Van 27,5+/29er vork naar 27,5 vork.

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

Ha bikers,

Stel dat ik mijn 27,5+/29er 150 mm voorvork wil vervangen, kan ik dan gewoon een 27,5 met 150mm veerweg plaatsen of komen die maten niet overeen?

Mijn vork is aan een grote beurt toe en ik ben aan het kijken of vervangen niet voordeliger is. Ik ben teruggegaan van 27,5 x 3 naar 2,8 en nu zit ik achter al op 2,6.

De vork wil ik later ook in een andere bike kunnen gebruiken.

Hoor jullie graag!
Omdraaien kan altijd nog!
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Bij vorken gaat het om de inbouwhoogte, de lengte van de vork van de as tot bovenaan de vorkkroon.

Die is bij een 27,5" vork meestal pakweg 2 cm minder dan bij een 29" vork met dezelfde veerweg.


Je zou nu dus een 27,5" vork met 170 mm kunnen pakken, die is even hoog. Of een 160 mm, tikje lager, maar geen groot verschil. Met die 2 cm verschil begin je wel in het duidelijk voelbare bereik te komen, maar of dat negatieve uitwerking heeft is niet direct te zeggen.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

Lars TB schreef: wo 27 maart 2019, 17:42 Bij vorken gaat het om de inbouwhoogte, de lengte van de vork van de as tot bovenaan de vorkkroon.

Die is bij een 27,5" vork meestal pakweg 2 cm minder dan bij een 29" vork met dezelfde veerweg.


Je zou nu dus een 27,5" vork met 170 mm kunnen pakken, die is even hoog. Of een 160 mm, tikje lager, maar geen groot verschil. Met die 2 cm verschil begin je wel in het duidelijk voelbare bereik te komen, maar of dat negatieve uitwerking heeft is niet direct te zeggen.


En moet ik dan tot de onderkant van de vorkkroon meten? Dus vanaf de steekas tot aan onderzijde kroon?

Een 170 is wel veel. Dan gaat ie ook wel aardig voorover als je die volledige veerweg gebruikt. Ik gebruik nu ook de volledige veerweg, dus dan zakt ie ook twee cm dieper in.. of niet?
Omdraaien kan altijd nog!
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

JMA1992 schreef: wo 27 maart 2019, 18:19 En moet ik dan tot de onderkant van de vorkkroon meten? Dus vanaf de steekas tot aan onderzijde kroon?
Bovenzijde. Zo geven alle fabrikanten de hoogte op.
JMA1992 schreef: wo 27 maart 2019, 18:19 Een 170 is wel veel. Dan gaat ie ook wel aardig voorover als je die volledige veerweg gebruikt. Ik gebruik nu ook de volledige veerweg, dus dan zakt ie ook twee cm dieper in.. of niet?
Niet helemaal, dat ligt aan hoe je de boel af stelt.

Maar het is zeker niet zo dat je over de kop slaat als je die 2 cm veerweg extra geheel gebruikt.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2070
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Waarom niet het 27.5 wiel in je huidige vork steken? Je hebt dan niet de maximale potentiele veerweg, maar de geometrie veranderd niet. (Dwz, je bracket gaat omlaag, maar dat is met een 170mm 27.5 vork dan ook het geval)

EDIT: laat maar, de huidige moet in revisie schreef je zelf...
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

Dus ik moet hem meten tot aan waar het onderste balhoofdlager valt?

Ik wil uiteindelijk zelf een ltht bouwen dus als ik nu een vork koop dan moet ie ook in de andere kunnen. Tot 160 mm, uiterlijk 170 mm kan ik wel kwijt in die meta HT am. ( volgens mijn research ).

Ik kan ook gewoon de vork die er nu in zit 'op' rijden ( of hopen dat ie het nog een jaar vol houd tot het ltht project ) en dan zelf uit elkaar trekken en proberen te reviseren. Het is dan toch al kapot 😀.

In hoeverre is de offset belangrijk? Ik heb nu 51 mm en wat gebeurt er als ik met een nieuwe vork terug ga naar 46 of 42 mm?
Omdraaien kan altijd nog!
Ertje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 713
Lid geworden op: do 27 augustus 2015, 11:27

Kleiner offset zorgt voor een grotere naloop, vandaar veel vorker een grotere offset hebben (51mm) vanwege de slackere balhoofdhoeken die tegenwoordig gebruikelijk zijn. Zo blijft bij een slacke geo de fiets toch nog lekker wendbaar.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

JMA1992 schreef: wo 27 maart 2019, 22:13 In hoeverre is de offset belangrijk? Ik heb nu 51 mm en wat gebeurt er als ik met een nieuwe vork terug ga naar 46 of 42 mm?
Afbeelding


Feitelijk gaat je fiets er nog rustiger van sturen. Het effect is bij de zeer vlakke balhoofdhoeken echter maar beperkt te merken. Pakken wat je pakken kunt.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

JMA1992 schreef: wo 27 maart 2019, 22:13 Dus ik moet hem meten tot aan waar het onderste balhoofdlager valt?
Ja.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5496
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Hou ook even rekening met naaf inbouw, 27,5+/29 vork is in de regel 15x110 veel 27,5 vorken 15x100
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7387
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

1) Behoorlijk wat vorken zijn om te bouwen qua veerweg, ofwel door spacers intern te plaatsen, ofwel door een andere airshaft in te bouwen. Wat je nu nodig hebt en wat ideaal zou zijn voor een volgende fiets, kun je dus redelijk ontkoppelen...

2) Ik weet niet om wat voor vork het gaat, maar waarom niet gewoon servicen?
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

Thx allemaal! Ik ga alles eens goed bekijken en tot me nemen.

Waarom niet servicen? Een grote beurt, ombouwen naar debon air, verlengen naar 160 en de compressie adjust repareren kost met opsturen en al 325,-

De vork is ruim drie jaar oud, en als ik volgend jaar mijn ltht ga bouwen investeer ik die 325 liever daar in, al dan wel in een nieuwe vork. Vandaar dat ik een nieuwe vork niet erg vind om aan te schaffen, maar dan moet dat wel al over een komen. Deze vork kan na de aanpassingen ook niet zomaar meer in een ltht frame als de inbouwhoogte overeenkomt met ca 180 mm ( na verhogen tot 160mm )

Wat ik er uit op kan maken is dat dat niet echt handig is en ik beter kan wachten op het project van de ltht of deze zelf servicen. Aangezien de onderdelen niet zo duur zijn, maar ik het ook nog nooit gedaan heb weet ik niet of dat wel zo verstandig is. Op YouTube ziet het er wel makkelijk uit..
Omdraaien kan altijd nog!
Plaats reactie