Wielen zelf spaken

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1946
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

Snelle Buffer schreef: vr 23 augustus 2019, 18:07 Hoe weet je de juiste eindspanning ?, staat dit vermeldt bij een nieuwe velg ? , of bij de gebruikte spaak ?, kan me voorstellen dat merk x spaak een andere eindspanning heeft dat merk spaak y en dito op merk x velg en merk velg y ?

Of is dit gelijk , dus welke spaak je gebruikt op welk merk velg altijd .... zoveel NM?
In principe heeft elke velg een eigen max. Max is niet altijd nodig iets eronder is vaak ook prima (loop je ook minder risico om de max te overschrijden als je meet apparatuur niet correct is (wat erg vaak het geval is)

https://www.nextie.com/spoke-tension

Dit is overigens niet helemaal in lijn met Roger musson, die heeft het meer over een range die goed is en waarin je verder geen verschil merkt.

Maar te strak is niet goed.. dan knallen de nippels door je velg
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Snelle Buffer schreef: vr 23 augustus 2019, 18:07 Hoe weet je de juiste eindspanning ?, staat dit vermeldt bij een nieuwe velg ? , of bij de gebruikte spaak ?, kan me voorstellen dat merk x spaak een andere eindspanning heeft dat merk spaak y en dito op merk x velg en merk velg y ?

Of is dit gelijk , dus welke spaak je gebruikt op welk merk velg altijd .... zoveel NM?
Inderdaad is de velg meestal de beperkende factor qua spanning. Ieder velg heeft een maximum spanning. Voor een Crest MK3 is dat bijvoorbeeld 930 Nm, voor een Arch MK3 1225 Nm. Bij sommige naven is er ook een beperking qua spaakpatroon omdat sommige patronen de flens teveel belasten. Dan scheuren de spaken door de flensgaten.

Hoe ik de spanning goed af kan lezen (elke spaak heeft z'n eigen eigenschappen) is een spaakspanningsmeter die ge-ijkt is. Er zit ook een staafje bij om de nauwkeurigheid te controleren en zo te zien of hij opnieuw ge-ijkt moet worden. Bij de meter zit een tabel met alle spaken, en welke waarde de meter aangeeft bij welke spanning. Zo geeft bij bijvoorbeeld 1200 Nm op een DT competition spaak mijn meter de waarde 285 aan. Bij een DT Revolution spaak geeft hij 235 Nm aan (deze spaak is dunner).

Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Plaats reactie