Band niet van velg

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4333
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Dat hoeft het niet mee te maken te hebben, hookless of niet, het gaat om de grote van de velg als de band daar klemt krijg je hem er met een hook van 1mm ook niet af.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

MTBRemco schreef: di 12 maart 2019, 15:15 De fiets heeft tubeless tape, maar wordt nog gereden met binnenband. Je opmerking (Prulleman) over de hoeveelheid tape lijkt te kloppen. Sterker nog als ik goed kijk lijkt het alsof ze de tape over de rand van de buitenband hebben geplakt. Dat zal niet zo zijn geweest maar geeft wel aan dat de binnenkant van de buitenband geblokkeerd wordt door het tape en daardoor de draadband teveel de velg in geduwd wordt en nu niet meer los komt. Ik ga deze proberen het tape te verwijderen om zo de band los te krijgen.
Heeft iemand dit wel gelezen?
De tubelesstape zat achter de hieldraad, en verhinderde zodoende dat de hieldraad naar het midden vd velg kon.
Dus de fout vd sukkel die te smal tubeless tape te los in de velg heeft geplakt.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

ThaSingleTrackMastah schreef: wo 13 maart 2019, 10:07
MTBRemco schreef: di 12 maart 2019, 15:15 De fiets heeft tubeless tape, maar wordt nog gereden met binnenband. Je opmerking (Prulleman) over de hoeveelheid tape lijkt te kloppen. Sterker nog als ik goed kijk lijkt het alsof ze de tape over de rand van de buitenband hebben geplakt. Dat zal niet zo zijn geweest maar geeft wel aan dat de binnenkant van de buitenband geblokkeerd wordt door het tape en daardoor de draadband teveel de velg in geduwd wordt en nu niet meer los komt. Ik ga deze proberen het tape te verwijderen om zo de band los te krijgen.
Heeft iemand dit wel gelezen?
De tubelesstape zat achter de hieldraad, en verhinderde zodoende dat de hieldraad naar het midden vd velg kon.
Dus de fout vd sukkel die te smal tubeless tape te los in de velg heeft geplakt.
Dat tape duw je normaal wel weg.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Pollekes
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 9 mei 2008, 08:42
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Slayer en Canyon Stitched (Beide van m'n dochter)

hendrikjan schreef: di 12 maart 2019, 21:50
Pollekes schreef: di 12 maart 2019, 21:44 Ik heb hetzelfde gehad toen ik bij de Duchenne Heroes voor iemand een band moest wisselen.
Bleek een draadband te zijn op een tubeless velg. Door het opstaande randje in de velg die de hiel van de band op z'n plaats houdt, was de enige oplossing om de band open te snijden en met een scherp, puntig tangetje, draadje voor draasdje, de stalen hieldraad door te knippen.
dat snap ik niet... mijn tubeless velg heeft een marginaal klein randje... .. zie Afbeelding

Daar blijft toch niks achter hangen? NU weet ik niet of ze allemaal zo zijn, maar dan moet je toch gewoon de band opzij kunnen duwen? Zijn er velgen waarvan de bandrand als het ware op slot komt te zitten?

Nog steeds foto's en info over welke velg + band combo ::)
Het ging niet om de "hook"aan de velgrand, maar om een klein randje in het velgbed.
De draadband die gemonteerd was, kreeg ik met geen mogelijkheid de hiel van de band over dat randje heen. (trappen, schroevendraaiers etc. etc...)
Bij een vouwband was het geen enkel probleem.
Training is like fighting with a gorilla.
You don't stop when you're tired, you only stop when the gorilla is tired.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik meende dat je schreef dat het tape de boosdoener was?
Maar toch de velg?
Had ik dan verkeerd begrepen :~
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Tape, geen tape, draad of vouw. Ik durf te wedden dat elke band loskomt door er aan weerszijden op te staan...
Waar woke is, is vuur
hendrikjan
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 1 december 2014, 11:12

Is inmiddels bekend over welke velg en band combo we het hebben?
MTBRemco
All rounder
All rounder
Berichten: 108
Lid geworden op: vr 9 oktober 2015, 11:59
Mijn mountainbike: Bird Aeris 145

hendrikjan schreef: do 14 maart 2019, 08:03 Is inmiddels bekend over welke velg en band combo we het hebben?
Het gaat om een WTB ST i25 velg (650b) in combinatie met een WTB vigilante 2.3 draadband.

hendrikjan schreef: di 12 maart 2019, 21:39 ik wil foto's zien :)
Wiel is meegenomen door een collega naar een LBS en kan dus helaas geen foto's of filmpje maken.

Pollekes schreef: di 12 maart 2019, 21:44 Ik heb hetzelfde gehad toen ik bij de Duchenne Heroes voor iemand een band moest wisselen.
Bleek een draadband te zijn op een tubeless velg. Door het opstaande randje in de velg die de hiel van de band op z'n plaats houdt, was de enige oplossing om de band open te snijden en met een scherp, puntig tangetje, draadje voor draadje, de stalen hieldraad door te knippen.
Dit is exact hoe we één kant hebben losgekregen. Is dit gewoon pech in de combinatie of een probleem dat vaker voorkomt met TR velgen en draadbanden? Zal zeker een vouwband monteren, maar ben gewoon benieuwd of dit een bekend probleem is.
hendrikjan
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 1 december 2014, 11:12

Weird, dat zowel band als velg van dezelfde fabrikant komt en dat het dan niet goed werkt..

Als je naar het velgprofiel kijkt https://www.wtb.com/products/st dan zie je inderdaad daar een opstekend randje.. Nooit eerder gezien, en ik kan me niet voorstellen dat de band zo strak zit dan je hem daar niet over heen geduwd krijgt..Maar goed, als ik alleen maar zou vertrouwen op wat ik me kan voorstellen.. :D
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

hendrikjan schreef: do 14 maart 2019, 09:54 Weird, dat zowel band als velg van dezelfde fabrikant komt en dat het dan niet goed werkt..
WTB produceert niets zelf.

En er zitten marges in de afwijkingen die zijn toegestaan. Moderne velgen houden niet helemaal rekening met die marges om maar te zorgen dat het tubeless maken eenvoudig gaat.

Daarbij liggen draadbanden vrijwel altijd strakker dan vouwbanden. Draadbanden rekken ook nauwelijks (niet) op bij gebruik, vouwbanden wel.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

Toch een WTB velg. Dat gevoel had ik dus al.
Deze week thuis ook zo'n vaste band op WTB velg. Ik kreeg de nieuwe band alleen over de velgrand mbv zeepsop...

En de plus velgen waren net zo erg bij mij toen.
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
Plaats reactie