anderszijds ben ik bang dat door het gebruik van tokens of meer druk nóg minder veerweg gebruikt wordt.
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1946
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

Freewheeler schreef: do 27 juni 2019, 08:20 Gisteren de fiets gepoetst. Ja, weet het, veel te laat maar de temperaturen hebben mij opgehouden.
Ik heb de veerweg gemeten en blijk ik zelfs maar 8cm te gebruiken. Het lijkt dus aan de rebound te liggen, anders had ik met deze "lage"druk wel de hele veerweg gebruikt.

Máár... Dan mis ik nog altijd "stevigheid" tijdens dalen en remmen.
Anderszijds ben ik bang dat door het gebruik van tokens of meer druk nóg minder veerweg gebruikt wordt.
haal je nu alles door elkaar?


Als je maar 8 cm van de veerweg gebruikt, heb je of:
- of teveel tokens
- of teveel druk (ik denk dat dit toch de factor is...)
- of teveel HSC (high speed compression demping, maar die instelling heb je volgens mij niet..

Als je stevigheid wilt hebben, dan moet je meer LSC demping toevoegen, hierdoor worden de langzamere ingaande bewegingen zoals brakedive, pedal input meer gedempt en krijg je een "stevigere" voorkant. Het nadeel van meer LSC demping is dat je vork minder plush wordt.. Het is altijd een beetje een compromis, bij de ene vork wat meer of minder dan de andere.

Idealiter heeft de LSC niet veel invloed op de rest, maar hoe dat in de praktijk is (bij deze vork) durf ik niet te zeggen. Misschien verlies je inderdaad iets van je veerweg door teveel LSC, maar echte snelle hits zouden toch door moeten komen.

ik zou toch wat minder druk proberen.
dus 1 token
minder druk (25+ % sag)
met minder druk mag de rebound misschien ook 1 klikje terug, en je LSC 1 erbij
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29953
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

De rebound dempt het terugkomen vd vork, zodat je niet gaat stuiteren.
Doet niets met het inveren. (door onderlinge beinvloeding wel iets, maar zo weinig dat het in dit geval niet meespeelt. Rebound kan niet zoveel compressie demping veroorzaken dat het 2cm veerweg scheelt) .
Tenzij je vork gewoon kapot is.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16072
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

ThaSingleTrackMastah schreef: do 27 juni 2019, 12:48 De rebound dempt het terugkomen vd vork, zodat je niet gaat stuiteren.
Doet niets met het inveren. (door onderlinge beinvloeding wel iets, maar zo weinig dat het in dit geval niet meespeelt. Rebound kan niet zoveel compressie demping veroorzaken dat het 2cm veerweg scheelt) .
Tenzij je vork gewoon kapot is.
Maar kan wel zorgen dat je vork te stug aan voelt!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29953
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Lars TB schreef: do 27 juni 2019, 18:25
ThaSingleTrackMastah schreef: do 27 juni 2019, 12:48 De rebound dempt het terugkomen vd vork, zodat je niet gaat stuiteren.
Doet niets met het inveren. (door onderlinge beinvloeding wel iets, maar zo weinig dat het in dit geval niet meespeelt. Rebound kan niet zoveel compressie demping veroorzaken dat het 2cm veerweg scheelt) .
Tenzij je vork gewoon kapot is.
Maar kan wel zorgen dat je vork te stug aan voelt!
Ja, maar het verhinderd niet dat je je de max. veerweg niet haalt.
Eerder omgekeerd, het veroorzaakt het stugge gevoel dat jij noemt.
De vork komt na inveren niet op tijd terug, waardoor de volgende klap de vork weer indrukt en zo rij je over de hobbels met een ingezakte vork, die je alleen gebruikt in het hardere deel vd veerweg.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16072
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

ThaSingleTrackMastah schreef: do 27 juni 2019, 18:32
Lars TB schreef: do 27 juni 2019, 18:25

Maar kan wel zorgen dat je vork te stug aan voelt!
Ja, maar het verhinderd niet dat je je de max. veerweg niet haalt.
Eerder omgekeerd, het veroorzaakt het stugge gevoel dat jij noemt.
De vork komt na inveren niet op tijd terug, waardoor de volgende klap de vork weer indrukt en zo rij je over de hobbels met een ingezakte vork, die je alleen gebruikt in het hardere deel vd veerweg.
Maar het speelt dus wel degelijk een rol, dus daar beginnen is nu het makkelijkst.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29953
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Lars TB schreef: do 27 juni 2019, 18:34
ThaSingleTrackMastah schreef: do 27 juni 2019, 18:32
Ja, maar het verhinderd niet dat je je de max. veerweg niet haalt.
Eerder omgekeerd, het veroorzaakt het stugge gevoel dat jij noemt.
De vork komt na inveren niet op tijd terug, waardoor de volgende klap de vork weer indrukt en zo rij je over de hobbels met een ingezakte vork, die je alleen gebruikt in het hardere deel vd veerweg.
Maar het speelt dus wel degelijk een rol, dus daar beginnen is nu het makkelijkst.
Maar hij haalt niet z'n hele veerweg, dus er is iets anders mis.
De verhouding gewicht, sag en tokens past niet, er treed ergens teveel compressie demping op of de vork is kapot.

Anyway, ik denk niet dat we er online uitkomen.
Als de TS nu eens een rondje UHR met jou gaat rijden ?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Freewheeler
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 257
Lid geworden op: ma 19 december 2016, 14:37

Inderdaad nog eens goed gekeken naar de rebound.
Hij staat 6 klikjes van open (dus snel). Dat is erg snel.

Verder dus gemeten en de stand is nu:
- 5 bar met 70 kg 25% sag bij zitten
- 8 cm veerweg benut tijdens RDHF (dus een grove marathon)
- 0 tokens

Wat we willen bereiken:
- Meer support bij staan op pedalen, dalen, en remmen
- Proberen de hele veerweg benutten

Genoemde oplossingen zijn:
- tokens toevoegen + druk omlaag
- zelfde tokens, meer druk
- rebound stellen (minder aannemelijk? omdat hij nu al snel staat?)

Genoemde oplossingen gaan toch allemaal ten koste van de (al korte) veerweg?
Laatst gewijzigd door Freewheeler op vr 28 juni 2019, 12:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16072
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Freewheeler schreef: vr 28 juni 2019, 08:30 Inderdaad nog eens goed gekeken naar de rebound.
Hij staat 6 klikjes van open (dus snel). Dat is erg snel.
Bij die druk zou dat best nog eens niet snel genoeg kunnen zijn... . Bij mijn vriendin (met rugzak ook tegen de 70 kg) staat de rebound op 2 klikjes... .
Freewheeler schreef: vr 28 juni 2019, 08:30 Wat we willen bereiken:
- Meer support bij staan op pedalen, dalen, en remmen
- Proberen de hele veerweg benutten
Gaat met een SID niet lukken.
Freewheeler schreef: vr 28 juni 2019, 08:30 Genoemde oplossingen zijn:
- tokens toevoegen + druk omlaag
- zelfde tokens, meer druk
- rebound stellen (minder aannemelijk? omdat hij nu al snel staat?)

Genoemde oplossingen gaan toch allemaal ten koste van de (al korte) veerweg?
Je zult toch iets moeten gaan proberen. Laat je verrassen!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Plaats reactie