Bredere ketting, rest gelijk.

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
NovaX
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 320
Lid geworden op: di 18 juli 2017, 11:25

KMC heeft een model zie https://www.tartybikes.co.uk/chains/kmc ... 12836.html waarvan de pennen 13 mm lang zijn.
Bij mijn huidige Gusset is dat 11.6 zijnde 1.4mm korter.
Er zijn nu 2 verklaringen, ofwel zijn de plaatjes bij gelijk links rechts 0.7 mm dikker, ofwel zijn de rolletjes 1.4 mm breder. Op de foto afgaande (klik op de kleinere diagonaal gefotografeerde ketting) lijkt het me dat laatste te zijn.
Nu, bij geen clearance problemen zie ik daar een mogelijk voordeel in: de ketting heeft zo meer zijdelingse bewegingsruimte rondom de tanden, en slijt de zijkanten mogelijk zo minder, en is zo mogelijk ook toleranter op vlak van kettinglijn.
Is bovenstaande juist, of zie ik zaken over het hoofd?

Het verrast me ook enigzins dat een ketting volledig 3/16" is (en dus een 3/16" blad zou benutten) zonder dat de rolletjes ook een grotere diameter hebben (zijnde motorfiets branche).
Ik heb al eens zo een 3/16" ketting okkazie gevonden, en de rolletjes waren iets groter van diameter - je kreeg maar een tiental schakels tussen de tanden dus daar hield het idee op.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Nee.



Ik blijf het bizar vinden dat je zo een vraag weet op te werpen en dan zelf het antwoord niet kunt verzinnen... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Ik snap het niet eens :bier:
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5576
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Ad58 schreef: zo 10 maart 2019, 23:20 Ik snap het niet eens :bier:
+1 :-D
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1946
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

En dan heb je een fixed SS omdat het "simpel" is :bier:

Ik heb het idee dat het verschil voornamelijk in de plates zit.. wellicht ook iets in de tussenruimte, maar ik denk niet dat je daar speling wilt hebben.. hoe nauwkeuriger alle aansluit, hoe minder het slijt (kan het niet ondebouwen, maar dat is mijn gevoel).

Maar op een single speed wil je toch geen kettinglijn issues met een meer tolerante ketting oplossen.... die wil je toch gewoon 100% perfect hebben? (met cranks, kettingbladen, shims, whatever om je lijn recht te krijgen.)
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Lars TB schreef: zo 10 maart 2019, 23:16 Nee.
Nee, als in "bovenstaande is niet juist", of nee, als in "je ziet niets over het hoofd"?

:bier:
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Kapitein Iglo schreef: ma 11 maart 2019, 10:19
Lars TB schreef: zo 10 maart 2019, 23:16 Nee.
Nee, als in "bovenstaande is niet juist", of nee, als in "je ziet niets over het hoofd"?

:bier:
Gewoon nee.


Van: nee, werkt niet, nee, klopt niet, nee, niet doen. Wat is daar zo moeilijk aan?

En toevallig ziet hij ook nog eens niets over het hoofd. Alle vragen zijn gesteld.


:kiss:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

Ja.
Vorsprung durch Pedantik.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

C.
Waar woke is, is vuur
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Lars TB schreef: ma 11 maart 2019, 11:28
Kapitein Iglo schreef: ma 11 maart 2019, 10:19

Nee, als in "bovenstaande is niet juist", of nee, als in "je ziet niets over het hoofd"?

:bier:
Gewoon nee.


Van: nee, werkt niet, nee, klopt niet, nee, niet doen. Wat is daar zo moeilijk aan?

En toevallig ziet hij ook nog eens niets over het hoofd. Alle vragen zijn gesteld.


:kiss:
Wees dan ook duidelijk :kiss:
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4129
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Ik denk dat NovaX het beste het volgende rijwiel kan kopen: geen ketting, geen rem, en snel genoeg voor in de stad:

Afbeelding
Gebruikersavatar
wamske
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 295
Lid geworden op: za 5 januari 2013, 11:04
Mijn mountainbike: Cotic FlareMax '18, Kona Unit '21, Trek Singletrack 930 '93

De bandenslijtage is vast ook minder; want meer band
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

Alleen maar voordelen.
Vorsprung durch Pedantik.
zeroground
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 700
Lid geworden op: vr 15 mei 2009, 19:00

baron062 schreef: ma 11 maart 2019, 14:03 Ik denk dat NovaX het beste het volgende rijwiel kan kopen: geen ketting, geen rem, en snel genoeg voor in de stad:

Afbeelding
Dat zou inderdaad dé oplossing zijn, ware het niet dat NovaX een dealer zou vinden die het voor- en achterwiel zou omwisselen zonder dat tegen zijn klant te vertellen.
NovaX
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 320
Lid geworden op: di 18 juli 2017, 11:25

Prulleman schreef: ma 11 maart 2019, 09:58 En dan heb je een fixed SS omdat het "simpel" is :bier:

Ik heb het idee dat het verschil voornamelijk in de plates zit.. wellicht ook iets in de tussenruimte, maar ik denk niet dat je daar speling wilt hebben.. hoe nauwkeuriger alle aansluit, hoe minder het slijt (kan het niet ondebouwen, maar dat is mijn gevoel).

Maar op een single speed wil je toch geen kettinglijn issues met een meer tolerante ketting oplossen.... die wil je toch gewoon 100% perfect hebben? (met cranks, kettingbladen, shims, whatever om je lijn recht te krijgen.)
KMC labelt hem als 3/16", er staat nergens 1/8", Gusset's ketting labelt wel 1/8". Kan erop wijzen dat de schakel binnenbreedte daadwerkelijk 3/16" is, verschil zou dan louter binnenbreedte zijn. Als ik het uitreken komt dat echter niet precies uit, vandaar de onduidelijkheid.
Waareom de vraag: ik merkte dat mijn ketting van links naar rechts "slingert" over de tanden van het kettingblad, mogelijk door de ongelijke slijtage veroorzaakt door de initieel 5 mm scheve kettinglijn, en zo de zijkanten van de tanden, en de binnenkant van de schalmen slijt. Idee is dan dat bij een grotere binnenbreedte van de schakel, en dus ook bredere rol, er meer vrije ruimte is.
Plaats reactie