Wat een kolder allemaal.
Is geen slijpsel maar gewoon oude vloeistof, meer niet. Dit zie je ieder jaar als je olie ververst aan shimano remmen.
Shimano remvloeistof grijs: oorzaak?
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 185
- Lid geworden op: do 15 januari 2015, 21:16
- Mijn mountainbike: Canyon Lux CF pro race 2019
Canyon Neuron CF9 2022
Dan is er iets grondig mis met jouw remmen, want bij mij is de olie (die je niet hoeft te vervangen!) ook na 5 jaar nog enigszins roze!thijsgillijns schreef: ↑di 25 juni 2019, 19:06 Wat een kolder allemaal.
Is geen slijpsel maar gewoon oude vloeistof, meer niet. Dit zie je ieder jaar als je olie ververst aan shimano remmen.
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
- TenZNL
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5644
- Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
- Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk
Dan heb ik ook 3 (achter)remmen die niet goed zijn. Dit verschijnsel zie je bij auto`s ook dus ik heb nooit het idee gehad dat er iets mis is.
In order of appearance: Pivot | Dartmoor | C₃H₈ Hugene | C₃H₈ Tyee
Proud member of #TeamOnbenul
Na je 46e behoor je dood te zijn en op je klapstoel geraniums te schetsen (sound on)
Proud member of #TeamOnbenul
Na je 46e behoor je dood te zijn en op je klapstoel geraniums te schetsen (sound on)
-
- Extreme Biker
- Berichten: 621
- Lid geworden op: ma 1 december 2014, 11:12
Maar auto remmen gebruiken geen minerale olie...
Ook Kermit geeft aan het nog nooit eerder gezien te hebben. Ik ontlucht al 25 jaar schijfremmen en herken het ook niet echt als iets dat vaak voorkomt. Dus het is eerder uitzondering dan regel en dat er dus ergens iets niet helemaal klopt met de remmen die het verschijnsel wel hebben. Blijkbaar niet terminaal genoeg om echte problemen te veroorzaken.
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
-
- Moderator
- Berichten: 16709
- Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
- Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
- Contacteer:
Als dat het geval zou zijn had ik deze post niet geplaatst, dit is de eerste keer sinds ik in 2003 mijn eerste schijfremmen monteerde dat ik grijze vloeistof zie. (edit, wat Lars ongeveer tegelijkertijd schrijft).thijsgillijns schreef: ↑di 25 juni 2019, 19:06 Wat een kolder allemaal.
Is geen slijpsel maar gewoon oude vloeistof, meer niet. Dit zie je ieder jaar als je olie ververst aan shimano remmen.
Tot nu toe altijd roodachtig, ook na jaren gebruik.
Gebaseerd op eigen ervaring met ongeveer 15 sets Shimano remmen in zestien jaar.... (nee, dat betekent niet dat ik een set per jaar verslijt Er staan nu bijvoorbeeld drie bikes met Shimano remmen in de schuur en er liggen nog drie remmen op zolder...). .
DONEER JE OOK?
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
- TenZNL
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5644
- Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
- Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk
Begrijp me niet verkeerd, ik trek nix in twijfel en ik sleutel al lang genoeg om te weten dat niet altijd alles aannemelijk is en ik vind het opvallend dat het altijd m`n achterrem is.
Zelf dacht ik altijd dat het met het hygroscopisch effect van de olie te maken had. Net dat kleine beetje waterdamp dat tijdens het ontluchten door de olie wordt aangetrokken (de voorrem is korter en sneller gedaan dus daar heb ik het niet). Net genoeg voor verkleuring, te weinig voor problemen? Het is het altijd het laatste stukje vanaf de achterklauw, alles wat er boven zit is keurig roze.
Maar in de scheepsmotoren betekent grijze olie over het algemeen water in het carter...
Zelf dacht ik altijd dat het met het hygroscopisch effect van de olie te maken had. Net dat kleine beetje waterdamp dat tijdens het ontluchten door de olie wordt aangetrokken (de voorrem is korter en sneller gedaan dus daar heb ik het niet). Net genoeg voor verkleuring, te weinig voor problemen? Het is het altijd het laatste stukje vanaf de achterklauw, alles wat er boven zit is keurig roze.
Maar in de scheepsmotoren betekent grijze olie over het algemeen water in het carter...
Klopt maar DOT4/5/5.1 zijn zeker wel hygroscopisch, net als mineraal
In order of appearance: Pivot | Dartmoor | C₃H₈ Hugene | C₃H₈ Tyee
Proud member of #TeamOnbenul
Na je 46e behoor je dood te zijn en op je klapstoel geraniums te schetsen (sound on)
Proud member of #TeamOnbenul
Na je 46e behoor je dood te zijn en op je klapstoel geraniums te schetsen (sound on)
-
- Extreme Biker
- Berichten: 621
- Lid geworden op: ma 1 december 2014, 11:12
Kweenie hoor maar minerale olie en dot 5 is juist niet wat normale dot vloeistof is, het trekt geen vocht aan... https://en.m.wikipedia.org/wiki/Brake_fluid en ook nog https://www.epicbleedsolutions.com/blog ... neral-oil/ voor wat overzicht...
- TenZNL
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5644
- Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
- Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk
Je hebt gelijk...ben er te lang uit
Maar toch zat ik niet helemaal verkeerd, ondanks dat ik de eigenschappen fout had. Mineraal is hygrofobisch en dus zakt het aanwezige water naar onder omdat het niet door de olie wordt opgenomen. Daardaar kan er blijkbaar corrosie in de klauw ontstaan volgens dit artikel: https://www.epicbleedsolutions.com/blog ... neral-oil/ (zie onderin: dis-/advantages mineral oil)
Maar toch zat ik niet helemaal verkeerd, ondanks dat ik de eigenschappen fout had. Mineraal is hygrofobisch en dus zakt het aanwezige water naar onder omdat het niet door de olie wordt opgenomen. Daardaar kan er blijkbaar corrosie in de klauw ontstaan volgens dit artikel: https://www.epicbleedsolutions.com/blog ... neral-oil/ (zie onderin: dis-/advantages mineral oil)
In order of appearance: Pivot | Dartmoor | C₃H₈ Hugene | C₃H₈ Tyee
Proud member of #TeamOnbenul
Na je 46e behoor je dood te zijn en op je klapstoel geraniums te schetsen (sound on)
Proud member of #TeamOnbenul
Na je 46e behoor je dood te zijn en op je klapstoel geraniums te schetsen (sound on)
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29836
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Er komt alleen water in als je de Karcher op de remmen richt.
Ik weet dat Kermit dat nooit doet.
Ik weet dat Kermit dat nooit doet.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29836
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 318
- Lid geworden op: zo 29 december 2013, 21:17
Is het niet gewoon troep wat via de pistons en de seals naar binnen is gekomen?
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29836
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Dat zou ook kunnen.
De seals zijn vooral gemaakt om olie BINNEN te houden, ook onder hoge druk.
Dus wellicht hebben ze veel minder weerstand tegen het binnendringen van vocht en vuil.
De seals zijn vooral gemaakt om olie BINNEN te houden, ook onder hoge druk.
Dus wellicht hebben ze veel minder weerstand tegen het binnendringen van vocht en vuil.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
- TenZNL
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5644
- Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
- Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk
Karcher?ThaSingleTrackMastah schreef: ↑wo 26 juni 2019, 00:27 Er komt alleen water in als je de Karcher op de remmen richt.
Ik weet dat Kermit dat nooit doet.
Ik dacht meer in de richting van condensvorming ergens tussen productie en eindgebruik van de olie.
In order of appearance: Pivot | Dartmoor | C₃H₈ Hugene | C₃H₈ Tyee
Proud member of #TeamOnbenul
Na je 46e behoor je dood te zijn en op je klapstoel geraniums te schetsen (sound on)
Proud member of #TeamOnbenul
Na je 46e behoor je dood te zijn en op je klapstoel geraniums te schetsen (sound on)