Rockshox TK30 GOLD demper lekt intern

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Gebruikersavatar
wpee
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 548
Lid geworden op: zo 16 maart 2014, 16:28
Mijn mountainbike: Cube - Stereo 120 SL 29" + Canyon - Grand Canyon AL 29 5.9 + Scott Tampico

Dag

Mijn RockShox TK 30 GOLD lekt al enige tijd demperolie intern via de afdichting naar de onderste vorkpoot. Op een gegeven moment is er zoveel olie onderin, dat de vering niet meer volledig IN kan veren.
Na 2-3 maanden moet ik dan de poot even leeglaten (schroef los, plunjer stang terug tikken, olie aflaten en weer vastzetten)
Dan weer boven bijvullen tot 80mm van bovenkant.

Onderhoud doe ik zelf, volgens handleiding, origineel RockShox revisie setje etc.
Enige wat ik niet gedaan heb is originele Rockshox oliën gebruikt, maar synthetische 10W vorkolie die ik heb staan. Rockshox olie is zover ik heb kunnen vinden ook synthetisch.
Vering is dit goed, veerwerking merk ik geen verschil.
De vork is 4 jaar oud, ik heb eerste onderhoud naar zo’n 1.5-2 jaar gedaan, daarna elk jaar, nu 2 x dus. Ik fiets zo’n dikke 6000km XC per jaar.
Ik kan niet precies bepalen wanneer de lekkage is begonnen, aangezien ik bij de eerste revisie niet bekend wat met dit probleem, maar ik verwacht dat het er wel als was, want mijn lock werkte niet meer 100% dus oliepeil stond toen al te laag (maar niet specifiek op gelet)
Er zijn totaal geen slijtage sporen op de plunjer stang te zien

Mijn vraag (voordat ikzelf eraan ga engineeren), heeft iemand ook dit probleem? Misschien met ander merk vork.
En oplossingen (dikkere olie, dikkere o-ring, nieuwe fiets)
Gr. Wim
Nomu S10 PRO - OSMAND+ navigation
Cube - Stereo 120 SL 29"
Canyon - Grand Canyon AL 29 5.9 - 29"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Nieuwe fiets is de beste oplossing :winkie:

En anders een nieuwe Oring(revisie setje)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
thijsgillijns
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 185
Lid geworden op: do 15 januari 2015, 21:16
Mijn mountainbike: Canyon Lux CF pro race 2019

Hallo,

Het enige wat helpt is een volledige revisie van de vork. Extra aandacht mbt schades vereist bij /aan interne hardware.

Dus lostrekken, diagnose stellen en reviseren.

Maar heel eerlijk, als jij inderdaad je volledige vork onderhoud doet had je dit ook zelf kunnen verzinnen.

Groet,
Thijs.
Canyon Neuron CF9 2022
Gebruikersavatar
wpee
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 548
Lid geworden op: zo 16 maart 2014, 16:28
Mijn mountainbike: Cube - Stereo 120 SL 29" + Canyon - Grand Canyon AL 29 5.9 + Scott Tampico

Zoals beschreven: al twee keer revisie gedaan, DUS ook die delen.
incl precies het vet wat rockshox voorschrijft.
en dat heeft dus niet gewerkt.
Gr. Wim
Nomu S10 PRO - OSMAND+ navigation
Cube - Stereo 120 SL 29"
Canyon - Grand Canyon AL 29 5.9 - 29"
thijsgillijns
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 185
Lid geworden op: do 15 januari 2015, 21:16
Mijn mountainbike: Canyon Lux CF pro race 2019

Er is dan toch iets wat je over het hoofd ziet. Bij de reboud zuigerzijde moet een lekkage zitten. Het zij de zuiger zelf of de seal head daar onder anders kan er onmogelijk olie vanuit je compressiedemperzijde naar je onderpoten lekken.
Canyon Neuron CF9 2022
Gebruikersavatar
wpee
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 548
Lid geworden op: zo 16 maart 2014, 16:28
Mijn mountainbike: Cube - Stereo 120 SL 29" + Canyon - Grand Canyon AL 29 5.9 + Scott Tampico

Ik heb zojuist nog een test gedaan: met wiel en ondervork verwijdert, maar zuigers er nog in. Dus alleen de oliedemper kan ik dan bewegen
Rebound en lock helemaal open, dan beweegt de zuiger wat gemakkelijker. Olie er natuurlijk in.
Onderzijde helemaal schoon gemaakt
Nu met de handde zuiger vaak op en neer bewegen, in het lage en hoge gebied.

Wat me opviel is dat de zuigerstang die ik vasthield, langzaam een oliefilmpje opbouwd. Afgeveegd en weer opnieuw getest, weer hetzelfde. Als je dat de stang helemaal omhoog duwt dan "strijk je de olie af"op het onderste stuk en krijg je een eerste begin van een druppel.
Conclusie , met bewegen komt de olie dus tussen de plunjerstang en en de o-ring naar buiten.
De o-ring dicht niet af, dus de 2 maanden oude o-ring lekt al, net zoals de oude die ik eruit had gehaald. Zuigerstang is onbeschadigd, mooi afgewerkt zonder krassen (soort chroomlaag of zo).

Zo zal de olie wel verdwijnen tijdens het fietsen.

Ik kan eens proberen een overmaat (dikkere) o-ring erin te krijgen, maar ik had verwacht dat de ring uit de revisie set toch wel echt goed moet zijn. Ik verwacht niet dat de kunststof houder die als geleider dient uitgesleten is en dat de o-ring teveel ruite heeft aan de buitenkant. Ik vind wel dat de zuigerstand erg makkelijk loopt.

mmmm. Nu weet ik waar de olie vanaf komt met zekerheid, maar een oplossing komt niet van opnieuw revisie parts erin zetten.
Gr. Wim
Nomu S10 PRO - OSMAND+ navigation
Cube - Stereo 120 SL 29"
Canyon - Grand Canyon AL 29 5.9 - 29"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Als een nw. oring niet helpt, dan is de groef waarschijnlijk te diep.
Omdat je blijkbaar weinig moeite hebt met (de)monteren, kan je eens wat teflon tape er omheen proberen, en dan de oring op zn plek.
Een dikkere oring is denk ik wel een grote stap.

Of er is iets met je olie.
Sommige olien hebben toevoegingen om rubber soepel te houden, misschien zit dat niet in jouw olie, waardoor de oring krimpt?
Een (gebruikte) oring eens in de benzine leggen en dan testen?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
hurck
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 419
Lid geworden op: ma 7 maart 2011, 11:17

Welke olie schrijft RS voor voor die demper? De ene synthetische olie is de andere niet, en als jij gewoon maar iets van het schap hebt genomen omdat je dat nog had. De meeste dempers gebruiken olie rond de 14-16cst. Als ik hier een bus 2,5w en 5w van motorex vergelijk, is de cst van de 2,5w 14,5 en die van de 5w 23. Nu zit er behoorlijk wat verschil op tussen verschillende fabrikanten. Als ik lees dat jij er 10w hebt in gedaan kan het wel eens zijn dat die niet geschikt is. Maar daarvoor moet je de manual van RS is bekijken.

Hier kan je de gewichten van de olie nakijken: https://www.peterverdone.com/archive/fi ... 20oils.pdf
De dikte op 40gr is belangrijk voor mtb vering toepassingen
Gebruikersavatar
wpee
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 548
Lid geworden op: zo 16 maart 2014, 16:28
Mijn mountainbike: Cube - Stereo 120 SL 29" + Canyon - Grand Canyon AL 29 5.9 + Scott Tampico

Wat betreft olie met er 5wt in zegt de ROCKSHOX oil chart.
In de grafiek zou die een CST hebben van 19.9
Ik heb Valvoline Fork oil 10W gebruikt, CST van 32

Deze Valvoline 10W is dikker: ik zou dus een hogere demping moeten hebben dan origineel, maar ik zou ook verwachten dat het huidige lekken niet zou gebeuren, juist omdat hij dikker is.

Effe dit laten rusten, want ...

Ik ga nog eens goed bezinnen, want bij het uit elkaar halen heb ik nog meer "ontdekt" wat me veel minder happy maakt. En wat me geld gaat kosten. Er zaten nl sporen aan de harde toplaag van de uppertubes, die toplaag is weg en er zitten al slijtbanen in. Dat gaat niet meer lang duren dan is het einde vork. :-{
Gr. Wim
Nomu S10 PRO - OSMAND+ navigation
Cube - Stereo 120 SL 29"
Canyon - Grand Canyon AL 29 5.9 - 29"
hurck
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 419
Lid geworden op: ma 7 maart 2011, 11:17

Om eerlijk te zijn, als je 6000km per jaar doet en je hebt slechts 2x een onderhoud gedaan, is dat veel te weinig. Ik geloof dat RS om de 100u een volledige revisie voorschrijft en een klein onderhoud op de helft of zelfs een derde van die 100u. Dat is hier ver overschreden met 6000km lijkt me.

Kan je een foto plaatsen van de stanchions? Mss zijn ze nog niet te ver heen om nog gebruikt te kunnen worden.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

wpee schreef: do 21 maart 2019, 13:52 Deze Valvoline 10W is dikker: ik zou dus een hogere demping moeten hebben dan origineel, maar ik zou ook verwachten dat het huidige lekken niet zou gebeuren, juist omdat hij dikker is.
Het is nu niet zo dat de ene olie als water is en de andere als stroop. Zeker niet met de stap van 5W naar 10W. En zelfs dan zal ook stroop langzaam langs een beschadiging lekken, alleen dus minder snel dan dunner spul.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
wpee
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 548
Lid geworden op: zo 16 maart 2014, 16:28
Mijn mountainbike: Cube - Stereo 120 SL 29" + Canyon - Grand Canyon AL 29 5.9 + Scott Tampico

370 uur gefietst in 2018, dan had ik dus als ik het goed gezien heb 3 x moeten servicen, op zich minst de ondervork.
Ben ik nu te laat mee jammer.
Gelijk waarschuwing voor de lezers .... wordt vaak niet gedaan verwacht ik. 100 uur is *ongeveer* 2000km, daar gaan de meesten wel overheen. Nu heb ik wel afgelopen jaren de ring ingevet onder de dichtring, simpel prikker erlangs zetten en olie erin druppelen dat die weer nat is. Te weinig blijkt.

foto:
Waar de coating weg is voel je de groefjes licht. Rest van de coating is oke. Bovenop nieuw vet.

Afbeelding
Gr. Wim
Nomu S10 PRO - OSMAND+ navigation
Cube - Stereo 120 SL 29"
Canyon - Grand Canyon AL 29 5.9 - 29"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Dit is zelfs voor zo een eenvoudige vork niet echt acceptabel... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
thijsgillijns
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 185
Lid geworden op: do 15 januari 2015, 21:16
Mijn mountainbike: Canyon Lux CF pro race 2019

Ik zou aan deze vork geen kosten meer maken, totaal afgeschreven gezien het type vork.
Canyon Neuron CF9 2022
Gebruikersavatar
wpee
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 548
Lid geworden op: zo 16 maart 2014, 16:28
Mijn mountainbike: Cube - Stereo 120 SL 29" + Canyon - Grand Canyon AL 29 5.9 + Scott Tampico

Lars TB schreef: do 21 maart 2019, 18:26 Dit is zelfs voor zo een eenvoudige vork niet echt acceptabel... .
Hoe bedoel je? Te veel slijtage ?
Ik heb dit ook nooit zo gezien bij andere MTB fietsen, maar ik moet er ook eerlijk bij zeggen dat ik de MTB ook overal doorheen trek. Aleen als regen van boven komt vertrek ik niet, maar als het gaat regenen onderweg ja dan moet je wel door. Ook als het nog nat is dan vertek ik gewoon. Dus deze vork heeft wel veel water en zand gezien.
Echt niet gespaard en gebruikt waar een MTB voor is.
Gr. Wim
Nomu S10 PRO - OSMAND+ navigation
Cube - Stereo 120 SL 29"
Canyon - Grand Canyon AL 29 5.9 - 29"
Plaats reactie