KMC heeft een model zie https://www.tartybikes.co.uk/chains/kmc ... 12836.html waarvan de pennen 13 mm lang zijn.
Bij mijn huidige Gusset is dat 11.6 zijnde 1.4mm korter.
Er zijn nu 2 verklaringen, ofwel zijn de plaatjes bij gelijk links rechts 0.7 mm dikker, ofwel zijn de rolletjes 1.4 mm breder. Op de foto afgaande (klik op de kleinere diagonaal gefotografeerde ketting) lijkt het me dat laatste te zijn.
Nu, bij geen clearance problemen zie ik daar een mogelijk voordeel in: de ketting heeft zo meer zijdelingse bewegingsruimte rondom de tanden, en slijt de zijkanten mogelijk zo minder, en is zo mogelijk ook toleranter op vlak van kettinglijn.
Is bovenstaande juist, of zie ik zaken over het hoofd?
Het verrast me ook enigzins dat een ketting volledig 3/16" is (en dus een 3/16" blad zou benutten) zonder dat de rolletjes ook een grotere diameter hebben (zijnde motorfiets branche).
Ik heb al eens zo een 3/16" ketting okkazie gevonden, en de rolletjes waren iets groter van diameter - je kreeg maar een tiental schakels tussen de tanden dus daar hield het idee op.
Bredere ketting, rest gelijk.
- Dice Oldskool
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5576
- Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
- Mijn mountainbike: Mondraker Level R
- Prulleman
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 1946
- Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
- Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
- Contacteer:
En dan heb je een fixed SS omdat het "simpel" is
Ik heb het idee dat het verschil voornamelijk in de plates zit.. wellicht ook iets in de tussenruimte, maar ik denk niet dat je daar speling wilt hebben.. hoe nauwkeuriger alle aansluit, hoe minder het slijt (kan het niet ondebouwen, maar dat is mijn gevoel).
Maar op een single speed wil je toch geen kettinglijn issues met een meer tolerante ketting oplossen.... die wil je toch gewoon 100% perfect hebben? (met cranks, kettingbladen, shims, whatever om je lijn recht te krijgen.)
Ik heb het idee dat het verschil voornamelijk in de plates zit.. wellicht ook iets in de tussenruimte, maar ik denk niet dat je daar speling wilt hebben.. hoe nauwkeuriger alle aansluit, hoe minder het slijt (kan het niet ondebouwen, maar dat is mijn gevoel).
Maar op een single speed wil je toch geen kettinglijn issues met een meer tolerante ketting oplossen.... die wil je toch gewoon 100% perfect hebben? (met cranks, kettingbladen, shims, whatever om je lijn recht te krijgen.)
-
- Moderator
- Berichten: 13035
- Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05
Nee, als in "bovenstaande is niet juist", of nee, als in "je ziet niets over het hoofd"?
Doneer en help mee!
Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018
Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018
Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gewoon nee.Kapitein Iglo schreef: ↑ma 11 maart 2019, 10:19Nee, als in "bovenstaande is niet juist", of nee, als in "je ziet niets over het hoofd"?
Van: nee, werkt niet, nee, klopt niet, nee, niet doen. Wat is daar zo moeilijk aan?
En toevallig ziet hij ook nog eens niets over het hoofd. Alle vragen zijn gesteld.
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
-
- Moderator
- Berichten: 13035
- Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05
Wees dan ook duidelijkLars TB schreef: ↑ma 11 maart 2019, 11:28Gewoon nee.Kapitein Iglo schreef: ↑ma 11 maart 2019, 10:19
Nee, als in "bovenstaande is niet juist", of nee, als in "je ziet niets over het hoofd"?
Van: nee, werkt niet, nee, klopt niet, nee, niet doen. Wat is daar zo moeilijk aan?
En toevallig ziet hij ook nog eens niets over het hoofd. Alle vragen zijn gesteld.
Doneer en help mee!
Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018
Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018
Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
-
- Extreme Biker
- Berichten: 700
- Lid geworden op: vr 15 mei 2009, 19:00
Dat zou inderdaad dé oplossing zijn, ware het niet dat NovaX een dealer zou vinden die het voor- en achterwiel zou omwisselen zonder dat tegen zijn klant te vertellen.
KMC labelt hem als 3/16", er staat nergens 1/8", Gusset's ketting labelt wel 1/8". Kan erop wijzen dat de schakel binnenbreedte daadwerkelijk 3/16" is, verschil zou dan louter binnenbreedte zijn. Als ik het uitreken komt dat echter niet precies uit, vandaar de onduidelijkheid.Prulleman schreef: ↑ma 11 maart 2019, 09:58 En dan heb je een fixed SS omdat het "simpel" is
Ik heb het idee dat het verschil voornamelijk in de plates zit.. wellicht ook iets in de tussenruimte, maar ik denk niet dat je daar speling wilt hebben.. hoe nauwkeuriger alle aansluit, hoe minder het slijt (kan het niet ondebouwen, maar dat is mijn gevoel).
Maar op een single speed wil je toch geen kettinglijn issues met een meer tolerante ketting oplossen.... die wil je toch gewoon 100% perfect hebben? (met cranks, kettingbladen, shims, whatever om je lijn recht te krijgen.)
Waareom de vraag: ik merkte dat mijn ketting van links naar rechts "slingert" over de tanden van het kettingblad, mogelijk door de ongelijke slijtage veroorzaakt door de initieel 5 mm scheve kettinglijn, en zo de zijkanten van de tanden, en de binnenkant van de schalmen slijt. Idee is dan dat bij een grotere binnenbreedte van de schakel, en dus ook bredere rol, er meer vrije ruimte is.