Band niet van velg

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
MTBRemco
All rounder
All rounder
Berichten: 108
Lid geworden op: vr 9 oktober 2015, 11:59
Mijn mountainbike: Bird Aeris 145

Het klinkt natuurlijk als een beginnersvraag 'hoe haal ik mijn band van mijn velg' en is het helaas niet. Momenteel de situatie dat ik en andere met mij de buitenband niet van de velg kregen. Kracht, bandenlichters, tangen etc, niets hielp. Uiteindelijk de band kapot gesneden en zodoende 1 kant van de velg af gekregen. Nu één kant los is zou je denken dat de andere kant makkelijk van de velg komt. Niets is minder waar. Deze zit ook muurvast alsof deze met seconde lijm vast is gezet. Eén keer eerder zoiets meegemaakt toen ik in bikepark Solden iemand hielp die een huurfiets had. Ook daar met geen mogelijkheid de buitenband kunnen verwijderen. Momenteel betreft het een vrij nieuwe vitus fiets. Kent iemand dit fenomeen en is hier een oplossing voor? Liefst een oplossing die onderweg ook mogelijk is.
hendrikjan
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 1 december 2014, 11:12

Zit de band ook aan de velgrand vast? Als dat zo is, moet je die eerst losmaken en dan de band naar het midden duwen om vervolgens met een lichter de band van de velg te lichten... maar dat is allemaal bandenwisselen 101
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1946
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

je moet inderdaad iets duidelijker je probleem omschrijven. Zoals Hendrikjan ook aangeeft, het lijkt erop dat de "bead" van je band erg vast zit in je velg.. Dan zal je de boel inderdaad eerst naar binnen moeten drukken, voordat je de band over de velgrand kan wippen..

Omdat je aangeeft dat het een nieuwe fiets is, neem ik aan dat het geen tubeless setup is? Maar je wel tubeless rijdt, welke sealant gebruikt je? misschien dat deze nog voor wat extra stickyness zorgt.

Wellicht hebben ze te dikke, of te veel lagen tape gebruikt (tubeless tape, gewone tape of een andere rimstrip). Daarmee kan het zijn dat de de ruimte voor de bead zo krap is dat alles heel strak komt te zitten.. (het einde van de blauwe lijn is de bead en de tape is mogelijk te dik op het onderste platte stukje van de velgrand, waar de bead uitkomt zeg maar)

Afbeelding
Marco79
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1468
Lid geworden op: vr 6 juni 2014, 13:21
Mijn mountainbike: Nicolai Saturn 14 ST `21; Custom Orange Clockwork Evo `20; Kona Unit; Monocog 29-er

Hoe probeer je de band eraf te halen?

Je drukt eerst de hele band aan weerszijden in het midden van de velg. Dus dat rand van de band los is van de binnenrand van de velg. Vooral bij een a-symmetrische velg is dit belangrijk, bij de laatste moet je de band over de “korte kant” van de velg wippen. Uiteindelijk kun je dan je bandenlichter ertussen zetten.
“Old, not obsolete”
MTBRemco
All rounder
All rounder
Berichten: 108
Lid geworden op: vr 9 oktober 2015, 11:59
Mijn mountainbike: Bird Aeris 145

Prulleman schreef: di 12 maart 2019, 10:55 Omdat je aangeeft dat het een nieuwe fiets is, neem ik aan dat het geen tubeless setup is? Maar je wel tubeless rijdt, welke sealant gebruikt je? misschien dat deze nog voor wat extra stickyness zorgt.

Wellicht hebben ze te dikke, of te veel lagen tape gebruikt (tubeless tape, gewone tape of een andere rimstrip). Daarmee kan het zijn dat de de ruimte voor de bead zo krap is dat alles heel strak komt te zitten.. (het einde van de blauwe lijn is de bead en de tape is mogelijk te dik op het onderste platte stukje van de velgrand, waar de bead uitkomt zeg maar)

Afbeelding
De fiets heeft tubeless tape, maar wordt nog gereden met binnenband. Je opmerking over de hoeveelheid tape lijkt te kloppen. Sterker nog als ik goed kijk lijkt het alsof ze de tape over de rand van de buitenband hebben geplakt. Dat zal niet zo zijn geweest maar geeft wel aan dat de binnenkant van de buitenband geblokkeerd wordt door het tape en daardoor de draadband teveel de velg in geduwd wordt en nu niet meer los komt. Ik ga deze proberen het tape te verwijderen om zo de band los te krijgen.
MTBRemco
All rounder
All rounder
Berichten: 108
Lid geworden op: vr 9 oktober 2015, 11:59
Mijn mountainbike: Bird Aeris 145

Marco79 schreef: di 12 maart 2019, 13:22 Hoe probeer je de band eraf te halen?

Je drukt eerst de hele band aan weerszijden in het midden van de velg. Dus dat rand van de band los is van de binnenrand van de velg. Vooral bij een a-symmetrische velg is dit belangrijk, bij de laatste moet je de band over de “korte kant” van de velg wippen. Uiteindelijk kun je dan je bandenlichter ertussen zetten.
Even voor de duidelijkheid. Het naar binnen duwen van de band gaat niet en dat is het probleem. Ook als één kant van de buitenband los is van de velg is de andere kant niet naar binnen te duwen. Ook niet ver genoeg om een bandenlichter ertussen te krijgen.
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4319
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Ik heb het bij de racer wel eens meegemaakt, lukte uiteindelijk wel, maar wel met kapotte handen.
De band zit dan zo strak in de bead en rond de velg dat er geen beweging in te krijgen is.

Spuit iets van wd 40 tussen velg en band en zet hem binnen zodat ie op tempratuur komt, probeer het dan nog eens

Maar als zijde 1 losgesneden is kan dat met de andere ook zou ik dan weer zeggen
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29958
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Zoals ik het begrijp is zn tubeless tape op de een of andere manier omhoog gekomen en weerhoudt nu de buitenband om in het gootje te komen.
Tape niet strak genoeg aangebracht, net iets te smal, of beide?
De band is al kapot, maar ik zou zeker nieuw tape aanbrengen, dit wil je niet nog een keer meemaken.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

MTBRemco schreef: di 12 maart 2019, 15:17
Marco79 schreef: di 12 maart 2019, 13:22 Hoe probeer je de band eraf te halen?

Je drukt eerst de hele band aan weerszijden in het midden van de velg. Dus dat rand van de band los is van de binnenrand van de velg. Vooral bij een a-symmetrische velg is dit belangrijk, bij de laatste moet je de band over de “korte kant” van de velg wippen. Uiteindelijk kun je dan je bandenlichter ertussen zetten.
Even voor de duidelijkheid. Het naar binnen duwen van de band gaat niet en dat is het probleem. Ook als één kant van de buitenband los is van de velg is de andere kant niet naar binnen te duwen. Ook niet ver genoeg om een bandenlichter ertussen te krijgen.
Soms moet je heel hard duwen en eerst de hele band rond gaan en steeds weer een klein stukje verder duwen. Kost veel kracht, werkt uiteindelijk wel.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
hendrikjan
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 1 december 2014, 11:12

ik wil foto's zien :)
Pollekes
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 9 mei 2008, 08:42
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Slayer en Canyon Stitched (Beide van m'n dochter)

Ik heb hetzelfde gehad toen ik bij de Duchenne Heroes voor iemand een band moest wisselen.
Bleek een draadband te zijn op een tubeless velg. Door het opstaande randje in de velg die de hiel van de band op z'n plaats houdt, was de enige oplossing om de band open te snijden en met een scherp, puntig tangetje, draadje voor draadje, de stalen hieldraad door te knippen.
Training is like fighting with a gorilla.
You don't stop when you're tired, you only stop when the gorilla is tired.
hendrikjan
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 1 december 2014, 11:12

Pollekes schreef: di 12 maart 2019, 21:44 Ik heb hetzelfde gehad toen ik bij de Duchenne Heroes voor iemand een band moest wisselen.
Bleek een draadband te zijn op een tubeless velg. Door het opstaande randje in de velg die de hiel van de band op z'n plaats houdt, was de enige oplossing om de band open te snijden en met een scherp, puntig tangetje, draadje voor draasdje, de stalen hieldraad door te knippen.
dat snap ik niet... mijn tubeless velg heeft een marginaal klein randje... .. zie Afbeelding

Daar blijft toch niks achter hangen? NU weet ik niet of ze allemaal zo zijn, maar dan moet je toch gewoon de band opzij kunnen duwen? Zijn er velgen waarvan de bandrand als het ware op slot komt te zitten?

Nog steeds foto's en info over welke velg + band combo ::)
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

Been there and done it.
Sommige velgen zijn gewoon ruk icm. bepaalde banden.
Heb het al een paar keer meegemaakt en je hebt idd een lading power nodig.
Daar is eigenlijk verder weinig aan te doen.
Maar vooral balen bij een lekke band in het terrein.
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Leg je wiel op de op de grond en ga op de band staan. Dat werkt. Bij sommige velgen is er gewoon geen andere manier.

Edit: deze man laat het even zien https://youtu.be/3Cs4y8K5hiU
Waar woke is, is vuur
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1946
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

hendrikjan schreef: di 12 maart 2019, 21:50
Pollekes schreef: di 12 maart 2019, 21:44 Ik heb hetzelfde gehad toen ik bij de Duchenne Heroes voor iemand een band moest wisselen.
Bleek een draadband te zijn op een tubeless velg. Door het opstaande randje in de velg die de hiel van de band op z'n plaats houdt, was de enige oplossing om de band open te snijden en met een scherp, puntig tangetje, draadje voor draasdje, de stalen hieldraad door te knippen.
dat snap ik niet... mijn tubeless velg heeft een marginaal klein randje... .. zie Afbeelding

Daar blijft toch niks achter hangen? NU weet ik niet of ze allemaal zo zijn, maar dan moet je toch gewoon de band opzij kunnen duwen? Zijn er velgen waarvan de bandrand als het ware op slot komt te zitten?

Nog steeds foto's en info over welke velg + band combo ::)
die van mij zijn zelfs "hookless":
Afbeelding.
Maar verder gewoon brute kracht toepassen :), dan moet de bead echt wel uit de velg komen. En vooral niet op 1 plek proberen, je hoeft maar 1 zwakke plek te hebben waar je de band naar binnen kan duwen en dan heb je een begin en veel meer leverage voor de rest.
Plaats reactie