Nieuwe Reba vork niet terug naar 0% sag

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Freewheeler
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 254
Lid geworden op: ma 19 december 2016, 14:37

Vork is vrijwel nieuw. Ongeveer 700km gereden. Dacht dat het misschien nieuwigheid was. Niet dus.

De vork lijkt niet terug te komen naar 0% sag. Ik kan hem met de hand verder uittrekken. Zie foto’s. Wat denken jullie?

Ik vond m ook erg soepel en snel door de veerweg heen gaan. Ik dacht dat er standaard altijd twee tokens in zaten, en dit het meest gebruikte is. Hier zaten er helemaal géén in.

Na inveren:
Afbeelding
Afbeelding

Na het met de hand verder uittrekken:
Afbeelding
Afbeelding
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Zit altijd wel een paar millimeter negatieve veerweg in een vork. Dat komt door een top-out veer, die verhindert dat de vork met een luide 'kloink' volledig uitveert. Maar ook door een positieve veer die zorgt dat een vork soepeler aanspreekt. En beide trekken een beetje aan elkaar en zorgen er voor dat een vork nooit helemaal precies op '0' uit komt.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Maar dit is wel een RS dingetje. (ook al is t maar weinig in dit geval)
Kermit had het ook met zn vork.
Er was een simpel trucje voor.
Iets als : Leeglopen, uittrekken en dan oppompen, niet ingezakt oppompen. Ofzoiets.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Freewheeler
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 254
Lid geworden op: ma 19 december 2016, 14:37

Dan mis je inderdaad zo’n 6-7% van je veerweg. En de indicatie voor de sag klopt dan ook niet.
Bij mijn vorige vorken ook nooit opgevallen

Ik heb hem nu helemaal leeg gelaten en in een keer helemaal opgepompt.
Ik heb ook ooit een volgorde van war handelingen gehoord zodat je altijd alle kamers etc goed gevuld hebt. Was ook iets van tussendoor pompen.
Maar dar weer ik niet meer. Nooit nodig gehad
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

In één keer op pompen.....gaat gegarandeerd fout tijdens het biken... :( ik heb de handleiding meerdere keren gepost hier op het forum :-D maar ook op de Sram site zo te vinden :-D :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik had het inderdaad ook met een Lyrik, ipv 160mm gaf die maar 150mm vrij.

Leeglaten, klein beetje oppompen en met een ruk de vork uittrekken. Beetje erbij pompen, nog een keer herhalen, en nog een derde keer. Dan op de gewenste druk voor de juiste sag zetten, dat was bij mij de oplossing.

Zo schijn je te voorkomen dat er teveel druk in de negatieve kamer komt en de druk in die negatieve kamer "trekt de vork in". Bij de oude dual air vorken pompte je zelf beide kamers op, bij de solo air's vult de negatieve kamer zich automatisch. Maar blijkbaar gaat dat niet altijd perfect :)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Freewheeler
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 254
Lid geworden op: ma 19 december 2016, 14:37

Mario070 schreef: vr 22 maart 2019, 00:49 In één keer op pompen.....gaat gegarandeerd fout tijdens het biken... :( ik heb de handleiding meerdere keren gepost hier op het forum :-D maar ook op de Sram site zo te vinden :-D :-q
Die heb ik gelezen.
Deze of blz 7: https://www.sram.com/sites/default/file ... ev_a_2.pdf


Zoals ik hem lees staat er:
- gewoon op de aangegeven druk brengen
- 5x min 50% “inveren”
- nog een keer bijpompen (wat bij mij al niet nodig was omdat de druk ongewijzigd was)
- 5x. Min 50% “inveren”
- nog een keer bijpompen (wat bij mij niet nodig was omdat de druk ongewijzigd was)

En met “recommended starting pressure” denk ik dat ze het tabelletje op de vorkpoot bedoelen. Dat is redelijk variabel.
Freewheeler
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 254
Lid geworden op: ma 19 december 2016, 14:37

kermit schreef: vr 22 maart 2019, 09:25 Ik had het inderdaad ook met een Lyrik, ipv 160mm gaf die maar 150mm vrij.

Leeglaten, klein beetje oppompen en met een ruk de vork uittrekken. Beetje erbij pompen, nog een keer herhalen, en nog een derde keer. Dan op de gewenste druk voor de juiste sag zetten, dat was bij mij de oplossing.

Zo schijn je te voorkomen dat er teveel druk in de negatieve kamer komt en de druk in die negatieve kamer "trekt de vork in". Bij de oude dual air vorken pompte je zelf beide kamers op, bij de solo air's vult de negatieve kamer zich automatisch. Maar blijkbaar gaat dat niet altijd perfect :)
Als ik het laatste stukje uittrek voelt het alsof je iets vacuum trekt. Klinkt dus logisch.
Kan het allicht proberen!

Als het een veer was verwacht ik dat de veer hem terugdrukt naar de “verkeerde sag stand” na het loslaten.
Eenmaal uitgetrokken blijft hij staan, totdat hij weer ingedrukt wordt.
Royka
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 244
Lid geworden op: vr 29 december 2017, 23:13
Mijn mountainbike: Canyon Neuron 2023

Ik heb dit probleem ook gehad met een Pike (Ook niet veel kilometers gemaakt). Bleek dat er een kras aan de binnenkant van de vorkpoot zat. Hierdoor bleef hij lucht lekken naar buiten.

Hoop niet dat dit je probleem is, want dat kostte wat centen...

Nog steeds geen idee hoe die kras er ooit heeft kunnen komen :o
Canyon Neuron 2023
Nukeproof Digger Factory
Bird Aether 9
Bird Zero 29
Trek Fuel EX 8
Bird Zero TR
yves
Reporter
Reporter
Berichten: 3938
Lid geworden op: do 7 oktober 2004, 15:17
Mijn mountainbike: Trek procaliber 9.7, trek slash , trek cross rip, 2020 trek fuel ex 9.7 , trek remedy 8
Contacteer:

Je kan de negatieve kamer ‘resetten’ via een ventiel ( dus gewoon leeg laten lopen) dat je achter de bout onderaan de linkerpoot kan vinden. Let op dat je de onderpoot boven houdt anders loopt er wat olie uit de onderpoot.

En dan volgens de procedure zoals hierboven opnieuw op druk zetten.
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2946
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Bij mij precies hetzelfde, 120 mm Reba kwam niet verder dan 100 mm. Boutje los links en met ventiel neg kamerdruk afgelaten. Uiteraard eerst pos druk afgelaten. Daarna opnieuw op druk gezet. Voila 120 mm terug.

Vreemd dat dit zo werkt. Op eerdere Reba's nooit een probleem gehad.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Rutger S
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 716
Lid geworden op: di 20 juni 2017, 12:12

Ik heb het gehad met de sid. op de linkervorkpoot (intern), zit een heel klein gaatje om negatieve druk teregelen, deze is mogelijk verstopt door vet.
ik heb het uiteindelijk opgelost door de vork optepompen en vervolgens fysiek de vork in de uiterste stand uitelkaar te trekken, bij mij ging toen het gaatje na een paar keer open en was de sag weer o%
Plaats reactie