Bredere ketting, rest gelijk.

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2068
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Oh, in dat geval is het toch antwoord C.

Herstel: D
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3364
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

Ziet eruit als een stevige ketting. Voor die prijs kun je je er geen buil aan vallen.
Als deze ketting al beter of slechter dan andere 1/8 danwel 3/16 kettingen is, zal het verschil uiteraard uiterst marginaal zijn.

Ik zeg kopen, monteren, en rijden met dat hok.

Wel af en toe je ketting smeren.
Everybody bought a new bike!
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1946
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

NovaX schreef: di 12 maart 2019, 06:30
Prulleman schreef: ma 11 maart 2019, 09:58 En dan heb je een fixed SS omdat het "simpel" is :bier:

Ik heb het idee dat het verschil voornamelijk in de plates zit.. wellicht ook iets in de tussenruimte, maar ik denk niet dat je daar speling wilt hebben.. hoe nauwkeuriger alle aansluit, hoe minder het slijt (kan het niet ondebouwen, maar dat is mijn gevoel).

Maar op een single speed wil je toch geen kettinglijn issues met een meer tolerante ketting oplossen.... die wil je toch gewoon 100% perfect hebben? (met cranks, kettingbladen, shims, whatever om je lijn recht te krijgen.)
KMC labelt hem als 3/16", er staat nergens 1/8", Gusset's ketting labelt wel 1/8". Kan erop wijzen dat de schakel binnenbreedte daadwerkelijk 3/16" is, verschil zou dan louter binnenbreedte zijn. Als ik het uitreken komt dat echter niet precies uit, vandaar de onduidelijkheid.
Waareom de vraag: ik merkte dat mijn ketting van links naar rechts "slingert" over de tanden van het kettingblad, mogelijk door de ongelijke slijtage veroorzaakt door de initieel 5 mm scheve kettinglijn, en zo de zijkanten van de tanden, en de binnenkant van de schalmen slijt. Idee is dan dat bij een grotere binnenbreedte van de schakel, en dus ook bredere rol, er meer vrije ruimte is.
Je analyseert alles geweldig, maar een korte zoektocht op wikipedia geeft je ook een hoop info: https://en.wikipedia.org/wiki/Bicycle_chain
1/8 slaat op de binnenbreedte (3.2 mm). 3/16 heeft een binnenbreedte van 4,8 mm, dus het verschil in binnenbreedte is 1.6 mm. De pinnen moet je alleen meten als je met een derailleur systeem rijdt, dan is het belangrijk dat deze vlak liggen met de buitenkant van de schalmen, bij single speed kettingen kunnen ze trucjes toepassen zoals de "Mushroom head pins" bij de KMC, de pinnen steken dan iets uit en zijn iets dikker, waardoor het geheel steviger is. Ik heb geen idee welke gusset ketting je hebt, maar als die pinnen heeft die maar 1.4mm korter zijn dan de 3/16 KMC, dan moet die echt huge plates en/of uitstekende pinnen hebben..!! (of je meet een paar tiende van een mm verkeerd..)

Maar nogmaals, je wilt geen meer ruimte aan de binnenkant.. dat lijkt me eerder de oorzaak van het slingeren.
Rij gewoon de boel op en maak je niet zo druk over slijtage delen.. als de boel op is gewoon vervangen door mooi passend spul en dan kan je er weer tegenaan. Je moet een ketting kopen die bij je tandwielen past, als je tandwielen versleten zijn, koop je nieuwe tandwielen en een ketting met dezelfde dikte.
NovaX
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 320
Lid geworden op: di 18 juli 2017, 11:25

Prulleman schreef: di 12 maart 2019, 10:42
NovaX schreef: di 12 maart 2019, 06:30
KMC labelt hem als 3/16", er staat nergens 1/8", Gusset's ketting labelt wel 1/8". Kan erop wijzen dat de schakel binnenbreedte daadwerkelijk 3/16" is, verschil zou dan louter binnenbreedte zijn. Als ik het uitreken komt dat echter niet precies uit, vandaar de onduidelijkheid.
...
Je analyseert alles geweldig, maar een korte zoektocht op wikipedia geeft je ook een hoop info: https://en.wikipedia.org/wiki/Bicycle_chain
1/8 slaat op de binnenbreedte (3.2 mm). 3/16 heeft een binnenbreedte van 4,8 mm, dus het verschil in binnenbreedte is 1.6 mm. De pinnen moet je alleen meten als je met een derailleur systeem rijdt, dan is het belangrijk dat deze vlak liggen met de buitenkant van de schalmen, bij single speed kettingen kunnen ze trucjes toepassen zoals de "Mushroom head pins" bij de KMC, de pinnen steken dan iets uit en zijn iets dikker, waardoor het geheel steviger is. Ik heb geen idee welke gusset ketting je hebt, maar als die pinnen heeft die maar 1.4mm korter zijn dan de 3/16 KMC, dan moet die echt huge plates en/of uitstekende pinnen hebben..!! (of je meet een paar tiende van een mm verkeerd..)

Maar nogmaals, je wilt geen meer ruimte aan de binnenkant.. dat lijkt me eerder de oorzaak van het slingeren.
Rij gewoon de boel op en maak je niet zo druk over slijtage delen.. als de boel op is gewoon vervangen door mooi passend spul en dan kan je er weer tegenaan. Je moet een ketting kopen die bij je tandwielen past, als je tandwielen versleten zijn, koop je nieuwe tandwielen en een ketting met dezelfde dikte.
De Gusset heeft 1.4 mm dikke plaatjes, en is feitelijk een 1/8" binnenbreedte ketting met 3/16" plaatjes.
Ik ontdekte dus dat KMC een 3/16" binnenbreedte ketting met 3/16" plaatjes heeft.
En ik vroeg me dus af waarom. Naar mijn weet bestaan er geen 3/16" sprockets voor fietsen.
Toch koos KMC deze binnenbreedte. Hun schakel weegt 5.86 gram, de Gusset schakel weegt 5.39 gram.
Op https://www.chainreactioncycles.com/be/ ... prod120669 spreken ze van bladen van 3/16". Ik heb er alleszins nog geen gevonden.

Aangaande slingeren, enige uitleg: ik ben gestart met een 5 mm scheve kettinglijn, en heb zo ongeweten een jaar gereden en ik zag delen van de ketting steeds schever hangen. Dankzij hulp hier kon ik die scheve kettinglijn als dusdanig identificeren als oorzaak, ik had dit uitgesloten daar de dealer me laat in de productiefase dit liet weten:
Deze staat volledig klaar bij Santos en ziet er, naar het schijnt, prima uit. Alleen is de kettinglijn niet honderd procent recht. Dit wordt veroorzaakt doordat het tandwiel achteraan te dicht naar binnen staat. Op zich is dit geen probleem en zouden we de fiets kunnen uitleveren. Alleen, een schuine kettinglijn resulteert in snellere slijtage en dat willen we zoveel mogelijk vermijden.
...
In samenspraak met Santos hebben we echter besloten nog een laatste extra inspanning te leveren om de fiets echt op punt te krijgen.
... waardoor ik dus aannam dat de kettinglijn quasi 100% recht was.

Dat probleem heb ik kunnen oplossen met spacers tussen IS disc en tandwiel achter.
Maar ik zit nu dus met een ketting die "slingert" door ongelijke slijtage, dus links/rechts beweegt over de tanden van het kettingblad met de tandtoppen die schrapen langs binnenkant plaatjes.
Toen ik dus ontdekte dat er een ketting was met 1.59 mm grotere binnenbreedte, kwam ik dus op het idee om op die manier de aandrijving "toleranter" te maken voor vermassacreerde kettingen.

Ik had 1 doel met deze nieuwe fiets van 4-5 keer de prijs van de 2 eerdere fixies: evenredig minder onderhoudskosten en vooral, de eraan verbonden miserie/herstel wachttijden enz vermijden.

Dankzij mijn ontdekking, kopen en monteren van de Gusset "Tank" ketting, heb ik nu een ketting die over de 25000 km heeft overleefd, en dat in technisch barre omstandigheden, en een domheid van me (strooizout afspoelen met water, leidende tot zout in oplossing dat diep in de schakels raakte, en evenveel slijtage / "uitrekking" in enkele dagen als normaal in een kwartaal.

1 van mijn 2 vorige fietsen die omgebouwd werden van vrijwiel naar fixie, initieel volledig 3/32ste aandrijving, heeft een klein jaar gereden met 1/8ste ketting op een 3/32ste blad. Ik heb daar geen nadeel van ondervonden.
Lars antwoord was "nee" zonder uitleg. Ik had graag enige uitleg. Soms kan het helpen om extremen te gebruiken om te weten te komen welke gevolg iets heeft.
Stel dus een ketting met een binnenbreedte van 30 mm, draaiende op een blad dat 4 mm dik is. Je trapt rond. Is er bij het trappen een krachtresultante die de ketting permanent zijwaarts laat schuiven tot zijkant plaatje tegen tand blad doet schuren?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik bedenk net, het is maar goed dat Nova geen auto heeft.

(of heeft hij die wel :~ Hoe dan???)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2068
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Ik gok dat Nova(X) op een wandelforum topics van 20+ pagina's zou kunnen veroorzaken over veters strikken.

ook knap!
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
NovaX
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 320
Lid geworden op: di 18 juli 2017, 11:25

ThaSingleTrackMastah schreef: wo 13 maart 2019, 09:50 Ik bedenk net, het is maar goed dat Nova geen auto heeft.

(of heeft hij die wel :~ Hoe dan???)
Een hele tijd geleden vroeg je me of ik een ketting ambieer die 25000 km meegaat met een open mondje erachter.
Die "ambitie" is intussen passé.
What's next, 50000 km en 2 open mondjes?
NovaX
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 320
Lid geworden op: di 18 juli 2017, 11:25

Bijna 1 jaar later een update voor de geachte vriendelijke forumgenoten. :D

Ik rij nu 3 jaar met de reisfiets.
Dat is ruw 70000 km.
Dat deed ik met 2 verlengde bmx kettingen van het merk Gusset en hun model "Tank", zijnde een standaard 1/8" binnenbreedte ketting met 3/16" - standaard plaatjes.
De gepasseerde maand heb ik rondgezocht naar verdere verbetering.
Waarmee ik bedoel nog minder moeten vervangen, of eenzelfde halen maar zonder enkele maanden getik en gekraak.
Slijtage dus verder gereduceerd krijgen, en tevens om de ketting zijdelings wat beweegruimte te geven (de kettinglijn is nu recht maar bij heropspannen zit de eccenter al eens 1 a 2 mm uit het center, moeilijk op het oog te zien)
Daar voor fietsen niks beters te vinden is, besloot ik eens te piepen in de motorfietsbranche.
Uit opzoeking bleek dat het type 420 motorfietsketting compatibel is met fiets tandbladen (zelfde roldiameter, zelfde hartafstand).
Deze ketting heeft volledige binnenrollen ("full bushings") en dikkere pinnen. Dus grotere contactoppervlakken.
De binnenbreedte is met 1/4" het dubbele.
Mogelijk probleem was beschikbare ruimte. Hoe breder een ketting, hoe dichter die bij de pedaalarm en uitvaluiteind komt, en met zo een grote kettinglijn (cog gemonteerd op remschijfmontage hub, en nog 5 mm spacers) zat ik dus al dicht.

Maar wie niet waagt die niet wint. Direct al (goede hoop en om verzendkost op 0 te brengen) 3 zulke type 420 motorfietskettingen besteld, merk Regina model "Urban".
De ketting kost per schakel evenveel als de Gusset "Tank" en telt 134 ipv 102 schakels.
Eerste probleem bij het reduceren naar de nodige 106 schakels: de totnogtoe als beste gevonden Made in Taiwan kettingpons YC-324 heeft in de basis een gat zitten om de pen van de schakel op te vangen. Dat gat bleek te klein voor de nu iets dikkere pen en de pen raakte "jammed". Moest ze terugkloppen met een doorslag.
Maar het lukte dus wel. Een optie was om het gat in de kettingpons naar 4 mm uit te boren - de pen is volgens de specificaties 3.97 mm dus zou een oplossing zijn.
Maar eerst weten of de ketting wel kan op de fiets.
Eergisteren gemonteerd. Lukte. Nog 3 mm clearance op beide locaties.
Intussen 120 km mee gereden. De Gusset ketting woog 572 gram, de Regina 703 gram.

Detail: de motorfietsketting werd geleverd met een soort plakkerig wit vet erop. Bij de verbindingsschakel zat een papiertje dat je de pen niet mocht aanraken om afwrijven van het vet te voorkomen).
Maar vet lijkt me kul op vlak van smering - immers zowel olie als vet worden weggeduwd door de kracht die de oppervlakken tegen elkaar drukt, maar olie vloeit terug, vet niet. Ik heb eerst geen olie toegevoegd, uit onzekerheid omdat olie vet kan verdunnen en zo kan doen weglopen. Maar de eerste dag al veel regen gehad, en de morgen erop zaten er nogal wat roestplekken op de rollers, dus toch druppel olie op elke (nu veel grotere) rol en dan met borstel de buitenkant ingewreven.

Ga nu zien wat het op vlak van slijtage geeft. Slijtage van de ketting, zo dus langer worden, is de grote reden voor slijtage aan kettingblad en tandwiel.

Wens me succes geachte vriendelijke forumgenoten. :D
Laatst gewijzigd door NovaX op zo 1 maart 2020, 12:30, 1 keer totaal gewijzigd.
NovaX
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 320
Lid geworden op: di 18 juli 2017, 11:25

38x10 schreef: wo 13 maart 2019, 10:08 Ik gok dat Nova(X) op een wandelforum topics van 20+ pagina's zou kunnen veroorzaken over veters strikken.

ook knap!
Daar ik nogal wat tweedehands spullen ter doorverkoping koop, ook schoenen, en daar er hier en daar doorgaans wel eens wat aan mankeert, en er voor elke mannenschoen 50 vrouwenschoenen te koop liggen, heb ik mezelf geleerd hoe veters decoratief te strikken.
Indien je dit wenst kan ik je per pm (wegens het fiets niche-karakter op dit forum lijkt dat me praktischer) enige tips geven.
Meten is weten.
Weten zonder gokken. :D
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2488
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Suc6 op het hiking forum .,,ongetwijfeld hangen ze daar aan je ... veters :lol:
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
NovaX
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 320
Lid geworden op: di 18 juli 2017, 11:25

Snelle Buffer schreef: zo 1 maart 2020, 13:04 Suc6 op het hiking forum .,,ongetwijfeld hangen ze daar aan je ... veters :lol:
Jij hangt daar rond, niet ik, herinner je?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Nee, jij hangt hier rond. :((
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
RsAp
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 195
Lid geworden op: zo 5 januari 2014, 19:24
Mijn mountainbike: Specialized Chisel-Ghost Lector lc7-Sensa Pordoi-Giant ATX 850

Ik zou dan gaan voor een 415 ketting. (bromfiets) die heeft dezelfde steek als de 420, maar is smaller en lichter. Bijvoorbeeld Regina of een Iris.
D.I.D is ook een optie maar die zijn veel duurder.
Put something exciting between your legs!
Plaats reactie