Lagers en bushings achterbrug cube stereo

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

Daar ben ik weer :D :D

Met welke interval moeten de lagers van de achterbrug vervangen worden en is dit zelf te doen? Ik hoor allemaal enge verhalen over inputten, ingevreten lagers en weggegooide frames. Nu heb ik ergens gevraagd wat dat kost en die beste man rekent alleen al 120 euro aan uurloon. Nog niet bij mijn standaard LBS geweest, ging toevallig even vreemd met een ander :lol:

Zijn er hier deskundigen die mij kunnen helpen? van wat ik nodig heb tot aan waar ik het beste ( of juist helemaal niet ) mijn spullen vandaan kan halen. Mochten dit een erg specialistische klus zijn, aarzel dan niet om me deze werkzaamheden af te raden :-q

De fiets is van 2016 en door mij tweedehands gekocht. Zo ver ik weet zijn de lagers niet gedaan ( of andere vormen van onderhoud :roll: ) LBS adviseert om de 2 jaar, maar is dat ook echt nodig? ( zoals al die andere onderhouds intervallen die je veel geld kosten )
Omdraaien kan altijd nog!
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2192
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

Fiets van mij is ook van 2016 en die gebruik ik met nog een andere fiets dus rij niet wekelijks. Vooral de achterbrug lagers bij het tandwiel waren slecht en bij de tuimelaar maar ze zaten niet vast maar hadden een zwaar punt.
Met wat ringen en moeren en bussen heb ik ze eruit getrokken en weer in geperst. Dit ging heel goed eigenlijk. Ook nog even de seal met een naaldje gelicht en er extra vet in gepropt.
Dus even uitzoeken welke lagers je moet hebben en ze bij een lagerleverancier bestellen (skf bv) of bij Bike-discount want die hebben ook vrij veel van Cube. Vaak hebben die bij de losse frames die ze verkopen de lagermaten bijstaan voor het geval je niet weet welke je moet hebben.
"This species has amused itself to death"
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2136
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Bike discount kun je ook mailen als je het zelf niet helemaal weet. Dan krijg je een keurig lijstje met wat je allemaal nodig hebt.
Verder een paar fietsenmakers afgaan om te vragen of ze de lagers eruit willen halen en de aangeleverde erin willen zetten.
Dat kan echt wel voor minder dan 120 euro per uur hoor. Ik had wel zelf alles losgehaald zodat ze alleen maar hoefden te persen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

€120,- per uur :o

Ik word ook fietsenmaker!

Kan voor pakweg de helft!

Maar als je geen speling voelt is het nog niet nodig. Til de achterkant op aan het zadel er voel of er een stukje loze slag zit. Soms is dit er uit te draaien door de boutjes van de demper vast te zetten.

En pak het achterwiel bovenop beet, vanaf de zijkant en beweeg dit heen en weer (zijdelings dus). Voel je iets speling? Dan lagers vervangen.

En anders lekker doorrijden.

De intensief gebruikte Cube Stereo van mijn vriendin is uit 2015 en vertoont nog geen speling. Mijn eigen intensief gebruikte Banshee vertoonde na 2 jaar ook geen speling, maar de industrielager liepen wel wat rauw. Niet dat het echt invloed had op de achtervering, maar omdat het frame toch uit elkaar ging (nieuw kleurtje) heb ik de boel maar vervangen.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7387
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Let goed op de exacte type aanduiding, gewoon SKF bestellen in dezelfde maat is niet altijd een succes.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

Dank u allen!

Allereerst voordat iedereen gaat omscholen; het is drie uur arbeid voor 120,- Haha. Ik heb ook echt geen idee hoe ik dit kan controleren. Ik heb niet het idee dat ze slecht zijn maar ik ben denk ik een beetje bang gemaakt door de verhalen. Dat als je ze niet preventief vervangt dat de boel gaat invreten en je je frame weg kan gooien..ik denk dat het verhaal bij mij werkt want ben er een beetje huiverig voor geworden😯
Omdraaien kan altijd nog!
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

JMA1992 schreef: zo 31 maart 2019, 15:05 Dank u allen!

Allereerst voordat iedereen gaat omscholen; het is drie uur arbeid voor 120,- Haha. Ik heb ook echt geen idee hoe ik dit kan controleren. Ik heb niet het idee dat ze slecht zijn maar ik ben denk ik een beetje bang gemaakt door de verhalen. Dat als je ze niet preventief vervangt dat de boel gaat invreten en je je frame weg kan gooien..ik denk dat het verhaal bij mij werkt want ben er een beetje huiverig voor geworden😯
Of je er 3 uur voor nodig hebt is dan weer de vraag... .

Normaal kan een lager niet echt invreten, alleen op de slijtagedelen. Bij een glijlager is dat de lager en de as. En die vervang je beide. En je mag hopen dat bij een industrielager de speling alleen op het lager komt. Invreten kan dus niet echt. Hooguit zit de boel muurvast. Maar of je dan preventief vervangt of pas bij speling, dat maakt niet uit, op dat moment moet er sowieso geweld gebruikt gaan worden.

Maar als je speling hebt, dan wel meteen vervangen.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

Lars TB schreef: zo 31 maart 2019, 16:22
JMA1992 schreef: zo 31 maart 2019, 15:05 Dank u allen!

Allereerst voordat iedereen gaat omscholen; het is drie uur arbeid voor 120,- Haha. Ik heb ook echt geen idee hoe ik dit kan controleren. Ik heb niet het idee dat ze slecht zijn maar ik ben denk ik een beetje bang gemaakt door de verhalen. Dat als je ze niet preventief vervangt dat de boel gaat invreten en je je frame weg kan gooien..ik denk dat het verhaal bij mij werkt want ben er een beetje huiverig voor geworden😯
Of je er 3 uur voor nodig hebt is dan weer de vraag... .

Normaal kan een lager niet echt invreten, alleen op de slijtagedelen. Bij een glijlager is dat de lager en de as. En die vervang je beide. En je mag hopen dat bij een industrielager de speling alleen op het lager komt. Invreten kan dus niet echt. Hooguit zit de boel muurvast. Maar of je dan preventief vervangt of pas bij speling, dat maakt niet uit, op dat moment moet er sowieso geweld gebruikt gaan worden.

Maar als je speling hebt, dan wel meteen vervangen.
Oh buitengewoon! Dan hoef ik me daar niet zo een zorgen om te maken. I kheb volgens mij geen speling. In elk geval geen merkbare. De boel zit gewoon goed en stevig in elkaar ( al weet ik niet hoe een nieuwe fully of nieuwe lagers aanvoelen ).

Thx voor de info, hier heb ik echt wat aan.
Omdraaien kan altijd nog!
hotdog
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 428
Lid geworden op: wo 29 september 2004, 15:42
Mijn mountainbike: Canyon Nerve AL 29 8.9 2016 Stealth + Canyon Lux CF World Cup 7 Xcobalt 2023

Die enge verhalen kloppen bij de oudere modellen van Cube.
Mijn AMS100 had er heel veel last van, de lagers gingen om de haverklap stuk omdat de maatvoering helemaal verkeerd was. Na veel gesleutel kwam ik er achter dat de achterbrug gewoon niet klopte.

Als jouw achterbrug niet zijwaartse speling heeft is er niets aan de hand. De glijlagers rond de demper kan je wel laten vervangen, maar dat gebeurt als het goed is al bij het onderhoud van je demper.

Code: Selecteer alles

climb    →   enjoy view
  ↑            ↓ 
rest     ←   descend
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

hotdog schreef: ma 1 april 2019, 21:44 Die enge verhalen kloppen bij de oudere modellen van Cube.
Mijn AMS100 had er heel veel last van, de lagers gingen om de haverklap stuk omdat de maatvoering helemaal verkeerd was. Na veel gesleutel kwam ik er achter dat de achterbrug gewoon niet klopte.

Als jouw achterbrug niet zijwaartse speling heeft is er niets aan de hand. De glijlagers rond de demper kan je wel laten vervangen, maar dat gebeurt als het goed is al bij het onderhoud van je demper.
Buitengewoon, dan zou mijn spulletje in goede staat moeten zijn :D
Omdraaien kan altijd nog!
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8042
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Ik vervang de lagers van mijn mtb als ze kraken of als ze rauw lopen (speling heb ik nog niet voor elkaar gekregen, kraken des te vaker. En nee ik gebruik geen hoge drukreiniger en rij zelden met modder/ regen).
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

Jurriaan schreef: do 4 april 2019, 15:05 Ik vervang de lagers van mijn mtb als ze kraken of als ze rauw lopen (speling heb ik nog niet voor elkaar gekregen, kraken des te vaker. En nee ik gebruik geen hoge drukreiniger en rij zelden met modder/ regen).
Top! Een hogedrukreiniger is bij mij op de fiets ook verboden/doodstraf :-D
Omdraaien kan altijd nog!
lochnes
All rounder
All rounder
Berichten: 102
Lid geworden op: do 24 december 2015, 23:06

in de ca pre 2015 frames van cube zitten echt slechte lagers, die van daarna zijn iets beter en ook zwaarder uitgevoerd maar top zijn ze niet.
speling heb ik nooit meegemaakt, wel dat door roesten/rommel van de lagers de boel zo zwaar gaat of eenzijdig belast wordt dat de ophangbouten breken.
hoe test je of de lagers goed zijn?
even achterwiel eruit en de achterdemper losmaken. nu kun je heel makkelijk met je hand de hele achterbrug op en neer bewegen. als het niet supersoepel voelt zijn je lagers rot.
Hoe vervang je je lagers? zie youtube. je moet iets kopen (lagerpers) of maken (doppenset, plankje hout, stuk schroefdraad) om de lager uit het frame te trekken. als je beetje handig bent kun je dat prima zelf.
het onderste lager moet je eruit tikken met een doorslag, door het lager heen naar de andere kant van het lager. online circuleert ergens een tekening hoe het in elkaar zit. dat lager wil nog wel eens klem zitten omdat het door roest wat groter is geworden.
Waar vervang je ze voor? cube en bike-discount.be hebben hele lagersets van cube. raak niet erg opgewonden van de kwaliteit. wordt ook niet slechter dan het was. goedkoper en beter zijn skf lagers of de in mtb kringen populaire enduro bearings (max complement types voor achtervering). ikzelf ben ergbtevreden over de enduro bearings, nooit meer hoeven vervangen daarna.
ik weet de maten lagers niet meer precies en het is best lastig om de maten op te zoeken. ik heb dus eerst de fiets uit elkaar geschroefd, gekeken welke lagers het waren, die besteld en toen in elkaar gezet. ca drie uur werk maar kon wel een week niet fietsen ivm levertijd enzo.
Hoe krijg je de lagers er weer in? met de lagerpers. of met twee stukje hout en een hamer. de grote lagers (onderin oohangpunt) gaat het mooist met de blokje hout methode, de kleine lagers gaan wat subtieler met de lagerpers
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

lochnes schreef: di 9 april 2019, 20:11 in de ca pre 2015 frames van cube zitten echt slechte lagers, die van daarna zijn iets beter en ook zwaarder uitgevoerd maar top zijn ze niet.
speling heb ik nooit meegemaakt, wel dat door roesten/rommel van de lagers de boel zo zwaar gaat of eenzijdig belast wordt dat de ophangbouten breken.
hoe test je of de lagers goed zijn?
even achterwiel eruit en de achterdemper losmaken. nu kun je heel makkelijk met je hand de hele achterbrug op en neer bewegen. als het niet supersoepel voelt zijn je lagers rot.
Hoe vervang je je lagers? zie youtube. je moet iets kopen (lagerpers) of maken (doppenset, plankje hout, stuk schroefdraad) om de lager uit het frame te trekken. als je beetje handig bent kun je dat prima zelf.
het onderste lager moet je eruit tikken met een doorslag, door het lager heen naar de andere kant van het lager. online circuleert ergens een tekening hoe het in elkaar zit. dat lager wil nog wel eens klem zitten omdat het door roest wat groter is geworden.
Waar vervang je ze voor? cube en bike-discount.be hebben hele lagersets van cube. raak niet erg opgewonden van de kwaliteit. wordt ook niet slechter dan het was. goedkoper en beter zijn skf lagers of de in mtb kringen populaire enduro bearings (max complement types voor achtervering). ikzelf ben ergbtevreden over de enduro bearings, nooit meer hoeven vervangen daarna.
ik weet de maten lagers niet meer precies en het is best lastig om de maten op te zoeken. ik heb dus eerst de fiets uit elkaar geschroefd, gekeken welke lagers het waren, die besteld en toen in elkaar gezet. ca drie uur werk maar kon wel een week niet fietsen ivm levertijd enzo.
Hoe krijg je de lagers er weer in? met de lagerpers. of met twee stukje hout en een hamer. de grote lagers (onderin oohangpunt) gaat het mooist met de blokje hout methode, de kleine lagers gaan wat subtieler met de lagerpers
Bedankt voor de uitgebreide uitleg! Ik kan bij cube store vlaardingen voor €180,- de boel laten vervangen maar wel met de standaard lagers.. De fiets is nu drie jaar oud dus dan vind ik die 180,- niet zo een probleem. Ik merk nu als ik een stoppie maak en hem 90 graden om gooi om een draaitje oid te maken dat hij achter met de ketting tegen het volgende kransje aan loopt. Ik weet niet of dat de tekenen zijn voor vervanging of dat dat normaal is.

Ik heb ook de YouTube video's gekeken maar er komt wat je zegt idd best wat bij kijken. Nu ben je bij onze LBS je fiets ook al snel een week kwijt. Bij vlaardingen kan ik er letterlijk op wachten. Het vervangen voor enduro lagers lijkt mij ook wel wat maar dan zal ik het toch zelf moeten doen denk ik.
Omdraaien kan altijd nog!
Plaats reactie