Wielen zelf spaken

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16039
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Je hebt soms een nippel die bij het aandraaien strakker gaat. Dan lijkt het of de spaakspanning al op orde is voor die spaak. En ook het geluid wat die spaak dan maakt wijkt al weer af. Dan is toch een meter de enige oplossing.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1940
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

@Lars voor zover ik weet is het geluid na ontstressen prima bruikbaar, en in mijn ervaring (N=1) beter bruikbaar dan een goedkope meter die op dezelfde spaak al niet nauwkeurig is..

Als je Roger Musson hebt gelezen, dan weet je dat hij jaaaaren zonder spaakmeter heeft gewerkt. En bij achteraf nameten toch een gelijke spanning heeft weten te realiseren (nou is dat ook wel een stuk ervaring natuurlijk). Verder heb je in de spaken zelf ook mogelijke afwijkingen, dus het blijft toch allemaal geneuzel in de marges.

Mijn punt is dat je met een goedkope spannings meter geen beter wiel gaat bouwen, als je het geld uit wilt geven aan een dure, prima, maar dat is niet aan de orde in dit topic. Als je een goede meter kan lenen, zeker doen! Heb je geen meter, ook geen probleem, gewoon lekker bouwen en tokkelen.
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

dorretje schreef: ma 6 mei 2019, 14:39Is het verstandig om dit zelf te gaan doen?heb namelijk alles aan een fiets al zelf gedaan behalve een wielspaken en dat leek me wel leuk.
...........
Kun je dan wel een goed wiel spaken zonder duur gereedschap?
Het eerste wiel dat ik in 2012 spaakte, was een wiel uit een afgeschreven MTB.
Wiel lekker gedemonteerd, spaken li-re netjes gesorteerd.
Het wiel in een, in de bankschroef geklemde, afgeschreven vork met een tie-wrap als richtmiddel.
Gewoon eens kijken of dit uberhaupt wel zou lukken, die bekende handleiding van RM erbij en knuppen maar. Komt allemaal niet zo krek bij zo'n wiel dat je toch niet gaat gebruiken.
Afbeelding

Dat ging prima. Vervolgens een wielbokje gemaakt volgens de handleiding van Musson en een 'definitief' setje gespaakt.
Rechts het tweede wiel :D links het derde wiel dat ik spaakte. (check het ventiel van wiel 2 :-{ )
Afbeelding
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
gekkokees
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1216
Lid geworden op: ma 12 juli 2004, 17:06
Mijn mountainbike: KHS FXT Rage,kona kula primo, Santa Cruz Heckler

Hahhah, tsjah, t 1e gat is t belangrijkste he.. :winkie:
feel the fear,do it anyway!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29780
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Lars TB schreef: ma 6 mei 2019, 19:58Probleem met grote verschillen in spaakspanning is dat spaken eerder gaan los lopen. En in het geval van een stevige zijdelingse klap dat je veel eerder een slag hebt. Met lomp materiaal valt het wel mee, maar ga je richting lichtgewicht, dan kun je je beter maar aan de regels houden!
Ik doe al 25 jaar zonder spaakspanningmeter.
Loslopen zoals jij beschrijft is mij alleen en uitsluitend overkomen bij Sapim spaken.
(want die rekken als kauwgom, waardoor de spanning vanzelf afneemt)
Hier hebben we het al eens over gehad, dus daar laten we het bij.

Maar meten is weten, en zeker bij je eerste set geeft een meter wel houvast.
Zo'n blauwe van PT of zo'n goedkope van Ali zijn goed genoeg. Je weet dan dat je de spanning goed hebt verdeeld, da's belangrijker dan de absolute waarde (moet wel binnen de perken blijven natuurlijk)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16039
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Prulleman schreef: di 7 mei 2019, 14:38 @Lars voor zover ik weet is het geluid na ontstressen prima bruikbaar, en in mijn ervaring (N=1) beter bruikbaar dan een goedkope meter die op dezelfde spaak al niet nauwkeurig is..

Als je Roger Musson hebt gelezen, dan weet je dat hij jaaaaren zonder spaakmeter heeft gewerkt. En bij achteraf nameten toch een gelijke spanning heeft weten te realiseren (nou is dat ook wel een stuk ervaring natuurlijk). Verder heb je in de spaken zelf ook mogelijke afwijkingen, dus het blijft toch allemaal geneuzel in de marges.

Mijn punt is dat je met een goedkope spannings meter geen beter wiel gaat bouwen, als je het geld uit wilt geven aan een dure, prima, maar dat is niet aan de orde in dit topic. Als je een goede meter kan lenen, zeker doen! Heb je geen meter, ook geen probleem, gewoon lekker bouwen en tokkelen.
Volgens mij heb je om met geluid te werken iets richting een absoluut gehoor nodig. Heb ik in geen velden of wegen en ik probeer wel eens wat tijdens het spaken, maar ik hoor het echt niet en het werkt dan ook voor geen meter.

Verder genoeg wielen gemeten om te weten dat ook goede bouwers er goed naast kunnen zitten.

Na 15 jaar zonder meter gewerkt te hebben (lompe, 26" mtb wielen, kun je niets aan fout doen!!) een Park Tools meter gekocht. Zwaar inferieur, maar omdat je al bewuster aan de slag gaat lukt het meteen een stuk beter met bouwen. Dus in dat opzicht is iedere meter voor velen een vooruitgang!

Maar goed, die PT raad ik verder iedereen af omdat je beter wat meer kunt betalen voor een goede waarmee echt te werken is.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16039
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

ThaSingleTrackMastah schreef: di 7 mei 2019, 16:38 Ik doe al 25 jaar zonder spaakspanningmeter.
Loslopen zoals jij beschrijft is mij alleen en uitsluitend overkomen bij Sapim spaken.
(want die rekken als kauwgom, waardoor de spanning vanzelf afneemt)
Hier hebben we het al eens over gehad, dus daar laten we het bij.

Maar meten is weten, en zeker bij je eerste set geeft een meter wel houvast.
Zo'n blauwe van PT of zo'n goedkope van Ali zijn goed genoeg. Je weet dan dat je de spanning goed hebt verdeeld, da's belangrijker dan de absolute waarde (moet wel binnen de perken blijven natuurlijk)
Na de Park Tools meter al zeer snel over gestapt op een digitale Sapim (ze maken wel goede producten!! :winkie: ). En toen meteen gaan experimenteren. Nee, bij mountainbike wielen kun je niet heel veel fout doen als je goede velgen neemt. Maar met een slap racefiets velgje is het leuk experimenteren! Bij welke spanning gaan de spaken los lopen? Hoe ongelijk mag de spanning zijn voordat er spaken los beginnen te lopen?
Inderdaad moet de spaakspanning heel behoorlijk onderling afwijken (meer dan 15%) willen spaken los gaan lopen. Maar als ik uit de losse pols (op gevoel) een wieltje bouw, dan zit daar wel eens inderdaad meer dan 15% afwijking in (let op, ik bouw ook wieltjes op gevoel die nog geen 3% afwijken!!)(ligt toch aan de velg!!)(en de voorbereiding bij het bouwen). Kun je voorstellen hoe slecht die Mavic en DT wielsets zijn waar de spaken regelmatig los lopen!!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29780
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Meten is altijd beter, maar als je je eerste setje gaat bouwen, dan wil je niet meteen investeren in een complete werkplaats.
Met hele basic spullen gaat het ook. Tijd en geduld zijn ook heel belangrijk.
Dus kleine stapjes, dus veel halve en kwart slagen bij het richten en spannen, en zeker niet "grote stappen, gauw thuis".
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

Lars TB schreef: di 7 mei 2019, 18:11 Volgens mij heb je om met geluid te werken iets richting een absoluut gehoor nodig.
Of een mobiele telefoon.
https://www.androidauthority.com/best-g ... id-615004/
Give me little bits of / more than I can take
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1940
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

ik ben niet muzikaal, verre van. Je hoeft ook niet te horen of het een G of een F is, het gaat enkel om hoger/lager. Als ik 2 spaken na elkaar pluk hoor ik echt wel het verschil welke lager of hoger is. Ook bij minimale verschillen die je (ik in ieder geval) niet met een goedkope meter eruit haalt. Je vergelijkt continu meerdere (dus minimaal 2) spaken met elkaar, het is niet zo dat je 1 spaak plukt en denkt, deze moet strakker. Met een meter kan je wel elke spaak afzonderlijk langs om een bepaalde spanning erop te zetten.

Maar ieder zijn eigen manier, ik geloof niet dat we het hier over goed of fout hebben, maar over voorkeur en wat je gewend bent.
trek-y
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 241
Lid geworden op: di 9 juni 2009, 07:31
Mijn mountainbike: 26"/ 29"

Had eens een vraagje. was na aanleiding van dit topic een beetje aan het google op wielen spaken enz. toen kwam ik een filmpje tegen deze https://www.youtube.com/watch?v=p2jTrJYJGd8 en dan bij 31:55 doen jullie dat ook??? :~
who dares wins
Gebruikersavatar
bartsince1975
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 615
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 21:07
Mijn mountainbike: Brodie Expresso / Snowdon MK-007

Nee :o kan vast hoor, alleen het hoeft niet. Dit is een beetje showwerk voor de video.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16039
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Ernie Frieke staat op de Bike Motion de laatste paar jaren ook wielen te bouwen en die trekt een stel zeer stevige, gevoerde handschoenen aan en die knijpt de spaken links en rechts geheel naar elkaar toe. Dit ziet er wat dramatischer uit, maar werkt ook. Nu zou ik er alleen op gaan staan als je een echt stevige, stijve velg hebt, want volgens mij kun je er zo een slag in 'staan'.


Bij nader inzien, ga er maar helemaal niet op staan! Gewoon knijpen en afdrukken.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29780
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ja, afdrukken heet dat. Je hoeft er niet op te staan, op de velg leunen kan ook.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
trek-y
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 241
Lid geworden op: di 9 juni 2009, 07:31
Mijn mountainbike: 26"/ 29"

ok duidelijk :-D
who dares wins
Plaats reactie