Fox Float 34 en snelle (brake)bumps

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Hier 2x fox34, een 120mm en een 130mm. Beide FIT4 en beide uit 2017.
De 120mm in de Mach4 heeft voor mijn gevoel eigenlijk geen problemen (lees=vol gas erover) met de remknippen, het wiel blijft netjes aan de grond en gaat niet door z`n travel heen. De 130mm in de Primal ook niet maar voelt op de eoa manier een stuk zompiger aan.

Ik had er nooit veel aandacht aan besteed maar ik zal er eens op letten, die vorken verschillen best een hoop tov elkaar.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

kermit schreef: ma 8 april 2019, 15:45
hurck schreef: ma 8 april 2019, 15:18 Kan je de compressie eens een beetje meer dicht draaien bij de huidige vork? Te weinig compressie voelt ook niet fijn, even uitsluiten dat dat niet het geval is hier.
Dat is wel de low-speed compressie, doet die wat op zulke ondergrond?
En meer compressie, je zou denken dat dat (het aanspreken van) de vork vertraagd maar is dat wenselijk in deze situatie?
Low speed compression had ik ook op mijn oude Fox vork: die zorgt er met name voor dat je, als je hard bergaf gaat en remt, op het laatste stuk geen last krijgt van 'brake dive', als de snelheid er al bijna uit is. Gaf ook meer controle bij hard remmen, om vervolgens een scherpe bocht in te duiken.
Een tikje compressie was daarvoor al genoeg, teveel compressie en het ging weer ten koste van de rest van het veergevoel. Was bij een oude 100 RLC, alweer even geleden dus...
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

sama schreef: ma 8 april 2019, 17:38
MTBRemco schreef: ma 8 april 2019, 14:33

Dit is ook best veel sag waar 20% wordt aanbevolen. Met minder sag zou je de vork wat soepeler in kunnen stellen, waardoor je er misschien minder last van hebt.
Ik denk dat hij bedoelt dat als je de sag verlaagt, je de vork minder progessief in kunt stellen.
Maar er zit op dit moment maar één token in, zat er al over te denken die ook nog weg te halen maar ik haal nu de hele veerweg al. Dus als ik die eruit haal moet ik wat meer druk gebruiken als nu om te voorkomen dat de boel bottomed.

Vwb die low speed compressie, die remt toch alleen langzame inveerbewegingen af? Trapinvloeden, duiken bij remmen idd. Ik zou denken dat de vork hier te snel veert om het met lsc te beïnvloeden?

Punt is dat als de oorzaak ligt in het met 70kg buiten het instelbereik van deze vork vallen het niet loont om in deze vork te investeren. Is het instelbereik wel ruim genoeg maar zit het in bijvoorbeeld de karakteristiek van de veer kun je misschien wel wat winnen met een Luftkappe.
Ik heb me er nog niet in verdiept, maar kun je überhaupt iets aanpassen aan de viscositeit van de olie? De demper is toch een afgesloten cartridge? En de olie die los in de vork rondslingert is voor de smering bedoeld maar doet niets voor de demping?
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Patrick_V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2239
Lid geworden op: vr 23 maart 2012, 09:02
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 3

Kermit.... je bent gewoon een verwende zeikerd 🤣
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

kermit schreef: ma 8 april 2019, 17:08 Ik heb het idee dat ik de vork niet van de grond krijg met die "statische" test.
Ik lees hierin dat je het niet zeker weet? Idealiter moet je wiel bij volledig open rebound echt wel enthousiast van de grond losspringen bij die statische test, en dan kun je steeds een klikje erbij draaien tot het wiel nét niet meer loskomt. Probeer anders eens, puur als vergelijksmateriaal en om eens te voelen, de luchtkamer wat harder op te pompen (m.a.w. de instelling voor een zwaardere rijder) en doe de statische test nog eens. Zo kun je misschien vaststellen of je inderdaad buiten het fabrieksbereik zit, en hoe ver.

Mijn bike met de Grip vork staat helaas in NL, anders zou ik uit nieuwsgierigheid zelf dit experiment even doen (maar dan de andere kant op, dus lucht eruit om te kijken hoe de rebound dan uitkomt).

Verder heb ik er te weinig verstand van om iets zinnigs over te zeggen vrees ik. Lichtere olie, andere of minder shims? Wie weet...
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Mbt ...
“Vwb die low speed compressie, die remt toch alleen langzame inveerbewegingen af? Trapinvloeden, duiken bij remmen idd. Ik zou denken dat de vork hier te snel veert om het met lsc te beïnvloeden? “.

Klopt, en ik denk ook dat lsc instelling hier niets positief gaat benvloeden.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Ad58 schreef: ma 8 april 2019, 15:23 Ik heb een Fox 34 Float 29" 130 Grip Rhythm 51 Boost Suspension Fork - 2017 OEM.

Ongeacht hoe ik de rebound instel, ik merk geen verschil.
Dat zei je al


Je moet ook harder dan 8 km/u gaan wil je verschil merken...
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Ik was mijn eerder post even kwijt... :lol:

En 5 km/uur is toch echt wel mijn limiet hoor..... Zou dat de oorzaak zijn dan?
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Ik denk dat je wel wat voelt als je de vork indrukt als je naast de fiets staat. Je moet alleen wel zeker weten dat je aan de rebound zit te draaien. Maar van volledig open naar volledig 'dicht' merk/zie/hoor je echt wel verschil. Wat je in het terrein echt merkt is weer wat anders. Het is niet zo dat je op een 20 km/u en relatief vlak terrein van het ene naar het andere uiterste een onhandelbare fiets krijgt.

Controle bij afdalingen zal anders zijn, maar met jouw beperkte ervaring zit je nog niet op het niveau dat je echt kan toeschrijven waar het aan ligt.
Laatst gewijzigd door Lars TB op ma 8 april 2019, 20:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
hurck
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 419
Lid geworden op: ma 7 maart 2011, 11:17

Klopt, en in theorie zijn die onafhankelijk van mekaar, in de praktijk is dat echter niet altijd/helemaal zo. Ik ken de vork niet maar ik zou toch om alles uit te sluiten die knop even een klik van open weg zetten.
edit: dit deel was op Aurelius (hier wordt ff veel gepost ;) )
Verder is de tip van Niels wel goed om de rebound ook deftig te checken. Als die vol open staat en nog niet snel genoeg werkt is die wel te tunen aangezien dat wel een gewone shimstack is. Die shimstack een beetje lichter maken zodat hij wel afdoende instelbereik krijgt.
De veer lijkt me het probleem niet te zitten (als de druk voor Kermits gewicht goed zit). Voor zover ik gelezen heb hebben alle foxen (of toch de grip en fit4) dezelfde luchtveer.


De tips en dan vooral tip 3 van thasingletrackmastah ook niet overslaan. Wanneer heeft deze demper laatst een service gehad. Komt er bij het in en uitveren nog een vettige film op de vorkpoten. Zo nee, dan is een service dringend nodig. De meeste dempers gaan stelselmatig achteruit zodat het niet echt opvalt dat een service nodig is.
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

@Kermit, niet alles gelezen maar wel benieuwd naar de bevindingen als je de FIT4 wissel uitvoerd. Mijn vermoeden is dat het dan wel eens weer kan voldoen aan het gevraagde.
nielsvk schreef: ma 8 april 2019, 16:38
Blijft opvallend hoe verschillend de ervaringen met de GRIP-demper zijn.
Er zijn dan ook verschillende GRIP versies op de markt. Bouwjaar afhankelijk.
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

Dutch schreef: ma 8 april 2019, 20:38
nielsvk schreef: ma 8 april 2019, 16:38
Blijft opvallend hoe verschillend de ervaringen met de GRIP-demper zijn.
Er zijn dan ook verschillende GRIP versies op de markt. Bouwjaar afhankelijk.
Welke verschillen zijn er dan tussen de verschillende bouwjaren? GRIP2 buiten beschouwing gelaten uiteraard, dat is een compleet andere (high-end) demper.
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2180
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

Ad58 schreef: ma 8 april 2019, 14:49 Ik heb exact dezelfde vork. Het is mij zelfs nog een raadsel wanneer de rebound nu helemaal open staat en wanneer dicht.
Als ik hem wil afstellen komt mijn voorwiel in geen enkele van de 22 posities los van de grond en bij afstellen onder het rijden merk ik ook geen verschil. :-{
De rebound zit rechtsonder en heeft dacht ik iets van 14 klikken. Het knopje wat rechtsboven zit heeft 22 standen en is een fijn-afstemming.
Kijk maar even bij Fox op de site.
https://www.ridefox.com/dl/bike/605-00- ... e-revA.pdf
"This species has amused itself to death"
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

hurck schreef: ma 8 april 2019, 15:00 @Kermit: die fit4 demper is een stevig stuk beter dan de grip
Zelf proefondervindelijk vastgesteld?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

kermit schreef: ma 8 april 2019, 17:58 ...
Punt is dat als de oorzaak ligt in het met 70kg buiten het instelbereik van deze vork vallen het niet loont om in deze vork te investeren. Is het instelbereik wel ruim genoeg maar zit het in bijvoorbeeld de karakteristiek van de veer kun je misschien wel wat winnen met een Luftkappe.
Ik heb me er nog niet in verdiept, maar kun je überhaupt iets aanpassen aan de viscositeit van de olie? De demper is toch een afgesloten cartridge? En de olie die los in de vork rondslingert is voor de smering bedoeld maar doet niets voor de demping?
Dunnere olie.
Dan passen compressie- en rbounddemping beter bij jouw lage luchtdruk.
Bedenk ook dat deze vorken in Californie (ofzo) worden getest, niet in het Nederlandse voorjaar.
Dus de olie die er in zit is nu ook nog wat dikker dan Fox heeft bedacht.
Je kan de bestaande olie wat verdunnen, bijv met Shimano remolie.
Jaja, vloeken in de kerk...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie