Wielen zelf spaken

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

Afgelopen weekeinde mijn eerste wiel gevlochten. Mijn vriendin heeft een nieuwe fiets, maar wilde toch liever een terugtraprem. Mooie gelegenheid om dat hele wielbouwen eens op te pakken, dat stond al langer op mijn lijstje. Spaaksleutels, spaakspanningsmeter en centreerboog had ik al, nu meteen ook maar een Park Tool TS-2.2P gekocht. Omdat ik geil op goed gereedschap; wielen richten in een ouwe voorvork is ook nooit een probleem geweest.

Als je ooit al eens een wiel gericht had, is het een fluitje van 'n cent. Alleen het eerste invlechten is even opletten, maar het ventiel zit netjes tussen twee spaakgroepen en als je door het ventielgat kijkt, zie je precies het merkje op de naaf zitten, dus ik ben dik tevreden. De volgende wordt een voorwiel met naafdynamo voor dezelfde fiets. Als dat ook goed gaat, beschouw ik mezelf ervaren genoeg om ook voor mijn eigen fietsen wielen te gaan bouwen. Ik ben toch wel een "paar" kilootjes zwaarder dan de vrouw, dus dat komt allemaal wel wat nauwer.

Grootste voordeel van zelfbouw is, dat je alle onderdelen zelf kiest. Bij wielsets voor MTB's en racers zit het meestal wel goed, maar als je wielen voor stadsfietsen of toerfietsen zoekt, is er altijd wel iets niet naar mijn zin. Zijn de naaf en de velg naar wens, dan zitten er meestal goedkope spaken in. Ik bezit nogal wat fietsen, en heb door de jaren heen ook een leuke verzameling "vintage" naven opgebouwd, dus er valt nog genoeg te bouwen.
Vorsprung durch Pedantik.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29780
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

:-q

Overigens, ook voor race en mtb heb ik vaak een eigen voorkeur die kant en klaar niet te vinden is.

Wat je als zelfbouwer bijv. makkelijk kunt doen is een nieuwe brede velg combineren met je eigen oude naaf.
Een wielbouwer kost geld en dan is het onzinnig om oud en nieuw te combineren.
Mocht de naaf op termijn niet meer bevallen of zelfs kapot gaan, dan is het weggegooid geld.
Maar een setje Hope of DT naven jaagt de prijs flink omhoog.
Je eigen arbeid kost geen geld (wel tijd...) en 2 velgen plus een doos spaken kosten je minder dan de helft van een wielset.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
borre mtb
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 466
Lid geworden op: di 12 augustus 2014, 19:52

Ik vind het zelf ook wel aanlokkelijk om hier eens mee te beginnen.
maar waar te beginnen?
worden hier ook cursussen in gegeven (omgeving overijssel)?
matthiav
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 367
Lid geworden op: wo 15 maart 2017, 11:43

IK heb het hiermee geleerd https://www.wheelpro.co.uk/wheelbuilding/book.php
En zelf doen natuurlijk. Eerste setje heb ik opnieuw moeten doen, daarna nooit meer. Heb nu al een viertal sets gespaakt die op het terrein alle testen hebben doorstaan :) het is geen rocket science
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1940
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

je zou kunnen checken of Ernie nog clinics geeft: http://www.bikeboosting.nl/index.php?id=408,0,0,1,0,0
maar die is geloof ik aan het afbouwen.

maar als je een beetje instructies kan lezen (en begrjipen) en het geduld kan opbrengen om dingen rustig, doordacht en met beleid te doen, dan is het zeker goed te doen met een boek.
Als je in het verleden wel je eigen wielen hebt gericht na een slag help dat wel mee.. dan heb je een beetje een gevoel wat er gebeurd als je aan een nippel draait.

Zelfs mij sapim d-light spaken lopen nog niet los (@TSTM :lol: )
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

borre mtb schreef: do 22 augustus 2019, 13:56waar te beginnen?
Pak een krakelingwiel uit een wrak bij het station en begin die te richten. Als je die enigszins recht weet te krijgen, ben je al een heel eind.
Vorsprung durch Pedantik.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29780
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Prulleman schreef: do 22 augustus 2019, 14:37 ...
Zelfs mij sapim d-light spaken lopen nog niet los (@TSTM :lol: )
laat mij er maar eens op rijden :winkie:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1940
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

:lol: misschien volgend jaar in Spanje :-q
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16700
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Prulleman schreef: do 22 augustus 2019, 14:37 .. dan heb je een beetje een gevoel wat er gebeurd als je aan een nippel draait...
Dat heb ik niet uit een boekje geleerd hoor :D
Practice makes perfect :-q
(did I really just say that???)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

Deze volg ik even, lijkt me toch ook mooi dit eens zelf te leren.
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1940
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

kermit schreef: vr 23 augustus 2019, 09:35
Prulleman schreef: do 22 augustus 2019, 14:37 .. dan heb je een beetje een gevoel wat er gebeurd als je aan een nippel draait...
Dat heb ik niet uit een boekje geleerd hoor :D
Practice makes perfect :-q
(did I really just say that???)
halve quotes.. :roll:
:lol:

Maar serieus, het scheelt wel een hoop als je wat ervaring hebt met slagen verwijderen. 25 jaar geleden zat ik al in de Ardennen alle wielen van mijn vrienden te richten :) natuurlijk allemaal veel te slap materiaal. dus alles krom en aanlopende v-brakes. Zelf reed ik toen ook op een zelfgespaakte set, volledig zonder kennis of instructies gebouwd, enkel een oud wiel als voorbeeld, 2 mavic velgen, LX naven en een bundel spaken, en pielen tot er een werkend wiel uit kwam :D
Deze keer toch wat meer in verdiept, omdat de totaal prijs van de componenten al aardig opliep.. en het een beetje zonde is om dat te verkloten
matthiav
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 367
Lid geworden op: wo 15 maart 2017, 11:43

Alien schreef: do 22 augustus 2019, 14:47
borre mtb schreef: do 22 augustus 2019, 13:56waar te beginnen?
Pak een krakelingwiel uit een wrak bij het station en begin die te richten. Als je die enigszins recht weet te krijgen, ben je al een heel eind.
Dit is geen goed advies want dan begin je net met het meest moeilijke. Je begint best met een nieuwe velg of eentje waarvan je zeker weet dat die perfect recht is. Dat is het gemakkelijkste om een recht wiel met gelijke spakenspanning te krijgen. Om een oud, beschadigd wiel recht te krijgen moet je al compromissen gaan maken op het vlak van gelijke spaakspanning, niet echt een goede leerschool. Dat is als een gitaar leren stemmen op het meest oude, ontstemde geval dat je kan vinden. Begin er maar aan.
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5232
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

matthiav schreef: vr 23 augustus 2019, 15:10 Om een oud, beschadigd wiel recht te krijgen moet je al compromissen gaan maken op het vlak van gelijke spaakspanning, niet echt een goede leerschool. Dat is als een gitaar leren stemmen op het meest oude, ontstemde geval dat je kan vinden. Begin er maar aan.
Dan kan je ook nog tegen het feit aanlopen dat de nippels in de velg of spaak vastgerot zijn. Bij een goed gebouwd wiel gebeurt dat niet, maar die vind je niet vaak in een oude stadsfiets.

Ik heb 5 jaar geleden de cursus bij Ernie gevolgd, en erg veel geleerd. Ook over het belang van de juiste spanning. Óf dat belangrijk is moet ieder voor zich weten, maar als men beweert dat je als beginner de spanning kan "horen" mag bij mijn wielen raden op hoeveel NM deze staan. Te veel spanning is niet goed voor de velg, en de spaken kunnen dan zelfs uit de naven scheuren. Dus draaien tot het niet meer verder gaat is ook geen optie.

Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1940
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

geluid gebruik je alleen om spaken met elkaar te vergelijken, niet voor de gewenste eindspanning.
(geluid is net zoals de uitslag op je tensio meter afhankelijk van de spaakdikte, dus voelen wordt ook lastig, ik heb helaas geen tabel om de flex bij knijpen bij bv 1.5 spaken vs 2.0 spaken correct te interpreteren ;) )

Ik heb zeg maar alles zo goed mogelijk gelijkmatig aangedraaid, als er dan een beetje spanning op komt ga je om en om kijken welke spaken te los zitten ivm met afwijkingen (hoogte en zij) gevolgd door welke spaken te los zitten in vergelijking met de omliggende (aan dezelfde kant).
afwijkingen heb je je standaard voor, te los in vergelijking met de rest kan prima op gehoor (pling pling plong pling, dan moet je plong aandraaien, ingewikkelder is het niet). Met een spaakmeter weet je wanneer je de gewenste eindspanning hebt bereikt.

Op deze manier hou je je wiel recht met gelijkmatige spanning, tot het einde
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2434
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Hoe weet je de juiste eindspanning ?, staat dit vermeldt bij een nieuwe velg ? , of bij de gebruikte spaak ?, kan me voorstellen dat merk x spaak een andere eindspanning heeft dat merk spaak y en dito op merk x velg en merk velg y ?

Of is dit gelijk , dus welke spaak je gebruikt op welk merk velg altijd .... zoveel NM?
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Plaats reactie