ketting loopt aan tegen buurtandwiel van casette

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...

Moderator: jf

P@trick
All rounder
All rounder

do 30 mei 2019, 09:31

Als mijn ketting na 100km zou breken zou ik toch echt eerst uitzoeken wat hier de reden van is voordat ik een nieuwe monteer. Is hij gebroken door ‘oprekking’ vanwege een verkeerde afstelling of heeft hij gestuiterd op een grote steen of betonnen bankje waar je overheen probeerde te rijden maar het net niet haalde (ik ben ervaringsdeskundige :winkie: )
Jirure1984
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Mijn mountainbike: Ghost Kato 7

do 30 mei 2019, 10:44

P@trick schreef:
do 30 mei 2019, 09:31
Als mijn ketting na 100km zou breken zou ik toch echt eerst uitzoeken wat hier de reden van is voordat ik een nieuwe monteer. Is hij gebroken door ‘oprekking’ vanwege een verkeerde afstelling of heeft hij gestuiterd op een grote steen of betonnen bankje waar je overheen probeerde te rijden maar het net niet haalde (ik ben ervaringsdeskundige :winkie: )
Niet deskundig genoeg om te bepalen waardoor het komt. In ieder geval niks geraakt de laatste bosrit. Het enige wat ik kan doen is een kijken of mij iets opvalt aan de crank of cassette. Uiterlijk morgen de nieuwe ketting erop. En dan zien we wel hoe het gaat.
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

do 30 mei 2019, 17:36

Dit rare probleem, icm het breken van de ketting in zo'n korte tijd doet mij toch denken dat er iets mis is met je ketting lijn. Laat er iemand naar kijken die er echt verstand van heeft is mijn advies
Give me little bits of / more than I can take
Jirure1984
Mtb fanaat
Mtb fanaat

vr 31 mei 2019, 16:48

ak-77 schreef:
Dit rare probleem, icm het breken van de ketting in zo'n korte tijd doet mij toch denken dat er iets mis is met je ketting lijn. Laat er iemand naar kijken die er echt verstand van heeft is mijn advies
Vanmorgen de nieuwe ketting erop gelegd. En het zat mij niet lekker. Dus Elfring gebeld, probleem uitgelegd en even langs gegaan, en maar goed ook. Het achterpad was getordeerd. Deze is weer recht gebogen. Waardoor de derailleur ook weer opnieuw afgesteld moest worden.
Prulleman
Extreme Biker
Extreme Biker
Mijn mountainbike: Cannondale F-SI Alloy 1 2017

vr 31 mei 2019, 16:55

Prulleman schreef:
vr 24 mei 2019, 08:43
De ketting lijkt aan de onderkant netjes te lopen, dat zou betekenen dat de derailleur -NIET- de ketting de cassette omhoog duwt (door een verkeerde H of teveel kabelspanning).
Aan de bovenkant wordt de ketting een tandwiel omhoog getrokken, dit lijkt te komen door de positie van de ketting vooraan.

Iemand anders vroeg ook al wat is je setup voor? Heb je een dubbel of zelfs trippel en probeer je de kleinste krans af te stellen op je kleinste blad? Niet doen, probeer eens de kleine krans af te stellen als je voor op je grootste zit.
Als je een 1x setup hebt, zit je ketting lijn eerder teveel naar buiten dan naar binnen, tenzij je een gekke ghetto 1x hebt draaien.

(Ik zeg bewust een paar keer "lijkt" het is namelijk vrij lastig op basis van een filmpje uit deze hoek)

Het kunnen nog een hoop andere dingen zijn, teveel speling op je derailleur, scheve pad, scheve kooi, montage schroef niet vast, pad niet vast.

Maar meest aannemelijk is op basis van dit filmpje een kettinglijn die niet lekker is voor je kleinste kransje

/edit NIET toegevoegd
onduidelijke schakel issues --> check altijd je pad
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

za 1 juni 2019, 23:53

Jirure1984 schreef:
ak-77 schreef:
Vanmorgen de nieuwe ketting erop gelegd. En het zat mij niet lekker. Dus Elfring gebeld, probleem uitgelegd en even langs gegaan, en maar goed ook. Het achterpad was getordeerd. Deze is weer recht gebogen. Waardoor de derailleur ook weer opnieuw afgesteld moest worden.
Ik geloof dat ik nog steeds niet begrijp hoe een verbogen pat maakt dat je wel over je hele bereik kunt schakelen en dat de ketting bovenaan de cassette aanloopt. Anyway, als het is opgelost maakt dat niet uit!
Give me little bits of / more than I can take
Jirure1984
Mtb fanaat
Mtb fanaat

zo 2 juni 2019, 15:41

ak-77 schreef:
za 1 juni 2019, 23:53
Jirure1984 schreef:

Ik geloof dat ik nog steeds niet begrijp hoe een verbogen pat maakt dat je wel over je hele bereik kunt schakelen en dat de ketting bovenaan de cassette aanloopt. Anyway, als het is opgelost maakt dat niet uit!
Terechte opmerking waar ik geen antwoord op heb. Maar net de fiets in de beugels gehangen vervolgens een paar slingers aan de trappers gegeven en naarmate je langer kijkt en luistert vallen meer dingen op. En dan hoor je een schavend geluid en de cassette zie je ook bewegen alsof de as krom is of een lager probleem. Heb een film gemaakt maar het probleem is haast onmogelijk om vast te leggen.
https://youtu.be/Cfudnr-EpI4
ThaSingleTrackMastah
Genius
Genius
Mijn mountainbike: Is stoffig
Contacteer:

zo 2 juni 2019, 17:56

Cassette wiebelt bij veel naven een klein beetje.
Als het nu werkt zou ik me er niet druk om maken.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Plaats reactie