Chain-line op EVO frame issue

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Xtrailer
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 47
Lid geworden op: do 6 maart 2014, 21:53
Mijn mountainbike: Mondraker Factor Plus customized | Liteville H-3 MK2 29+
Contacteer:

Ik kom er even niet meer uit!

Mijn Liteville H-3 is geweldig maar om de haverklap loopt de ketting voor eraf. Kettinglijn probleempje wellicht?

Het betreft een Boost frame maar heeft een EVO6 achterkant. Dat betekent zoveel als dat de velg 3mm meer naar de non-driveside is geplaatst, zodoende midden boven de hub staat en daarmee recht achter de zitbuis staat. De body staat wel 3mm verder naar buiten waarmee de 148 boost blijft.
Afbeelding

Nu heb ik een XT M780 180mm crankset gemonteerd. Deze is niet Boost. Hierop een 34T N/W Oval op de plek van het grote kettingblad. Hij staat dan t.o.v. het originele blad iets naar binnen maar dat is juist goed. Deze 34T past niet in het frame wanneer aan de binnenzijde van de crank zoals wordt geadviseerd wordt gemonteerd.
Afbeelding

Nu het probleempje: De Chainline wordt normaal gemeten vanaf het midden van het frame en bij 1x tot op het midden van het kettingblad. Echter dit is een EVO6 frame, dus moet ik er dan vanuit gaan dat de chainline ook iets groter is/mag zijn? Zo nee dan zou dat verklaren waarom de chainguide niet past. In het andere geval past het niet doordat de dimensies niet kloppen. Dan zou de "oplossing" zijn met een 32T gaan rijden, maar dat is wel weer heel licht :-(

Iemand een idee?
Laatst gewijzigd door Xtrailer op vr 5 april 2019, 16:54, 2 keer totaal gewijzigd.
Oprichter & voorzitter @ MBC XTRAIL | For the love & fun of it!
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16074
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Dan zou de ketting er alleen op een uiterste af mogen lopen, dus in dit geval op het kleinste tandwieltje van de cassette. Het verschil in kettinglijn is slechts 1 tandwieltje namelijk... . De oorzaak moet dus ergens anders in gezocht worden... .

XT achterderailleur? Ik neem aan de de clutch wel aan staat?
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Xtrailer
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 47
Lid geworden op: do 6 maart 2014, 21:53
Mijn mountainbike: Mondraker Factor Plus customized | Liteville H-3 MK2 29+
Contacteer:

Lars TB schreef: vr 5 april 2019, 14:29 Dan zou de ketting er alleen op een uiterste af mogen lopen, dus in dit geval op het kleinste tandwieltje van de cassette. Het verschil in kettinglijn is slechts 1 tandwieltje namelijk... . De oorzaak moet dus ergens anders in gezocht worden... .

XT achterderailleur? Ik neem aan de de clutch wel aan staat?
Ketting klettert er aan de voorzijde af. Andere oorzaak? Tja, dat dacht ik ook maar wat? Clutch staat vast...

Inmiddels wat doorgepuzzeld en een boost crank van andere fiets gehaald. Heeft 32T oval dus meteen maar de clearance checken. Deze komt inderdaad wat meer in de gewenste kettinglijn maar ik zie geen enkele mogelijkheid er een 34T Oval op te zetten, laat staan een 36T rond zoals Liteville dat zelf aanbiedt. De boost Crank is eigenlijk een 2x dus schiet mij maar lek...
Oprichter & voorzitter @ MBC XTRAIL | For the love & fun of it!
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4125
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Ik heb zelf een H3, met een non-boost crankstel en SRAM GX, en bij mij is ie er nog nooit vanaf gevallen. Ik zou het niet zoeken in het EVO principe. Eerder op een gebrek aan kettingspanning
Xtrailer
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 47
Lid geworden op: do 6 maart 2014, 21:53
Mijn mountainbike: Mondraker Factor Plus customized | Liteville H-3 MK2 29+
Contacteer:

baron062 schreef: vr 5 april 2019, 17:19 Ik heb zelf een H3, met een non-boost crankstel en SRAM GX, en bij mij is ie er nog nooit vanaf gevallen. Ik zou het niet zoeken in het EVO principe. Eerder op een gebrek aan kettingspanning
Hoe los ik een gebrek aan kettingspanning op dan? Is een nieuwe derailleur...

Inmiddels ook wat wijzer vwb de chainline. Er moet idd 3mm bij wat normaal geacht wordt dus een non-boost crankset is dan op zich beter. Maar lost mijn probleem dus niet op?... :((
With the cassette (1) being moved outwards with the EVO6 standard by 6 mm, the chain line (2) is altered also. The chain ring is moved outwards by 3 mm, the Q-factor (3), however, remains the same. With the 3 mm offset, the chain is bent less running on the smaller sprockets leading to a better chain guidance, less friction, and thus less chain wear.
Afbeelding
Oprichter & voorzitter @ MBC XTRAIL | For the love & fun of it!
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4125
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Xtrailer schreef: vr 5 april 2019, 17:33
baron062 schreef: vr 5 april 2019, 17:19 Ik heb zelf een H3, met een non-boost crankstel en SRAM GX, en bij mij is ie er nog nooit vanaf gevallen. Ik zou het niet zoeken in het EVO principe. Eerder op een gebrek aan kettingspanning
Hoe los ik een gebrek aan kettingspanning op dan? Is een nieuwe derailleur...

Inmiddels ook wat wijzer vwb de chainline. Er moet idd 3mm bij wat normaal geacht wordt dus een non-boost crankset is dan op zich beter. Maar lost mijn probleem dus niet op?... :((
EVO 6 vraagt inderdaad 3mm meer chainline. Na enig googlewerk kom ik voor dat Shimano crankstel op 50mm chainline voor het buitenste blad uit. Dit lijkt te weinig, maar: Ik rij al 3 jaar met een non-boost chainline rond, dus iets van 48 ipv 55 wat je nodig zou hebben, en geen enkel probleem. Ik zou het dus zoeken in de derailleur, is de clutch nog heel? Misschien dat SRAM beter werkt op deze fiets.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16074
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Xtrailer schreef: vr 5 april 2019, 17:33 Inmiddels ook wat wijzer vwb de chainline. Er moet idd 3mm bij wat normaal geacht wordt dus een non-boost crankset is dan op zich beter. Maar lost mijn probleem dus niet op?... :((
Nee, dat zeg ik: het kan de kettinglijn niet zijn. Alleen op de uitersten krijg je een afwijkende kettinglijn, dus op alle andere tandjes mag het geen verschil maken en mag je ketting er niet af klappen.


Maar als jij geen groter blad kunt monteren, dan zit er iets anders niet helemaal goed. Maak eens wat foto's van de crank van verschillende kanten?
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29957
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Meten is weten.
Je ben nu aan het novax'en.
Je moet de kettinglijn voor en achter meten.
De kettinglijn komt bij een derailleur versnelling niet zo nauw, maar met alle variabelwn die we tegenwoordig hebben kan het wel eens een heel zieke combinatie opleveren...
Wat je voor meet, moet acbter op het midden vd cassette uitkomen,.mag evt 1 kransje schelen , maar niet meer.
Misschien moet je de 34(ovaal?) loslaten en de originele positie vh middenblad gaan gebruiken.
Laatst gewijzigd door ThaSingleTrackMastah op vr 5 april 2019, 20:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
NovaX
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 320
Lid geworden op: di 18 juli 2017, 11:25

ThaSingleTrackMastah schreef: vr 5 april 2019, 20:07 Meten is weten.
Je ben nu aan het novax'en.
...
Ik heb die uiteindelijk toch gemeten...
Voordien niet, daar de dealer impliciet had gezegd dat de kettinglijn 100% recht was, sloot ik die reden uit.
Een klinkklare leugen had ik niet verwacht, maar bleek dus van wel.
Dus vergeef me dat greintje vertrouwen dat ik nog had in een zaakvoerder van een fietsenwinkel?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29957
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Sorry Nova. Goed dat je gemeten hebt. Theorie is belangrijk, vertrouwen ook. Maar controlle is beter.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Op mijn eerste HT moest ik door een ontwerpfout de kettinglijn 6mm naar buiten duwen (anders liep de crank aan..) Heb nergens nooit problemen gehad met het verliezen van de ketting, zelfs niet op de grootste krans achter. Voor had ik een 30t narrow wide.
Aflopende ketting zal eerder komen door kromme pad, kromme derailleur, vastzittende kettingschakel, losse cassette, niet goed vastgemaakte missing link, etc etc. Eerst al die punten uitsluiten voordat je ook maar gaat denken aan je kettinglijn.

Enne, Novax'en hou ik er in :lol:
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
hendrikjan
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 1 december 2014, 11:12

ThaSingleTrackMastah schreef: vr 5 april 2019, 20:27 Sorry Nova. Goed dat je gemeten hebt. Theorie is belangrijk, vertrouwen ook. Maar controlle is beter.
Vrij naar Stalin? Of was het Lenin?
Xtrailer
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 47
Lid geworden op: do 6 maart 2014, 21:53
Mijn mountainbike: Mondraker Factor Plus customized | Liteville H-3 MK2 29+
Contacteer:

Ik denk er achter te zijn. De Syntace W35MX is uitgerust met een naaf met van die elleboog spaken (hoe heten die krengen ook alweer) Daardoor loopt de 11 speed XT cassette niet helemaal vrij, wat met 10 speed geen probleem was en gaat in de vrijloop onder ruwe omstandigheden de cassette met de ketting aan de haal en drukt 'm gewoon over het kettingblad heen... Morgen eens verder kijken hoe dit op te lossen.
Laatst gewijzigd door Xtrailer op za 6 april 2019, 09:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Oprichter & voorzitter @ MBC XTRAIL | For the love & fun of it!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29957
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

hendrikjan schreef: vr 5 april 2019, 22:22
ThaSingleTrackMastah schreef: vr 5 april 2019, 20:27 Sorry Nova. Goed dat je gemeten hebt. Theorie is belangrijk, vertrouwen ook. Maar controlle is beter.
Vrij naar Stalin? Of was het Lenin?
Stalin.
Xtrailer schreef: vr 5 april 2019, 22:51 Ik denk er achter te zijn. De Syntace W35MX is uitgerust met een naaf met van die elleboog spaken (hoe heten die krengen ook alweer) Daardoor loopt de 11 speed XT cassette niet helemaal vrij, wat met 10 speed geen probleem was en gaat in de vrijloop o der ruwe omstandigheden de cassette met de ketting aan de haal en drukt m gewoon over het kettingblad heen... Morgen eens verder kijkn hoe dit op te lossen.
Als dat zo is, dan heb je dat knap gevonden :-q
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
hendrikjan
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 1 december 2014, 11:12

Xtrailer schreef: vr 5 april 2019, 22:51 Ik denk er achter te zijn. De Syntace W35MX is uitgerust met een naaf met van die elleboog spaken (hoe heten die krengen ook alweer) Daardoor loopt de 11 speed XT cassette niet helemaal vrij, wat met 10 speed geen probleem was en gaat in de vrijloop o der ruwe omstandigheden de cassette met de ketting aan de haal en drukt m gewoon over het kettingblad heen... Morgen eens verder kijkn hoe dit op te lossen.
Ik kan me hier echt niks bij voorstellen, kan je daar een foto of zo van maken?
Plaats reactie