Welke ovaal voor Shimano XTR 1x12 met Race Face Next SL G5 crankstel?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10372
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Op mijn nieuwe Lux met 1x12 XTR komt, vanwege de bekende leveringsproblemen bij Shimano, een Race Face Next SL G5 crankstel (30mm spindle, direct mount chainring, 410gr). Ook prima.
Nou wil ik weer met een ovaal gaan rijden, bovendien met minder tandjes dan de standaard 34T.
Wie weet toevallig welke ovale 32T (en zelfs 30T, Gardameer/Alpen) past?
Laatst gewijzigd door aurelius op za 13 april 2019, 18:37, 2 keer totaal gewijzigd.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
Bonanza
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1390
Lid geworden op: za 23 juni 2012, 21:18
Mijn mountainbike: Niner Air 9 RDO, Kona Hei Hei CR Race
Contacteer:

aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10372
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Ik reed eerder met Absolute Black, keek daar ook, maar daar staat alleen de RF Next SL G4 crankset bij, ik krijg een G5 en twijfelde dus. Heb Canyon ondertussen ook maar een mailtje gestuurd. Maar houd me aanbevolen voor het adves van ervaringsdeskundigen hier, natuurlijk :-q !
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
Bonanza
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1390
Lid geworden op: za 23 juni 2012, 21:18
Mijn mountainbike: Niner Air 9 RDO, Kona Hei Hei CR Race
Contacteer:

Anders ook ff een mailtje naar Absolute Black. De G5 is de 5e generatie, opvolger van G4. Lijkt me dat ze niet de bevestiging van de bladen wijzigen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Volgens mij is er inderdaad maar 1 Race Face bevestigingsstandaard, dus ook de 'G4' moet gewoon op de nieuwe passen!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
sama
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1388
Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
Mijn mountainbike: Yeti asr turq

Ik heb m in 34 tands op de next crank, en bevalt super. Ook een schitterend blad om te zien.
Sneeuwmonster
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

De RF-site is nog niet up-to-date maar voor zover ik op andere sites kan zien, is de G5, net als z`n voorganger Cinch direct mount.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10372
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Thnx voor alle info.

Zit nu even te kijken naar verschil tussen een ovaal blad van Absolute Black vs Race Face zelf.
Absolute black is 'Optimized to each size separately. Range: 10.2-14.4% and Timing of 110.5-116.3° after TDC (top dead center)' (https://absoluteblack.cc/raceface-oval- ... -chainring).
Race Face is 'Optimal 10% ovality and 112.5° clocking' (https://www.raceface.com/products/detai ... de---cinch).
Absolute Black lijkt dus nog meer getuned naar het aantal specifieke tandjes, als ik het goed begrijp, Race Face is voor alle tandjes gelijk gebouwd wat range % en timing betreft? Wat/of ik daar wat van ga merken?

Had eerst E13 9-46 met 28T Oval Absolute Black, ratio 0,67-3,44, perfecte range (en licht en zwaar genoeg, 'hier' en in de bergen) en fijn trappen (pm maar niet heel goed schakelen, icm SRAM XO).
Nu Eagle 10-50 ronde 30T, ratio 0,66-3,32. Rond trapt minder fijn, kleine verzet goed, grote verzet tikkie licht bij harde wind mee en bij bergaf meetrappen, maar 't kan wel (pm schakelt perfect).

Krijg 1x12 XTR 10-51. En moet dus gaan beslissen:
Op safe spelen, ovale 30T: ratio 0,65 - 3,32. Zeker in de bergen ook prima, maar niet echt 'zwaar' hier. Precies hetzelfde als wat ik nu rijd, met de ronde 30T. Helpt die ovaal 'm ook wat zwaarder te maken?
Gokje wagen, ovale 32T: ratio 0,69 - 3,54.. Denk dat deze wel kan thuis in Zuid L, Vise, Banneux, Luik eo. Maar... Alpen, Dolomieten, een week Garda transalp? Daar misschien de 30T nodig?

Zo zie je maar, er valt een hoop te rekenen en na te denken over 2 tandjes (verschil) :winkie: .
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
DaanCramer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2484
Lid geworden op: zo 14 augustus 2011, 20:24
Mijn mountainbike: Norco, Mondraker, Rocky Mountain
Contacteer:

“Standaard” bladen (rond of ovaal) werken niet (goed) met de nieuwe XTR 12-speed ketting.

Raceface heeft een speciaal XTR blad ontwikkeld om de leveringsproblemen van Shimano op te lossen zodat ze hun crank als alternatief konden aanbieden aan merken die zitten te wachten op Shimano
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10372
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Thnx Daan!
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Plaats reactie