Garantie trek frame

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Hans v o
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 32
Lid geworden op: di 4 september 2018, 20:38

Hallo

Ik heb een vraagje over een garantie geval van mijn trek procaliber 9.7

Ik heb scheurtjes bij de iso-speed bevestiging in het Carbon

Nu heb ik de fiets naar de dealer gebracht en ze sturen hem naar trek
Ze vertelde mij daar dat ik een andere kleur krijg, ik heb nu een blauwe modeljaar 2018
En zou een zwart met witte modeljaar 2017 krijgen omdat de blauwen op zijn

Kan dit zomaar ? Is hier is op in te brengen ?
Ik vind zelf dat ik een vergelijkbaar of nieuwer model moet terug krijgen
De fiets is nog geen jaar oud

Heeft iemand hier ervaring mee?
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Lees gewoon eens de voorwaardes van garantie Trek ...., wordt je een hoop wijzer van , en zolang je nog geen definitief antwoord hebt vanuit Trek , kan je wel zo “veel”willen maar kan je nog niks . “Ze” is als in Trek of je LBS ?.
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Hans v o
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 32
Lid geworden op: di 4 september 2018, 20:38

Met ze bedoel ik de lbs
Er was vorige week een vergelijkbaar geval geweest vandaar dat hij zij dat ik een zwart met witte krijg
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Technisch gezien heb jij recht op hetzelfde frame.

Maar dat zul je voor de rechter uit moeten gaan vechten. Ga je uiteindelijk wel winnen... .


Er is vrijwel geen fietsfabrikant die zich aan de precieze regels voor garantie houdt. Het enige is dat Trek wel snel en goed de garantie op lost.


Je zou nog kunnen gaan mopperen dat een aantal speciale onderdelen nu niet meer kleuren bij dat nieuwe frame, maar dan moet je die wel gemonteerd hebben. Of zeggen dat je het frame speciaal voor die kleur gekozen hebt. Wie weet krijg je wat extra's, maar waarschijnlijk nog niet het oorspronkelijke frame.

En je kunt nog proberen of zij het bij een erkende spuiter over willen laten spuiten.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Hans v o
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 32
Lid geworden op: di 4 september 2018, 20:38

Oké duidelijk

Ik heb inderdaad de fiets toen wel in het blauw gekocht omdat ik die mooier vond
Er zitten ook wielen in met blauwe belettering en de voorvork is ook met blauwe accenten
Dat staat zoizo niet bij een zwart met wit frame
Ik had al gevraagd of het nieuwe model gemonteerd kan worden maar dat is 1x12 i.p.v. 2x11 dat gaat niet zij de lbs
Zo veel verstand heb ik er niet van dus ben daar vanuit gegaan
macB
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 806
Lid geworden op: do 7 april 2005, 20:45

Technisch gezien krijg je hetzelfde frame (2017 en 2018 zijn gelijk). Garantie krijg je niet op de kleur helaas daar heeft mountainbikeplus een tijd geleden een heel stuk over geschreven dacht ik.

Wat je kunt doen is een vergoeding vragen om je vork om te stikkeren zodat deze mooier gaat passen.

Ik zou verder eerst even afwachten waar Trek mee komt.
Shit happens
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Lars TB schreef: di 16 april 2019, 20:53 Technisch gezien heb jij recht op hetzelfde frame.

Maar dat zul je voor de rechter uit moeten gaan vechten. Ga je uiteindelijk wel winnen... .
Dat hangt natuurlijk af vd voorwaarden van Trek, buiten dat het een onzinnig traject is, ga je het uiteindelijk zeer waarschijnlijk NIET winnen.

Verder is dit al het 2e geval in korte tijd die alleen jouw LBS al doet, dus waarschijnlijk ben je over een jaar weer aan de beurt voor een nieuwe (frame is identiek, dus waarom zou deze beter zijn :wink: ).
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

yo-eddy schreef: wo 17 april 2019, 09:00
Lars TB schreef: di 16 april 2019, 20:53 Technisch gezien heb jij recht op hetzelfde frame.

Maar dat zul je voor de rechter uit moeten gaan vechten. Ga je uiteindelijk wel winnen... .
Dat hangt natuurlijk af vd voorwaarden van Trek, buiten dat het een onzinnig traject is, ga je het uiteindelijk zeer waarschijnlijk NIET winnen.
macB schreef: di 16 april 2019, 23:01 Technisch gezien krijg je hetzelfde frame (2017 en 2018 zijn gelijk). Garantie krijg je niet op de kleur helaas daar heeft mountainbikeplus een tijd geleden een heel stuk over geschreven dacht ik.
Gaat niet om de voorwaarden van Trek, maar om wat wettelijk verplicht is. Tenzij er de laatste 5 jaar iets veranderd is, heb je als consument recht op in principe hetzelfde product. Wel met wat mitsen en maren, maar het niet op voorraad houden van die spullen geldt niet echt als argument... .

De meeste merken houden zich op papier aardig aan die voorwaarden, maar in het grijze gebied proberen ze ook op papier de kantjes er af te lopen of zelfs onwettig te sjoemelen! Nu snijden ze zichzelf ook behoorlijk in de vingers met de vernieuwingsdrang die ze hebben.

Inderdaad is kleur een twistpunt, maar als je een product specifiek op kleur hebt uitgekozen, dat kan aantonen, maak je voor de rechter behoorlijke kans gelijk te krijgen. Er worden heel wat frames over gespoten...


Als titanium producten heb je daar natuurlijk al een probleem minder! Los van het feit dat je waarschijnlijk al vrijwel geen reclamaties krijgt als je het goed doet!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
matthiav
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 367
Lid geworden op: wo 15 maart 2017, 11:43

Toch een zwak punt, die isospeed decoupler in het Procaliber Frame.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Lars TB schreef: wo 17 april 2019, 09:33
yo-eddy schreef: wo 17 april 2019, 09:00

Dat hangt natuurlijk af vd voorwaarden van Trek, buiten dat het een onzinnig traject is, ga je het uiteindelijk zeer waarschijnlijk NIET winnen.
macB schreef: di 16 april 2019, 23:01 Technisch gezien krijg je hetzelfde frame (2017 en 2018 zijn gelijk). Garantie krijg je niet op de kleur helaas daar heeft mountainbikeplus een tijd geleden een heel stuk over geschreven dacht ik.
Gaat niet om de voorwaarden van Trek, maar om wat wettelijk verplicht is. Tenzij er de laatste 5 jaar iets veranderd is, heb je als consument recht op in principe hetzelfde product. Wel met wat mitsen en maren, maar het niet op voorraad houden van die spullen geldt niet echt als argument... .

De meeste merken houden zich op papier aardig aan die voorwaarden, maar in het grijze gebied proberen ze ook op papier de kantjes er af te lopen of zelfs onwettig te sjoemelen! Nu snijden ze zichzelf ook behoorlijk in de vingers met de vernieuwingsdrang die ze hebben.

Inderdaad is kleur een twistpunt, maar als je een product specifiek op kleur hebt uitgekozen, dat kan aantonen, maak je voor de rechter behoorlijke kans gelijk te krijgen. Er worden heel wat frames over gespoten...


Als titanium producten heb je daar natuurlijk al een probleem minder! Los van het feit dat je waarschijnlijk al vrijwel geen reclamaties krijgt als je het goed doet!
Recht op "hetzelfde product" :roll:
Met elk jaar een nieuw kleurtje en modelletje in deze wegwerp maatschappij is dat natuurlijk onmogelijk, frames met "levenslange" garantie in alle kleuren en maten op voorraad houden is natuurlijk volslagen onzinnig. "normale" procedure is een upgrade naar het nieuwe model.
Net als bij bijvoorbeeld een kapotte tv, broodrooster etc etc
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

yo-eddy schreef: wo 17 april 2019, 09:52 Recht op "hetzelfde product" :roll:
Met elk jaar een nieuw kleurtje en modelletje in deze wegwerp maatschappij is dat natuurlijk onmogelijk, frames met "levenslange" garantie in alle kleuren en maten op voorraad houden is natuurlijk volslagen onzinnig. "normale" procedure is een upgrade naar het nieuwe model.
Net als bij bijvoorbeeld een kapotte tv, broodrooster etc etc
Verschil tussen praktijk en papier.

En dan heb je ook nog zo iets als 'verwachte levensduur'. Dat is bij (bijvoorbeeld) Specialized een half jaar, want dan presenteren ze de volgende selectie al weer. Maar zonder dollen, dat aspect maakt de discussie over wat je zou moeten krijgen ook wat lastig. Alleen zijn er zelfs merken die garantieframes niet eens 1 jaar op voorraad houden!

De meeste merken lossen het 'probleem' door het duurste frame uit de laatste serie te geven, dat maakt een hoop mensen blij. Maar ook daar krijg je regelmatig problemen als niet passende zadelpennen en zo... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Lars TB schreef: wo 17 april 2019, 10:09
yo-eddy schreef: wo 17 april 2019, 09:52 Recht op "hetzelfde product" :roll:
Met elk jaar een nieuw kleurtje en modelletje in deze wegwerp maatschappij is dat natuurlijk onmogelijk, frames met "levenslange" garantie in alle kleuren en maten op voorraad houden is natuurlijk volslagen onzinnig. "normale" procedure is een upgrade naar het nieuwe model.
Net als bij bijvoorbeeld een kapotte tv, broodrooster etc etc
Verschil tussen praktijk en papier.

En dan heb je ook nog zo iets als 'verwachte levensduur'. Dat is bij (bijvoorbeeld) Specialized een half jaar, want dan presenteren ze de volgende selectie al weer. Maar zonder dollen, dat aspect maakt de discussie over wat je zou moeten krijgen ook wat lastig. Alleen zijn er zelfs merken die garantieframes niet eens 1 jaar op voorraad houden!

De meeste merken lossen het 'probleem' door het duurste frame uit de laatste serie te geven, dat maakt een hoop mensen blij. Maar ook daar krijg je regelmatig problemen als niet passende zadelpennen en zo... .
Volgens mij staat op papier meestal "vergelijkbaar" product ipv "identiek" , maar inderdaad lastige discussie. Kreeg vroeger inderdaad vaak een upgrade bij frame breuk, maar ook geregeld een andere kleur, modeljaar etc ........ tegenwoordig blijft het spul beter heel :bier:
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Pollekes
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 9 mei 2008, 08:42
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Slayer en Canyon Stitched (Beide van m'n dochter)

Ik heb eens van GIANT een vervangend XTC Advanced SL frame gekregen .
Oude frame was glanzend zwart/wit/rood, het vervangende mat zwart/wit/blauw.

Vorkpoten waren ook glanzend zwart met rood-wite bestikkering (onder de lak).

Na Giant erop gewezen te hebben dat, een fiets waarbij de voorvork in deze mate afwijkt van het origineel, flink in waarde daalt, heb ik nieuwe mat-zwarte onderpoten, nieuwe vorkstickers en de ombouw van de vork vergoed gekregen.

Mocht het dus zo zijn, dat door afwijkende kleur van het vervangende frame, je fiets een allegaartje van kleuren wordt, kun je het argument van waardevermindering misschien naar TREK ook gebruiken
Training is like fighting with a gorilla.
You don't stop when you're tired, you only stop when the gorilla is tired.
Hans v o
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 32
Lid geworden op: di 4 september 2018, 20:38

Bedankt voor jullie reacties,

Het is niet zo dat is persee weer een blauw frame wil maar er op achteruit gaan door een ouder model te krijgen lijkt me ook niet de bedoeling
De fiets is trouwens 9 maanden oud
Ik had een glanzend frame (makkelijk schoon te maken)
En zou een mat frame krijgen
Ik wacht even op wat trek te vertellen heeft
En anders vraag ik om een upgrade naar een ander frame die wel bij de wielen en voorvork past
Ik vind het wel snel dat er naar 9 maanden geen frames in de zelvde kleuren meer zijn
Gebruikersavatar
Nijkerkbiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 178
Lid geworden op: wo 4 oktober 2017, 11:56

Hans v o schreef: wo 17 april 2019, 12:31 Het is niet zo dat is persee weer een blauw frame wil maar er op achteruit gaan door een ouder model te krijgen lijkt me ook niet de bedoeling
macB schreef: di 16 april 2019, 23:01 Technisch gezien krijg je hetzelfde frame (2017 en 2018 zijn gelijk).
Zoals macB al zei; technisch is een 2017 en 2018 frame gelijk. Technisch gezien ga je er dus niet op achteruit, het verschil is puur esthetisch.

Los daarvan; ik zou er persoonlijk ook niet vrolijk van worden wanneer er door een garantiegeval een mismatch qua kleuren onstaat.
Vorkstickers kan je voor redelijke bedragen bij Slik bestellen in elk gewenste kleur, mogelijk kunnen zij je ook wel aan velgstickers helpen. Uiteindelijk op basis van de kosten van de nieuwe stickers een dealtje maken met Trek wellicht?
SantaCruz Tallboy V2 CC '16 / Ritchey SwissCross Disc ‘19
Plaats reactie