elektrische mountainbike kopen of ombouwen, waar te beginnen...

Elektrische mountainbikes; advies, nieuws en uitwisseling passie met e-bikers.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

E-bikers die harder willen dan 25 kmh moeten een andere hobby/sport zoeken.
Je doet het (mi.) dan niet omdat je niet mee kan komen met je fietsmaten of de gem. mtb'er, of omdat je het rondje niet (meer) kan rijden op eigen kracht, maar omdat je harder wil.
In mijn ogen is dat onsportief.
(understatement)

Dat je op sommige momenten meer power nodig hebt, dat kan ik me goed voorstellen.
Maar ondersteuning harder dan 25kmh?
Welke mtb'er rijdt er harder dan 25kmh op de singletracks?
Reed de e-mtb'er vroeger, in goede doen en goede gezondheid ook harder dan 25kmh?
Ik denk het niet.
En dit is precies waardoor e-mtb'ers een slechte naam krijgen en scheef worden aangekeken.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Hoho! Heb ik net netjes in het correcte topic hierop gereageerd, doe jij het gewoon hier! :roll:
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ja, hier kwam het te sprake.
:winkie:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
gekkokees
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1216
Lid geworden op: ma 12 juli 2004, 17:06
Mijn mountainbike: KHS FXT Rage,kona kula primo, Santa Cruz Heckler

kermit schreef: di 7 mei 2019, 15:53
Qua bikes spreken mij bevoorbeeld wel aan:
- Merida e-Onesixty (evt. de e-Onetwenty maar ik zie weinig voordelen in minder veerweg). Shimano motor, goede prijs/kwaliteitverhouding, (voor mij) perfecte geometrie, ziet er goed uit (maar dat is natuurlijk extreem subjectief).
Ik begrijp nu pas dat one-sixty staat voor 160mm veerweg en one-twenty dus voor 120?! Ook al had t model van vorig jaar 130mm, tenminste aan de voorkant.
Pfhh, bij een hoop andere merken wordt ik al helemaal tureluurs van de benamingen. Als er ergens een 9 in voorkomt heb je een grote kans dat er 29-wielen in zitten, hah. Jaja, om t makkelijk te maken. Ik zie ook weinig verschillen tussen veel modellen met verschillende benamingen, afgezien van wat afmontage dan...
Vroeger had dat type fiets dan dezelfde naam met nog een luxe of primo of zo er achteraan.

Kermit, Wat ik wel een voordeel vind is dat de geo van de twenty wel iets veranderd; die heeft een steilere balhoofdhoek en dat is iets wat mij dan bevalt.
feel the fear,do it anyway!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ja, de trend qua geometrie is niet anders dan bij de analoge bikes, balhoofdhoeken rond de 70 graden zijn gewoon passé. Wat ik niet erg vind overigens, die hele steile hoeken hebben geen echte voordelen.

De e_Onesixty wordt opgegeven voor 66,5 graad en ik heb daar geen klachten over, integendeel. Het is absoluut niet zo dat het daardoor een traag sturende fiets geworden is. Wat ik me wel kan voorstellen is dat als je rechtstreeks van een oldskool 26er overstapt het even wennen is :D
Maar ik wil niet meer terug, de combinatie van de brede banden, moderne (maar niet echt extreme) geo en het "stevig" op de trail liggen van de Merida maakt dit denk ik de fiets waarop ik het meeste vertrouwen heb van alles waar ik ooit mee gereden heb.

Overigens zal het gevoel van wendbaarheid ook te maken hebben met het feit dat ik voor een maatje S gekozen heb (ben 1.70m). De proefrit heb ik op een M gedaan en die paste me ook verbazingwekkend goed. Zo goed dat ik zelfs begon te twijfelen of ik wel een S moest kopen... (er was geen S om op proef te rijden).
Uiteindelijk toch afgegaan op de maten in de geometrietabel en een S besteld, ik heb al heel wat fietsen gehad en op basis van die ervaringen leek de S wel op m'n lijf geschreven. Die verwachting bleek gelukkig te kloppen, ik hou niet van een overmatig lange fiets en deze is lekker compact maar niet tè.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
gekkokees
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1216
Lid geworden op: ma 12 juli 2004, 17:06
Mijn mountainbike: KHS FXT Rage,kona kula primo, Santa Cruz Heckler

Kermit,

Jij ziet niet veel voordeel in minder veerweg..en nog wat dingetjes, wa ever. Maar ik zie/voel dingen anders. Voor de tracks in Nederland en hier in de buurt heb ik eigenlijk nooit een fully nodig gehad. Die staat dus eigenlijk gewoon te nixen.

Aangezien ik eigenlijk ook geen materiaal wil wat ik niet nodig heb, geen overkill meer, ben ik me gaan afvragen of ik niet gewoon naar een hardtail ga uitzien.
Afgelopen jaar heb ik zelfs de marzocchi uit mijn kona pahoehoe gehaald en daar een starre vork in gezet.
(Daarentegen lig ik er wel al n tijdje uit en ben ik n paar jaar ouder dus kan t natuurlijk wel zo zijn dat ik inmiddels wel wat meer comfort ga willen en wss ook niet meer zo hard naar beneden knal als in mn herinnering, maar daar willen we nog ff niet aan toegeven :evil: .)

t Lijkt wel of qua hardtails de markt nog kleiner is.

Enfin, wat ik me afvraag hoe het zit met de klappen die de motor gaat krijgen op een ongeveerde fiets. Die motor zit ja rechtstreeks op het frame gemonteerd; dus ik kan me voorstellen dat indien je daar toch n beetje stevig mee gaat enduro rijden dat blokje flinke klappen krijgt te verduren.
Heb jij of ieder ander daar een mening over...of ervaring mee?
feel the fear,do it anyway!
Gebruikersavatar
bartsince1975
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 615
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 21:07
Mijn mountainbike: Brodie Expresso / Snowdon MK-007

Die motoren hoef je je geen zorgen om te maken op een hardtail.

Maar ik ben het wel met Kermit eens: ga voor een fully. Natuurlijk kan het zijn dat jij wat anders wilt, maar ga dan wel eerst op verschillende fietsen serieus testrijden. Het extra gewicht en de stijvere frames maken dat een e-mtb wel echt anders aanvoelen vergeleken met je Kona.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Yep, dat is het beste advies denk ik, ga proberen wat verschillende e-bikes proef te rijden. Het gaat om een fikse uitgave en nu blijft het bij theoretiseren en verwachtingen, maar uiteindelijk blijft het daarmee een gok en weet je pas echt hoe het voelt als je je geld al uitgegeven hebt.

Veerweg etc. blijft altijd een persoonlijke voorkeur, maar waar je bij een analoge bike nog "teveel veerweg" kunt hebben voor sommige doeleinden zijn die nadelen bij een ondersteunde bike deels niet meer van toepassing. Ondanks de soepele 160mm achtervering (zonder lockout) op m'n Merida blijft de vering heel rustig als je trapt, de motor zorgt mede voor gelijkmatige krachten op de ketting. Totdat ik staand ga trappen, dan gaat de boel wel bewegen :-)
(Maar dat is dan weer zelden nodig met een e-bike...)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
BullS4
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 156
Lid geworden op: wo 27 november 2013, 21:46
Mijn mountainbike: BMC Trailfox Amp, BMC Urs

kermit schreef: ma 13 mei 2019, 07:58
Veerweg etc. blijft altijd een persoonlijke voorkeur, maar waar je bij een analoge bike nog "teveel veerweg" kunt hebben voor sommige doeleinden zijn die nadelen bij een ondersteunde bike deels niet meer van toepassing. Ondanks de soepele 160mm achtervering (zonder lockout) op m'n Merida blijft de vering heel rustig als je trapt, de motor zorgt mede voor gelijkmatige krachten op de ketting. Totdat ik staand ga trappen, dan gaat de boel wel bewegen :-)
(Maar dat is dan weer zelden nodig met een e-bike...)
Ik zou er ook niet over twijfelen en gewoon gaan voor een fully. De “nadelen” van een fully worden door de motor wel glad gestreken. En als je dan een keer in heftiger terrein komt, dan heb je in iedergeval de voordelen van de fully.

Kermit, ik ben het heel vaak met je eens, maar hier moet ik je toch effe tegenspreken. Sinds ik de emtb heb, rij ik veel vaker uit het zadel. Voornamelijk op de singletracks. Mijn snelheid ligt hier nu wat hoger en als ik dan het zadel laat zakken kan ik in de bochten de fiets verder/makkelijker kantelen.
Merk tenminste ook dat ik de benen nu anders belast.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik sta ook veel, maar meestal niet gecombineerd met trappen :)
In bochten trap ik -zoveel mogelijk- door, maar dan zit ik doorgaans op het zadel.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
gekkokees
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1216
Lid geworden op: ma 12 juli 2004, 17:06
Mijn mountainbike: KHS FXT Rage,kona kula primo, Santa Cruz Heckler

Tsjah,

Fietsen testen is uiteraard t beste..en ook nodig voordat tot koop wordt over gegaan.
Maar het is niet zo dat je dat nu ff hier en daar kunt doen. Heb bv eens gekeken naar een dealer van Conway, nou, volgens t kaartje op hun site zijn er zat....maar ik vind in de omtrek van 200 km, (ook in Duitsland) gene ene die er heeft staan, laat staan om te testen.
Ik ben vooralsnog ook nog bezig om een selectie te maken.

Overigens vind ik het wel frappant dat in Nederland, zo ongeveer t meeste platte land in Europa.....en waar we stevig achterlopen, de keuze voor een fully de enige optie lijkt. Door de pioniers hier. :-q En dan liefst ook nog met veel veerweg; terwijl in de omringende landen absoluut nog wel word gekeken en vergeleken wordt wat men nu werkelijk nodig heeft.

De voordelen van een fully zijn zeker wel duidelijk, maar dan toch... Nu ben ik zelf altijd al veel meer op de duitse markt gericht en woonachtig in de dutch mountains, en de halve eeuw gepasseerd en toch ben ik niet helemaal overtuigd. Ben ik te streng voor mezelf..?

Of zijn onze pioniers soms.....? :P
feel the fear,do it anyway!
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

't oog wil ook wat hé?
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
The Drutz
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 806
Lid geworden op: di 28 juli 2009, 15:09
Mijn mountainbike: Santa Cruz 5010 C, GT Peace 9R
Contacteer:

Ik lees net een draadje op het forum over een Mondraker testdag waar ook een e-mtb te testen valt.....
"Righty tighty, lefty loosey."
Ger e mtb
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 15 mei 2019, 22:57

hallo allemaal, ik rij nu sinds twee weken op een e mtb hier in het heuvelland (Heerlen) ik heb een superior exc 889 gekocht met schimano motor en accu deze bevalt uitstekend.Momenteel 600 km mee gereden.
Plaats reactie