Hier 2x fox34, een 120mm en een 130mm. Beide FIT4 en beide uit 2017.
De 120mm in de Mach4 heeft voor mijn gevoel eigenlijk geen problemen (lees=vol gas erover) met de remknippen, het wiel blijft netjes aan de grond en gaat niet door z`n travel heen. De 130mm in de Primal ook niet maar voelt op de eoa manier een stuk zompiger aan.
Ik had er nooit veel aandacht aan besteed maar ik zal er eens op letten, die vorken verschillen best een hoop tov elkaar.
Fox Float 34 en snelle (brake)bumps
- TenZNL
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5644
- Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
- Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk
In order of appearance: Pivot | Dartmoor | C₃H₈ Hugene | C₃H₈ Tyee
Proud member of #TeamOnbenul
Na je 46e behoor je dood te zijn en op je klapstoel geraniums te schetsen (sound on)
Proud member of #TeamOnbenul
Na je 46e behoor je dood te zijn en op je klapstoel geraniums te schetsen (sound on)
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 10365
- Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
- Mijn mountainbike: Lux Trail CF7
Low speed compression had ik ook op mijn oude Fox vork: die zorgt er met name voor dat je, als je hard bergaf gaat en remt, op het laatste stuk geen last krijgt van 'brake dive', als de snelheid er al bijna uit is. Gaf ook meer controle bij hard remmen, om vervolgens een scherpe bocht in te duiken.
Een tikje compressie was daarvoor al genoeg, teveel compressie en het ging weer ten koste van de rest van het veergevoel. Was bij een oude 100 RLC, alweer even geleden dus...
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
-
- Moderator
- Berichten: 16710
- Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
- Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
- Contacteer:
Maar er zit op dit moment maar één token in, zat er al over te denken die ook nog weg te halen maar ik haal nu de hele veerweg al. Dus als ik die eruit haal moet ik wat meer druk gebruiken als nu om te voorkomen dat de boel bottomed.
Vwb die low speed compressie, die remt toch alleen langzame inveerbewegingen af? Trapinvloeden, duiken bij remmen idd. Ik zou denken dat de vork hier te snel veert om het met lsc te beïnvloeden?
Punt is dat als de oorzaak ligt in het met 70kg buiten het instelbereik van deze vork vallen het niet loont om in deze vork te investeren. Is het instelbereik wel ruim genoeg maar zit het in bijvoorbeeld de karakteristiek van de veer kun je misschien wel wat winnen met een Luftkappe.
Ik heb me er nog niet in verdiept, maar kun je überhaupt iets aanpassen aan de viscositeit van de olie? De demper is toch een afgesloten cartridge? En de olie die los in de vork rondslingert is voor de smering bedoeld maar doet niets voor de demping?
DONEER JE OOK?
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
Ik lees hierin dat je het niet zeker weet? Idealiter moet je wiel bij volledig open rebound echt wel enthousiast van de grond losspringen bij die statische test, en dan kun je steeds een klikje erbij draaien tot het wiel nét niet meer loskomt. Probeer anders eens, puur als vergelijksmateriaal en om eens te voelen, de luchtkamer wat harder op te pompen (m.a.w. de instelling voor een zwaardere rijder) en doe de statische test nog eens. Zo kun je misschien vaststellen of je inderdaad buiten het fabrieksbereik zit, en hoe ver.
Mijn bike met de Grip vork staat helaas in NL, anders zou ik uit nieuwsgierigheid zelf dit experiment even doen (maar dan de andere kant op, dus lucht eruit om te kijken hoe de rebound dan uitkomt).
Verder heb ik er te weinig verstand van om iets zinnigs over te zeggen vrees ik. Lichtere olie, andere of minder shims? Wie weet...
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 10365
- Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
- Mijn mountainbike: Lux Trail CF7
Mbt ...
“Vwb die low speed compressie, die remt toch alleen langzame inveerbewegingen af? Trapinvloeden, duiken bij remmen idd. Ik zou denken dat de vork hier te snel veert om het met lsc te beïnvloeden? “.
Klopt, en ik denk ook dat lsc instelling hier niets positief gaat benvloeden.
“Vwb die low speed compressie, die remt toch alleen langzame inveerbewegingen af? Trapinvloeden, duiken bij remmen idd. Ik zou denken dat de vork hier te snel veert om het met lsc te beïnvloeden? “.
Klopt, en ik denk ook dat lsc instelling hier niets positief gaat benvloeden.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Dat zei je al
Je moet ook harder dan 8 km/u gaan wil je verschil merken...
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
- Ad58
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2751
- Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
- Mijn mountainbike: Niner Ros 9
Ik was mijn eerder post even kwijt...
En 5 km/uur is toch echt wel mijn limiet hoor..... Zou dat de oorzaak zijn dan?
En 5 km/uur is toch echt wel mijn limiet hoor..... Zou dat de oorzaak zijn dan?
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.
A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Ik denk dat je wel wat voelt als je de vork indrukt als je naast de fiets staat. Je moet alleen wel zeker weten dat je aan de rebound zit te draaien. Maar van volledig open naar volledig 'dicht' merk/zie/hoor je echt wel verschil. Wat je in het terrein echt merkt is weer wat anders. Het is niet zo dat je op een 20 km/u en relatief vlak terrein van het ene naar het andere uiterste een onhandelbare fiets krijgt.
Controle bij afdalingen zal anders zijn, maar met jouw beperkte ervaring zit je nog niet op het niveau dat je echt kan toeschrijven waar het aan ligt.
Controle bij afdalingen zal anders zijn, maar met jouw beperkte ervaring zit je nog niet op het niveau dat je echt kan toeschrijven waar het aan ligt.
Laatst gewijzigd door Lars TB op ma 8 april 2019, 20:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Klopt, en in theorie zijn die onafhankelijk van mekaar, in de praktijk is dat echter niet altijd/helemaal zo. Ik ken de vork niet maar ik zou toch om alles uit te sluiten die knop even een klik van open weg zetten.
edit: dit deel was op Aurelius (hier wordt ff veel gepost )
Verder is de tip van Niels wel goed om de rebound ook deftig te checken. Als die vol open staat en nog niet snel genoeg werkt is die wel te tunen aangezien dat wel een gewone shimstack is. Die shimstack een beetje lichter maken zodat hij wel afdoende instelbereik krijgt.
De veer lijkt me het probleem niet te zitten (als de druk voor Kermits gewicht goed zit). Voor zover ik gelezen heb hebben alle foxen (of toch de grip en fit4) dezelfde luchtveer.
De tips en dan vooral tip 3 van thasingletrackmastah ook niet overslaan. Wanneer heeft deze demper laatst een service gehad. Komt er bij het in en uitveren nog een vettige film op de vorkpoten. Zo nee, dan is een service dringend nodig. De meeste dempers gaan stelselmatig achteruit zodat het niet echt opvalt dat een service nodig is.
edit: dit deel was op Aurelius (hier wordt ff veel gepost )
Verder is de tip van Niels wel goed om de rebound ook deftig te checken. Als die vol open staat en nog niet snel genoeg werkt is die wel te tunen aangezien dat wel een gewone shimstack is. Die shimstack een beetje lichter maken zodat hij wel afdoende instelbereik krijgt.
De veer lijkt me het probleem niet te zitten (als de druk voor Kermits gewicht goed zit). Voor zover ik gelezen heb hebben alle foxen (of toch de grip en fit4) dezelfde luchtveer.
De tips en dan vooral tip 3 van thasingletrackmastah ook niet overslaan. Wanneer heeft deze demper laatst een service gehad. Komt er bij het in en uitveren nog een vettige film op de vorkpoten. Zo nee, dan is een service dringend nodig. De meeste dempers gaan stelselmatig achteruit zodat het niet echt opvalt dat een service nodig is.
@Kermit, niet alles gelezen maar wel benieuwd naar de bevindingen als je de FIT4 wissel uitvoerd. Mijn vermoeden is dat het dan wel eens weer kan voldoen aan het gevraagde.
Er zijn dan ook verschillende GRIP versies op de markt. Bouwjaar afhankelijk.
Welke verschillen zijn er dan tussen de verschillende bouwjaren? GRIP2 buiten beschouwing gelaten uiteraard, dat is een compleet andere (high-end) demper.
- kan niet meer
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2180
- Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
- Mijn mountainbike: Spot Mayhem
De rebound zit rechtsonder en heeft dacht ik iets van 14 klikken. Het knopje wat rechtsboven zit heeft 22 standen en is een fijn-afstemming.Ad58 schreef: ↑ma 8 april 2019, 14:49 Ik heb exact dezelfde vork. Het is mij zelfs nog een raadsel wanneer de rebound nu helemaal open staat en wanneer dicht.
Als ik hem wil afstellen komt mijn voorwiel in geen enkele van de 22 posities los van de grond en bij afstellen onder het rijden merk ik ook geen verschil.
Kijk maar even bij Fox op de site.
https://www.ridefox.com/dl/bike/605-00- ... e-revA.pdf
"This species has amused itself to death"
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29836
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Dunnere olie.kermit schreef: ↑ma 8 april 2019, 17:58 ...
Punt is dat als de oorzaak ligt in het met 70kg buiten het instelbereik van deze vork vallen het niet loont om in deze vork te investeren. Is het instelbereik wel ruim genoeg maar zit het in bijvoorbeeld de karakteristiek van de veer kun je misschien wel wat winnen met een Luftkappe.
Ik heb me er nog niet in verdiept, maar kun je überhaupt iets aanpassen aan de viscositeit van de olie? De demper is toch een afgesloten cartridge? En de olie die los in de vork rondslingert is voor de smering bedoeld maar doet niets voor de demping?
Dan passen compressie- en rbounddemping beter bij jouw lage luchtdruk.
Bedenk ook dat deze vorken in Californie (ofzo) worden getest, niet in het Nederlandse voorjaar.
Dus de olie die er in zit is nu ook nog wat dikker dan Fox heeft bedacht.
Je kan de bestaande olie wat verdunnen, bijv met Shimano remolie.
Jaja, vloeken in de kerk...
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.