Onderhoud Voorvoork

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
sama
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1382
Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
Mijn mountainbike: Yeti asr turq

Dubbele post :roll:
Sneeuwmonster
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

kan niet meer schreef: za 27 april 2019, 13:23
Lars TB schreef: za 27 april 2019, 10:49

Ik hoop van niet, want de olieseal die onder de foamring zit - als de fiets op de wielen staat - zou die olie ten alle tijden tegen moeten houden... .


Stofseals af en toe opwippen en dan de foamring zelf van wat olie voorzien.
Dit snap ik niet? Heb net een Fox los gehad. De foam-ring plaats je onder de keerring. Verder zit er geen stofring op laat staan dat je die op kan lichten. Onder de foam-ring zit toch een geleidebus die lager in de vork ook weer terug komt?
Oké, FOX, weer anders. Bij Rockshox ligt 'ie tussen de 2 seals, my bad... . FOX heeft er dus maar 1... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Fevo
All rounder
All rounder
Berichten: 132
Lid geworden op: za 24 september 2016, 19:23

Ik doe als ik meer dan een week niet ga fietsen de poten insmeren met vaseline(zuurvrij).
Natuurlijk eerst goed afdoen net een doek/kwast.
Wel tip als je weer ga fietsen haal het laagje vaseline weg, want anders blijf alles eraan plakken(spreek uit ervaring)
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Fevo schreef: zo 28 april 2019, 09:22 Ik doe als ik meer dan een week niet ga fietsen de poten insmeren met vaseline(zuurvrij).
Natuurlijk eerst goed afdoen net een doek/kwast.
Wel tip als je weer ga fietsen haal het laagje vaseline weg, want anders blijf alles eraan plakken(spreek uit ervaring)
Volgens mij zijn dat trucjes die bij motorfietsen in de jaren '70 nodig waren. Maar dat is bij een moderne, hoogwaardige mountainbikevork niet echt nodig meer... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Misschien helpt het bij een vork met stalen binnenpoten (verchroomd).
Maar zelfs dan is het niet nodig.
In de boodschappenfiets van mn vrouw zit een 9 jaar oude RS (Recon?) met stalen binnenpoten, die spuit ik af en toe in met WD40 en er zit nog geen spatje roest op.
Heeft in NL (vaak) buiten gestaan onder het afdak, en hier in Spanje heeft ie een jaar buiten gestaan voordat er plek was in de schuur.

MTB vorken met gecoate alu binnenpoten hebben zeker geen bescherming nodig tegen oxidatie.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Fevo
All rounder
All rounder
Berichten: 132
Lid geworden op: za 24 september 2016, 19:23

Lars TB schreef: zo 28 april 2019, 12:06
Fevo schreef: zo 28 april 2019, 09:22 Ik doe als ik meer dan een week niet ga fietsen de poten insmeren met vaseline(zuurvrij).
Natuurlijk eerst goed afdoen net een doek/kwast.
Wel tip als je weer ga fietsen haal het laagje vaseline weg, want anders blijf alles eraan plakken(spreek uit ervaring)
Volgens mij zijn dat trucjes die bij motorfietsen in de jaren '70 nodig waren. Maar dat is bij een moderne, hoogwaardige mountainbikevork niet echt nodig meer... .
Ik heb nog steeds verchroomde poten.
Waarschijnlijk zal het nooit gaan roesten, maar voor zekerheid hou ik die erg goed bij.
Doe het al 3jaar met m’n fietsie (analog) en poten zijn nog als nieuw.
Gebruikersavatar
Bonanza
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1378
Lid geworden op: za 23 juni 2012, 21:18
Mijn mountainbike: Niner Air 9 RDO, Kona Hei Hei CR Race
Contacteer:

Fevo schreef: zo 28 april 2019, 09:22 Ik doe als ik meer dan een week niet ga fietsen de poten insmeren met vaseline(zuurvrij).
Natuurlijk eerst goed afdoen net een doek/kwast.
Wel tip als je weer ga fietsen haal het laagje vaseline weg, want anders blijf alles eraan plakken(spreek uit ervaring)
Wie gaat er nou een week niet fietsen? :~
Fevo
All rounder
All rounder
Berichten: 132
Lid geworden op: za 24 september 2016, 19:23

Bonanza schreef: zo 28 april 2019, 19:03
Fevo schreef: zo 28 april 2019, 09:22 Ik doe als ik meer dan een week niet ga fietsen de poten insmeren met vaseline(zuurvrij).
Natuurlijk eerst goed afdoen net een doek/kwast.
Wel tip als je weer ga fietsen haal het laagje vaseline weg, want anders blijf alles eraan plakken(spreek uit ervaring)
Wie gaat er nou een week niet fietsen? :~
Haha en soms een maand niet helaas. Drukke tijden als eigen ondernemer :-q
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Fevo schreef: zo 28 april 2019, 13:46
Lars TB schreef: zo 28 april 2019, 12:06
Volgens mij zijn dat trucjes die bij motorfietsen in de jaren '70 nodig waren. Maar dat is bij een moderne, hoogwaardige mountainbikevork niet echt nodig meer... .
Ik heb nog steeds verchroomde poten.
Waarschijnlijk zal het nooit gaan roesten, maar voor zekerheid hou ik die erg goed bij.
Doe het al 3jaar met m’n fietsie (analog) en poten zijn nog als nieuw.
De poten ja...

Maar zoals je aangeeft blijft vuil aan de vaseline hangen. Ook als je het meeste weg haalt voor de rit. En dat vuil sleep je nu de vork in. Daarom hebben sommige merken dus een foamring onder de bovenste seal zitten, zodat vuil dat naar binnen komt daaraan blijft hangen. Met die vaseline trek je nu het vuil tot langs de glijbussen en beschadig je die... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Fevo
All rounder
All rounder
Berichten: 132
Lid geworden op: za 24 september 2016, 19:23

Lars TB schreef: zo 28 april 2019, 22:22
Fevo schreef: zo 28 april 2019, 13:46
Ik heb nog steeds verchroomde poten.
Waarschijnlijk zal het nooit gaan roesten, maar voor zekerheid hou ik die erg goed bij.
Doe het al 3jaar met m’n fietsie (analog) en poten zijn nog als nieuw.
De poten ja...

Maar zoals je aangeeft blijft vuil aan de vaseline hangen. Ook als je het meeste weg haalt voor de rit. En dat vuil sleep je nu de vork in. Daarom hebben sommige merken dus een foamring onder de bovenste seal zitten, zodat vuil dat naar binnen komt daaraan blijft hangen. Met die vaseline trek je nu het vuil tot langs de glijbussen en beschadig je die... .
Serieus...
doe dit al jaren met het idee dat ik hiermee m’n vork goed onderhoud.
Bedankt voor de tip zal ermee stoppen :-q
Plaats reactie