Oli4k schreef: ↑ma 1 april 2019, 14:13
Je kunt ook water gebruiken.
Help me herinneren dat ik geen remmen van jou overneem
Ik zou het zelf niet durven. In mijn magura’s zit Total HLM plus en in de Shimano remmen op de fiets van mijn vrouw zit dat rode spul. Schijnt dat het geen nadelen heeft, behalve dat het door de lagere viscositeit wat directer remt. Kooktemperatuur schijnt ook nauwelijks uit te maken doordat water warmte sneller afvoert dan olie. En de kooktemperatuur van minerale olie is ook vrij laag, als ik me het goed herinner.
Binnenkort dus maar eens wat Shigura’s met water vullen en kijken of het waar is
Edit: Completely off-topic maar je kunt zelfs remmen kopen die water i.p.v. olie gebruiken dus ik ben niet helemaal gek https://www.brakeforceone.de/en/bfo-h2o/
kermit schreef: ↑ma 1 april 2019, 19:58
Haha, nee, dat wist ik hoor, van die BFO's.
En ik meen dat bij trial ook weleens water gebruikt wordt.
Maar ik zou zelf liever geen remmen overnemen die met water gebruikt zijn, dan toch liever het zekere voor het onzekere en het originele spul erin
Trial HS33 remmetjes werden idd wel eens gevuld met gedemineraliseerd water voor een wat "harder" gevoel een snellere bediening ..... geloof niet dat het tegenwoordig nog veel gebeurt.
Verder hier ook jarenlang LHM olie in alle minerale systemen gegooid zonder problemen. Nu (helaas) DOT ivm Hope
kermit schreef: ↑ma 1 april 2019, 19:58
Haha, nee, dat wist ik hoor, van die BFO's.
En ik meen dat bij trial ook weleens water gebruikt wordt.
Maar ik zou zelf liever geen remmen overnemen die met water gebruikt zijn, dan toch liever het zekere voor het onzekere en het originele spul erin
Trial HS33 remmetjes werden idd wel eens gevuld met gedemineraliseerd water voor een wat "harder" gevoel een snellere bediening ..... geloof niet dat het tegenwoordig nog veel gebeurt.
Verder hier ook jarenlang LHM olie in alle minerale systemen gegooid zonder problemen. Nu (helaas) DOT ivm Hope
Zo agressief is die dot olie nu ook niet hoor, ik heb eens om het te testen wat spullen bedropen met dot olie, en gekeken wat er gebeurde, ik had een gelakte en een geanodiseerde spacer gepakt, een oude remschijf, een stukje buitenkabel en wat kaal aluminium. Na een dag of twee inweken veegde ik het eraf, en ik zag op geen van de oppervlaktes een aantasting. Gewoon goed schoonmaken voor de zekerheid, maar het wordt vaak overdreven.
Hier ook een tevreden LHM gebruiker, omdat het voorhanden was en zo'n literfles nou eenmaal jaren meegaat. Shimano test natuurlijk alleen met hun eigen olie dus er is een hele kleine kans dat ze een nieuw soort rubber ontwikkelen dat geweldig is maar alleen niet bestand tegen een toevoeging die wel in Royal Blood zit. Ikzelf maak me daar geen zorgen over, maar slaolie etc daar ga ik niet aan beginnen. Alleen iets dat specifiek voor hydraulische systemen is ontwikkeld.
Een heel informatief stuk over verschillende vloeistoffen die je in remmen kunt doen: https://epicbleedsolutions.com/blog/dot ... neral-oil/
Trial HS33 remmetjes werden idd wel eens gevuld met gedemineraliseerd water voor een wat "harder" gevoel een snellere bediening ..... geloof niet dat het tegenwoordig nog veel gebeurt.
Verder hier ook jarenlang LHM olie in alle minerale systemen gegooid zonder problemen. Nu (helaas) DOT ivm Hope
Zo agressief is die dot olie nu ook niet hoor, ik heb eens om het te testen wat spullen bedropen met dot olie, en gekeken wat er gebeurde, ik had een gelakte en een geanodiseerde spacer gepakt, een oude remschijf, een stukje buitenkabel en wat kaal aluminium. Na een dag of twee inweken veegde ik het eraf, en ik zag op geen van de oppervlaktes een aantasting. Gewoon goed schoonmaken voor de zekerheid, maar het wordt vaak overdreven.
Ik heb toch andere ervaring met dot olie. miss omdat dat dit uit de auto industrie is weet niet of die anders is als de dot in de fiets industrie... maar als ik remmen van een auto ontlucht en die remolie op me handen krijg dan merk je het al gelijk. op lak brand het wel degelijk in voorbeelden genoeg van gezien... maar goed.wellicht is de fiets olie minder agressief dat weet ik dan weer niet...
ThaSingleTrackMastah schreef: ↑ma 1 april 2019, 14:21
Ja, of slaolie, of olijfolie.
Ik zou dan toch ff naar het tankstation lopen en een busje LHM kopen.
(zolang het maar geen DOTis)
Wij kennen allebei iemand die dit met succes in praktijk heeft gebracht
Water zou ik minder snel doen vanwege het lage kookpunt tov olie.
Don't go where the path may lead, go instead where there is no path and leave a trail.
Tsja, lijkt te moeten werken ..... lees alleen dit
AeroShell Fluid 41 moet gebruikt worden in hydraulische systemen met synthetische afdichtingen en mag niet gebruikt worden met organische rubbers.
En aangezien ik al een poosje bij Magura weg ben heb ik geen idee wat voor seals ze gebruiken ..
Dat had ik dus ook gelezen en hebben jullie daar ook geen antwoord op. Ik ga het risico dan maar niet aan en houd het bij de olie van shimano of magura. Ik wil ze nog wel een tijdje gebruiken. Al zijn sommige niet zo positief over magura, ik laat me er niet door remmen
http://mykin.com/rubber-chemical-resistance-chart . Die fluid staat er niet bij maar wel andere Aero shell producten, en de compatibiliteit is niet altijd hetzelfde als bij minerale olie.
Ik ben het ff kwijt dus pin me er niet op vast maar ik meen mij te herinneren dat seals in minerale remmen meestal nitrile rubber zijn en in DOT remmen EPDM.
Zo agressief is die dot olie nu ook niet hoor, ik heb eens om het te testen wat spullen bedropen met dot olie, en gekeken wat er gebeurde, ik had een gelakte en een geanodiseerde spacer gepakt, een oude remschijf, een stukje buitenkabel en wat kaal aluminium. Na een dag of twee inweken veegde ik het eraf, en ik zag op geen van de oppervlaktes een aantasting. Gewoon goed schoonmaken voor de zekerheid, maar het wordt vaak overdreven.
Ik heb toch andere ervaring met dot olie. miss omdat dat dit uit de auto industrie is weet niet of die anders is als de dot in de fiets industrie... maar als ik remmen van een auto ontlucht en die remolie op me handen krijg dan merk je het al gelijk. op lak brand het wel degelijk in voorbeelden genoeg van gezien... maar goed.wellicht is de fiets olie minder agressief dat weet ik dan weer niet...
Wij hebben thuis ook gewoon olie uit de autowereld staan, volgens mij maakt het qua samenstelling niet uit. Op wat voor een oppervlakken vrat het bij jou in dan? Ik voel namelijk ook nooit wat aan mijn handen.
DOT is een standaard, een lijst eigenschappen, niet een stof. Er kan dus best wel veel verschil zitten in de samenstelling tussen verschillende DOT vloeistoffen, ook als het allemaal 5.1 voor auto's is.