Cranks komen niet los

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Tap030
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: di 12 maart 2019, 22:05

Hi!

Ik ben onlangs begonnen met steeds meer reparaties aan mijn (eenvoudige) mountainbike zelf te doen. Met YouTube videos etc. kom ik al een heel eind, maar loop nu wel tegen een probleem aan. Ik wil graag een nieuw groot voorblad op mijn fiets monteren, maar ik krijg de crank met geen mogelijkheid los. Ik heb de crankbout losgedraaid en het lijkt erop alsof er geen ring is achtergebleven in de crank (dit schijnt nog wel eens voor te komen). Ik heb ook al geprobeerd om een pijpsleutel op de inbussleutel te zetten die in de cranktrekker zit, maar zelfs daarmee krijg ik niet genoeg kracht om de crank van het frame af te trekken.

Als ik de cranktrekker er weer afhaal lijkt het wel alsof er een vierkante afdruk van de crank in het dopje blijft staan (zie fotos). Zou dit kunnen betekenen dat de cranktrekker tegen de binnenkant van de crank duwt ipv tegen het frame/trapas? En heb ik misschien een cranktrekker nodig die smaller is? Op dit moment is dit het enige dat ik kan bedenken. Ik heb alles al geprobeerd goed te smeren maar krijg er helaas geen beweging in. Ik hoop dat jullie me kunnen helpen!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

https://imgur.com/a/E5EXmn1
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Je hebt inderdaad een cranktrekker die niet op de as aan ligt, de diameter is te groot.

(deze is voor de modernere, dikkere assen)
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Dat ronde stukje is te groot, je zet nu de kracht op het schroefdraad van de crankarm ipv tegen de vierkante as te drukken.
Kan dat stukje er niet af?
Laatst gewijzigd door TenZNL op di 12 maart 2019, 22:56, 1 keer totaal gewijzigd.
hendrikjan
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 1 december 2014, 11:12

Maar je zou zomaar dat wieltje er af kunnen halen (zie de nimbus) en dan past het misschien wel, of zie ik dat verkeerd?
Tap030
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: di 12 maart 2019, 22:05

Bedankt voor jullie snelle reacties!
Maar je zou zomaar dat wieltje er af kunnen halen (zie de nimbus) en dan past het misschien wel, of zie ik dat verkeerd?
Scherp! Dat had ik zelf nog niet gezien, dat stukje kan er inderdaad af! Het deel eronder is alleen wel gewoon van staal (zie foto), zou dat moeten werken zonder de trapas te beschadigen?

Afbeelding
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Kan je dat inbus "pikkie" ook nog uit het wieltje draaien? Dan moet je die in de tool zetten, ik denk dat ie nu nog steeds te breed is.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Tap030 schreef: di 12 maart 2019, 23:19 Scherp! Dat had ik zelf nog niet gezien, dat stukje kan er inderdaad af! Het deel eronder is alleen wel gewoon van staal (zie foto), zou dat moeten werken zonder de trapas te beschadigen?
Ah, gelukkig zitten er ook slimme mensen op het forum!

Het lijkt mij dat een fabrikant het inderdaad dan zo ontwerpt dat de cranktrekker nu bruikbaar is voor vierkant-trapassen! Gewoon voorzichtig proberen.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Prima.
Maar om het GROTE blad te vervangen hoeft de crank toch niet vd as?
Tap030 schreef: di 12 maart 2019, 22:16 Hi!

Ik ben onlangs begonnen met steeds meer reparaties aan mijn (eenvoudige) mountainbike zelf te doen. Met YouTube videos etc. kom ik al een heel eind, maar loop nu wel tegen een probleem aan. Ik wil graag een nieuw groot voorblad op mijn fiets monteren, maar ik krijg de crank met geen mogelijkheid los. Ik heb de crankbout losgedraaid en het lijkt erop alsof er geen ring is achtergebleven in de crank (dit schijnt nog wel eens voor te komen). Ik heb ook al geprobeerd om een pijpsleutel op de inbussleutel te zetten die in de cranktrekker zit, maar zelfs daarmee krijg ik niet genoeg kracht om de crank van het frame af te trekken.

Als ik de cranktrekker er weer afhaal lijkt het wel alsof er een vierkante afdruk van de crank in het dopje blijft staan (zie fotos). Zou dit kunnen betekenen dat de cranktrekker tegen de binnenkant van de crank duwt ipv tegen het frame/trapas? En heb ik misschien een cranktrekker nodig die smaller is? Op dit moment is dit het enige dat ik kan bedenken. Ik heb alles al geprobeerd goed te smeren maar krijg er helaas geen beweging in. Ik hoop dat jullie me kunnen helpen!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

https://imgur.com/a/E5EXmn1
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie