Sterk varierende kettingspanning

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

"Rocket science isn't all it's made up to be", zeg ik altijd maar. Ik ben nog altijd op zoek naar een t-shirt waar dat op staat :lol:

Maar meer on topic, het komt allemaal best nauw met zo'n ketting, een paar tiende mm uit het lood en je bent de sigaar. Daarom is een kettingspannertje helemaal niet zo'n slecht idee. Maar dat doet natuurlijk wel af aan de coolheidsfactor van een ss.
Give me little bits of / more than I can take
NovaX
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 320
Lid geworden op: di 18 juli 2017, 11:25

ak-77 schreef: vr 12 april 2019, 09:37 "Rocket science isn't all it's made up to be", zeg ik altijd maar. Ik ben nog altijd op zoek naar een t-shirt waar dat op staat :lol:

Maar meer on topic, het komt allemaal best nauw met zo'n ketting, een paar tiende mm uit het lood en je bent de sigaar. Daarom is een kettingspannertje helemaal niet zo'n slecht idee. Maar dat doet natuurlijk wel af aan de coolheidsfactor van een ss.
I'M BAAACK!

Een kettingspanner terwijl er geen vrijwiel is, en je tegenduwt om te vertragen? De montage zal rap sneuvelen denk ik.
En een onderdeel minder = minder dat kapot kan gaan.
Bij mijn vorige 2 fixies heb ik die varierende kettingspanning niet. Althans, te klein om merkbaar te zijn. Shimano cranks maar niet compatibel met huidige.
Een andere verklaring die ik intussen werd aangereikt is die van een vierkante trapas met grotere productietolerantie.
Intussen is het sukkelstraatje van de fiets nog wat langer geworden: 2 weken terug linkercrank die afbrak, en vorige week scheur in binnenwand velg, een paar mm weg van velgwand, en toen bleek bij demontage wiel banden en velglint dat de buitenwand een volledig rondgaande scheur had die alle spaakgaten doorkruiste, en de binnenwand dus alleen stond in het samenhouden van het wiel. Klaarblijkelijk is de oersterke velg van het bombproof vakantiewiel niet bestand tegen een 62 mm band onder een druk van 3 bar. De oplossing zou zijn een nieuwe leverancier van velgen, met spaakgaten geponst ipv geboord.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

NovaX schreef: zo 13 oktober 2019, 23:16
I'M BAAACK!
Afbeelding
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

NovaX schreef: do 11 april 2019, 19:21 […] crankset […] scheef gemonteerd.
Dat laatste zou kunnen als de trapas de ISO standaard hellingshoek (vierkant taps) heeft, de Stronglight is de JIS standaard hellingshoek.
Hellingshoek verschilt niet tussen JIS en ISO..
Vorsprung durch Pedantik.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

TenZNL schreef: ma 14 oktober 2019, 00:00
NovaX schreef: zo 13 oktober 2019, 23:16
I'M BAAACK!
Afbeelding

Afbeelding
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Afbeelding
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

NovaX schreef: zo 13 oktober 2019, 23:16
ak-77 schreef: vr 12 april 2019, 09:37 "Rocket science isn't all it's made up to be", zeg ik altijd maar. Ik ben nog altijd op zoek naar een t-shirt waar dat op staat :lol:

Maar meer on topic, het komt allemaal best nauw met zo'n ketting, een paar tiende mm uit het lood en je bent de sigaar. Daarom is een kettingspannertje helemaal niet zo'n slecht idee. Maar dat doet natuurlijk wel af aan de coolheidsfactor van een ss.
I'M BAAACK!

Een kettingspanner terwijl er geen vrijwiel is, en je tegenduwt om te vertragen? De montage zal rap sneuvelen denk ik.
En een onderdeel minder = minder dat kapot kan gaan.
Bij mijn vorige 2 fixies heb ik die varierende kettingspanning niet. Althans, te klein om merkbaar te zijn. Shimano cranks maar niet compatibel met huidige.
Een andere verklaring die ik intussen werd aangereikt is die van een vierkante trapas met grotere productietolerantie.
Intussen is het sukkelstraatje van de fiets nog wat langer geworden: 2 weken terug linkercrank die afbrak, en vorige week scheur in binnenwand velg, een paar mm weg van velgwand, en toen bleek bij demontage wiel banden en velglint dat de buitenwand een volledig rondgaande scheur had die alle spaakgaten doorkruiste, en de binnenwand dus alleen stond in het samenhouden van het wiel. Klaarblijkelijk is de oersterke velg van het bombproof vakantiewiel niet bestand tegen een 62 mm band onder een druk van 3 bar. De oplossing zou zijn een nieuwe leverancier van velgen, met spaakgaten geponst ipv geboord.
Of je hebt gewoon superveel pech, of je belast dat ding gewoon veel te veel, en misschien heb je wel formidabele lichaamskrachten. Want dit betreft een Santos toch? Hele volksstammen aan wereldfietsers gaan zwaar bepakt over ruig terrein op die velgen en dat frame de wereld over - zonder een centje pijn.

Wie het weet mag het zeggen.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
NovaX
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 320
Lid geworden op: di 18 juli 2017, 11:25

Kapitein Iglo schreef: ma 14 oktober 2019, 09:57
NovaX schreef: zo 13 oktober 2019, 23:16
I'M BAAACK!

Een kettingspanner terwijl er geen vrijwiel is, en je tegenduwt om te vertragen? De montage zal rap sneuvelen denk ik.
En een onderdeel minder = minder dat kapot kan gaan.
Bij mijn vorige 2 fixies heb ik die varierende kettingspanning niet. Althans, te klein om merkbaar te zijn. Shimano cranks maar niet compatibel met huidige.
Een andere verklaring die ik intussen werd aangereikt is die van een vierkante trapas met grotere productietolerantie.
Intussen is het sukkelstraatje van de fiets nog wat langer geworden: 2 weken terug linkercrank die afbrak, en vorige week scheur in binnenwand velg, een paar mm weg van velgwand, en toen bleek bij demontage wiel banden en velglint dat de buitenwand een volledig rondgaande scheur had die alle spaakgaten doorkruiste, en de binnenwand dus alleen stond in het samenhouden van het wiel. Klaarblijkelijk is de oersterke velg van het bombproof vakantiewiel niet bestand tegen een 62 mm band onder een druk van 3 bar. De oplossing zou zijn een nieuwe leverancier van velgen, met spaakgaten geponst ipv geboord.
Of je hebt gewoon superveel pech, of je belast dat ding gewoon veel te veel, en misschien heb je wel formidabele lichaamskrachten. Want dit betreft een Santos toch? Hele volksstammen aan wereldfietsers gaan zwaar bepakt over ruig terrein op die velgen en dat frame de wereld over - zonder een centje pijn.

Wie het weet mag het zeggen.
Ja dit is een Santos zogenaamde "reisfiets", een frame "TravelMaster 3+" met aandrijving zijnde 1 kettingblad, 1 tandwiel achter, en geen vrijwiel.
Ik weeg rond de 83 kg. Ik heb een standaard bagage van een 10 kg, zijnde gereedschap, enkele biba, ketting + losse schakels, 2 pompen, een zak met een dertigtal riemen rekkers en spanbanden, enkele bidons water, een rugzak, een tas, een rugframe, een paar epdm flappen, en een waterdichte sterke zak (vorm als een kledinghoes) en wat stukken plastiek, dit laatste allemaal om bagage bij regen niet nat te hebben.
En een regenvest natuurlijk.
Ik heb vaak enkele tientallen kilo's bagage mee. Bvb gisteren twee luidsprekers van 10 kg elk. Of een rugzak vol appels, soms 30 kg, om enkele weken voort te kunnen omdat ik er minder passeer.
Tja, gewoon leven zonder auto en zelf plan moeten kunnen trekken. Geen... formidabele...
Ik koos dit frame speciaal om bovenstaande met de minste bazar te kunnen doen, het omgekeerde bleek. Intussen heb ik hem zodanig verbouwd dat hij nu gemakkelijker is dan mijn vorige fixie. Alleen blijf ik dus maar geplaagd worden door mankementen, ik heb intussen zowat alles zien passeren denk ik. Laatst (die breuk in de velg) was ik het gesukkel zo beu geraakt dat ik de Magura achterrem er compleet af sloopte, waardoor ik nu al enkele weken zonder achterrem rij. Wegens dat telkens band moeten leeglaten en terug opblazen bij wiel deruit/derin.
Recent, eerst dacht ik om het hydraulische remsysteem te vervangen door V-brakes.
Alleen bleek het frame geen borgplaatsen te hebben voor de veren ervan. Er zou een oplossing gevonden zijn, die arriveerde, maar ik noch dealer waren in staat te bedenken hoe het betreffende hulpstukje daartoe zou kunnen dienen. Het verschoof het probleem gewoon een montagestapje elders.
Toen kwam ik op een ander idee: de Magura remmen hebben aan 1 kant een quickrelease, de andere kant is met een Torx sleutel en erg tijdrovend/onpraktisch te demonteren. Moest er aan beide kanten een quickrelease hendeltje zijn, zou het wiel er voor mij aanvaardbaar vlug uit kunnen zonder dat band leeglaten/oppompen.
Dat is wat ik op korte termijn eens moet bekijken/pogen. De dealer gaf me die specifieke onderdelen daartoe.

Ik ben dus geen volksstam, mijn wereld is 50 km in 't rond, op de vlakke baan (de drempels van de NV Staat niet meerekenende) en pijn heb ik evenmin, enkel klooierij en tijdverlies door de mankementen.
NovaX
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 320
Lid geworden op: di 18 juli 2017, 11:25

Terug specifiek: het geval van die afbrekende crankarm had een wat apart (althans zoals ik ervoer) verloop.
Daar ik erdoor blok zat en geen cranktrekker heb, en de draad trouwens nogal beschadigd bleek (ook deze aan de aandrijfkant) zodat die mogelijk eerder schroefdraad stripte dan de crank lostrok, en andere methoden me leken enkel lagers enz te beschadigen, heb ik die crank er botweg afgezaagd. Diagonaal door het aluminium en dan de restant met een beitel gespleten waardoor de crank eraf viel.
Nu, ik had van deze fiets nog een oud crankset, het originele (merk Sugino) met bcd 110 waarvoor geen 1/8ste 48t kettingblad te vinden bleek, hetgeen noodzaakte tot vervanging door crankset met bcd 144 (Stronglight). Een directe oplossing om verder te kunnen was dus de linkercrankarm van het Sugino set met de Stronglight te combineren.
Dat lukte, alleen bleek na een testrit van 1 straat ver al dat de inbusbout reeds los gekomen was, en verder moest worden aangespannen. Nog enkele straten verder en het was alweer van dat. Maar mijn doel was een lokale dealer en op die manier (almaar stoppen en verder spannen) raakte ik er toch. Die bleek dan onvoorzien gesloten te zijn en kon ik terug naar huis. Later op de dag een andere nabije dealer - ook onvoorzien gesloten. Klotedagje dus. Maar, een lichtpuntje: ik merkte dat ik almaar minder frequent moest verder aanspannen. De dag erop, maar 1 keer per 5 km. Twee dagen later, 15 km. En nadien heel occasioneel, zo van 1 keer in de 2-3 dagen.
Wat valt hieruit te concluderen?
Dat er blijkbaar nogal wat verschil zat tussen de square taper van de as en van de crankarm, allicht?
Door gebruik moeten beide square tapers naar elkaar toe zijn vervormd.
Maar zoveel, is dat normaal als je onderdelen van verschillende merken samen gebruikt?
Klaarblijkelijk vervormt zo een tapsvierkante trapas nogal wat. Misschien inderdaad een / dé reden voor de kettingsspannings variatie. Volgens de gegevens die ik vond volgden beide crankset de JIS standaard, wat een verschillende hellingshoek dus zou uitsluiten als reden.
NovaX
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 320
Lid geworden op: di 18 juli 2017, 11:25

Alien schreef: ma 14 oktober 2019, 07:24
NovaX schreef: do 11 april 2019, 19:21 […] crankset […] scheef gemonteerd.
Dat laatste zou kunnen als de trapas de ISO standaard hellingshoek (vierkant taps) heeft, de Stronglight is de JIS standaard hellingshoek.
Hellingshoek verschilt niet tussen JIS en ISO..
Dat was dan fout (gebaseerd op een foute bron https://bicycles.stackexchange.com/ques ... -centering ), maar niet zozeer hetgeen waar ik op doelde, dat was dat bij een vervanging van de ene standaard door de andere de crank dan op een andere positie (dwars gezien - haaks op frame) komt op de schuinte, waardoor de contactoppervlakken terug op elkaar moeten inslijten.
Dat heb ik ook gemerkt toen ik de linkercrankarm van het Sugino set in de plaats schroefde van de gebroken van het Stronglight set. De arm stond in het begin zichtbaar scheef, en kwam tijdens de tientallen verdere aanspanningen gedurende de dagen erop geleidelijk recht.

EDIT
ik besef zonet dat dit verschil aan de aandrijfkant ook de kettinglijn moet wijzigen. Bij vervangen crankset Sugino door Stronglight bleek erna dat het kettingblad tegen het frame kwam, waarop de trapas werd vervangen door een zogezegd "langere".
Ik heb geen gegevens van de trapassen gehad.
Misschien kwam de kettinglijnwijziging niet door een verschil tussen Stronglight spider/vorm/opbouw en Sugino XD, maar doordat de originele trapas de andere standaard had?
De kettinglijn wijzigde vooraan naar dichterbij frame, de cranks waren beide JIS, een JIS crank schuift verder op een ISO as, dan zou de originele as ISO moeten geweest zijn en daarna, na de crankset vervanging, vervangen door JIS.
Kan dit verklaren waarom bij de recente linkercrankarm breuk, waarna ik dus de gebroken Stronglight crank verving door de originele Sugino XD crank, zoveel keren moest worden verder gespannen? Dus omdat die Sugino XD crank aangedraaid was geweest op een ISO trapas?
En, welke oorzaak kan beschadiging van schroefdraad binnenin cranks hebben? Die schroefdraad wordt voor zover ik kan bedenken enkel gebruikt bij demontage. Beschadiging impliceert dan dat de crank moet gedemonteerd geweest zijn.
Als schroefdraad wordt beschadigd, dan is dat door versleten gereedschap (hier: cranktrekker) of door kracht die sterkte schroefdraad overschrijdt. Kan een crank zo vast komen te zitten op de as dat het door de fabrikant gebruikte materiaal niet sterk genoeg is? Of te weinig windingen? Of wat?
NovaX
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 320
Lid geworden op: di 18 juli 2017, 11:25

Kapitein Iglo schreef: ma 14 oktober 2019, 09:50 Afbeelding
Afbeeldingvia Imgflip GIF Maker
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

NovaX schreef: zo 27 oktober 2019, 09:51
Alien schreef: ma 14 oktober 2019, 07:24Hellingshoek verschilt niet tussen JIS en ISO..
Dat was dan fout (gebaseerd op een foute bron https://bicycles.stackexchange.com/ques ... -centering ), maar niet zozeer hetgeen waar ik op doelde, dat was dat bij een vervanging van de ene standaard door de andere de crank dan op een andere positie (dwars gezien - haaks op frame) komt op de schuinte, waardoor de contactoppervlakken terug op elkaar moeten inslijten.
Contactoppervlakken moeten ook niet op elkaar inslijten. Crank op vierkante as is een (tapse) perspassing.
Dat heb ik ook gemerkt toen ik de linkercrankarm van het Sugino set in de plaats schroefde van de gebroken van het Stronglight set. De arm stond in het begin zichtbaar scheef, en kwam tijdens de tientallen verdere aanspanningen gedurende de dagen erop geleidelijk recht.
Dat was dan fout.
[…] welke oorzaak kan beschadiging van schroefdraad binnenin cranks hebben?
Daar kunnen legio oorzaken voor zijn. Maar meestal is het lompheid, al dan niet gecombineerd met onwetendheid.
Vorsprung durch Pedantik.
NovaX
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 320
Lid geworden op: di 18 juli 2017, 11:25

Alien schreef: zo 27 oktober 2019, 15:08 Contactoppervlakken moeten ook niet op elkaar inslijten. Crank op vierkante as is een (tapse) perspassing.

Dat was dan fout.

Daar kunnen legio oorzaken voor zijn. Maar meestal is het lompheid, al dan niet gecombineerd met onwetendheid.
Toch wel, anders zou je de vervorming leidende tot volledig aansluiten van oppervlakken tussen crank en as volledig met de inbus moeten kunnen realiseren, en die zal veel eerder kapot (schroefdraad/kop af-uitgesleten/gestript) gaan.
Door de fiets te gebruiken - de montage te belasten, werd het materiaal zodanig vervormd dat contactmakend materiaal zich verplaatste naar open ruimte, alzo het contact verloren doen gaan, alzo de spanning van de inbus bout reducerende, alzo mogelijk makende die bij te spannen, zonder ze te beschadigen.
Of je die vervorming nou slijtage of persing noemt, is niet echt een punt. Het is niet zo dat slijtage impliceert dat er (een bepaald %) materiaal verloren moet gaan.
https://en.wikipedia.org/wiki/Wear
Wear is the damaging, gradual removal or deformation of material at solid surfaces.
Mogelijk was het eerder door haast dan door lompheid/onwetendheid. Want er was een crankset vervangen dat een onvoorzien probleem (gewijzigde kettinglijn) gaf dat terug demonteren vereiste.

Deze namiddag heb ik de achterrem er terug op gemonteerd, en de rechterkant van de Magura gepoogd met de van de dealer gekregen snelspanner (doel snelspanner aan beide kanten) te voorzien. Mislukte - de snelspanner was niet dicht te klappen. Heb net eens rondgezocht op het www, en ik vond dit: https://www.bikester.be/fietsremmen/v-b ... oires.html
Klaarblijkelijk bestaat er een linkse en rechtse variant ervan, en heeft hij me mogelijk de verkeerde gegeven.
Daarmee staat de poging een week op hold, want herfstvakantiesluiting dealer.

Wat ik nu wel nog kan doen is die pedaalrondelen ertussen steken. Misschien voorkomen die een volgende crankbreuk. Eigenlijk zouden die standaard moeten gemonteerd geweest zijn. Ze zijn er voor een reden, en dit was geen supermarktfiets/prijs.

En... zo gezegd zo gedaan. Wat olie bij een vroegere demontage maakte deze een 1 minute job.
Ik sta vandaag wel alweer een stap verder - het volgende probleem werd geidentificeerd. :)
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Ik trek hier misschien een blik wormen open, maar als jij zoveel bagage meeneemt, kun je dat niet beter eens investeren in een stevige aanhanger voor je fiets?
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
NovaX
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 320
Lid geworden op: di 18 juli 2017, 11:25

Kapitein Iglo schreef: ma 28 oktober 2019, 08:30 Ik trek hier misschien een blik wormen open, maar als jij zoveel bagage meeneemt, kun je dat niet beter eens investeren in een stevige aanhanger voor je fiets?
Bent u een visser?
Ik heb niks met blikken wormen te maken.
Ik weet op voorhand niet welke bagage ik ga hebben. Ik bezoek winkels en markten met tweedehandsspullen en zie soms iets dat me interesseert.
Ik kan moeilijk een kar aan mijn fiets hangen "in geval". En zo een kar is nog eens 15 kilo meeslepen, nog steeds zonder bagage.
En, de reisfiets is (zou...) ontworpen (...zijn) voor veel bagage/gewicht.
Het is hét verkoopsargument ervan.
Ik gebruikte mijn vorige fiets voor net hetzelfde. Alleen had ik regelmatig spaakbreuken, was het kader te klein (was toen volgens dealer grootste beschikbaar), en was er weinig bagagefaciliteit, deze reisfiets is daarvoor (met wat hulp van me) veel geschikter. En kost 3 keer de prijs.
Dan mag ik toch een wèl geschikte fiets verwachten?

Vandaag nog, terug bazar. De rechterpedaal kwam los te zitten op de Stronglight Track 2000 crank. Maand terug brak de linkerpedaalarm aan de montage. Bij de vervanging merkte ik beschadigde schroefdraad voor de crankpuller, en gisteren, toen ik de pedaalrondelen ertussen stak, merkte ik dat schroefdraad voor de pedalen ook wat schade had.
Wel, rechts is die nu compleet gestript. En bij nadere inspectie, ontdekte ik een breuklijn vertrekkende van het montagegat in de rechtercrank. Hetzelfde scenario als de linkercrank, een potentieel ongeluk op de loer voor de toekomst.

Er is maar 1 conclusie te trekken: de Stronglight Track 2000 cranks zijn van povere aluminium. Spijts de reklame en de specificaties die het tegendeel suggereren. Of er is iets foutgelopen in de productie. Bij Velosolo (waar ik het kocht) verkopen ze dit set nu als crank armen (incluis spider wegens 1 deel natuurlijk) alleen. Dat is ook iets opmerkelijks.
Het crankset had een lage prijs. En werd gepromoot als veel kwaliteit voor weinig geld.
Nou, mijn ervaring wijst anders uit.

Dit crankset is GEEN originele keuze van de dealer of fabrikant van de reisfiets, de dealer informeerde me ze wel, maar die kan dat natuurlijk ook niet weten wegens evenmin ervaring. De originele was een Sugino XD (die moest vervangen worden omdat er geen 1/8" kettingbladf voor te vinden was (bcd 110), waarvan ik de linkercrankarm heb gerecupereerd om de gebroken van de Stronglight te vervangen. Ik had toen al de conclusie moeten trekken dat de Stronglight cranks brol waren, en het crankset volledig laten vervangen. Ik deed dat niet, en heb mezelf zo met deze tweede breuk en kapotte schroefdraad blok gezet.

Zo zit ik nu blok, voor de 2de maal genoopt de reisfiets te stallen (de eerste keer kwam door een niet gelocktite montage in het bottom bracket, die maakte dat de zaak zich loswerkte en het kettingblad wobbelde en in het frame kraste) - dit kan ik niet zelf oplossen.
De dealer is nu een week met vakantie, maar maakt toch geen verschil want heeft geen fietsvervoermogelijkheid.
En zoek ik nu een lokale om me uit deze nood te helpen.
En zal ik morgen terug met mijn oude fiets naar twerk moeten rijden.

Dank voor uw advies, maar een aanhanger zal de cranks niet minder belasten, welintegendeel (+ gewicht kar), en dat weet u net zogoed als ik.
Laatst gewijzigd door NovaX op ma 28 oktober 2019, 18:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie