Fox Float 34 en snelle (brake)bumps

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
MTBRemco
All rounder
All rounder
Berichten: 108
Lid geworden op: vr 9 oktober 2015, 11:59
Mijn mountainbike: Bird Aeris 145

kermit schreef: ma 8 april 2019, 11:46 Afgaande op de sag (tussen 25 en 30%)
Dit is ook best veel sag waar 20% wordt aanbevolen. Met minder sag zou je de vork wat soepeler in kunnen stellen, waardoor je er misschien minder last van hebt.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16704
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Makkelijk schreef: ma 8 april 2019, 14:12
kermit schreef: ma 8 april 2019, 13:18 @Makkelijk, aan de achterkant van deze fiets heb ik helemaal geen vering ;-)
Dat bedoelde ik ook :D ik weet niet hoeveel hardtail jij voor je snowdon reed maar is het niet gewoon een onoverkomelijk hardtail euvel?
Sinds 1999 al hardtail en fully naast elkaar, maar daarmee nooit op Amerongen (in de huidige versie) geweest :)

Hoewel, ik ben er wel met de Cotic Solaris een keer of twee keer geweest maar dat is alweer twee jaar geleden of zo.
En ik denk dat ik in de tussentijd ook wel iets sneller ben geworden in dergelijke bochten + de remknippen zijn wat gegroeid in de tussentijd dus het is lastig vergelijken (daar zat overigens een Manitou Tower 120mm in).

Ik ga me toch eerst eens even zetten tot die vorkenwissel en dan eens kijken of de Factory het daar beter doet (dat is een 2017 met FIT-4 demper).

@Remco, die begrijp ik niet helemaal?
Juist met die sag staat de vork al vrij soepel ingesteld.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Ik heb exact dezelfde vork. Het is mij zelfs nog een raadsel wanneer de rebound nu helemaal open staat en wanneer dicht.
Als ik hem wil afstellen komt mijn voorwiel in geen enkele van de 22 posities los van de grond en bij afstellen onder het rijden merk ik ook geen verschil. :-{
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Gebruikersavatar
Herman de Biker
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 526
Lid geworden op: di 4 augustus 2015, 12:30
Mijn mountainbike: staal

kermit schreef: ma 8 april 2019, 11:46 Het lijkt juist meer op "verstijven", alsof je amper nog vering hebt.
Dit is precies hoe het voelt ja, het lijkt een starre vork te worden en je hebt het gevoel dat enkel je banden nog voor schokdemping zorgen..
Misschien werkt een starre vork op zo’n moment zelfs beter, die kan in ieder geval minder tegenwerken :P Nee klets natuurlijk, maar hoe dan ook, het vertraagd omlaag echt..
Ook lijkt het meer moeite te kosten om de boel in het gareel te houden dan op m’n vorige 27,5 hardtail met een RS Sektor, dat zegt wel iets..
Bij langzamere stukken over grovere hobbels en/of kuilen doet de Fox het idd prima en hij gaat bij flinke landingen toch bijna volledig door zijn veerweg, de O-ring zit dan een mooie 8mm van de kroon af.. dus van teveel lucht is ook geen sprake.

Ook ik heb dus al diverse instellingen geprobeerd, meer/minder tokens, klikjes rebound, luchtdruk enz. maar nog niet het gewenste resultaat..

Benieuwd dus wat die Factory of die andere vork gaat doen in je fiets!

Eerdaags zet ik mijn telefoon op de driepoot eens aan de rand van zo’n bibberstuk en film het slowmotion, misschien geeft dat meer beeld wat de vork op dat moment doet of juist niet doet..
'BUILT not Bought '
hurck
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 419
Lid geworden op: ma 7 maart 2011, 11:17

Lars TB schreef: ma 8 april 2019, 12:01 Probleem zit (waarschijnlijk) vooral in de high-speed compressie.


Dunnere olie zou kunnen werken. Ik weet ook niet of de vork intern te tunen is.


Verbaast me wel een beetje Vroeger (10 jaar terug) had Fox daar werkelijk een probleem en hebben dat er langzaam uit gewerkt. En ik moet zeggen dat bij de laatste Fox die ik heb gehad (2 jaar terug) ik het probleem niet echt tegen kwam. Maar inmiddels is het binnenwerk weer veranderd.

Maar goed, de DVO (wel instelbaar op HSC) en de Cane Creek (wel instelbaar op HSC) die ik nu rijd zijn duidelijk superieur daar. En het verschil tussen open en gedeeltelijk dicht is ook voelbaar.
Steve van vorsprung heeft er tuesday tune aan besteed. Niet te tunen, de compressie toch niet. De rebound heeft een normale stack welke wel te tunen is. Maar het lijkt me hier inderdaad een hsc probleem te zijn en niet aan de rebound zijde te zitten.

edit: filmpje vergeten toe te voegen: https://www.youtube.com/watch?v=0AQm98NI7Fo

@Kermit: die fit4 demper is een stevig stuk beter dan de grip, kans is groot dat die vork beter gaat zijn. Daar bestaan trouwens wel tuning opties voor. Vorsprung heeft daar een fractive tuning voor welke niet super duur is, mocht de standaard demping je alsnog niet bevalen. Ook te krijgen via oa tftuned, scheelt wat aan import en verzendingskosten.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16704
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Het puntje is wel dat die Factory geen boost is en de Performance wel.
Dus ik zit ook met een voorwiel dat ik van de Banshee moet plukken. Geen punt voor een test, maar wel erg onhandig als blijvende oplossing :)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
hurck
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 419
Lid geworden op: ma 7 maart 2011, 11:17

Kan je de compressie eens een beetje meer dicht draaien bij de huidige vork? Te weinig compressie voelt ook niet fijn, even uitsluiten dat dat niet het geval is hier.
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Ik heb een Fox 34 Float 29" 130 Grip Rhythm 51 Boost Suspension Fork - 2017 OEM.

Ongeacht hoe ik de rebound instel, ik merk geen verschil.
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16704
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

hurck schreef: ma 8 april 2019, 15:18 Kan je de compressie eens een beetje meer dicht draaien bij de huidige vork? Te weinig compressie voelt ook niet fijn, even uitsluiten dat dat niet het geval is hier.
Dat is wel de low-speed compressie, doet die wat op zulke ondergrond?
En meer compressie, je zou denken dat dat (het aanspreken van) de vork vertraagd maar is dat wenselijk in deze situatie?
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

1- je andere fox proberen, wellicht is deze gewoon ruk.
2- dunnere olie er in. je bent lichter dan de gem rijder, dus de niet te tunen demper is voor jou waarschijnlijk te stug. de rebound kan je dan wat extra geven, terwijl de compressie soepeler gaat door de dunnere olie(helaas vooral lsc).
3- service. wellicht klemmen je bushings op de knippen. je remt waarschijnlijk ook, wat de situatie flink verergert tov een gewone bult. nw olie en vet doen wonderen. en dan gelijk dunnere olie.

Ik denk dat punt 1 al een beeld gaat geven van wat er mis gaat met je huidige vork.
Daarna zou ik gelijk naar punt 3 gaan.

Of een andere vork, goed voor de economie.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

Hoi kermit,

Ik had in eerdere topics waar dit ter sprake kwam al gereageerd. Ik zou eerst naar de rebound kijken. Het vermoeden was toen al dat jij vanwege je gewicht de rebound wellicht niet snel genoeg kan afstellen. Hoe voelt de rebound bij de statische "parking lot test" (naast de fiets staan, vork inveren door flink op je stuur te drukken, dan ineens loslaten)? Wiel moet nét niet van de grond los komen. Als wiel niet los komt en rebound staat al helemaal open is het moeilijk te bepalen en zou het goed kunnen dat jouw sweet spot buiten het instelbereik valt. Dit zou te tunen moeten zijn maar weet niet of dat de moeite waard is.

Ik heb zelf een 27.5 150mm Fox Rhythm met GRIP Sweep demper en had aanvankelijk problemen op remknippen (weliswaar in steile bikeparksituaties) maar heb uiteindelijk een instelling gevonden waarmee ik gecontroleerd knetterhard over die knippen kan vliegen. Mijn issue lag *vermoedelijk* aan het niet helemaal onafhankelijk werken van de compressie- en reboundinstellingen op deze demper (draaide in de alpen meer compressie in -> rebound werd ook iets langzamer). Maar dit lijkt voor jouw probleem niet relevant. Wel lijkt mij, op basis van hoe goed de GRIP voor mij uiteindelijk werkt in snelle hobbelige stukken, dat het high speed circuit wel OK is. Op basis van wat jij schrijft denk ik niet dat jij sneller door de UHR-bochten gaat dan ik naar beneden in een bikepark 8)

Ik heb trouwens in januari Leersum en Amerongen gereden en toen was er op het forum ook al geklaag over remknippen, maar vanuit mijn perspectief viel het allemaal wel mee? In ieder geval niet echt last van gehad tijdens de rit, wat suggereert dat mijn vork het wel goed oppakte.

Blijft opvallend hoe verschillend de ervaringen met de GRIP-demper zijn.

Oja, ook al eens eerder aangegeven: wellicht ook deels een kwestie van een wat "agressievere" houding bij het insturen (meer gewicht op de voorkant).
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

Ad58 schreef: ma 8 april 2019, 15:23 Ik heb een Fox 34 Float 29" 130 Grip Rhythm 51 Boost Suspension Fork - 2017 OEM.

Ongeacht hoe ik de rebound instel, ik merk geen verschil.
Dat is niet goed, je zou duidelijk verschil moeten merken, zeker tussen de extremen van het instelbereik. Tijd voor een servicebeurt/garantie?
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Is nog geen 500 km mee gereden.
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16704
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

@Niels, ik denk zeker niet dat ik daar sneller ga dan jij op een steile afdaling ;-)
Maar mede daarom haalde ik er meteen ook Herman de Biker bij als voorbeeld. Het is niet dat ik als een beginner daar die bochtjes door hobbel, maar hij gaat toch een stukje harder de hoek om. Met een agressievere rijstijl en hetzelfde gewicht, maar ervaart toch gelijksoortige problemen.
De knippen zijn wel erger geworden. En voordat het daar weer over ontspoort: nee, het gaat niet over megakraters waar je alleen met een downhillbak levend overheen komt ;-) Maar het zijn wel degelijk knippen die de boel serieus aan het stuiteren brengen. Zo niet ga je niet hard genoeg, of je hebt een perfecte & perfect afgestelde vork :D

Ik heb het idee dat ik de vork niet van de grond krijg met die "statische" test.
En onderhoud, het gaat om vorken die nog niet veel km's hebben gemaakt. Ik kan weleens opzoeken hoeveel km in totaal de mijne achter de rug heeft, maar die van HdB heeft er nog minder op staan (zijn frame was later klaar dus de vork is ook later in gebruik genomen). Sowieso vrijwel alleen in droge omstandigheden gebruikt.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
sama
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1382
Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
Mijn mountainbike: Yeti asr turq

MTBRemco schreef: ma 8 april 2019, 14:33
kermit schreef: ma 8 april 2019, 11:46 Afgaande op de sag (tussen 25 en 30%)
Dit is ook best veel sag waar 20% wordt aanbevolen. Met minder sag zou je de vork wat soepeler in kunnen stellen, waardoor je er misschien minder last van hebt.
Ik denk dat hij bedoelt dat als je de sag verlaagt, je de vork minder progessief in kunt stellen.
Sneeuwmonster
Plaats reactie