Magura Royal Blood in Shimano SLX?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1549
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

kermit schreef: ma 1 april 2019, 15:00
Oli4k schreef: ma 1 april 2019, 14:13 Je kunt ook water gebruiken.

:bier:
Help me herinneren dat ik geen remmen van jou overneem ;-)
Ik zou het zelf niet durven. In mijn magura’s zit Total HLM plus en in de Shimano remmen op de fiets van mijn vrouw zit dat rode spul. Schijnt dat het geen nadelen heeft, behalve dat het door de lagere viscositeit wat directer remt. Kooktemperatuur schijnt ook nauwelijks uit te maken doordat water warmte sneller afvoert dan olie. En de kooktemperatuur van minerale olie is ook vrij laag, als ik me het goed herinner.

Binnenkort dus maar eens wat Shigura’s met water vullen en kijken of het waar is 8)

Edit: Completely off-topic maar je kunt zelfs remmen kopen die water i.p.v. olie gebruiken dus ik ben niet helemaal gek https://www.brakeforceone.de/en/bfo-h2o/
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16845
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Haha, nee, dat wist ik hoor, van die BFO's.
En ik meen dat bij trial ook weleens water gebruikt wordt.

Maar ik zou zelf liever geen remmen overnemen die met water gebruikt zijn, dan toch liever het zekere voor het onzekere en het originele spul erin :)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5501
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

kermit schreef: ma 1 april 2019, 19:58 Haha, nee, dat wist ik hoor, van die BFO's.
En ik meen dat bij trial ook weleens water gebruikt wordt.

Maar ik zou zelf liever geen remmen overnemen die met water gebruikt zijn, dan toch liever het zekere voor het onzekere en het originele spul erin :)
Trial HS33 remmetjes werden idd wel eens gevuld met gedemineraliseerd water voor een wat "harder" gevoel een snellere bediening ..... geloof niet dat het tegenwoordig nog veel gebeurt.

Verder hier ook jarenlang LHM olie in alle minerale systemen gegooid zonder problemen. Nu (helaas) DOT ivm Hope
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
sama
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1391
Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
Mijn mountainbike: Yeti asr turq

yo-eddy schreef: ma 1 april 2019, 20:38
kermit schreef: ma 1 april 2019, 19:58 Haha, nee, dat wist ik hoor, van die BFO's.
En ik meen dat bij trial ook weleens water gebruikt wordt.

Maar ik zou zelf liever geen remmen overnemen die met water gebruikt zijn, dan toch liever het zekere voor het onzekere en het originele spul erin :)
Trial HS33 remmetjes werden idd wel eens gevuld met gedemineraliseerd water voor een wat "harder" gevoel een snellere bediening ..... geloof niet dat het tegenwoordig nog veel gebeurt.

Verder hier ook jarenlang LHM olie in alle minerale systemen gegooid zonder problemen. Nu (helaas) DOT ivm Hope
Zo agressief is die dot olie nu ook niet hoor, ik heb eens om het te testen wat spullen bedropen met dot olie, en gekeken wat er gebeurde, ik had een gelakte en een geanodiseerde spacer gepakt, een oude remschijf, een stukje buitenkabel en wat kaal aluminium. Na een dag of twee inweken veegde ik het eraf, en ik zag op geen van de oppervlaktes een aantasting. Gewoon goed schoonmaken voor de zekerheid, maar het wordt vaak overdreven.
Sneeuwmonster
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4333
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

+1
Ook nooit ellende met dot olie. Het heeft zelfs een nachtje op een houten vloer gelegen en je ziet er niets van.
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

Hier ook een tevreden LHM gebruiker, omdat het voorhanden was en zo'n literfles nou eenmaal jaren meegaat. Shimano test natuurlijk alleen met hun eigen olie dus er is een hele kleine kans dat ze een nieuw soort rubber ontwikkelen dat geweldig is maar alleen niet bestand tegen een toevoeging die wel in Royal Blood zit. Ikzelf maak me daar geen zorgen over, maar slaolie etc daar ga ik niet aan beginnen. Alleen iets dat specifiek voor hydraulische systemen is ontwikkeld.
Een heel informatief stuk over verschillende vloeistoffen die je in remmen kunt doen:
https://epicbleedsolutions.com/blog/dot ... neral-oil/
Give me little bits of / more than I can take
RoySmit
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 2 november 2017, 21:27
Mijn mountainbike: Canyon Neuron AL 7.0

sama schreef: ma 1 april 2019, 21:24
yo-eddy schreef: ma 1 april 2019, 20:38

Trial HS33 remmetjes werden idd wel eens gevuld met gedemineraliseerd water voor een wat "harder" gevoel een snellere bediening ..... geloof niet dat het tegenwoordig nog veel gebeurt.

Verder hier ook jarenlang LHM olie in alle minerale systemen gegooid zonder problemen. Nu (helaas) DOT ivm Hope
Zo agressief is die dot olie nu ook niet hoor, ik heb eens om het te testen wat spullen bedropen met dot olie, en gekeken wat er gebeurde, ik had een gelakte en een geanodiseerde spacer gepakt, een oude remschijf, een stukje buitenkabel en wat kaal aluminium. Na een dag of twee inweken veegde ik het eraf, en ik zag op geen van de oppervlaktes een aantasting. Gewoon goed schoonmaken voor de zekerheid, maar het wordt vaak overdreven.
Ik heb toch andere ervaring met dot olie. miss omdat dat dit uit de auto industrie is weet niet of die anders is als de dot in de fiets industrie... maar als ik remmen van een auto ontlucht en die remolie op me handen krijg dan merk je het al gelijk. op lak brand het wel degelijk in voorbeelden genoeg van gezien... maar goed.wellicht is de fiets olie minder agressief dat weet ik dan weer niet...
Sjef
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1615
Lid geworden op: do 30 augustus 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Cannondale Trigger / Orbea Rise
Contacteer:

ThaSingleTrackMastah schreef: ma 1 april 2019, 14:21 Ja, of slaolie, of olijfolie.
Ik zou dan toch ff naar het tankstation lopen en een busje LHM kopen.
(zolang het maar geen DOTis)
Wij kennen allebei iemand die dit met succes in praktijk heeft gebracht ;-)

Water zou ik minder snel doen vanwege het lage kookpunt tov olie.
Don't go where the path may lead, go instead where there is no path and leave a trail.

A. Einstein
tiggermac
All rounder
All rounder
Berichten: 145
Lid geworden op: zo 3 augustus 2008, 19:22

Ik volg deze discussie en ben benieuwd of ik aeroshell fluid 41 zou kunnen gebruiken voor mijn mt8:
http://www.oliehandel.nl/product/aerosh ... 1-1l-85997.

Als je het over voorhanden heb dan staat dit bij ons per vat☺️

Patrick
Proberen lukt altijd
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5501
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

tiggermac schreef: di 2 april 2019, 12:34 Ik volg deze discussie en ben benieuwd of ik aeroshell fluid 41 zou kunnen gebruiken voor mijn mt8:
http://www.oliehandel.nl/product/aerosh ... 1-1l-85997.

Als je het over voorhanden heb dan staat dit bij ons per vat☺️

Patrick
Tsja, lijkt te moeten werken ..... lees alleen dit
AeroShell Fluid 41 moet gebruikt worden in hydraulische systemen met synthetische afdichtingen en mag niet gebruikt worden met organische rubbers.
En aangezien ik al een poosje bij Magura weg ben heb ik geen idee wat voor seals ze gebruiken ..
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Ach, heb je nog een goede reden om de Magura's te dumpen! :bier:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
tiggermac
All rounder
All rounder
Berichten: 145
Lid geworden op: zo 3 augustus 2008, 19:22

yo-eddy schreef: di 2 april 2019, 14:43
Tsja, lijkt te moeten werken ..... lees alleen dit
AeroShell Fluid 41 moet gebruikt worden in hydraulische systemen met synthetische afdichtingen en mag niet gebruikt worden met organische rubbers.
En aangezien ik al een poosje bij Magura weg ben heb ik geen idee wat voor seals ze gebruiken ..


Dat had ik dus ook gelezen en hebben jullie daar ook geen antwoord op. Ik ga het risico dan maar niet aan en houd het bij de olie van shimano of magura. Ik wil ze nog wel een tijdje gebruiken. Al zijn sommige niet zo positief over magura, ik laat me er niet door remmen :lol:

Patrick
Proberen lukt altijd
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

http://mykin.com/rubber-chemical-resistance-chart . Die fluid staat er niet bij maar wel andere Aero shell producten, en de compatibiliteit is niet altijd hetzelfde als bij minerale olie.
Ik ben het ff kwijt dus pin me er niet op vast maar ik meen mij te herinneren dat seals in minerale remmen meestal nitrile rubber zijn en in DOT remmen EPDM.
Give me little bits of / more than I can take
sama
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1391
Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
Mijn mountainbike: Yeti asr turq

RoySmit schreef: di 2 april 2019, 11:53
sama schreef: ma 1 april 2019, 21:24

Zo agressief is die dot olie nu ook niet hoor, ik heb eens om het te testen wat spullen bedropen met dot olie, en gekeken wat er gebeurde, ik had een gelakte en een geanodiseerde spacer gepakt, een oude remschijf, een stukje buitenkabel en wat kaal aluminium. Na een dag of twee inweken veegde ik het eraf, en ik zag op geen van de oppervlaktes een aantasting. Gewoon goed schoonmaken voor de zekerheid, maar het wordt vaak overdreven.
Ik heb toch andere ervaring met dot olie. miss omdat dat dit uit de auto industrie is weet niet of die anders is als de dot in de fiets industrie... maar als ik remmen van een auto ontlucht en die remolie op me handen krijg dan merk je het al gelijk. op lak brand het wel degelijk in voorbeelden genoeg van gezien... maar goed.wellicht is de fiets olie minder agressief dat weet ik dan weer niet...
Wij hebben thuis ook gewoon olie uit de autowereld staan, volgens mij maakt het qua samenstelling niet uit. Op wat voor een oppervlakken vrat het bij jou in dan? Ik voel namelijk ook nooit wat aan mijn handen.
Sneeuwmonster
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

DOT is een standaard, een lijst eigenschappen, niet een stof. Er kan dus best wel veel verschil zitten in de samenstelling tussen verschillende DOT vloeistoffen, ook als het allemaal 5.1 voor auto's is.
Give me little bits of / more than I can take
Plaats reactie