Shimano rem soms druk weg

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

De remmen zijn zo ontworpen dat er een beetje ruimte is om luchtbellen te verzamelen bovenin het reservoir, waar je er geen last van hebt tijdens het remmen. Als je de fiets zo neerzet dat de hendels niet meer het hoogste punt zijn zakt die lucht de leidingen in en heb je sponsremmen. Een paar keer pompen en de lucht zit weer op een plek waar ie geen kwaad kan.
Voor mij is dit effect van fiets ondersteboven zetten altijd het teken dat het tijd is om te onluchten, omdat je merkt dat er lucht aanwezig is maar nog voor dat er echte problemen ontstaan. Een goed ontluchte rem heeft hier geen last van.

PS, als je denkt dat een rem na 200 km nog niet ingeremd is zou ik toch nog maar eens inlezen over inremmen. Bij mij is dat met een paar honderd meter klaar. Het enige dat er hoeft te gebeuren is een dun laagje remblokmateriaal op de schijven en de ergste oneffenheden van de blokken af.
Give me little bits of / more than I can take
Marco79
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1468
Lid geworden op: vr 6 juni 2014, 13:21
Mijn mountainbike: Nicolai Saturn 14 ST `21; Custom Orange Clockwork Evo `20; Kona Unit; Monocog 29-er

ak-77 schreef: di 16 april 2019, 09:05 PS, als je denkt dat een rem na 200 km nog niet ingeremd is zou ik toch nog maar eens inlezen over inremmen. Bij mij is dat met een paar honderd meter klaar. Het enige dat er hoeft te gebeuren is een dun laagje remblokmateriaal op de schijven en de ergste oneffenheden van de blokken af.
Misschien heeft diegene nooit geremd. En je weet hè, remmen is angst. :winkie:
“Old, not obsolete”
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Oli4k schreef: di 16 april 2019, 08:50 Alleen als hij rechtop heeft gestaan. Daarna twee keer knijpen en het is weer normaal.
Als er (te) weinig olie in je reservoir zit, en je zet je fiets rechtop, dan kan er lucht uit het reservoir in de remcylinder komen. Als het nog minimaal is verdwijnt die vanzelf na een paar keer rustig knijpen.
Als het erger wordt (dus nog minder olie), dan komt de lucht ook in je remleiding en daar is het lastiger uit te krijgen, dan moet je ontluchten.
Nu kan je nog volstaan met bijvullen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
guntherrex
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 284
Lid geworden op: vr 28 augustus 2015, 10:24
Mijn mountainbike: Stumpjumper en Epic

jup, even vullen en ontluchten zal waaschijnlijk de oplossing zijn.
Plaats reactie