Ombouwen Tune Kong naaf van 142x12 naar boost.

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Pollekes
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 9 mei 2008, 08:42
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Slayer en Canyon Stitched (Beide van m'n dochter)

Beste deskundigen.

Ik wil een bestaand achterwiel met Tune Kong achternaaf ombouwen van 142x12 naar boost.
Tune biedt hier zelf niets voor aan en ik heb op het wereldwijde spinnenweb ook niks kunnen vinden.

Nu ben ik redelijk eigenwijs en geef niet snel op, dus heb het volgende bedacht.
Het enige wat nodig is, is een nieuwe non-drive endcap die 6 mm langer is als de originele + een 6mm afstandsstuk achter de remschijf. (en natuurlijk de velg 3 mm naar de non-drive side richten)
Afstandsstuk heb ik voor het luttele bedarag van EUR 1,41 (inlusief verzending) bij onze vrienden van AliExpress gevonden en langere boutjes liggen bij mijn werkgever in de kast met secundaire arbeidsvoorwaarden.

De endcap wil ik opmeten en een 6 mm langere versie zelf laten maken.
Dat is op zich ook geen probleem, alleen kan ik met geen mogelijkheid de bestaande endcap van de as af krijgen.

Heeft iemand hier ervaring mee, of tips voor ?

Bovenste foto van links naar rechts, as met endcap, body, endcap.
Onderste foto, non-drive endcap op de as.

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Pollekes op ma 20 mei 2019, 05:44, 3 keer totaal gewijzigd.
Training is like fighting with a gorilla.
You don't stop when you're tired, you only stop when the gorilla is tired.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29957
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Maar dan mis je dus de voordelen van een boost naaf, die juist bij je achterwiel heel reëel zijn.
En je creëert een probleem bij de bevestiging van je remklauw, die ga je schuin (schuiner) belasten.
Niet ieder frame zal daar blij mee zijn.
En je gaat je as, die is samengesteld uit as en (verlengde) endcaps anders belasten, met grotere kans op knikken.
En dat allemaal om je naaf te behouden...
Niet mijn idee van een goed plan.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
sama
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1384
Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
Mijn mountainbike: Yeti asr turq

Misschien helpt het heetstoken van de endkap, waarbij je probeert de endcap te verhitten, en de as juist niet.
Sneeuwmonster
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29957
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Is dit by design, is het de bedoeling van Tune?
Sommige lijmen laten los als je ze verwarmt. Bij 90C gaat cyanoacrilaat los. Dus in kokend water verwarmen zou 1e stap kunnen zijn. Redelijk onschadelijk.

Maar dan nog, ik zou een boost naaf inspaken...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Pollekes
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 9 mei 2008, 08:42
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Slayer en Canyon Stitched (Beide van m'n dochter)

ThaSingleTrackMastah schreef: di 7 mei 2019, 21:58 Is dit by design, is het de bedoeling van Tune?
Sommige lijmen laten los als je ze verwarmt. Bij 90C gaat cyanoacrilaat los. Dus in kokend water verwarmen zou 1e stap kunnen zijn. Redelijk onschadelijk.

Maar dan nog, ik zou een boost naaf inspaken...
Inderdaad door te verwarmen heb ik de endcap los gekregen.

Voor wat betreft belasting op het frame ter plaatse van de remklauw verandert er niets, want de klauw en schijf blijven t.o.v. het frame op dezelfde plaats.

Een boost naaf inspaken zou ook mijn voorkeur hebben, maar dan ben ik zo'n 325 Euro kwijt.

Knikken e.d. ben ik niet zo bang voor, omdat TUNE wel een conversie van 135mm QR naar 142x12 aanbiedt en ook andere fabrikanten conversiekits naar boost voor hun naven aanbieden.

https://r2-bike.com/Tune-Umruestkit-Syn ... eckachse_1

https://r2-bike.com/WOLFTOOTH-Conversio ... x148-Boost

https://r2-bike.com/RACE-FACE-Conversio ... -Thru-Axle

Ik heb de cap inmiddels opgemeten.
Nu even een schets maken en iemand zoeken die het voor me kaan draaien.

We wagen het erop.
Training is like fighting with a gorilla.
You don't stop when you're tired, you only stop when the gorilla is tired.
sama
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1384
Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
Mijn mountainbike: Yeti asr turq

Het scheelt dat het het achterwiel is.
Sneeuwmonster
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4318
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

De vraag is of je spaken het gaan halen en je daar geen problemen mee gaat krijgen. Als je al op het randje zit qua spaaklengte gaat het mogelijk niet goed
Pollekes
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 9 mei 2008, 08:42
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Slayer en Canyon Stitched (Beide van m'n dochter)

Ik heb iemand gevonden die voor 35 Euro een nieuwe endcap maakt, dus we gaan het zien.
Training is like fighting with a gorilla.
You don't stop when you're tired, you only stop when the gorilla is tired.
Pollekes
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 9 mei 2008, 08:42
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Slayer en Canyon Stitched (Beide van m'n dochter)

Custom made endcap is binnen.

Afbeelding
Training is like fighting with a gorilla.
You don't stop when you're tired, you only stop when the gorilla is tired.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16074
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Goed bezig :-q
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29957
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ziet er netjes uit.
Nu ga je de flens vd schijrem 6 mm verbreden met een spacer?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Pollekes
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 9 mei 2008, 08:42
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Slayer en Canyon Stitched (Beide van m'n dochter)

Inderdaad met deze spacer.

Afbeelding
Training is like fighting with a gorilla.
You don't stop when you're tired, you only stop when the gorilla is tired.
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Pollekes schreef: za 11 mei 2019, 15:28 Inderdaad met deze spacer.
Zitten daar ook de langere boutjes bij? Je standaard schijrembouten zijn veel te kort als je de spacer gebruikt.

Waarom niet twee spacers van 3mm aan beide kanten gebruiken ipv een nieuwe endcap laten maken? Veel goedkoper en geen gedoe met het wiel offfset (laten) spaken. Volgens mij komt dan de offset ook aan de minst gunstige kant waardoor de spaakspanning links en rechts nog meer afwijkt.

Setje wat imho goedkoper en een snellere oplossing was: https://r2-bike.com/NOW8-Conversion-Kit ... x148-Boost

Ciao,
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29957
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Als je aan beide zijden 3 mm doet, dan gaat je cassette ook 3mm naar het midden, en die zit eigenlijk al iets te ver naar het midden (tenzij je de boost crank kunt skippen en een gewone kunt gebruiken).
Verder wordt dan de paraplu vh achterwiel niet beter.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Pollekes
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 9 mei 2008, 08:42
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Slayer en Canyon Stitched (Beide van m'n dochter)

Conversie voltooid.

@Jan the Man
Langere boutjes heb ik apart besteld.

Ik wil graag 2 wielsets gebruiken en zonder de derailleur af te stellen, kunnen wisselen.
Andere wielset is origineel boost, dus daarom de keuze om de 6mm offset van deze set helemaal aan de linkerkant te houden, in plaats van 3-3 aan beide kanten. Zo'n setje als bij R2 kost op Aliexpress EUR 7,10, inclusief boutjes.
Nadeel van dat setje is, dat het losse vulringen zijn aan beide kanten. Die 3mm ringen steunen af op je frame en op hun beurt weer op de steekas en die wordt dus vol op afschuiving belast.
De eindkappen van de naaf zijn veel breder en klemen bovendien op de holle as in de naaf. Kracht op de steekas is dus beperkt.

De nieuwe eindkap heb 5/100 mm krapper gehouden dan de originele en daarom op de naafas gekrompen.
(eindkap in kokend water, as in de vriezer)

Velg naar links richten kan ik gelukkig zelf.

@ThaSingleTrackMastah
Inderdaad. Met het richten van de velg 3mm naar links komen de spaken aan de drive-side iets meer onder een hoek te staan.
Links moeten de spaken 0,45mm korter worden (1 omwenteling van de nippels) en rechts 0,2mm langer.
Verschil in spaakspanning links t.o.v. rechts zal dus minder worden.

(ik begin bijna op NovaX te lijken :wink: )

Hier het eindresulaat.

Afbeelding
Training is like fighting with a gorilla.
You don't stop when you're tired, you only stop when the gorilla is tired.
Plaats reactie